931 -80 | Testkörning pågår
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
- R924T
- Carrera-Poster
- Posts: 361
- Joined: 2005-08-31 11:26:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Skövde
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Kan ju vara värt att kontakta turboleverantören ändå, de kanske är sjysta och fixar den ändå iom att den inte har använts något sen den renoverades.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Min far tycker vi ska ut å köra igen å köra den ordentligt varm så det går att gasa ur den, men jag är lite försiktigare
Kanske man ska höra med firman å höra vad dom har att säga om problemet..

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Otto.D
- S2-Poster
- Posts: 236
- Joined: 2005-02-07 10:24:42
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Landskrona
- Contact:
Har också haft problem med en "nyrenoverad" turbo (vid sidan om jobb av en kille på stor turbo firma) som betedde sig precis så som du beskriver, det kom efter en längre tids stillestånd och rök av bara F-n, dubbelkollade allt men det som hjälpte var en ny lagerdel, som han iofs fixade fram till hyggligt pris.
Provade aldrig att köra med oljerök men det kan ju vara en ide att prova, har för mig att nån har gjort så.
Provade aldrig att köra med oljerök men det kan ju vara en ide att prova, har för mig att nån har gjort så.
Otto
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Kan det bli märkligare ?
I går så provade vi att köra bilen varm och sedan testa köra med lite laddtryck några repor och se vad som hände. Rök,rök,rök. När jag senare på kvällen körde in bilen i garaget och stod 5-10min på tomgång så var det i princip helt rökfritt. Jag lurade iväg farsan att testa några repor å gasa. Fortfarande ingen rök alls, jag hoppade in i bilen (baksätet, har ju ingen passagerarstol, bälte dock
). Vi gasa runt några km helt rökfritt. Sen när vi hade puttrat runt ett tag började det igen !. Dessutom så blev det lite vlä spännande, vi skulle ut i en rondell, det jobbiga var att polisen kom i rondellen, dom blängde så dom höll på att missa avfarten, somtuur är så körde dom ur rondellen och däifrån, vi gasade hem och gömde rökande monstret i garaget. Hade ju inga blinkers fram alls
Tur måste man ha ibland...
Så hela problemet har blivit än märkligare. Det var helt omöjligt sist jag provade, men vi ska göra ett nytt försök att få av turbooljereturen ur tråget och kolla. Har provblåst samtliga vevhusslangar och det är inget motstånd i någon av dom. Men vem vet, kanske det är nåt där osm hindrar oljan ibland..Förbryllad är jag iaf. Men ni får ett bildbevis på att bilen är ute iaf
I går så provade vi att köra bilen varm och sedan testa köra med lite laddtryck några repor och se vad som hände. Rök,rök,rök. När jag senare på kvällen körde in bilen i garaget och stod 5-10min på tomgång så var det i princip helt rökfritt. Jag lurade iväg farsan att testa några repor å gasa. Fortfarande ingen rök alls, jag hoppade in i bilen (baksätet, har ju ingen passagerarstol, bälte dock


Så hela problemet har blivit än märkligare. Det var helt omöjligt sist jag provade, men vi ska göra ett nytt försök att få av turbooljereturen ur tråget och kolla. Har provblåst samtliga vevhusslangar och det är inget motstånd i någon av dom. Men vem vet, kanske det är nåt där osm hindrar oljan ibland..Förbryllad är jag iaf. Men ni får ett bildbevis på att bilen är ute iaf

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- R924T
- Carrera-Poster
- Posts: 361
- Joined: 2005-08-31 11:26:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Skövde
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Märkligt beteende... kan det bero på att 944 spoilern på bakluckan ger för mycket downforce i vissa farter så oljan rinner olämpligt i tråget kanske? 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Kan f.ö meddela att oljereturröret av den uppdaterade sorten kostar i krokarna kring 560$ i usa, jag tror jag ska försöka undersöka mitt nuvarande istället
. Hoppas jag får bort det någon gång bara. Ja, den enorma vingen gör nog ett undertryck under sig som gör att den suger olja ur turbon, så måste det vara





924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- R924T
- Carrera-Poster
- Posts: 361
- Joined: 2005-08-31 11:26:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Skövde
- Contact:
- Mats Jacobsson
- Addict
- Posts: 1971
- Joined: 2004-07-10 17:36:09
- Telefon: 0703281787
- Bilmodell: Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping/Köpingebro
- Contact:
Har inte läst hela tråden men renoverade inte du toppen? en tanke om styrningar eller tätningar. När en motor står kan dom torka och då läcker det igenom olja.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84
Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt
)
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84

Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Fast det läcker sällan så mycket vid ventilstyrningarna så att det rinner ner på utsidan av turbon...Mats Jacobsson wrote:Har inte läst hela tråden men renoverade inte du toppen? en tanke om styrningar eller tätningar. När en motor står kan dom torka och då läcker det igenom olja.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Vad är det som är uppdaterat på det "nya" röret?Cédric wrote:Kan f.ö meddela att oljereturröret av den uppdaterade sorten kostar i krokarna kring 560$ i usa, jag tror jag ska försöka undersöka mitt nuvarande istället. Hoppas jag får bort det någon gång bara. Ja, den enorma vingen gör nog ett undertryck under sig som gör att den suger olja ur turbon, så måste det vara
![]()
![]()
Förstod väl att det var vingen som var problemet!

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Mats Jacobsson
- Addict
- Posts: 1971
- Joined: 2004-07-10 17:36:09
- Telefon: 0703281787
- Bilmodell: Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping/Köpingebro
- Contact:
Tänkte på blårökenpatand wrote:Fast det läcker sällan så mycket vid ventilstyrningarna så att det rinner ner på utsidan av turbon...Mats Jacobsson wrote:Har inte läst hela tråden men renoverade inte du toppen? en tanke om styrningar eller tätningar. När en motor står kan dom torka och då läcker det igenom olja.

Inte på det rinner på utsidan, detta brukar inte skapa blårök ur avgasröret.
Eller har jag missat var röken kommer från

Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84
Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt
)
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84

Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Du borde läsa vad som skrivits i tråden...Mats Jacobsson wrote:Tänkte på blåröken
Inte på det rinner på utsidan, detta brukar inte skapa blårök ur avgasröret.
Eller har jag missat var röken kommer från

Men en kort resumé då... det ryker ur avgassystemet men Cédric har även konstaterat att det rinner olja ur lagerhuset på turbon. Teorin blir då att oljan trycks ut ur lagerhuset i turbon och då går den ju både ut via avgasystemet och rinner på utsidan på turbon.
KAN ju iof vara två skilda problem, där ett är att det rycker ur avgassystemet och det andra att det rinner olja på utsidan av turbon... men det låter lite mer långsökt.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users