931 -80 | Testkörning pågår

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#316 Post by Cédric »

1 år och en dag ?

User avatar
R924T
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Skövde
Contact:

#317 Post by R924T »

nja inte såå exakt men men förra våren fick jag tillbaka den.. mitt sista råd är att kontrollera alla vevhusventilationsslangar igen och returen..om inget hjälper så försök köra en gång till med bilen, vem vet plötsliga fel kan försvinna lika snabbt som dom....
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#318 Post by Maxx »

Kan ju vara värt att kontakta turboleverantören ändå, de kanske är sjysta och fixar den ändå iom att den inte har använts något sen den renoverades.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#319 Post by Cédric »

Min far tycker vi ska ut å köra igen å köra den ordentligt varm så det går att gasa ur den, men jag är lite försiktigare :) Kanske man ska höra med firman å höra vad dom har att säga om problemet..

User avatar
Otto.D
S2-Poster
Posts: 236
Joined: 2005-02-07 10:24:42
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Landskrona
Contact:

#320 Post by Otto.D »

Har också haft problem med en "nyrenoverad" turbo (vid sidan om jobb av en kille på stor turbo firma) som betedde sig precis så som du beskriver, det kom efter en längre tids stillestånd och rök av bara F-n, dubbelkollade allt men det som hjälpte var en ny lagerdel, som han iofs fixade fram till hyggligt pris.
Provade aldrig att köra med oljerök men det kan ju vara en ide att prova, har för mig att nån har gjort så.
Otto

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#321 Post by Cédric »

Kan det bli märkligare ?

I går så provade vi att köra bilen varm och sedan testa köra med lite laddtryck några repor och se vad som hände. Rök,rök,rök. När jag senare på kvällen körde in bilen i garaget och stod 5-10min på tomgång så var det i princip helt rökfritt. Jag lurade iväg farsan att testa några repor å gasa. Fortfarande ingen rök alls, jag hoppade in i bilen (baksätet, har ju ingen passagerarstol, bälte dock :) ). Vi gasa runt några km helt rökfritt. Sen när vi hade puttrat runt ett tag började det igen !. Dessutom så blev det lite vlä spännande, vi skulle ut i en rondell, det jobbiga var att polisen kom i rondellen, dom blängde så dom höll på att missa avfarten, somtuur är så körde dom ur rondellen och däifrån, vi gasade hem och gömde rökande monstret i garaget. Hade ju inga blinkers fram alls :) Tur måste man ha ibland...

Så hela problemet har blivit än märkligare. Det var helt omöjligt sist jag provade, men vi ska göra ett nytt försök att få av turbooljereturen ur tråget och kolla. Har provblåst samtliga vevhusslangar och det är inget motstånd i någon av dom. Men vem vet, kanske det är nåt där osm hindrar oljan ibland..Förbryllad är jag iaf. Men ni får ett bildbevis på att bilen är ute iaf :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
R924T
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Skövde
Contact:

#322 Post by R924T »

Något som hänger upp sig?... Vevhusventilationen finns det någon ventil där?
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#323 Post by patand »

Märkligt beteende... kan det bero på att 944 spoilern på bakluckan ger för mycket downforce i vissa farter så oljan rinner olämpligt i tråget kanske? :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#324 Post by Cédric »

Kan f.ö meddela att oljereturröret av den uppdaterade sorten kostar i krokarna kring 560$ i usa, jag tror jag ska försöka undersöka mitt nuvarande istället :). Hoppas jag får bort det någon gång bara. Ja, den enorma vingen gör nog ett undertryck under sig som gör att den suger olja ur turbon, så måste det vara :) :) :)

User avatar
R924T
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Skövde
Contact:

#325 Post by R924T »

På oljereturen/vevhusvent sitter det väl en sorts oljefälla..en fyrkantig, ingen möjlig felkälla där?
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#326 Post by Mats Jacobsson »

Har inte läst hela tråden men renoverade inte du toppen? en tanke om styrningar eller tätningar. När en motor står kan dom torka och då läcker det igenom olja.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#327 Post by patand »

Mats Jacobsson wrote:Har inte läst hela tråden men renoverade inte du toppen? en tanke om styrningar eller tätningar. När en motor står kan dom torka och då läcker det igenom olja.
Fast det läcker sällan så mycket vid ventilstyrningarna så att det rinner ner på utsidan av turbon... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#328 Post by patand »

Cédric wrote:Kan f.ö meddela att oljereturröret av den uppdaterade sorten kostar i krokarna kring 560$ i usa, jag tror jag ska försöka undersöka mitt nuvarande istället :). Hoppas jag får bort det någon gång bara. Ja, den enorma vingen gör nog ett undertryck under sig som gör att den suger olja ur turbon, så måste det vara :) :) :)
Vad är det som är uppdaterat på det "nya" röret?

Förstod väl att det var vingen som var problemet! :wink:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#329 Post by Mats Jacobsson »

patand wrote:
Mats Jacobsson wrote:Har inte läst hela tråden men renoverade inte du toppen? en tanke om styrningar eller tätningar. När en motor står kan dom torka och då läcker det igenom olja.
Fast det läcker sällan så mycket vid ventilstyrningarna så att det rinner ner på utsidan av turbon... ;)
Tänkte på blåröken :)
Inte på det rinner på utsidan, detta brukar inte skapa blårök ur avgasröret.
Eller har jag missat var röken kommer från :roll:
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#330 Post by patand »

Mats Jacobsson wrote:Tänkte på blåröken :)
Inte på det rinner på utsidan, detta brukar inte skapa blårök ur avgasröret.
Eller har jag missat var röken kommer från :roll:
Du borde läsa vad som skrivits i tråden... ;)

Men en kort resumé då... det ryker ur avgassystemet men Cédric har även konstaterat att det rinner olja ur lagerhuset på turbon. Teorin blir då att oljan trycks ut ur lagerhuset i turbon och då går den ju både ut via avgasystemet och rinner på utsidan på turbon.

KAN ju iof vara två skilda problem, där ett är att det rycker ur avgassystemet och det andra att det rinner olja på utsidan av turbon... men det låter lite mer långsökt.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users