924 -83 | Vintersläden

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924 -83 | Vintersläden

#301 Post by Mattias 924 »

[Bobo] wrote: Hur svårt kan det vara?!D

Bobo
Utan styrning, på fri hand på undersidan av en lutande motor där man inte ser ordentligt med en vinkelchuck. Att där borra ur en pinnbult ur en aluminiumtopp.

Det är definitivt inte omöjligt... Men jävligt nära.
Eftersom du redan fått bort grenröret så skulle i alla fall jag ha tagit bort toppen. Att borra på plats kan lätt innebära att du tvingas byta topp.

Var försiktig!
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -83 | Vintersläden

#302 Post by patand »

[Bobo] wrote:Desvärre ser det ut som att det kommer behövas fler händer för att kunna borra rakt... :?

Det finns gott om plats, men hela paketet blir lite sladdrigt och svårkontrollerat när man är ensam..
Mät upp vinkeln på toppen gentemot pinnbulten, kapa en träkloss om är rak på ena sidan så att den får rätt vinkel på den andra och använd den som stöd för att borra rakt. Du kan t.om om du vill sätta in ett tunt metallrör genom träbiten som du kan låta borren styras i (blir dock svårare att se var borren träffar då...).

Bara ett förslag på hur man kanske kan göra. Har inte provat själv så inga garantier lämnas. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924 -83 | Vintersläden

#303 Post by Mattias 924 »

Tänk på att borren lätt glider av den hårda pinnbulten och i stället hellre borrar i det mjuka aluminiumet.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3934
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -83 | Vintersläden

#304 Post by [Bobo] »

patand wrote:
[Bobo] wrote:Desvärre ser det ut som att det kommer behövas fler händer för att kunna borra rakt... :?

Det finns gott om plats, men hela paketet blir lite sladdrigt och svårkontrollerat när man är ensam..
Mät upp vinkeln på toppen gentemot pinnbulten, kapa en träkloss om är rak på ena sidan så att den får rätt vinkel på den andra och använd den som stöd för att borra rakt. Du kan t.om om du vill sätta in ett tunt metallrör genom träbiten som du kan låta borren styras i (blir dock svårare att se var borren träffar då...).

Bara ett förslag på hur man kanske kan göra. Har inte provat själv så inga garantier lämnas. :)
Att jag behöver någon form av stöd/"jigg" för att få det rakt är helt klart... Jag funderade på om en 4mm hylsa kanske funkar... Om borret går igenom vill säga... Då vet jag ju att borren hamnar hyfsat i mitten iallafall...
Mattias 924 wrote:
[Bobo] wrote: Hur svårt kan det vara?!D

Bobo
Utan styrning, på fri hand på undersidan av en lutande motor där man inte ser ordentligt med en vinkelchuck. Att där borra ur en pinnbult ur en aluminiumtopp.

Det är definitivt inte omöjligt... Men jävligt nära.
Eftersom du redan fått bort grenröret så skulle i alla fall jag ha tagit bort toppen. Att borra på plats kan lätt innebära att du tvingas byta topp.

Var försiktig!
Men om jag plockar bort toppen direkt kan jag ju lika gärna byta till en utan bultar i sig? De kan väl inte vara så svåra att få tag på?!
Det enda problemet som jag ser det är att bultarna är vansinnigt hårda, och att det kan bli svårt att få någon kraft... Är inte så rädd att ha sönder något, då skrotar jag skiten och köper en ny. :wink:

Efterssom jag inte ska borra ut bultarna, utan dra ut om med grispitt, så räknar jag bara med att gå ner ca en centimter i bulten, så jag är inte så bekymrad över att det måste bli helt spikrakt, sålänge hålet blir något sånär centrerat från början...

Som sagt, jag har ingen lust att slita bort toppen, för då har ju allt extraarbete med att lossa grenröret med allt på plats varit helt i onödan. :?
Det ska gå!

Bilder på utrustningen...
IMG_0673.JPG
IMG_0672.JPG
Som sagt, inte hela värden om det går åt helvete, men det vore ju kul om det funkade...

Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924 -83 | Vintersläden

#305 Post by Mattias 924 »

Är du bara medveten om vad som kan hända så är det bara att köra på.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3934
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -83 | Vintersläden

#306 Post by [Bobo] »

Mattias 924 wrote:Är du bara medveten om vad som kan hända så är det bara att köra på.
Låt mig säga såhär:
När jag åkte från besiktningen för två månader sedan räknade jag med att skrota bilen eller sälja den i delar... allt jobb som jag har lagt ner på bilen de senaste veckorna har jag ju egentligen gjort för att lära mig hur man gör... Det är nästan så jag är lite glad (obs! nästan) att det var bultar avdragna, annars hade jag ju inte fått lära mig att dra ut sådana! :wink:

Återstår att se om den är besiktigad eller till salu om en månad. :wink:

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3934
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -83 | Vintersläden

#307 Post by [Bobo] »

En sak slog mig...
Om jag tar en avbruten bult och borrar igenom den helt och hållet på längden och sedan trycker ner den i hålet där resten av bulten sitter, så borde ju mitt "stöd" vara klart?
Kanske får göra en "fot" till den så den inte vickar, men principen borde väl fungera?
Då vet jag ju att hålet blir rakt i förhållande till blocket och bulten, plus att jag kan garantera att det blir centrerat...

Måste bara hitta någon med en pelarborr som kan hjälpa mig... :?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: 924 -83 | Vintersläden

#308 Post by Mats Jacobsson »

Gjorde samma operation på sonens 924, men jag valde att lyfta toppen.
Nya pinbult gick lös på 90:- hos PC.
Lycka till Bobo
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3934
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -83 | Vintersläden

#309 Post by [Bobo] »

Mats Jacobsson wrote:Gjorde samma operation på sonens 924, men jag valde att lyfta toppen.
Nya pinbult gick lös på 90:- hos PC.
Lycka till Bobo
Tack för lyckönskningen!
Mina bultar kostade 10kr/st hos utzon...

Hur mycket jobb var det att lyfta toppen? (I timmar räknat...)

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -83 | Vintersläden

#310 Post by patand »

[Bobo] wrote:Som sagt, jag har ingen lust att slita bort toppen, för då har ju allt extraarbete med att lossa grenröret med allt på plats varit helt i onödan. :?
Sådant får man ibland lära sig att leva med. Jag lyfte ur hela motorn ur min bil för att toppen hade rasat och jag hade fått tag i en "väl fungerande" reservmotor.

När jag hade fått ur motorn så tog jag för säkerhets skull och lyfte på toppen på den "nya" motorn. Visade sig att det bara var toppen som var frisk, i bottendelen satt minst en sönderspikad kolv.

Så jag bytte toppen på den gamla motorn och lyfte tillbaka hela paketet i bilen. Var lite surt där ett tag när det som jag trodde skulle ta en dag (ur med den gamla och i med den nya) istället blev en renovering av den gamla motorn (frisk bottendel dock) med nya packningar och "ny" topp osv.

Nu i efterhand är det dock skönt att veta hur allt såg ut och att det blev nya delar här och var. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -83 | Vintersläden

#311 Post by patand »

[Bobo] wrote:Hur mycket jobb var det att lyfta toppen? (I timmar räknat...)
Det du har kvar för att lyfta toppen tar kanske 1-2 timmar beroende på tempo. :) Du har gjort den jobbiga biten genom att lossa grenrör/avgassystem, nu är det bara slangar/kablar/kamrem kvar och sen lossa toppen.

Se till att ha tillgång till momentnycket för att montera tillbaka toppen och se till att dra skruvarna i rätt ordning (inte bara när du sätter tillbaka toppen utan även när du lossar den), proceduren finner du i Haynes eller verkstadshandboken. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: 924 -83 | Vintersläden

#312 Post by Mats Jacobsson »

Jag har en momentnyckel Bobo, hör vad dig om du vill låna den.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3934
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -83 | Vintersläden

#313 Post by [Bobo] »

Tack för tipsen Mats och patand! :D
Tycker att det är lite synd att ni verkar övertygade om att toppen måste av... :?
Jag är övertygad om att dom går att borra ut där den sitter... Plats finns det rätt gott om...

Ingen som har några tankar angående min plan med att borra igenom en annan bult som "guide"?
Är den allmäna åsikten att toppen måste bort?!
Ingen som sitter och trycker på en pelarborr?

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1971
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

Re: 924 -83 | Vintersläden

#314 Post by Mats Jacobsson »

Klart att det går att borra där det sitter, problemet blir om du inte borrar i den gamla pinbulten 8).
Sen behöver du nog förmodligen värma den lite så att den släpper, det finns ju en anledning till att den gått av.
Var är du med bilen någon stans nu? Väntar in sonen att han ska komma med 996, sen kan jag komma förbi och titta på det, om du vill.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924 -83 | Vintersläden

#315 Post by Mattias 924 »

[Bobo] wrote:
Ingen som har några tankar angående min plan med att borra igenom en annan bult som "guide"?
Ska du borra igenom en bult ska du ha bulten i borrmaskinen och borren i skruvstycket. Gör du så styr borren mitt i pinnbulten. Prova både med borren i maskinen och borren i skruvstycket så märker du skillnaden.


EDIT: Stavfel så det blev begripligt.
"patand" skrev:
Om inget strular...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users