patand wrote:[Bobo] wrote:Desvärre ser det ut som att det kommer behövas fler händer för att kunna borra rakt...
Det finns gott om plats, men hela paketet blir lite sladdrigt och svårkontrollerat när man är ensam..
Mät upp vinkeln på toppen gentemot pinnbulten, kapa en träkloss om är rak på ena sidan så att den får rätt vinkel på den andra och använd den som stöd för att borra rakt. Du kan t.om om du vill sätta in ett tunt metallrör genom träbiten som du kan låta borren styras i (blir dock svårare att se var borren träffar då...).
Bara ett förslag på hur man kanske kan göra. Har inte provat själv så inga garantier lämnas.

Att jag behöver någon form av stöd/"jigg" för att få det rakt är helt klart... Jag funderade på om en 4mm hylsa kanske funkar... Om borret går igenom vill säga... Då vet jag ju att borren hamnar hyfsat i mitten iallafall...
Mattias 924 wrote:[Bobo] wrote:
Hur svårt kan det vara?!D
Bobo
Utan styrning, på fri hand på undersidan av en lutande motor där man inte ser ordentligt med en vinkelchuck. Att där borra ur en pinnbult ur en aluminiumtopp.
Det är definitivt inte omöjligt... Men jävligt nära.
Eftersom du redan fått bort grenröret så skulle i alla fall jag ha tagit bort toppen. Att borra på plats kan lätt innebära att du tvingas byta topp.
Var försiktig!
Men om jag plockar bort toppen direkt kan jag ju lika gärna byta till en utan bultar i sig? De kan väl inte vara så svåra att få tag på?!
Det enda problemet som jag ser det är att bultarna är vansinnigt hårda, och att det kan bli svårt att få någon kraft... Är inte så rädd att ha sönder något, då skrotar jag skiten och köper en ny.
Efterssom jag inte ska borra ut bultarna, utan dra ut om med grispitt, så räknar jag bara med att gå ner ca en centimter i bulten, så jag är inte så bekymrad över att det måste bli helt spikrakt, sålänge hålet blir något sånär centrerat från början...
Som sagt, jag har ingen lust att slita bort toppen, för då har ju allt extraarbete med att lossa grenröret med allt på plats varit helt i onödan.
Det ska gå!
Bilder på utrustningen...
IMG_0673.JPG
IMG_0672.JPG
Som sagt, inte hela värden om det går åt helvete, men det vore ju kul om det funkade...
Bobo
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.