944 Turbo - | Nemos projekt "Endless power"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
nemo
S-Poster
Posts: 74
Joined: 2004-04-13 15:00:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Västerås
Contact:

#31 Post by nemo »

Japp de stämmer den e köpt av Lindsey racing, helt superb passform.
Kvaliten e verkligen bra, visst den kosta lite men de tycker ja de va värt.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#32 Post by patand »

nemo wrote:Japp de stämmer den e köpt av Lindsey racing, helt superb passform.
Kvaliten e verkligen bra, visst den kosta lite men de tycker ja de va värt.
Har kikat lite på den fronten att ha på frugans cabbe, tror det skulle bli läckert. Tyvärr har ju cabben bara "fusk" s2/turbo front så Kokeln fronten passar ju inte rakt av utan det blir ju till att byta fler grejer för att få till det och då blir det ju ännu dyrare... Kul att höra att passformen och kvaliteten matchar priset iaf! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#33 Post by gurra »

Imponerade grenrörsbygge och paketering av turbon.
Har du nåt foto från hjulhuset, det ser ut som det inkräktar väldigt mycket?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

nemo
S-Poster
Posts: 74
Joined: 2004-04-13 15:00:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Västerås
Contact:

#34 Post by nemo »

Ang grenröret, kan hålla me om att de e tajt, den passform de e på allt
som PPF-Byggt e helt otrolig, fattar inte själv hur ärtan får till allt men svetsa kan han, konstruera grenrör kan han.

De inkräktar inte mycke i hjulhuset, man förlorar uppe i hörnet kanske 3-4cm men de e gott om utrymme spelar ingen roll vilken fälg man har o bredd på däcket de går fritt utan problem ska ta o ta ett kort på de.

Här e en annan bild på grenröret.

MVH Fredrik
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

nemo2
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2006-02-15 16:47:57
Contact:

#35 Post by nemo2 »

Mitt vanliga konto e inaktiverat så har loggat in mej som nemo2
tillsvidare.
Här e lite mer bilder på div delar, hoppas på en lyckad uppstart i morgon eller fredag.

MVH Fredrik
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

nemo2
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2006-02-15 16:47:57
Contact:

#36 Post by nemo2 »

Lite mer bilder på delar som monterats in, börjar faktiskt se ganska okej ut. Hoppas allt funkar som de ska.

MVH Fredrik
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#37 Post by patand »

Ojoj! Vågar inte ens gissa vad alla dessa mumma prylar kostar... kolfiber osv... dyrt... :shock: Men läckert blir det ju säkert!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

nemo2
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2006-02-15 16:47:57
Contact:

#38 Post by nemo2 »

De klart att de inte e gratis direkt, nä de har kostat en hel del.
Man skulle nog få en fin 911-turbo årsmodell 92-94 för de pengar ja lagt ut på detta bygge. mMen de har varit kul o e skit roligt fortfarande ångrar inte nått, de enda ja skulle göra om ja skulle börja från skratch e att göra de riktigt från början o inte halvdant för de e då de börjar kosta pengar för man snålar in på vissa saker som visar sej vara viktiga så man har lärt sej mycke.

O de skulle inte förfåna mej om ja plöjt ner ytterligare en hundring till innan ja e nöjd me bilen, eller blir man någonsin nöjd.

Ha de gott, Fredrik

Skickar me en bild som visar att med åkaren får lite stöd för fötterna.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

nemo2
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2006-02-15 16:47:57
Contact:

#39 Post by nemo2 »

Ja ha då har man försökt starta upp besten då, en bränsleslang fick bytas då den sprack o fuelrailen satt inte riktigt så den var tvungen att justeras.
I övrigt verkar motorn vara tät inga som helst läckage. :P
triggerskivan sitter fel motorn går precis i gång men de finns ingen justeringsmarginal i autronicen mer så måste vrida den lite i morron så ja kan justera tändningen riktigt på pc:n.
I övigt ser de lovande ut, så i morron hoppas ja kunna varmköra den riktigt.
De nya avgassystemet ger ett härligt o vasst ljud, ska göra en liten filmsnutt när ja fått i gång den riktigt så ni andra får njuta lite, givetvis blir de lite filmning från mappningen oxå, om en dryg månad, så nu kan ja ägna tid åt resterande plast jobb o instrumentering.

MVH Fredrik

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#40 Post by patand »

Grattis Nemo! Längtar tills jag kan starta upp min "nya" motorn också! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
H.Magnusson
S-Poster
Posts: 159
Joined: 2004-04-11 09:59:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal
Contact:

#41 Post by H.Magnusson »

nemo wrote:Ang grenröret, kan hålla me om att de e tajt, den passform de e på allt
som PPF-Byggt e helt otrolig, fattar inte själv hur ärtan får till allt men svetsa kan han, konstruera grenrör kan han.

De inkräktar inte mycke i hjulhuset, man förlorar uppe i hörnet kanske 3-4cm men de e gott om utrymme spelar ingen roll vilken fälg man har o bredd på däcket de går fritt utan problem ska ta o ta ett kort på de.

Här e en annan bild på grenröret.

MVH Fredrik
Ett litet råd bara, se till att bygga om anslutningen på downpipen från wastegaten för det funkar inget vidare att ha 90 graders anslutning :wink:

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#42 Post by Corleone »

H.Magnusson wrote:
nemo wrote:Ang grenröret, kan hålla me om att de e tajt, den passform de e på allt
som PPF-Byggt e helt otrolig, fattar inte själv hur ärtan får till allt men svetsa kan han, konstruera grenrör kan han.

De inkräktar inte mycke i hjulhuset, man förlorar uppe i hörnet kanske 3-4cm men de e gott om utrymme spelar ingen roll vilken fälg man har o bredd på däcket de går fritt utan problem ska ta o ta ett kort på de.

Här e en annan bild på grenröret.

MVH Fredrik
Ett litet råd bara, se till att bygga om anslutningen på downpipen från wastegaten för det funkar inget vidare att ha 90 graders anslutning :wink:
Varför inte ha ett alldeles eget wg rör för att dra nytta av minskat mottryck motsvarande ett grövre system? Tycker man att det låter för mycket när wg öppnar kan man ha ett perforerat insatsrör på slutet.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

nemo2
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2006-02-15 16:47:57
Contact:

#43 Post by nemo2 »

Ja har funderat på de me separat rör för wastegaten, är möjligt att de kommer att ändras, va gäller 90 gradig anslutning så får ja ta o titta på de me, men först ska motorn igång riktigt så får ja ta o ändra konstruktionen lite, är väldigt tacksam för synpunkter o ideer om va som e rätt o va som kan vara fel.



MVH Fredrik.

Ps. vi får se va ja hinner me de närmaste dagarna, min fru e höggravid me tredje barnet o de kommer vilken dag som helst, så den närmaste veckan kan de finnas lite dåligt me tid för bilen, men varje stund ja får ska ja ägna åt bilen.

nemo2
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2006-02-15 16:47:57
Contact:

#44 Post by nemo2 »

Ja ha då blev de ett bakslag igen, något e inte som de ska me
motorn, måste lyfta ut den igen plocka i sär o se.
Inge kul men skam den som ger sej, försöker lyfta ur den i morron
så får vi se va de kan vara.

MVH Fredrik

nemo2
NA-Poster
Posts: 29
Joined: 2006-02-15 16:47:57
Contact:

#45 Post by nemo2 »

Tjenare allesammans.

Har inte hunnit skriva nå på sista tiden, har varit lite körit, har blivit pappa igen o de tar lite extra tid. Bilen har kommit i tredje hand.
Ja fick lite problem me motorn sist vid uppstart så ja valde o riva ner den igen. Problemet var att ja slarvat lite med rengöring när ja satt ihop motorn, lite skräp hade letat sig ned i en av cylindrarna o skada lite gran dock ej så alvarligt utan de går att åtgärda. Som tur va hade ja ett extra block liggandes så de va bara att börja om från början igen.
Nu e allt klart o motorn e provstartad allt funkar som de ska endast lite justering av tändning som återstår.
På måndag e de dags för mappning, detta kommer ske hos VM-Performance här i västerås, dom e ju kända för att plockat ut mycke effekt ur turbo motorer. De kommer göras två mappaningar på måndag o sen en tredje mappning när ja kört in motorn lite.
Först blir de en besiktnings mapp som kommer att användas när bilen ska igenom svenskbilprovning o så blir de en gat mapp som kommer att ha ett laddtrycks tak på mellan 1,2 o 1,5 bar, varvstoppet kommer vi o lägga på 7000rpm nu till en början.
Va de blir för effekt får vi se men mer än orginal blir de ju i alla fall.
De som känns primärt är att ja ska kunna köra i sommar me den även om inte effekten blir så stor nu på gatmappen.
Ja hoppas att effekten kommer hamna någonstans mellan 350 o 450 hk,
på denna gatmapp.
Kommer de å hålla, ja de får vi se.
Ja e skit närvös har varit så mycke strul så ja hoppas att ja redan haft min beskärda del av strul nu.
Ja kommer att både fila o ta kort på själva mappningen som kommer att läggas ut under veckan som kommer.
Har lite nya bilder på bygget får se om ja hinner lägga upp dom i morgon.

Ja återkommer på måndag kväll med förhoppningsvis goda nyheter om att allt gått bra o med bänkningspapper ni kan få beskåda.

Ha en trevlig helg allesammans.

MVH Nemo

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users