924 -84 / Äggskalet -Såld!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

Re: 924 -84

#31 Post by andypandy »

Natanael wrote:Ser riktigt fin ut! Kul med premiärturen! Blev ju riktigt bra med sätena också. (Tummen upp)
Tack! Jag är riktigt nöjd med hur resultatet blir, är dock inte riktigt klar med allt. Men oavsett måste man ju ut och köra lite :D
Andreas

944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

Re: 924 -84 "Resurrection"

#32 Post by andypandy »

Ja, då är tanken att bilen ska få rulla några mil i helgen....blir i alla fall tur och retur till Blekinge...
DSC_03391.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Andreas

944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

924 -84 "Resurrection"

#33 Post by Natanael »

andypandy wrote: Tack! Jag är riktigt nöjd med hur resultatet blir, är dock inte riktigt klar med allt. Men oavsett måste man ju ut och köra lite :D
När är man någonsin klar :D Kul med lite försommartripp, dessa bilar hör hemma på vägarna :)

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

Re: 924 -84

#34 Post by andypandy »

Natanael wrote:
andypandy wrote: Tack! Jag är riktigt nöjd med hur resultatet blir, är dock inte riktigt klar med allt. Men oavsett måste man ju ut och köra lite :D
När är man någonsin klar :D Kul med lite försommartripp, dessa bilar hör hemma på vägarna :)
Klar och klar! Aldrig men tänkte mest på att hon behöver en polering, nya bromsskivor och belägg innan hon kan köras mer frekvent.

Denna helgen avverkades det nästan 30 mil, hade ett stort leende på mina läppar hela tiden :D Bilen går fantastiskt gott nu när hon vill svara på gas igen! Det negativa är att jag under körningen har upptäckt att hon inte riktigt vill starta när hon är varm. Har kollat forumtrådar och det kan vara "ånglås". Känns iofs inte som något att hänga läpp över med tanke på milen i helgen! Känns att man lever :lol:
Andreas

944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15

User avatar
Natanael
Turbo-Poster
Posts: 527
Joined: 2014-03-23 21:46:11
Telefon: 0704967917
Bilmodell: 924 n/a
Årsmodell: 1982
Location: Göteborg
Contact:

924 -84 "Resurrection"

#35 Post by Natanael »

andypandy wrote: Klar och klar! Aldrig men tänkte mest på att hon behöver en polering, nya bromsskivor och belägg innan hon kan köras mer frekvent.
Taget :) Skönt att du kan rulla på vägarna lite så länge iallafall, åka 924:a i Sveriges trädgård i fint väder måste vart en fröjd!

Problemet du beskriver är säkert ånglås.
Patand bedrev problemet i Bobos tråd om VSII som lider av samma problem.
Finns som du kanske redan läst dig till en billig fix på det hela.

Nånstans i mitten tror jag det var..

forum/viewtopic.php?t=26674" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4648
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -84 "Resurrection"

#36 Post by Cédric »

Google lite, finns många trådar om det Skulle gissa på att kallstartsventilen inte går igång, testa förbikoppla den så att den tvingas igång och se om bilen startar. I så fall vet du vad du har att fixa. google is your friend !

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -84 "Resurrection"

#37 Post by QV_ »

Ånglås

Brukar bero på:
backventil i högtryckspump
accumulatortank
o-ring i bränslefördelare

Varav tanken är klart dyrast.

ViIl man "förstöra" bilen så kan man fixa en knapp och tvångsköra kallstartsventilen men det ger ju samma känsla som att starta bilen med vev.... och någon gammal T-ford är det ju inte vad jag vet. :twisted: Eller hur Patand!

/Janne

Passa på att byta bränsleslangarna bak när du ändock är där och river. Köp de inte på PC bara utan gå till en slanggrossist

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

Re: 924 -84 "Resurrection"

#38 Post by andypandy »

Tack för tipsen! Kollade kallstartsventilen och kontakten på den och den ser inte helt ok ut...
DSC_03631.jpg
Rent hypotetiskt, skulle kontakten kunna ställa till det för mig?
Kontakten är sprucken och ditt satt med lite ståltråd i nederkanten. Bör jag märka någon skillnad på hur bilen går om jag drar ut kontakten kontra om den sitter i? och i så fall hur?

När jag kollade under instrumentpanelen hittade jag denna kopplingen, någon som kan ge mig ett svar på vad det kan fylla för funktion?
DSC_03651.jpg
DSC_03661.jpg
Igår fick hon ytterligare en grundlig polering och jag blev riktigt nöjd med resultatet :D
DSC_03701.jpg
DSC_03741.jpg
DSC_03731.jpg
Nu är det bara frambromsarna som måste bytas ut...skivor och belägg sen ska hon ut och rulla lite mer frekvent på vägarna :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Andreas

944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -84 "Resurrection"

#39 Post by patand »

andypandy wrote:Bör jag märka någon skillnad på hur bilen går om jag drar ut kontakten kontra om den sitter i? och i så fall hur?
Nej, du märker inget alls på hur bilen går. Kallstartsventilen använts som längst ett antal sekunder (8?) vid kallstart av bilen. Vid körning när bilen väl startat och går så märker du alltså ingen skillnad alls. :#944burn:
andypandy wrote:När jag kollade under instrumentpanelen hittade jag denna kopplingen, någon som kan ge mig ett svar på vad det kan fylla för funktion?
En ren gissning med tanke på flatstiftsanslutningar, bygling för att tvångsköra bräslepumpen (dvs istället för bränslepumpsrelät).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -84 "Resurrection"

#40 Post by QV_ »

Kallstartsventilen styrs av en termogivare (med inbygg uppvärmning) så den kör kallstartsventilen mellan 0 - 8 sekunder. Är termogivaren varmare än 35 grader så får du noll sekunders körning av kallstartsventilen.

i dag förväntar jag mig att den kommer att aktiveras typ 1 sekund eller så.

/Janne

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -84 "Resurrection"

#41 Post by patand »

QV_ wrote:ViIl man "förstöra" bilen så kan man fixa en knapp och tvångsköra kallstartsventilen men det ger ju samma känsla som att starta bilen med vev.... och någon gammal T-ford är det ju inte vad jag vet. :twisted: Eller hur Patand!
Det är rejsigt med en bil som har lite kass tomgång vid uppstart... :mrgreen:

Men visst ska man såklart laga problemet på rätt sätt om tid och pengar finns. Jag har mest varit lat... :oops:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

Re: 924 -84 "Resurrection"

#42 Post by andypandy »

Vid uppstart nu och framförallt när det var kallare märktes det att vid start så var tomgången högre (1200 varv) för att sedan gå ner till +900 ngt efter en liten stund. Innebär det då att kallstartsventilen gör sitt jobb?
Andreas

944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -84 "Resurrection"

#43 Post by QV_ »

Eftersom kalstartsventilen "bara" går i en sekund eller så, så borde man inte märka av den på grund av högre tomgång.

Men säg så här

Startar bilen utan problem? Om frågan besvaras med ja så fungerar allt som det är tänkt...

/Janne

User avatar
andypandy
Turbo-Poster
Posts: 493
Joined: 2008-10-01 21:36:11
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Location: Växjö
Contact:

Re: 924 -84 "Resurrection"

#44 Post by andypandy »

QV_ wrote:Ånglås

Brukar bero på:
backventil i högtryckspump
accumulatortank
o-ring i bränslefördelare

Varav tanken är klart dyrast.

ViIl man "förstöra" bilen så kan man fixa en knapp och tvångsköra kallstartsventilen men det ger ju samma känsla som att starta bilen med vev.... och någon gammal T-ford är det ju inte vad jag vet. :twisted: Eller hur Patand!

/Janne

Passa på att byta bränsleslangarna bak när du ändock är där och river. Köp de inte på PC bara utan gå till en slanggrossist
Om bilen är kall så startar den utan större problem utan problemen uppstår när hon är riktigt varmkörd...då blir hon lite tjurig :( antar att beror på de sakerna du tidigare tog upp...
Andreas

944 N/A -86 - Såld
924 -84 / Äggskalet - Såld
944 N/A -85b - Såld
MG Midget -69
Audi A6 2.0 TFSi -06
Volvo V70 D3 -15

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -84 "Resurrection"

#45 Post by QV_ »

Varmkörd bil som står 45 minuter som blir "svårstartad" och man måste nöta 10-15 starter innan den kommer igång igen och då går illa en 10-15 sekunder till. Det är ett klassiskt syntom på ånglås.

Det uppkommer när bränsletrycket med avstängd motor inte är högt nog.
Då bränsletrycket sjunker så uppkommer ånglåset i bränslerören utav motorn restvärme.

Åtgärden är alltså att bibehålla bränsletrycket på "rätt" nivå medans motorn kalnar.

/Jan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users