924-80 min först porsche
-
- S-Poster
- Posts: 118
- Joined: 2013-10-27 22:44:28
- Telefon: 0768941412
- Bilmodell: 924 MYH331
- Årsmodell: 1980
- Location: Bräkne-Hoby
- Contact:
Re: 924-80 min först porsche
Ska auxilary air valven se ut så här när den är rumstempurerad eller är den för mkt stängd????
Ngn som har en bil med en motor som går fint när den är kall och kan jämföra med sin ventil?
Mvh Niklas
Ngn som har en bil med en motor som går fint när den är kall och kan jämföra med sin ventil?
Mvh Niklas
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 924-80 min först porsche
Bekymmret med dessa bilar är att "ägarna" är på och skruvar på CO skruven direkt när det är något som inte stämmer.
Man inte kan plocka en del (som tillexempel AAR) och fundera på om det är den som är rätt eller fel utan man måste börja i rätt ända.
Nu kanske du har gjort alla kontroller innan men.
Justera tändningen
kolla över allternativt byta rotor lock kablar och stift
Kolla alla slangar efter sprickor
kolla att ingen varit på och skruvat på luftspjälsskruven
1 nytt bränslefilter, luftfilter
2 kolla flödet från pump
3 kolla flödet från bränslehuvudet
4 kolla spridarbilden
5 mäta bränsletrycket från WUR kall och varm.
6 justera CO med varm motor
här någonstans är det dags att jag tomgångsfel med kall motor.
innan så "räcker det" om man ser att AAR stänger efter någon minut när man kör den på 12 volt.
Att den stänger betyder tyvärr inte att den fungerar korrekt.
Har inte läst att du har kollat punkt 5.
Innan det är gjort så anser jag att man kommer inte framåt i felsökningen.
Öppningen på din AAR ser förövrigt OK ut
Men ordningen man justerar in motorn på är att först få den OK (med rätt CO) varm för att sedan justera den kall. För detta jobb finns inga genvägar man måste mäta bränsletrycket för att kunna veta vad som fungerar eller inte.
/Jan
Man inte kan plocka en del (som tillexempel AAR) och fundera på om det är den som är rätt eller fel utan man måste börja i rätt ända.
Nu kanske du har gjort alla kontroller innan men.
Justera tändningen
kolla över allternativt byta rotor lock kablar och stift
Kolla alla slangar efter sprickor
kolla att ingen varit på och skruvat på luftspjälsskruven
1 nytt bränslefilter, luftfilter
2 kolla flödet från pump
3 kolla flödet från bränslehuvudet
4 kolla spridarbilden
5 mäta bränsletrycket från WUR kall och varm.
6 justera CO med varm motor
här någonstans är det dags att jag tomgångsfel med kall motor.
innan så "räcker det" om man ser att AAR stänger efter någon minut när man kör den på 12 volt.
Att den stänger betyder tyvärr inte att den fungerar korrekt.
Har inte läst att du har kollat punkt 5.
Innan det är gjort så anser jag att man kommer inte framåt i felsökningen.
Öppningen på din AAR ser förövrigt OK ut
Men ordningen man justerar in motorn på är att först få den OK (med rätt CO) varm för att sedan justera den kall. För detta jobb finns inga genvägar man måste mäta bränsletrycket för att kunna veta vad som fungerar eller inte.
/Jan
-
- S-Poster
- Posts: 118
- Joined: 2013-10-27 22:44:28
- Telefon: 0768941412
- Bilmodell: 924 MYH331
- Årsmodell: 1980
- Location: Bräkne-Hoby
- Contact:
Re: 924-80 min först porsche
Tack för ett fint inlägg och jag håller med dig till 100%. Mkt av det du nämner har jag gjort och en del har jag inte gjort, men jag jobbar mig framåt.QV_ wrote:Bekymmret med dessa bilar är att "ägarna" är på och skruvar på CO skruven direkt när det är något som inte stämmer.
Man inte kan plocka en del (som tillexempel AAR) och fundera på om det är den som är rätt eller fel utan man måste börja i rätt ända.
Nu kanske du har gjort alla kontroller innan men.
Justera tändningen
kolla över allternativt byta rotor lock kablar och stift
Kolla alla slangar efter sprickor
kolla att ingen varit på och skruvat på luftspjälsskruven
1 nytt bränslefilter, luftfilter
2 kolla flödet från pump
3 kolla flödet från bränslehuvudet
4 kolla spridarbilden
5 mäta bränsletrycket från WUR kall och varm.
6 justera CO med varm motor
här någonstans är det dags att jag tomgångsfel med kall motor.
innan så "räcker det" om man ser att AAR stänger efter någon minut när man kör den på 12 volt.
Att den stänger betyder tyvärr inte att den fungerar korrekt.
Har inte läst att du har kollat punkt 5.
Innan det är gjort så anser jag att man kommer inte framåt i felsökningen.
Öppningen på din AAR ser förövrigt OK ut
Men ordningen man justerar in motorn på är att först få den OK (med rätt CO) varm för att sedan justera den kall. För detta jobb finns inga genvägar man måste mäta bränsletrycket för att kunna veta vad som fungerar eller inte.
/Jan
Imorgon blir det (om jag hinner/orkar) att kolla spridarbilden och om dom sprutar jämt.
Mvh Niklas
-
- S-Poster
- Posts: 118
- Joined: 2013-10-27 22:44:28
- Telefon: 0768941412
- Bilmodell: 924 MYH331
- Årsmodell: 1980
- Location: Bräkne-Hoby
- Contact:
Re: 924-80 min först porsche
Dags för dagen uppdatering.
Ikväll var jag ute åch provsprutade spridarna i min hemmabygda rigg bestående av 4st 33cl julmustflaskor.
Alla spridarna såg ut att spruta fin både i mängd och hur sprutbilden såg ut. Jag tycker att jämnheten ser mkt fin ut och hade därför tänkt att strycka spridarna från min lista över eventuella felkällor, ngn som tycker ngt annat???
Mvh Niklas
Ikväll var jag ute åch provsprutade spridarna i min hemmabygda rigg bestående av 4st 33cl julmustflaskor.
Alla spridarna såg ut att spruta fin både i mängd och hur sprutbilden såg ut. Jag tycker att jämnheten ser mkt fin ut och hade därför tänkt att strycka spridarna från min lista över eventuella felkällor, ngn som tycker ngt annat???
Mvh Niklas
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924-80 min först porsche
Håller helt med om att det ser mycket jämnt och fint ut. 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S-Poster
- Posts: 118
- Joined: 2013-10-27 22:44:28
- Telefon: 0768941412
- Bilmodell: 924 MYH331
- Årsmodell: 1980
- Location: Bräkne-Hoby
- Contact:
Re: 924-80 min först porsche
Fixade till motorvärmarsladden idag. Från början satt det en DEFA kontakt men jag hade ingen sådan kabel till bilen och ville inte betala det ockerpriset som det kostar att köpa en så jag fixade till min egen anslutning.
Detta är min första bil av alla 18 jag haft som har motorvärmare och troligtvis den mest osanolika av alla att ha det.
Detta löser ju lite av problemet att den går dåligt när den är kall då jag har den på timer så att den är varm och fin varje morgon när jag ska iväg till jobbet
Mvh Niklas
Detta är min första bil av alla 18 jag haft som har motorvärmare och troligtvis den mest osanolika av alla att ha det.
Detta löser ju lite av problemet att den går dåligt när den är kall då jag har den på timer så att den är varm och fin varje morgon när jag ska iväg till jobbet

Mvh Niklas
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924-80 min först porsche
Ja det där var en riktigt överraskning att det satt en motorvärmare i bilen! 
Det är riktigt gött när man har varm bil på morgonen när man ska till jobbet. Minns inte om den också hade kupévärmaruttag, men det går väl att ordna om du vill det.

Det är riktigt gött när man har varm bil på morgonen när man ska till jobbet. Minns inte om den också hade kupévärmaruttag, men det går väl att ordna om du vill det.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S-Poster
- Posts: 118
- Joined: 2013-10-27 22:44:28
- Telefon: 0768941412
- Bilmodell: 924 MYH331
- Årsmodell: 1980
- Location: Bräkne-Hoby
- Contact:
Re: 924-80 min först porsche
Idag så tog jag kompprov på cylindrarna för att se hur det var med dom och det verkar som att dom är OK. Alla ligger mellan 9-10.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924-80 min först porsche
Thörn wrote:Idag så tog jag kompprov på cylindrarna för att se hur det var med dom och det verkar som att dom är OK. Alla ligger mellan 9-10.

Det är härligt tempo du har.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S-Poster
- Posts: 118
- Joined: 2013-10-27 22:44:28
- Telefon: 0768941412
- Bilmodell: 924 MYH331
- Årsmodell: 1980
- Location: Bräkne-Hoby
- Contact:
Re: 924-80 min först porsche
Jo man tackar, jag tänker att det är bäst att ligga i nu medans man tycker att det är roligt.patand wrote:Thörn wrote:Idag så tog jag kompprov på cylindrarna för att se hur det var med dom och det verkar som att dom är OK. Alla ligger mellan 9-10.
Det är härligt tempo du har.
//Niklas
-
- S-Poster
- Posts: 118
- Joined: 2013-10-27 22:44:28
- Telefon: 0768941412
- Bilmodell: 924 MYH331
- Årsmodell: 1980
- Location: Bräkne-Hoby
- Contact:
Re: 924-80 min först porsche
Idag så var det dags att ta en titt på värmen till bakrutan igen som inte har fungerat för mig.
Jag började med att kolla upp i manualen hur systemet fungerar för att där efter prova att ta bort reläet och kortsluta det, mätte bak på rutan och då fick jag spänning över värmaren
.
Då har vi konstaterat att värmen funkar men att reläet inte drar.
Mätte lite på reläet och det stängde och öppnade som det skulle när jag körde det utanför bilen.
Då mätte jag kretsen i bilen och on/off knappen fungerade, jag har kontakt mellan knappen och reläet. Fortsatte och mäta på reläsockeln och hittade att jag inte hade ngn jord där. Sladden satt på plats där den skulle men sen försvinner den in i den stora kabelstammen och jag kunde inte följa den till sin jordpunkt.
Tog då och satte en ny sladd mellan reläet och jordpunkten i skrovet och sen så funkade allt fint igen
.
Jag började med att kolla upp i manualen hur systemet fungerar för att där efter prova att ta bort reläet och kortsluta det, mätte bak på rutan och då fick jag spänning över värmaren

Då har vi konstaterat att värmen funkar men att reläet inte drar.
Mätte lite på reläet och det stängde och öppnade som det skulle när jag körde det utanför bilen.
Då mätte jag kretsen i bilen och on/off knappen fungerade, jag har kontakt mellan knappen och reläet. Fortsatte och mäta på reläsockeln och hittade att jag inte hade ngn jord där. Sladden satt på plats där den skulle men sen försvinner den in i den stora kabelstammen och jag kunde inte följa den till sin jordpunkt.
Tog då och satte en ny sladd mellan reläet och jordpunkten i skrovet och sen så funkade allt fint igen

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3934
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924-80 min först porsche
Bra jobbat! 
Bobo

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924-80 min först porsche
Bra jobbat.Thörn wrote:jag kunde inte följa den till sin jordpunkt.
Tog då och satte en ny sladd mellan reläet och jordpunkten i skrovet och sen så funkade allt fint igen![]()

Ett tips kan vara att lossa alla jordkablar vid "jordrosorna" under panelen och putsa upp anslutningarna. Det kan påverka lite allt möjligt har jag märkt i mina 924or.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 924-80 min först porsche
Satt motorvärmaren I någon av frostpluggarna? Någon idé om märke modell?
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- S-Poster
- Posts: 118
- Joined: 2013-10-27 22:44:28
- Telefon: 0768941412
- Bilmodell: 924 MYH331
- Årsmodell: 1980
- Location: Bräkne-Hoby
- Contact:
Re: 924-80 min först porsche
Jag kan inte se exakt hur den sitter i blocket men det är precis jämte oljefiltret. Kan det vara en frostplugg där kanske? Om du vill kan jag kanske ta en bild till dig.gegge wrote:Satt motorvärmaren I någon av frostpluggarna? Någon idé om märke modell?
Vet inte heller vad det är för modell men om jag skulle monterat in en idag så hadde jag valt en model som du koplar in på kylvattnet.
Mvh Niklas
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]