924 -83 (N/A) = Nillet Racing =

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Nillet
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2010-06-29 18:55:17
Bilmodell: Porsche 924
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =

#31 Post by Nillet »

Om man läser reglerna så finns det en möjlighet att slippa absorbtionsmedel om klubben tillhandahåller.
Det står inte så i MSCC:s regler men har hört det sägas, frågar dem vad som gäller...
Niklas "Nillet" Olsson - http://www.nillet.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mini Cooper (transportbil)
Opel Speedster (banbil)

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =

#32 Post by Eddie Varvstopp »

Wow, premiär på KM5, jag håller redan tummarna :D .
Om jag inte har helt fel har ÅBR fortfarande tokstolle-rea, kolla med Jesper på http://www.flatoutperformance.se/shop/" onclick="window.open(this.href);return false; så kanske det inte blir så ansträngt för plånboken ;) .

Sen vet jag att vi diskuterade det där med all kringutrustning vi skall ha med oss på ett KM-möte. Det blir något ton som skall fara runt i skåne (ibland även längre ifrån). Då var det på tal om att klubben skulle försöka få till det så att det finns tillhands, men jag vet inte vad det blev av det. Jag slarvar med absorptionsmedel :oops: och det är ingen som har kollat om jag har det med heller :roll: . Så mitt råd är att höra med Micke eller P-O inför tävlingen.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Nillet
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2010-06-29 18:55:17
Bilmodell: Porsche 924
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =

#33 Post by Nillet »

Då var oljestickan fast monterad, oljenivån är på max.
Det stora tunga batteriet på 60Ah är monterat.

Skall försöka besöka ÅBR i veckan.

Har beslutat att skjuta ringen-resan till nästa år, man måste inte åka dit varje år.
Tänker ställa upp på MSCC KM5 i stället.
Niklas "Nillet" Olsson - http://www.nillet.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mini Cooper (transportbil)
Opel Speedster (banbil)

User avatar
Nillet
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2010-06-29 18:55:17
Bilmodell: Porsche 924
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =

#34 Post by Nillet »

ÅBR fick besök igår och personlig utrustning är inhandlad. Fick inte de färger jag ville ha men det blev billigt i alla fall...
Niklas "Nillet" Olsson - http://www.nillet.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mini Cooper (transportbil)
Opel Speedster (banbil)

User avatar
Nillet
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2010-06-29 18:55:17
Bilmodell: Porsche 924
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =

#35 Post by Nillet »

Min racerapport lyder:
100912 – Knutstorp – MSCC KM5

Väder: ca 17 grader, molnigt och ingen vind.
På morgonen var det blött inför min premiärtävling. Jag började jag försiktigt på tidsträning 1 som tur var, för jag låste upp rejält i kurva 1 där det var halt. Det var fler som gjorde samma sak så det blev bara ett varv och sedan rödflagg. Tur var det för jag gjorde nybörjarmisstaget och glömde transpondern till tidtagningen. Hade fyllt på ordentligt med olja och oljetrycket försvann bara kort i idioten, har troligen varit snålt med olja under tidigare tester. Min bästa tid blev 1:22:69.
Under tidsträning 2 var det helt torrt gick det bättre och varvtiderna blev bättre. Fick upp temperaturen i däcken och kände att trycket blev för högt då det blev lite dåligt grepp. Körde på eftersom jag gissade på att jag hur som helst skulle få sista kvaltiden. Med 1:18:81 var jag ca 3 sekunder långsammare än näst sista förare och kvalade in på sista plats.
Inför min först tävling (race 1) hade jag som mål att inte bli varvad, vilket med mina varvtider skulle kunna gå. Med lägre lufttryck i däcken bar det ut för start då det kom några regnstänk. Det blev som tur var inte mer regn än det. Fick en bra start för att vara första gången men jag backade av lite in i första kurvan för att se hur man skall uppföra sig. De andra bilarna såg jag under första 2 varven men sedan blev det ganska långt till näst sista bil. Det flöt på ganska bra och varvtiderna blev bättre och bättre. Ut på näst sista varvet kom ytterligare några regnstänk men hade jag ingen i backspegeln och mitt mål att inte bli varvad lyckades!!!
I race 2 tog jag en lugn start eftersom jag inte kunde matcha näst sista bil ändå. Denna gång dröjde det till varv 3 innan bilarna försvann och jag bromsade även på mig efter lilla rakan. Efter det kändes det riktigt bra och varvtider blev ännu bättre. Jag loggar med hjälp av mobiltelefonen och under varv 7 ringde någon, kändes inte som jag kunde svara… Ut på sista varvet kunde jag till och med se näst sista bil i fjärran. Mitt sista varv blev dagens snabbaste med 1:16:33 och jag ångrade lite att jag tog det lugnt i början. Till nästa tävling kanske jag till och med kan vara i närheten av näst sista bil.
Dagens snabbaste varv blev 1:16:33 och högsta topphastigheten blev 161 km/h.
Stort tack till Cedric som kom med en brilliant analys av min förra loggfil!
Mina bilder finns här: http://www.nillet.com/rbilder/100912/index.html
Loggfil: http://www.nillet.com/rrapport/100912-11633.rar
Filmer kommer senare, men de bjuder inte på så mycket action...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Niklas "Nillet" Olsson - http://www.nillet.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mini Cooper (transportbil)
Opel Speedster (banbil)

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =

#36 Post by Goran »

Grattis Nillet. :D

Du har redan slagit min bästatid. Det var nog rätt klokt av mig att lägga ner det där med racing. :roll:
Jag håller tummarna för dig och bilen framöver. :d=:

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =

#37 Post by Cédric »

Grattis till en ny bästa tid! Det verkar ju gå åt rätt håll ganska kvickt, kan bli en kul säsong nästa år!
Bra att det löste sig med oljetrycket, känns ju klart tryggare att inte ha en blinkande oljelampa, vågade du stå på över ngk denna gång? Med tanke på sekunderna du kapat så misstänker jag det :) Ska försöka ta mig en titt på loggfilen när jag har tid, spännande spännande..

User avatar
Nillet
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2010-06-29 18:55:17
Bilmodell: Porsche 924
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =

#38 Post by Nillet »

Goran wrote:Grattis Nillet. :D

Du har redan slagit min bästatid. Det var nog rätt klokt av mig att lägga ner det där med racing. :roll:
Jag håller tummarna för dig och bilen framöver. :d=:

mvh
Goran
Var du inte snabbare än så? :wink:
Det är aldrig klokt att lägga ner racing, du borde kanske kört mer i stället. :D
På det igen! :#cheers:

EDIT: Har inte tittat så noga i resultatlistorna men hittade att du kört på samma tid som jag. I en resultatlista hade du en 924T, har du haft mer än en 924?
Last edited by Nillet on 2010-09-14 13:52:38, edited 1 time in total.
Niklas "Nillet" Olsson - http://www.nillet.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mini Cooper (transportbil)
Opel Speedster (banbil)

User avatar
Nillet
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2010-06-29 18:55:17
Bilmodell: Porsche 924
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =

#39 Post by Nillet »

Cédric wrote:Grattis till en ny bästa tid! Det verkar ju gå åt rätt håll ganska kvickt, kan bli en kul säsong nästa år!
Bra att det löste sig med oljetrycket, känns ju klart tryggare att inte ha en blinkande oljelampa, vågade du stå på över ngk denna gång? Med tanke på sekunderna du kapat så misstänker jag det :) Ska försöka ta mig en titt på loggfilen när jag har tid, spännande spännande..
Det är lätt att förbättra sig i början...
Får kanske markera om oljestickan när jag hittat en lämplig nivå. Kan man fylla i för mycket olja?
Jag körde mycket fortare över NGK nu, men tror att det går att köra ännu fortare där.
Försökte köra fortare på de ställen du påpekade men vet inte om jag gjorde det...
Som ni kommer att se på filmerna så tvekar jag i bland i vänstern ut på lilla rakan (efter NGK).
Det känns värdefullt för mig om du lyckas hitta tid till en loggfils-titt. :#pray:
Niklas "Nillet" Olsson - http://www.nillet.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mini Cooper (transportbil)
Opel Speedster (banbil)

User avatar
Nillet
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2010-06-29 18:55:17
Bilmodell: Porsche 924
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =

#40 Post by Nillet »

Filmer (utan mycket action) och jag blir inte klok på varför de inte visas i widescreen:
2010 MSCC KM5 Race 1 del 1
2010 MSCC KM5 Race 1 del 2
2010 MSCC KM5 race 2 del 1
2010 MSCC KM5 race 2 del 2 (telefonen ringer vid 2:15) :D
När jag skulle ladda upp filmerna såg jag att man nu får lägga upp filmer som är 15 minuter långa, hade inte behövt dela racen i 2 delar...
Niklas "Nillet" Olsson - http://www.nillet.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mini Cooper (transportbil)
Opel Speedster (banbil)

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =

#41 Post by Eddie Varvstopp »

Kul att du kom till start :D
Jag tycker du skall byta klass. Kollar du resultatlistorna ser du vad jag menar ;) .
Skämt åsido tror jag du lätt tar en sekund till redan efter ett par bandagar till. Så se till att ha en shakedown innan första KM 2011 så kommer du ha några att bråka med i fältet.

Har tittat lite på filmerna och jag tycker det ser bra ut. Men jag har svårt att uppfatta hur bilen beter sig och hur mycket du står på. Spåret ser bra ut rent generellt och jag kan bara rekomendera att köra fortare ;) . Det tror jag ger sig med mer förtoende i kroppen. Jag skickar min logg till dig och Oscar när jag kan så har du mer att jämföra med.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Nillet
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2010-06-29 18:55:17
Bilmodell: Porsche 924
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =

#42 Post by Nillet »

Eddie Varvstopp wrote:Jag skickar min logg till dig och Oscar när jag kan så har du mer att jämföra med.
Jättebra!
Jag ligger ju lite efter med erfarenheten... :wink:

För att citera Stefan Mumm: "Du har bra linjer men du är allt för lugn".
Han gav mig övningar för att höja adrenalin-nivån innan start.
Men de praktiserade jag inte denna gång. :oops:
Niklas "Nillet" Olsson - http://www.nillet.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mini Cooper (transportbil)
Opel Speedster (banbil)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =

#43 Post by patand »

Nillet wrote:EDIT: Har inte tittat så noga i resultatlistorna men hittade att du kört på samma tid som jag. I en resultatlista hade du en 924T, har du haft mer än en 924?
Goran var förra ägaren på min 924 Turbo. :)

Tyvärr fick han samma erfarenhet när han sålde den till mig som du gav honom nu. Jag körde ca 1,7 sekunder snabbare (1.14.628) än hans bästa tid (1.16.3xx, kanske den tiden du såg i resultatlistorna för 924T) när jag körde för första gången på Knutan (enda gången än så länge), då var den i samma skick som när den såldes till mig t.om samma däck.

Goran behöver alltså öva mer, inte sälja av sina räserbilar titt som tätt! :)

Jag gissar att jag är ytterligare lite snabbare nu, har ju tränat i 4 år sedan dess och träning ger ju resultat. Har också hört ryktas om att Knutan är lite snabbare sedan nya asfalten kom på, stämmer det?

Vore kul att komma till Knutan igen, synd att det är så långt bort för mig. :(
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =

#44 Post by patand »

Nillet wrote:För att citera Stefan Mumm: "Du har bra linjer men du är allt för lugn".
Han gav mig övningar för att höja adrenalin-nivån innan start.
Men de praktiserade jag inte denna gång. :oops:
Det där låter ju lite konstigt... man kan köra fort OCH vara lugn. Att höjja adrenalin nivån innan start ska väl inte behövas, kan ju bli tvärtom så att man hamnar utanför banan för att man satsar FÖR hårt. :)

Du behöver nog bara träna mer så du vågar attackera lite hårdare in i böjjar osv. Jag skulle inte rekommendera att ha allt för hög adrenalinnivå i kroppen iaf. :)

Eller han kanske menade att bilen är för lung? Det kan man ju tycka faktiskt, när det går riktigt fort är bilen sällan helt i balans, annat än på rakorna, eftersom man balanserar på gränsen hela tiden. :)

Aja, jag ska inte övertolka det han sa. Träna på du så kommer du säkert komma ner ytterligare i tid iaf! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

Re: 924 -83 (N/A) = Nillet Racing =

#45 Post by Goran »

patand wrote:
Nillet wrote:EDIT: Har inte tittat så noga i resultatlistorna men hittade att du kört på samma tid som jag. I en resultatlista hade du en 924T, har du haft mer än en 924?
Goran var förra ägaren på min 924 Turbo. :)

Tyvärr fick han samma erfarenhet när han sålde den till mig som du gav honom nu. Jag körde ca 1,7 sekunder snabbare (1.14.628) än hans bästa tid (1.16.3xx, kanske den tiden du såg i resultatlistorna för 924T) när jag körde för första gången på Knutan (enda gången än så länge), då var den i samma skick som när den såldes till mig t.om samma däck.

Goran behöver alltså öva mer, inte sälja av sina räserbilar titt som tätt! :)

Jag gissar att jag är ytterligare lite snabbare nu, har ju tränat i 4 år sedan dess och träning ger ju resultat. Har också hört ryktas om att Knutan är lite snabbare sedan nya asfalten kom på, stämmer det?

Vore kul att komma till Knutan igen, synd att det är så långt bort för mig. :(
"A man got to know his limitations." - Dirty Harry
:wink:
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users