944 N/A -84 | Tillbaka på ruta ett

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: 944 N/A -84 | Tillbaka på ruta ett

#31 Post by makkanftw »

Dirfors wrote:
makkanftw wrote:Går motorn att dra runt för hand? Har du konstaterat att du inte har något oljetryck kan det ju gått så illa att motorn nypt? Då orkar ju inte startmotorn dra runt och det kanske kan ge ett sånt ljud?

Alltid bäst att anta det värsta... Men hoppas verkligen inte det är så illa.

Har inte kollat något närmare än att jag försökte starta bilen med nyckel efter jag installerade mätaren. Den gick igång efter någon sekund direkt när jag testade, nästa gång klickade bara startmotorn.
Om motorn har nypt, vad exakt innebär det. Både teknik och pengamässigt?! :P
Något som gått varmt och/eller gått sönder vilket resulterat i att motorn "låser" sig/inte kan snurra.
Kan vara lite vad som helst men du åker nog isf på att lyfta ur motorn och ta isär den för att hitta det.

Som sagt.. hoppas det inte är så illa :)
- Marcus

User avatar
Dirfors
S-Poster
Posts: 184
Joined: 2010-02-22 20:12:31
Telefon: 0767860514
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1984
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944 N/A -84 | Tillbaka på ruta ett

#32 Post by Dirfors »

Se där ja..

Fast ibland tänker man att det kanske hade varit skönt. Att först och främst hitta felet, hur stort det än är. Och sedan ha ett stort projekt framför sig, istället för att alltid när man kommer till garaget hoppas på att bilen går igång.
Porsche 944 N/A -84
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22391" onclick="window.open(this.href);return false;

Trummis i All Used
http://www.myspace.com/allusedmain" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

Re: 944 N/A -84 | Tillbaka på ruta ett

#33 Post by Johnny »

Dirfors wrote:Se där ja..

Fast ibland tänker man att det kanske hade varit skönt. Att först och främst hitta felet, hur stort det än är. Och sedan ha ett stort projekt framför sig, istället för att alltid när man kommer till garaget hoppas på att bilen går igång.
Hoppas att det löser sig för dig på bästa sätt.
Såg också i Tacktråden att du är tacksam för den hjälp du får av porsche-entusiasterna här.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 N/A -84 | Tillbaka på ruta ett

#34 Post by patand »

Dirfors wrote:Dock, innan jag testar något annat, så får jag fixa ett nytt problem; Startmotorn verkar ha lagt av. Solenoiden verkar bara stå och hacka, men inget annat händer. Låter som en slagborr..
Dåligt batteri eller dålig kontakt. Jag gjorde rent polerna och kontakterna vid mitt batteri och på med polfett, sen försvann det problemet.

Föreslår att du provar både med nytt batteri och att göra rent polerna innan du gör något mer drastiskt.

Hade motorn nypt borde inte solenoiden stå och slå utan den borde slå till och sen borde det väl bli tyst och väldans varmt vid startmotorn när den försöker gå runt?

Men det skadar ju iof inte att prova att dra runt motorn för hand först för att kolla att den verkligen inte nypt. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 944 N/A -84 | Tillbaka på ruta ett

#35 Post by Bathory »

Nu har jag varit förbi Dirfors (mkt trevlig kille)
Motorn gick runt så jag satte i ett fräscht batteri & drog igång den.
Fick stänga av direkt då det hördes tydligt att den hade dåligt eller inget oljetryck.

Testade att göra enligt Clarks Garage & fylla pumpen via oljefiltret & dra runt motorn moturs.
Fick nästan direkt ett oljetryck på 8-10 bar enligt mätaren men sen så dalade det ner till ca 1 bar (2 vid lite gas).

Tyvärr så betyder detta att han måste riva ner allt igen :(
Min gissning är antingen en spräckt oljepickup eller en utsliten oljepump.
Han har köpt en annan pump av Gurra & väntar på leverans.

Är det ngn som sitter på en fräsch oljepickup eller vet vad en ny kostar?
Ngn som har andra tips på felkällor?

Jag vill gärna att han skall få igång den så att han kan koncentrera sig på lite roligare fel :P

Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
Dirfors
S-Poster
Posts: 184
Joined: 2010-02-22 20:12:31
Telefon: 0767860514
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1984
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944 N/A -84 | Tillbaka på ruta ett

#36 Post by Dirfors »

Tack detsamma Sven, det var skoj att felsöka lite!

Ja, tyvärr verkar det inte bättre än att jag får riva igen. Hade lovat mig själv att inte riva oljetråget inom en snar framtid, men det får jag bita ihop och göra.

Däremot, eftersom jag är obotlig optimist, så är jag väldigt glad över att Sven och Björn lyckades fixa bakluckeöppnaren (spännande ord), så man slipper öppna med nyckel.
Och så har vi lärt oss att det är mycket mycket enklare att felsöka el, med ett batteri inkopplat ( ;) )

Fortsättning följer...
Porsche 944 N/A -84
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22391" onclick="window.open(this.href);return false;

Trummis i All Used
http://www.myspace.com/allusedmain" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Dirfors
S-Poster
Posts: 184
Joined: 2010-02-22 20:12:31
Telefon: 0767860514
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1984
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944 N/A -84 | Tillbaka på ruta ett

#37 Post by Dirfors »

Idag har jag varit vid bilen en stund. Det var svinkallt och blåste löv överallt, så jag mekade lite snabbt bara.

Tog bort oljetrycksventilen och drog runt motorn för hand, för att se om det kom ut olja ur hålet. Ingenting.. Inte en droppe.
Antingen är pumpen kass, eller så drog jag inte tillräckligt länge för att olja skulle hinna rinna runt. Ska ladda batteriet och dra runt den på startmotorn för att testa igen, innan jag börjar riva.

Vad jag har hört ska det vara ungefär 26 varv på fjädern i ventilen. Min hade bara 23. Får lägga några distansbrickor och testa igen, för att inte köpa en ny tryckventil i onödan :P

Har iaf bestämt mig för att ställa av bilen snarast, och slippa ligga ute med försäkringspengar i onödan.

/Johan
Porsche 944 N/A -84
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22391" onclick="window.open(this.href);return false;

Trummis i All Used
http://www.myspace.com/allusedmain" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Dirfors
S-Poster
Posts: 184
Joined: 2010-02-22 20:12:31
Telefon: 0767860514
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1984
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944 N/A -84 | Tillbaka på ruta ett

#38 Post by Dirfors »

Varmgarage är fixat, så nu lär det bli mycket mer meckande framöver.

Har skickat upp bilen på pallbockar, och börjat fokusera på bromsarna. Drar man till ett ok med en hammare, slutar det inte regna ytrost på flera minuter. De behöver verkligen fräschas upp.

Tyvärr är det så extremt att jag inte får loss en enda bult som håller oken. Jag har testat nästan allt, inkl. rörtång. Är det värt att investera i CrC Rostlösare istället för 5-56? Är det stor skillnad?

/Johan
Porsche 944 N/A -84
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22391" onclick="window.open(this.href);return false;

Trummis i All Used
http://www.myspace.com/allusedmain" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 N/A -84 | Tillbaka på ruta ett

#39 Post by patand »

Dirfors wrote:Är det värt att investera i CrC Rostlösare istället för 5-56? Är det stor skillnad?
Ja och ja. Ta gärna CRCs "RostFlash" brukar funka bra för mig, den kyler ner grejerna rejält så det "spricker" lite i rosten (iaf i teorin). 5-56 är ingen rostlösare utan en universalolja som kan lösa lite rost... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: 944 N/A -84 | Tillbaka på ruta ett

#40 Post by makkanftw »

Sen tryckluftdriven mutterpicka som knackar loss så är det gjort på noll och ingenting! :D
Använd för guds skull 6-kantiga hylsor/nycklar när du ska ta i .. :)
- Marcus

User avatar
Dirfors
S-Poster
Posts: 184
Joined: 2010-02-22 20:12:31
Telefon: 0767860514
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1984
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944 N/A -84 | Tillbaka på ruta ett

#41 Post by Dirfors »

Crc ska jag testa då, tack för det.

Mutterpicka har jag funderat på, dock ser det väldigt trångt ut. Du kanske har gjort det själv och kan bekräfta att det får plats?! :)
Porsche 944 N/A -84
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22391" onclick="window.open(this.href);return false;

Trummis i All Used
http://www.myspace.com/allusedmain" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: 944 N/A -84 | Tillbaka på ruta ett

#42 Post by makkanftw »

Inte testat själv men kanske går med led och förlängare? Även om det inte är optimalt.. Sexkantig hylsa och spärrhandtag brukar jag använda :)
- Marcus

User avatar
Dirfors
S-Poster
Posts: 184
Joined: 2010-02-22 20:12:31
Telefon: 0767860514
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1984
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944 N/A -84 | Tillbaka på ruta ett

#43 Post by Dirfors »

Ja, samma här.. Men i detta fallet sitter det som berget :P

Annan fråga; Det sitter två stycken spacer på bakbromsarna som jag inte får loss. Om jag har fattat Haynes rätt, så ska det bara vara att rycka loss dem, eftersom de sitter fastklämda av fälgen.. Jag har mina starka aningar (med tanke på skicket på bromsar och ok) att dessa områden inte är fixade eller renoverade sedan fabriken i Tyskland -83. Är det bara att dra till med kil och hammare för att bända loss dem, eller finns det smartare knep? Vill inte gärna slå sönder något för att man inte fattade instruktionsboken ordentligt :P
Porsche 944 N/A -84
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22391" onclick="window.open(this.href);return false;

Trummis i All Used
http://www.myspace.com/allusedmain" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Dirfors
S-Poster
Posts: 184
Joined: 2010-02-22 20:12:31
Telefon: 0767860514
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1984
Location: Göteborg
Contact:

Re: 944 N/A -84 | Tillbaka på ruta ett

#44 Post by Dirfors »

Nu fick jag äntligen loss oken. Använde fälgkorset som förlängare, och sket i konsekvenser.. :)
De ska blästras och målas, funderar fortfarande på färg. Apelsinorange är klar favorit, men kan skära sig med andra färgkombinationer i inredningen (rött och svart). Dock är röda ok för vanliga.

Spännande förslag?
Porsche 944 N/A -84
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22391" onclick="window.open(this.href);return false;

Trummis i All Used
http://www.myspace.com/allusedmain" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Ratatosk
S-Poster
Posts: 169
Joined: 2007-04-24 11:34:13
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1989
Location: Mölndal
Contact:

Re: 944 N/A -84 | Tillbaka på ruta ett

#45 Post by Ratatosk »

Dirfors wrote:Nu fick jag äntligen loss oken. Använde fälgkorset som förlängare, och sket i konsekvenser.. :)
De ska blästras och målas, funderar fortfarande på färg. Apelsinorange är klar favorit, men kan skära sig med andra färgkombinationer i inredningen (rött och svart). Dock är röda ok för vanliga.

Spännande förslag?
Nä, sorry, inga spännande förslag alls. Tänkte bara säga att om apelsinorange är din favorit så kör på det. Jag tror det blir skitsnyggt till din gråa bil. Att det skulle skära sig mot färg i inredningen är väl knappast något problem, hur ofta ser man bromsok och inredning samtidigt? Röda ok är vanligt, jag håller med, och vanligare kommer det att bli eftersom mina också kommer att bli röda med tiden... :mrgreen:
//Björn

PCS 13251

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22330
Min hemsida (foto): http://3bilder.se

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]