931 -80 / Ottomobilen

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80 / Ottomobilen

#31 Post by patand »

gegge wrote:Fjäderkonstanten runt om är hårda 700lbs, så den borde vara understyrd vilket vi inte upplever att den är. Precis som Patands kärra! Camber fram är 3,5 och 3 bak. Ett par millimeter toe-out fram och ett par toe-in bak. Mycket lättkontrollerad. Funderar på att plocka av krängaren bak för att få bättre driv ur kurvorna, men då måste den fram av med. Fördelen är väl 20 kg lägre (ofjädrad)vikt om inte annat.
Samma fjäderkonstant fram som jag har alltså.Jag har dock ingen krängare back och bilen är fortarande inte understyrd. Så prova att ta bort krängaren bak och se vad som händer. Ta bort den främre är ju lätt gjort på plats vid banan om ni känner att det behövs.

Vet inte om du vet det men jag har 911 turbons torsionstavar bak (enligt tidigare ägare), verkar matcha framändan bra. :)

20 kilo! Väger krängarna så mycket? :shock:

Vore kul att se Ottomobilen på bana igen! Har ni några planer på att komma upp till Sviestad med den kanske? :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Otto.D
S2-Poster
Posts: 236
Joined: 2005-02-07 10:24:42
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Landskrona
Contact:

Re: 931 -80 / Ottomobilen

#32 Post by Otto.D »

Krängare bak :?: :roll:
Otto

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -80 / Ottomobilen

#33 Post by gegge »

Var tvungen att springa ut och kolla.. :oops:

Borde jag kommit ihåg med tanke på att man hissat bilen ett par gånger. Var övertygad om det satt en kr¨ngare bak med tanke på att den är hyggligt neutral och spinner med innerhjulet i tvära kurvor, läs Sturup.

Då får den fram definitivt sitta kvar!
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Oddball
NA-Poster
Posts: 17
Joined: 2010-03-30 22:20:49
Bilmodell: 931
Location: Lund
Contact:

Re: 931 -80 / Ottomobilen

#34 Post by Oddball »

ja krängaren bak får väl sitta kvar då :wink:

Jakten på tillräckligt breda bakhjul (16" elller 17")med rätt ET får istället gå vidare.
9tum breda med min ET50 för att det skall funka (lägre ET går i skärmkanten..)
_____________________
E63 AMG Kombi - Familjesläde
B 200 CDI 4MATIC - Tjänstesläde
Porsche 924 Turbo "Carrera GT" - glädjeämne

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80 / Ottomobilen

#35 Post by patand »

gegge wrote:Var övertygad om det satt en kr¨ngare bak med tanke på att den är hyggligt neutral och spinner med innerhjulet i tvära kurvor
Det behövs det ingen krängare till! Min gör ju precis lika dant! :D

Verkar som att Ottos gamla kärra är ganska lika i chassiet som min.

Vad sitter det för stavar/fjädrar bak på denna maskin? :) Kanske bäst Otto svarar som vet... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Oddball
NA-Poster
Posts: 17
Joined: 2010-03-30 22:20:49
Bilmodell: 931
Location: Lund
Contact:

Re: 931 -80 / Ottomobilen

#36 Post by Oddball »

Efter jagande på ebay så kan jag konstatera att de 16 och 17 som finns är rackarns fula och i relation till priset än värre....

Efter kortare diskussion med brorsan (gegge) har vi beslutat oss för att köpa in MB Sprinter stålfälgar 6x16 som ska passa bra. Vi breddar dessa till 8x16 rep 9x16. Kan breddningen göras för en vettig peng så SFP (snygg för pengarn) Indexet riktigt högt! :D

Därefter lägger jag på R888 225/45 fram och 245/45 bak och ser hur det fungerar. Är det en hit så kan jag uppgradera till "snyggare" men dyrare alufälgar.

Detta blir ett höst/vinterprojekt.

Nu ser jag mest fram emot att köra på Knutstorp med PCS helgen 25 o 26 sept :twisted:
Kanske vi far se en guldfargad 931 pa banan denna dagen :?: Hoppas iaf....
_____________________
E63 AMG Kombi - Familjesläde
B 200 CDI 4MATIC - Tjänstesläde
Porsche 924 Turbo "Carrera GT" - glädjeämne

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -80 / Ottomobilen

#37 Post by gegge »

Om det passar så finns en 6,5"x16" stålfälg till MB Sprinter 200/300 med ET 62. Bredda den 2" utåt så tar den precis i skärmen, men då har du ändå 11mm spacerplatta till godo (ET37). Frågan är om får plats med 245:or utan att bredda innåt.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: 931 -80 / Ottomobilen

#38 Post by Eddie Varvstopp »

Oddball wrote:...
Efter kortare diskussion med brorsan (gegge) har vi beslutat oss för att köpa in MB Sprinter stålfälgar 6x16 som ska passa bra. Vi breddar dessa till 8x16 rep 9x16. Kan breddningen göras för en vettig peng så SFP (snygg för pengarn) Indexet riktigt högt! :D

Därefter lägger jag på R888 225/45 fram och 245/45 bak och ser hur det fungerar. Är det en hit så kan jag uppgradera till "snyggare" men dyrare alufälgar.

....
Det är inte priset som är gynnsamt på plåtisar, vikten är även rätt bra så det blir även mer däng för pengen ;) . Jag tror på konceptet och det skall bli spännade att se :D .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Otto.D
S2-Poster
Posts: 236
Joined: 2005-02-07 10:24:42
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Landskrona
Contact:

Re: 931 -80 / Ottomobilen

#39 Post by Otto.D »

patand wrote:
gegge wrote:Var övertygad om det satt en kr¨ngare bak med tanke på att den är hyggligt neutral och spinner med innerhjulet i tvära kurvor
Det behövs det ingen krängare till! Min gör ju precis lika dant! :D

Verkar som att Ottos gamla kärra är ganska lika i chassiet som min.

Vad sitter det för stavar/fjädrar bak på denna maskin? :) Kanske bäst Otto svarar som vet... ;)

Har ju bestämt för mig att "bettan" var krängar lös bak på min tid, inga stavar o 700 lbs fjäder med en liten hjälp fjäder för att fylla ut, detta på 968 cs dämpare.
Kanske inte vad alla förståsigpåare som räknar fjäderkonstanter förordar men "race proven" inte helt utan framgång :)
Kul att bilen hamnat hos nån som gillar 931 iaf
Otto

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 931 -80 / Ottomobilen

#40 Post by Henka_E »

OM ni gör det där med fälgarna....så ta massa foton! Jag vill ha plåtisar på min 944 också, det är ju asfränt! Sprinter mackorna - är de inte väldans tunga?? Vilka kungligt bra idé! Dokumentera allt!

User avatar
Oddball
NA-Poster
Posts: 17
Joined: 2010-03-30 22:20:49
Bilmodell: 931
Location: Lund
Contact:

Re: 931 -80 / Ottomobilen

#41 Post by Oddball »

efter mycket om och men så är jag tillbaks till ruta 1igen.....

Stålfälgarna från MB skulle bli relativt dyra med de nödvändiga modifieringarna trotsallt då jag givetvis inte kunde nöja mig med en simpel stålfälgslook...utan en disk a la 924 GTR skulle ju vara en självklarhet för att dölja den osexiga stålfälgen. :P

Planen är nu först diffbroms vilket innebär 944 Turbo vxl som i kombination med större hjul skulle innebära på tok för hög utväxling. Därför 944 Turbo vxl låda med diffbroms och hitta 15" fälgar som passar R888 205/50R15 (alt 225/50R15) fram och 235/50R15 bak. Av en ren händelsehar min bror "gegge" lite exotiska fälgbanor och splitfälgscentrum liggande i garaget i storleken 15" :)

Inköp alt modifiering av fälgbanorna till bakfälgarna så kan det vara klart! Har någon erfarenhet att köra på 235/50R15 R888?? Siktar på minst 9" bred bakfälg....

ja och så måste jag ju hitta en ny låda och diffbroms från en 944 Turbo alt 968 CS för vettiga pengar :roll:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
_____________________
E63 AMG Kombi - Familjesläde
B 200 CDI 4MATIC - Tjänstesläde
Porsche 924 Turbo "Carrera GT" - glädjeämne

User avatar
Oddball
NA-Poster
Posts: 17
Joined: 2010-03-30 22:20:49
Bilmodell: 931
Location: Lund
Contact:

Re: 931 -80 / Ottomobilen

#42 Post by Oddball »

.....Sprinterfälg alternativet är inte struket helt och hållet dock då det tillsammans med balla GTR liknande kåpor skulle se riktigt nice ut :twisted:
_____________________
E63 AMG Kombi - Familjesläde
B 200 CDI 4MATIC - Tjänstesläde
Porsche 924 Turbo "Carrera GT" - glädjeämne

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: 931 -80 / Ottomobilen

#43 Post by Pär Hylander »

Otto.D wrote:
patand wrote: Det behövs det ingen krängare till! Min gör ju precis lika dant! :D

Verkar som att Ottos gamla kärra är ganska lika i chassiet som min.

Vad sitter det för stavar/fjädrar bak på denna maskin? :) Kanske bäst Otto svarar som vet... ;)

Har ju bestämt för mig att "bettan" var krängar lös bak på min tid, inga stavar o 700 lbs fjäder med en liten hjälp fjäder för att fylla ut, detta på 968 cs dämpare.
Kanske inte vad alla förståsigpåare som räknar fjäderkonstanter förordar men "race proven" inte helt utan framgång :)
Kul att bilen hamnat hos nån som gillar 931 iaf
Hur ser totalen ut?

Pund per tumme fram?
Krängare fram, hur tjock och är det med orginal geometri?

Bak vet vi alltså att det är 700 pund per tumme (blir många kronor per cm det :lol: )

Sen återstår ju att vara osams eller sams om utväxlingen bak. T.ex Peter U och jag har båda mätt och är helt tvärsäkra på att vi har rätt, saken är bara det att vå fått rätt olika värden... :shock: (jag har mätt fram en geometrisk utväxling på 0,61 på min gamla 931:a, motion ratio på utrikiska)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -80 / Ottomobilen

#44 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Hur ser totalen ut?

Pund per tumme fram?
Krängare fram, hur tjock och är det med orginal geometri?

Bak vet vi alltså att det är 700 pund per tumme (blir många kronor per cm det :lol: )

Sen återstår ju att vara osams eller sams om utväxlingen bak. T.ex Peter U och jag har båda mätt och är helt tvärsäkra på att vi har rätt, saken är bara det att vå fått rätt olika värden... :shock: (jag har mätt fram en geometrisk utväxling på 0,61 på min gamla 931:a, motion ratio på utrikiska)
gegge wrote:Fjäderkonstanten runt om är hårda 700lbs,
Som jag förstår Fredriks inlägg så är det 700lbs även fram.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 931 -80 / Ottomobilen

#45 Post by Henka_E »

Hänt nåt mer med denna galet sköna kärra? Riktigt schysst fjäderbensstag förresten, det har jag inte sett tidigare. Finns det fler bilder på bilen nånstans?

Är inne på Sprinter-fälgar igen - eller rättare sagr Opel Movano fälgar och 2" breddning utåt. Skulle behöva ragga tag i en sån fälg och provmontera för att se om mina bromsar rymms under dem. Har dock inte hittat nån som breddar fälgar till vettiga pengar.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users