924 -83|En gång var den grön

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
avatar
S-Poster
Posts: 77
Joined: 2009-04-22 21:37:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Jönköping

#31 Post by avatar »

rob3rt wrote:idag har det inte hänt så mycket i garaget. jag satte dit oljepluggen, oljefiltret och fyllde på med olja. aaa det var allt. åkte sen till mekonomen o beställde ett bränslefilter.. efter helgen ska den startas!! :)

Låter bra, ser fram mot detta med spänning ;)

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

#32 Post by rob3rt »

Idag har det hänt mycket i garaget, började med att vi fick upp bakluckan för första gången. Sedan bytte vi soppafilter och hällde i en tillsats till bensinen.

Äntligen var det dags att starta den. Kopplar på batteriet, sätter mig i bilen vrider om nyckeln två snepp. Allt funkar hittils, provar att fälla upp "ögonen", jodå dem funkar fint.. Vrider om nyckeln ...nönönönö , vill inte starta. provar igen, nästan igång... prover en gång till med halvgas. jodå det funkar, men ingen tomgång, den dör direkt... fläktremmen slirar..
startas upp igen, får hålla foten på gasen hela tiden. lägger i en växel och kör ut bilen.. nu åker vi!! nästan... bilen dör.. startar upp den igen, åker några varv på grusplanen på ettans växel..


vat kan det vara för fel på tomgången.. kan det vara tändningen som står fel.. kondens vid fördelaren?? dåliga packningar vid insuget??

HJÄLP.! vilka är dem vanligaste felen när den inte vill gå på tomgången?
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#33 Post by makkanftw »

Torkade spruckna slangar till tomgångsstyrningen?
- Marcus

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

#34 Post by rob3rt »

vart sitter dem??
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

#35 Post by rob3rt »

här kommer lite bilder..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#36 Post by makkanftw »

- Marcus

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#37 Post by patand »

rob3rt wrote:HJÄLP.! vilka är dem vanligaste felen när den inte vill gå på tomgången?
Fel inställd CO halt, tomgångsskruven felinställd, tändningen felinställd.

Börja med att kolla tändinställningen. När den är korrekt kan du försöka hitta ett läge på CO halt (blandningsskruven) och tomgångsskruven som funkar bra tillsammans.

När det gäller CO halten så gäller regeln "right for rich, left for lean". Dvs för att öka mängden soppa så vrider du skruven medsols och för att minska mängden så vrider du den motsols. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

#38 Post by rob3rt »

idag åkte jag ut till garaget för attt få svar på varför bilen inte gick som den ska. så jag slog upp huven o började leta i haynes-boken efter information när jag av någon anledning bestämde mig för att plocka bort gummidelarna mellan lmm och gasspjället då jag fick syn en slang (1) som inte var ihopkopplad och senare (2) en till slang som inte var påkopplad och som var trasig
OBS! lånad bild från http://www.moby302.co.za/for_sale/porsc ... ine_02.JPG EJ MIN BIL/BILD OBS!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

#39 Post by rob3rt »

Jag älskar min Porsche och tackar han där uppe för att mitt tomgångsproblem var så enkelt som jag hade hoppats på. en trasig slang och en ej påkopplad slang.

började dagen med att åka och köpa en kort bit (10cm) bränsleslang med en invändig diameter på 13mm och två stycken slangklämmor. sen bar det av av mot närmaste järnhandel för att leta efter ett lämpligt tunt rör, hittade ett aluminiumrör med en utvändig diameter på 16mm.

åkte till garaget för att påbörja "operationen". så här blev resultatet
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

#40 Post by rob3rt »

åter till resultatet, efter att det satts på plats fyllde jag på med en halvliter motorolja, sätter mig i bilen och vrider om nyckeln. först några varv på startmotorn sen hoppade den bilen igång och la sig på en lite för hög tomgång ca 1400rpm. justerade lite startade motorn igen ännu en gång lite för hög, stänger av motorn och justerar lite på tomgången. startar motorn, perfekt. strax över 1000rpm ligger den , provar gaspedalen wroom, vilken skönt ljud.. 8)

för varje dag som jag har ägt bilen har jag bara blivit mer och mer förälskad i den. och idag var dagen som man drömt om ett tag, att få starta bilen :D och ta en lite tur med den...

nu ska den bara tvättas av och justeras lite.. sen är det dags för besiktning!
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#41 Post by patand »

Tomgången skall ligga på lite under 1000rpm om du vill ställa den enligt "spec". :)

Du ställer enklast (och rättast) in tomgången när bilen är varmkörd och låt den stå och gå medan du vrider på tomgångskruven så märker du direkt vad som händer med tomgången istället för att behöva stoppa och starta bilen. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#42 Post by patand »

Förresten, grattis till provturen! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Tjonken
S2-Poster
Posts: 294
Joined: 2009-05-14 15:31:19
Telefon: 0733821214
Bilmodell: 944 S -87, 924 -76
Årsmodell: 1987
Location: Linköping
Contact:

#43 Post by Tjonken »

Nej, tvätta inte! Skitcool som den är! :)
"For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer" - John Gall

Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02

Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

#44 Post by rob3rt »

Tjonken wrote:Nej, tvätta inte! Skitcool som den är! :)
jo, men jag ska nog spara två stripes över hela bilen 8) .. då bevarar jag ändå en liten del av camo-looken :wink:
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

#45 Post by rob3rt »

patand wrote:Tomgången skall ligga på lite under 1000rpm om du vill ställa den enligt "spec". :)
Okej. jag gick lite på känsla när jag ställde den idag.. brukar ju ligga runt 1000rpm oavsett modell och märke (4-cylindriga)
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users