944 turbo -86 | Glassätarbilen
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Glassätarbilen
Besiktning idag
mätarställning: 94855
Blankt papper och snart dags för avställning då frosten fått rejält fäste på morgonen och vägverket snart bestämmer sig för att salta sönder vägarna.
mätarställning: 94855
Blankt papper och snart dags för avställning då frosten fått rejält fäste på morgonen och vägverket snart bestämmer sig för att salta sönder vägarna.
- Jesper von Wowern
- Turbo-Poster
- Posts: 678
- Joined: 2007-07-05 12:40:22
- Telefon: 0701751401
- Bilmodell: 912-65, 944-84
- Årsmodell: 1984
- Location: Vellinge
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Glassätarbilen
Rälit, vi hade sommar i onsdags och nu är det höstvarning!thesaint wrote:vägverket snart bestämmer sig för att salta sönder vägarna.

http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/arstidskarta" onclick="window.open(this.href);return false;
/Jesper von Wowern
Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572
Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Glassätarbilen
Åter påställ nu hoppas jag inte på mer snö här i Umeå.
Tyvärr var jag lite brysk när jag skulle upp med huven bara så skålen som håller spaken för att öppna huven rök igen. Exakt samma som förra året.
Lackbehandling bokad på Onsdag så den blir lite vårfin.
Men ack så kul det, nu väntar jag bara på första slalomträffen i åmsele med umeågatbilar eller så blir det försäljning om tillfället ges.
Tyvärr var jag lite brysk när jag skulle upp med huven bara så skålen som håller spaken för att öppna huven rök igen. Exakt samma som förra året.
Lackbehandling bokad på Onsdag så den blir lite vårfin.
Men ack så kul det, nu väntar jag bara på första slalomträffen i åmsele med umeågatbilar eller så blir det försäljning om tillfället ges.
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Glassätarbilen
Länge sedan jag skrev nåt, men har varit och piskat på superstage bana och insett att mina framdäck är helt värdelösa.
Hade lite kamp mot en preppad citroen på c.a 200 hp. På förmddagen när det var lite regn i luften låg jag c.a 4-5 sekunder snabbare, 1.38 mot 1,43 ungefär. Sedan när det torkade upp bytte han till toyo r-däck och genast körde han jämt med mig och några 10-delar snabbare.
Sluttiden var 1.35 ungefär, Dags för r-däck på telefonfälgarna om man ska få ut nåt mer av superstagekörningen.
Hade lite kamp mot en preppad citroen på c.a 200 hp. På förmddagen när det var lite regn i luften låg jag c.a 4-5 sekunder snabbare, 1.38 mot 1,43 ungefär. Sedan när det torkade upp bytte han till toyo r-däck och genast körde han jämt med mig och några 10-delar snabbare.
Sluttiden var 1.35 ungefär, Dags för r-däck på telefonfälgarna om man ska få ut nåt mer av superstagekörningen.
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
944 turbo -86 | Glassätarbilen
Besiktigad U.A
Sommaren har varit annorlunda. Börjar vackla om jag ska behålla min lilla leksak. Tog hojjkort ibörjan av sommaren så jag har slitits mellan hojen och bilen. 500 mil vardera ungefär så jag har varit någorlunda rättvis.
Men 944an börjar närma sig 10 000 mil och psykologiskt ska man kanske sälja innan ? Eller spelar det ingen roll på våra bilar ?
Samtidigt är ju marknaden sådär, billiga boxtrar trycker ner priserna på våra bilar.
Frågan om jag kan återfå glöden. Vad är då nästa steg i Porsche ägandet ?
Mer effekt ? (typ mafkit)
Byta turbo till K26/8, vad krävs för detta på en 86:a ?
Väghållning (bussningar) ?
Genomgång av hela bilen och få bort skrammel och små missljud ? Man vill ju inte ha små skrammel i dörrar och instrumentering.
Bur?
ny lack eller foliering ?
Vad säger ni andra. Hur hittar ni tillbaka när/om ni tvivlar.
Sommaren har varit annorlunda. Börjar vackla om jag ska behålla min lilla leksak. Tog hojjkort ibörjan av sommaren så jag har slitits mellan hojen och bilen. 500 mil vardera ungefär så jag har varit någorlunda rättvis.
Men 944an börjar närma sig 10 000 mil och psykologiskt ska man kanske sälja innan ? Eller spelar det ingen roll på våra bilar ?
Samtidigt är ju marknaden sådär, billiga boxtrar trycker ner priserna på våra bilar.
Frågan om jag kan återfå glöden. Vad är då nästa steg i Porsche ägandet ?
Mer effekt ? (typ mafkit)
Byta turbo till K26/8, vad krävs för detta på en 86:a ?
Väghållning (bussningar) ?
Genomgång av hela bilen och få bort skrammel och små missljud ? Man vill ju inte ha små skrammel i dörrar och instrumentering.
Bur?
ny lack eller foliering ?
Vad säger ni andra. Hur hittar ni tillbaka när/om ni tvivlar.
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: 944 turbo -86 | Glassätarbilen
10.000 mil är inget att oroa sig på dessa gamla bilar, går knappt att hitta en under 15.000 mil och de flesta har gått 20-25.000 mil. Så oroa dig inte, 11 eller 12.000 gör ingen skillnad den dagen du säljer.
I ditt läge skulle jag satsa på bussningar, krängare och om ekonomin tillåter ett riktigt coilover chassi, t.ex från GAZ.
K26/8 passar rakt på, men den ger inte några fördelar vid konbanekörning, snarare tvärt om. MAF-kit ger ingen nämnbar effekt, om du inte samtidigt byter turbo och spridare, möjligtvis lite bättre spool up/respons, men i mina ögon är det inte värt pengarna.
Kolla med Bengt eller Fekzen om de kan ta fram ett E85 program, då borde du kunna få ut 40-50 hk till med det aggregatet du har, men du kommer få byta till större spridare.
Mvh Erol
I ditt läge skulle jag satsa på bussningar, krängare och om ekonomin tillåter ett riktigt coilover chassi, t.ex från GAZ.
K26/8 passar rakt på, men den ger inte några fördelar vid konbanekörning, snarare tvärt om. MAF-kit ger ingen nämnbar effekt, om du inte samtidigt byter turbo och spridare, möjligtvis lite bättre spool up/respons, men i mina ögon är det inte värt pengarna.
Kolla med Bengt eller Fekzen om de kan ta fram ett E85 program, då borde du kunna få ut 40-50 hk till med det aggregatet du har, men du kommer få byta till större spridare.
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Glassätarbilen
Anledningen att jag kikat på en annan turbo är lindsey racings kit ofta är för bilar med den turbon. Men man skulle lika gärna kunna byta till någon av deras turbos lika gärna.
Kör redan på ett bengtchip, E85 kanske inte vore så tokigt. Ska kolla med bengt och se vad han kan göra.
Vilka bussningar/krängare skulle man satsa på om man vill ha ett vinterprojekt =).
Kör redan på ett bengtchip, E85 kanske inte vore så tokigt. Ska kolla med bengt och se vad han kan göra.
Vilka bussningar/krängare skulle man satsa på om man vill ha ett vinterprojekt =).
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Glassätarbilen
M030 krängare från 968 skulle jag satsa på dvs 30 mm fram och ställbar 19 mm bak. Dessa är rätt överkomligt pris på hos Porsche. Sen skulle jag se över länkarmsbussningar fram, då styrresponsen påverkas mycket av dessa. Skulle satsa på nya M030 bussningar från 968 bak på länkarmen och polyuretan eller delrin fram.
I mina ögon är det inte värt att köpa mafkit och något större turbo och spridare för att få ut ca 30-40 hk mer, K26/8 klarar av att leverera ca 30-40 hk mer än K26/6. Om du ska satsa på Maf, turbo och spridare så ska du gå mer "all in", dvs. uppgradera till ett större aggregat/spridare och i min mening strunta i MAF, köp ett stand alone-sprut. Då har du hårdvara för ca 400 hk. Dock så medför det att man bör gå igenom motorn och kolla kondition på lager, ringar m.m om man skall stressa fram nästan dubbla effekten. En sådan operation är inte helt gratis, räkna med ca 15-20.000:- bara för lager, ringar och packningar, sen tillkommer ev. renovering/optimering av toppen, vilket kan kosta lika mycket till...
Så av denna anledning rekommenderar jag ett 85 program och spridare, dvs. ca 40 hk ca 5.000:- och sedan se över väghållningen, det är en grym skillnad med ett riktigt chassi, även om man har original/standarddämpare i bra skick så går det inte att jämföra!
/ Erol
I mina ögon är det inte värt att köpa mafkit och något större turbo och spridare för att få ut ca 30-40 hk mer, K26/8 klarar av att leverera ca 30-40 hk mer än K26/6. Om du ska satsa på Maf, turbo och spridare så ska du gå mer "all in", dvs. uppgradera till ett större aggregat/spridare och i min mening strunta i MAF, köp ett stand alone-sprut. Då har du hårdvara för ca 400 hk. Dock så medför det att man bör gå igenom motorn och kolla kondition på lager, ringar m.m om man skall stressa fram nästan dubbla effekten. En sådan operation är inte helt gratis, räkna med ca 15-20.000:- bara för lager, ringar och packningar, sen tillkommer ev. renovering/optimering av toppen, vilket kan kosta lika mycket till...
Så av denna anledning rekommenderar jag ett 85 program och spridare, dvs. ca 40 hk ca 5.000:- och sedan se över väghållningen, det är en grym skillnad med ett riktigt chassi, även om man har original/standarddämpare i bra skick så går det inte att jämföra!
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Glassätarbilen
Om det kostar 15-20 på motorgenomgång och sedan lika mycket till för en all-in lösning är ju helt klart frestande med 400hp men jag tänker inte lägga 40-50 tusen på motorn tyvärr.
E85 verkar ju rimligt har snackat med fekzen om chip sedan såg jag att du erol hade färdiga länkarmar fram =)
Sedan blir det en liten genomgång i vinter, måste vara någon värmesköld under bilen som skallrar ibland när man kör långsamt. Hoppas att jag hitta glöden till nästan vår.
Hamnar man kring 15.000 med chip och genomgång av väghållningen till att börja med.
E85 verkar ju rimligt har snackat med fekzen om chip sedan såg jag att du erol hade färdiga länkarmar fram =)
Sedan blir det en liten genomgång i vinter, måste vara någon värmesköld under bilen som skallrar ibland när man kör långsamt. Hoppas att jag hitta glöden till nästan vår.
Hamnar man kring 15.000 med chip och genomgång av väghållningen till att börja med.
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Glassätarbilen
Nya M030 krängare kostar runt 5.000:-thesaint wrote:Hamnar man kring 15.000 med chip och genomgång av väghållningen till att börja med.
Bussningar till krängarna ca. 1.000:-
De förstärkta casterblocken från 968 ligger på ca 2.000:-
Köp mina länkarmar med delrinbussningar 4.000:-
Totalt: ca 12.000:-
Dvs. 3.000:- kvar till chip

Räkna med lika mycket till om du skall satsa på ett coiloverchassi från GAZ. Har du
nya fräscha dämpare så kanske det inte är läge att investera i detta ännu. Men har
du uttjänta dämpare skulle jag nog satsa på nya coiloverben, innan bussningar och
krängningshämmare.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
944 turbo -86 | Glassätarbilen
Säsongsavslutningen i Örnsköldsvik.
Hamnade sjuuuuukt nära 10 000 mil när jag parkerade för kvällen. Tror bilen får vara påställd någon vecka till. Snön har ju inte kommit riktigt än.
Hamnade sjuuuuukt nära 10 000 mil när jag parkerade för kvällen. Tror bilen får vara påställd någon vecka till. Snön har ju inte kommit riktigt än.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Glassätarbilen
Påställning idag....
Tyvärr lovar dom 1-2dm snö i natt och i morgon. Men va tusan ingen minns en fegis !
Blev ett par mil i solskenet kring umeå och tanken var ju att äta lite glass någonstarns men i Umeå med +3 i skuggan har inga glassbarer öppnat än.
Tyvärr lovar dom 1-2dm snö i natt och i morgon. Men va tusan ingen minns en fegis !
Blev ett par mil i solskenet kring umeå och tanken var ju att äta lite glass någonstarns men i Umeå med +3 i skuggan har inga glassbarer öppnat än.
-
- Turbo-Poster
- Posts: 681
- Joined: 2012-10-13 14:25:58
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Kinnekulle
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Glassätarbilen
Har det blivit några trevliga uppgraderingar i vinter
?

Porsche 944 Turbo "Clubsport" -86
PCS 13442
PCS 13442
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Glassätarbilen
Nej inget än, Har haft bilen packad som en sill i garaget. Ska se över det nu när jag fått ut hojj och allt runt omkring bilen.martenheller wrote:Har det blivit några trevliga uppgraderingar i vinter?
Satsar på att se över chassit och sedan mest troligt blir det E85 också, Ska kolla vad jag behöver för spridare i veckan.
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Glassätarbilen
Nytvättad och vårfin.
Väntar på att jag ska ta mig tid att mäta upp spridarna för att se om jag har lågohms spridare eller högohms, någon som har koll ? Nummret på spridarna är 0280 150 803 546 ?
Väntar på att jag ska ta mig tid att mäta upp spridarna för att se om jag har lågohms spridare eller högohms, någon som har koll ? Nummret på spridarna är 0280 150 803 546 ?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users