944 S2 - 91

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

Uppdatering

#31 Post by 931Melander »

Har pysslat om S2 lite senaste veckan.

Fick nya däck i fredags : Kuhmo Ecsta V70A , 225/45-17 fram o 245/40-17 bak.
Känns betydligt "halkigare" kalla än Toyo R888 som jag har på 931. Har jag en felupplevelse?? Har inte haft möjligheten att prova varma däck.

Skulle byta "plasten" till kedjesträckaren men efter rekomendation från Nisse så bytte jag kedjan och plasten. Lite pyssel med det eftersom att man blev tvungen att ta loss kammarna med allt vad det innebär. Men jag märkte upp allting innan jag delade kamdrev o kam så att jag fick tillbaka det likadant.

Kan lägga upp en tråd om hur man byter kedja om nån är intresserad.

Nåväl - bara byta olja o hjulinställa kvar innan fredagens banmöte. :lol:
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#32 Post by Pehr Johnsson »

Lägg gärna upp info om kedjebytet!! Min är nybytt men jag vill gärna veta hur det går till!! :D
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

byte kamkedja

#33 Post by 931Melander »

Lägger in länk till teknik & trim där bilder syns, annars följer här beskrivning på arbetet:


http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... mkedjebyte



Eftersom att ingen svarat och jag har bytt kedja så lägger jag upp ett "Så här gjorde jag och det fungerade bra, och bilen går efteråt också", inlägg!

Det finns egentligen två orsaker till att byta kedja: Risken att den går av är högre desto mer nött kedjan blir såklart. Men en BRA anledning till att byta kedja är att en nött kedja får FEL avstånd mellan länkarna och således passar inte kedjan exakt mot kedjehjulen på kamaxlarna. = nöter kamaxeldrev och risken för kedjehaveri och kedjehjulshaveri ökar.



1. Beställ alla grejer - Kedja, övre och undre sträckarplaster (OBS! 928 art nr.), ventilkåpspackning inkl. 4 st packningar runt tändstiftshål.

2. Demontera:
Tändfördelare inkl. tändhattar
Ventilkåpa (tog ej bort bränsleslangar, vilket står i Mek.handbok PDF) Kåpa över kamrem så att sträckaren blir åtkomlig.

3. Dra runt motorn så att märke på kamdrev stämmer mot märket i alu. kåpan som sitter över kamdrevet. (sitter en 1x3 cm gummiplupp över hålet)
Kontrollera så att vevaxeln står i = 0 -läge (i övre bakkant mot torpedväggen på bilens vänstra sida är märket)

4.MÄRK UPP ALLA AXLAR:
Märk kamdrevets pos med ett jack i kåpan bakom kamdrevet.
Märk kammarnas pos. mot toppen (gjorde ett jack med en kniv i framkant på toppen och ett jack på varje kamaxel.)

5. Ta bort kåpan över kamdrevet och rotorn.

6. MÄRK UPP:
Ristade ett jack vid varje skruvhål var tändfördelaren suttit mot kamdrevet.
Dra in M5 x 20mm skruvar som låser drevet (bara för att inte skada kilspåret)


7. Släpp på remspännaren (mutter o skruv) och ta bort skruven. Slacka remspännaren så mycket det går och lås muttern. Lägg av kamremmen.

8. Lossa skruven i kamdrevet vilken har vanlig högergänga. (håll mot med en 32 ringnyckel i stora brickan) " Jag fick inte loss den så jag tog mutterdragaren med 32 hylsa och drog loss den"

9. Lossa de små M5 skruvarna.

10. Demontera oljeröret till kamkedjesträckaren. OBS! Tappa inte brickorna på undersidan banjobultarna.

11. Kamkedjesträckaren plockas enklast bort genom att trycka ner den med baksidan på en hammare eller dyl. och sedan stoppa en ståltråd i varje låshål. Sedan skruvar man bort den.

12. Lossa alla kamaxelöverfall. OBS! Det är viktigt att lossa lite åt gången på varje överfall så att man inte "böjer" kamaxeln. Överfallen är märkta, men ställ dem i ordning.

13. Lyft kammarna i bakkant och trä av den gamla kedjan och på med den nya. Om man inte snurrar kammarna så är de rätt justerade på kuggarna. Det är 2 blå plattor på kedjan vilka ska vara uppåt och frammåt.
(tror att det egentligen bara har betydelse på 968 med variokam och ev. om man gör ett nymontage och inte märkt upp var det ska sitta. Det fins ett mått mellan plattorna på 113 mm som har betydelse men jag vet inte vad.)

14. Lägg en droppe olja i lagerbanan och dra fast överfallen. OBS! Samma sak gäller att dra lite på varje överfall och gå flera varv.
ÅTDRAGNING: 20Nm

15. Sätt fast sträckaren och släpp ståltråden. Glöm ej oljeröret. Kammarna ska nu stå mot märkena du gjort.

16. Trä på kamaxeldrevet och ställ in justeringen mot ritsmärkena i skruvhålen. Lås drevet med 3 st. M5 x 20mm.

17. Dra fast kammdrevet med centrumskruven. Håll mot med 32 PU nyckel.
ÅTDRAGNING: 65 Nm

18. Kontrollera märkningen på kamdrevet mot jacket i bakre kamdrevskåpan. (det är för detta moment jag märkte i bakre kåpan)
Sätt på kamremmen.

19. Släpp på remspännaren och sätt dit skruven. DRA FAST SKRUV O MUTTER. Glömmer du detta så slackar remmen o kuggar om...

20. Dra runt motorn (2 varv) med en 24 hylsa på vevaxeln. Så att du ser att det inte tar ihop nån stans. (billigare sätt än att starta)

21. Montera fast kåporna, rotorn och tändfördelaren.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#34 Post by patand »

Klockren guide! :d=:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#35 Post by Pehr Johnsson »

Är det inte bätrre att guiderna placeras i biblioteket?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#36 Post by patand »

Pehr Johnsson wrote:Är det inte bätrre att guiderna placeras i biblioteket?
Visst är det det... jag lägger en kopia där! :)

EDIT: Guiden i biblioteket: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14654
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

Säljer

#37 Post by 931Melander »

Nu är det snart dax att ta ut bilen ur idet. Bara 2 månader kvar.

Har ev. tänkt att sälja bilen.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#38 Post by DLS »

hm kan du förklara mer om dina coilovers bak du hade?? :)
fler bilder?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

beg

#39 Post by 931Melander »

DLS wrote:hm kan du förklara mer om dina coilovers bak du hade?? :)
fler bilder?
Köpte dem i tron att det var M030 eftersom att det var gula koni fjäderben fram o dessa bak.

När jag satte dessa på S2 så var de superhårda och jag tappade helt bakgreppet. Har sedan märkt att frambenen är betydligt hårdare än M030 std.
Pratade med nån som sa att det troligen är TurboCup kanske från nån fransk seriebil eller nåt. -86 TC hade Bilstein men senare har det tydligen varit Koni.

Det står ett 951 art. nr på dämparna som är justerbara i höjd och returdämpning (utifrån med en spårskruv)

Fredde
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#40 Post by DLS »

hm har du några fler bilder på dom?
passar dom rakt av bak alltså?
vill du bli av med dom? :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

dämpare

#41 Post by 931Melander »

DLS wrote:hm har du några fler bilder på dom?
passar dom rakt av bak alltså?
vill du bli av med dom? :)
Passar rakt av bak på -87 nyare.

EJ till salu. Har inga fler bilder heller.



Fredde
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

sommar

#42 Post by 931Melander »

Har idag plockat fram Porschen ur vinteridet.
Den har inte varit igång sedan oktober, men startade precis lika bra som om det varit igår jag körde.
Väldigt trevligt , åkte en sväng på vinterdäcken för att få köra lite.
Häruppe har vi ca. 1 meter höga plogvallar o bara asfaltvägar.

/ Melander
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

banmöte

#43 Post by 931Melander »

Sommarens premiärkörning skedde på Mittsverigebanan som är en ganska långsam bana. Väldigt S2 vänlig eftersom att man kan gå på 3:ans växel i stort sett 80% av banan.
Tyvärr så gav kopplingen upp i början av dagen. Troligen "gummipucken" som gett sig. Vet inte hur det ser ut men kan tänka mig efter beskrivningar jag fått.

Kunde faktiskt åka vidare men då bara på 3:an vilket resulterade i att de övriga vänligen inte åkte ifrån mig på långa rakan utan tog det lite piano och höll min maxfart på 160 nedför långrakan.

Nu har S2 blivit ställd på pallbockar i väntan på en ny koppling. Har fått tag på en sinterkoppling vilket kan vara överkurs men den fanns beg. i min närhet, och modifierad för att passa S2.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#44 Post by Karl Birgander »

Kunde du hålla 160 så är nog inte din gummipuck död.
Jag kom ingen vart alls.......
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

fel

#45 Post by 931Melander »

Karl Birgander wrote:Kunde du hålla 160 så är nog inte din gummipuck död.
Jag kom ingen vart alls.......
Vad är det för fel då?

Jag kan inte frikoppla?
Bilen kan startas med växel i hoch då drar den litegrann, sedan när man släpper koppling så hackar den sig frammåt, tills man matchat varvtal med hastighet , då går den att köra helt vanligt utan att växla o koppla.

Växlarna fungerar så det är inte växellådan.

Fredde
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users