
924 turbo -79 | Räserbil för roadsport
- kristoffer petersson
- S2-Poster
- Posts: 278
- Joined: 2005-11-06 14:12:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Växjö
- Contact:
- Cédric
- Addict
- Posts: 4717
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Attans vad tråkigt, tur att det inte blev värre. Verkar som samtliga av våra gamla turbomaskiner verkar ha misshandlats till döds i sitt tidigare liv och behöver vård. Synd att det kom så här mitt i säsongen. Hade ju varit på sin plats att montera en motor med bytta lager/ringar. Så du vet att det är bytt. Hur ser planen ut ?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
163 hk 944 motor eller 190 hk S-motor?
Fläktmotorerna verkar gå åt och inte vara såå tillförlitliga?
Har väl blivit relativt många avbrutna körningar för din del?
Fläktmotorerna verkar gå åt och inte vara såå tillförlitliga?
Har väl blivit relativt många avbrutna körningar för din del?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Tyvärr har du rätt Karl, många 931 motorer verkar vara hårdkörda av sina tidigare 15-20 ägare... 
Min motor verkar funka väldigt bra för tillfället men så är ju bottendelen renoverad under sena 90 talet och jag gick ju igenom motorn en del förra vintern också. Tror att man har mer tur än skicklighet om man hittar en 931 motorn som inte är genomgången/renoverad under sedan tillverkningen och som ändock är i utmärkt skick. Det är nog tyvärr den krassa sanningen.
Men när man väl gjort en renovering/översyn så tror jag 931 motorn om den är rätt inställd osv kan hålla länge även för hård körning.
Om inte annat så hoppas jag och håller tummarna för att det är så med min motor... 

Min motor verkar funka väldigt bra för tillfället men så är ju bottendelen renoverad under sena 90 talet och jag gick ju igenom motorn en del förra vintern också. Tror att man har mer tur än skicklighet om man hittar en 931 motorn som inte är genomgången/renoverad under sedan tillverkningen och som ändock är i utmärkt skick. Det är nog tyvärr den krassa sanningen.

Men när man väl gjort en renovering/översyn så tror jag 931 motorn om den är rätt inställd osv kan hålla länge även för hård körning.


Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Per Huzell
- Turbo-Poster
- Posts: 881
- Joined: 2006-05-01 15:53:16
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Jönköping
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Jag har ju kört sönder ett antal motorer, naturligtvis är det mest troliga orsaken att jag är dålig på att meka men följande tror jag har varit orsakerna.
Bilen köptes i dec 02 "körklar". Vid provtur i mars 03 brann det hål i en kolv. Detta var troligen pga att vacuumslangarna var felkopplade till tändfördelaren plus att den gick magert på vid full last. Korrigare detta men och satte ihop motorn med en begagnad kolv, som dessutom hade märken efter en ventil
Försommaren 03 gick den sönder igen, det var den begagnade kolven som fick kolvbalksbrott. Att stoppa i en tveksam kolv i en motor.
Köpte svindyra JE-kolvar och byggde ihop motorn under sensommaren. Denna motor höll många säsonger, både i roadsport B med IC och höjt laddtryck och i C utan IC och med orginal laddtryck.
Höstracet 06 gav denna motor upp. Troligen blev IC ganska varm under line-up till starten och motorn spikade nog massiv de första sekunderna. Detta märkte inte jag så bra eftersom adrenalinet sprutade ur öronen, jag skulle ju bara först ut ur första kurvan före Otto från min andra startposition. Några varv senare gav motor upp (efter ett bra race)
Planare renovera denna under hösten men regeländringar satte stopp för dom planerna.
Köpte en bil med en motor som uppgav skulle ha gått väldigt lite. Den gick förvisso bra men blårök vid kallstart, efter ca 90 min bantid gav den upp och höll på att skapa två skrynkliga bilar då den kastade ut olja på däcken vilket skapade dålig bromsverkan. Visade sig vara loppen tror jag som orsakade trasiga kolvringar, speciellt treans cylinder. Loppen är fina med kvarstående heningskryss utom översta millimetrarna där kolvringen vänder, där var det som en djup vallgrav.
Köpte en motor på spekulation, den var inte bra. 2 kassa cyl, 1 halvbra och en bra. Mha både dessa motorer har jag nu satt ihop en.
Bilen köptes i dec 02 "körklar". Vid provtur i mars 03 brann det hål i en kolv. Detta var troligen pga att vacuumslangarna var felkopplade till tändfördelaren plus att den gick magert på vid full last. Korrigare detta men och satte ihop motorn med en begagnad kolv, som dessutom hade märken efter en ventil
Försommaren 03 gick den sönder igen, det var den begagnade kolven som fick kolvbalksbrott. Att stoppa i en tveksam kolv i en motor.
Köpte svindyra JE-kolvar och byggde ihop motorn under sensommaren. Denna motor höll många säsonger, både i roadsport B med IC och höjt laddtryck och i C utan IC och med orginal laddtryck.
Höstracet 06 gav denna motor upp. Troligen blev IC ganska varm under line-up till starten och motorn spikade nog massiv de första sekunderna. Detta märkte inte jag så bra eftersom adrenalinet sprutade ur öronen, jag skulle ju bara först ut ur första kurvan före Otto från min andra startposition. Några varv senare gav motor upp (efter ett bra race)
Planare renovera denna under hösten men regeländringar satte stopp för dom planerna.
Köpte en bil med en motor som uppgav skulle ha gått väldigt lite. Den gick förvisso bra men blårök vid kallstart, efter ca 90 min bantid gav den upp och höll på att skapa två skrynkliga bilar då den kastade ut olja på däcken vilket skapade dålig bromsverkan. Visade sig vara loppen tror jag som orsakade trasiga kolvringar, speciellt treans cylinder. Loppen är fina med kvarstående heningskryss utom översta millimetrarna där kolvringen vänder, där var det som en djup vallgrav.
Köpte en motor på spekulation, den var inte bra. 2 kassa cyl, 1 halvbra och en bra. Mha både dessa motorer har jag nu satt ihop en.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Nu är nya frambelägg monterade och inkörda, carbotech XP10. Fick skruva om bromsbalansen ganska mycket. På inkörningsanvisningen får man verkligen känslan att det är ett 100% racebelägg då det stod hur många varv man skulle köra på det ena resp andra sättet.
Soppan uppställd lite och bilen lastad för morgondagens KM i Ljungbyhed. Roadsportar på riktigt, det är alltså inte bilen som är lastad på släpvagn utan reservhjul och verktyg i bilen.
Soppan uppställd lite och bilen lastad för morgondagens KM i Ljungbyhed. Roadsportar på riktigt, det är alltså inte bilen som är lastad på släpvagn utan reservhjul och verktyg i bilen.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Per Huzell
- Turbo-Poster
- Posts: 881
- Joined: 2006-05-01 15:53:16
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Jönköping
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Jo, det gick bra, vann serien med minsta möjliga marginal. Särskiljning i inbördes möten eftersom Joakim Osbeck och jag fick ihop lika många poäng (46?) efter dom fem deltävlingarna.Per Huzell wrote:Härligt att du är på G igen!
Hur gick det på KM?
Kanske att vi träffas på SVKG Höstrus(k)et.
Jag ska försöka åka Falkenberg i år, så kan du visa spårvalet.
Nu är säsongen över och bilen ska i princip bara hösttvättas innan den ställs av, om nu ingen kommer och vill ta över den alltså.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
Who is online
Users browsing this forum: No registered users