931 -80 | Testkörning pågår

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

#256 Post by Cédric »

Jupp, läste pmet nyss, vi verkar ju ha hittat samma ställe. Nu är bara frågan hur jag ska få in all kabel i motorrumet. Ska jag göra ett nytt hål, var och hur i så fall. Riktigt svårt att bestämma sig..

Cédric
Addict

#257 Post by Cédric »

Hm, det verkar stå still här. Och det gör det också. Har mest suttit i skolan senaste veckan. Men nu har det börjat grejas ltie. Dock är det mest kabeldragning och annat som inte är så sjukt spännande..Ett hål har tagits upp för kabelgenomföring (membranet syns på bilden) Har dragit och strumpat in kabel som går in till panelen, Allt är klart förutom laddtrycksslangen och kabeln som går från svänghjulssensorn.

Har letat som en gnu efter vettiga flexrör men ingen hade nåt passande, och dyrt som F-n. Men en titt hos BBS bilreservdelar i spånga gav fullpott. Dessutom till halva priset av vad andra tar. Beställde också lite underhuv klistermärken. Det va ju ändå så billigt :). Idag ska förhopningsvis avgassystemet svetsas ihop, det kan vara bra att ha ibland :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Cédric
Addict

#258 Post by Cédric »

Denna dag gick i avgassytemets tecken. Det tar tid att montera, mäta , kapa, punkta o.s.v. Men bra blev det. Flexrör is the shit, skulle verkligen ha suttit där från början med tanke på hur spänningarna blir. Nu inväntas bara hjälpen från Karl med skärmade kabeln (Tack !!), samt någon lösning på hur jag ska få dit en slang på laddtrycksmätaren. Det är lite problematiskt, tips mottages gärna. Men det närmar sig sakta men säkert provkörning !
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Karl Birgander
Addict
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990

#259 Post by Karl Birgander »

Cedric: om laddtrycksmätaren, kolla här: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=15610
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Cédric
Addict

#260 Post by Cédric »

Jo, jag spanade lite på den, problemet är att jag inte har några av prylarna förutom mätaren. Saknar alltså hylsa m.m som dessutom är i tumgänga av någon lustig anledning. måste ju gå att få tag på nånstans.

johan944
Addict
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981

#261 Post by johan944 »

Sätt en slang utanpå och kör på patands variant :):)

Ang avgasröret, borde det inte gå att säta flexiskarven efter wastegate anslutningen???

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

Cédric
Addict

#262 Post by Cédric »

Sätter jag den precis efter så går det ju, väldigt trångt dock. Men meningen är ju att möjliggöra någon form av rörelse mellan dom båda flänsarna eftersom saker och ting rör sig när det blir varmt. Med tanke på hur vanligt det är med spruckna wastegates å turbinhus så lär det nog inte bli sämre på den fronten. Med tanke på att alla nya bilar har flexrör så finns där nog en anledning tror jag.

något liknande denna fast med invändig gänga hade ju varit skitbra:

Image

Berand
Carrera-Poster
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej

#263 Post by Berand »

Sådana kopplingar kan du hitta hos de som säljer pnumatiska komponenter, cylindrar, ventiler, slangar etc.
En firma där man som privatperson kan handla sådant heter Momentum, du kan söka på det och se vilken som är närmast.
Pappa till patand
Porsche 931

Cédric
Addict

#264 Post by Cédric »

hm, momentum, där har jag varit och handlat o-ringar och lager. Har alla momentum också pneumatikprylar ?

Berand
Carrera-Poster
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej

#265 Post by Berand »

Jag tror att de är auktoriserade att sälja SMC´s sortiment.
Pappa till patand
Porsche 931

Cédric
Addict

#266 Post by Cédric »

Hm, dags att lyfta, ser ju ut att stå still. Vilket det iof gjort. Har tentapluggat å annat skit. Men nu har jag tagit ett par dar ledigt för att mecka innan det sätter igång igen. Slangdelen löste sig. Har plockat av och isär bakoken för blästring, samt bytt skivor. Har provmeckat dit krängaren också, sjukt köttig pryl :) GAZdäpmarna från den blå håller på att överföras. Har även tagit fram den blå stackaren ur vinterförvaret, nu står den för bussningsbyte i växellänkaget. Drygt som bara den att plocka ner lådan, tack patand för guiden :) Har även krängt på mina nya rsulor woho. Dom gamla är här om nån vill ha..:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46908

Jag har en fråga angående lådan, dom två bultarna i nederkant som håller lådan mot transaxeln. Dom verkar ju ta med insex i guiden. Men jag har ingen insex där. både muttern och gängan snurrar. Kan man hålla emot nånstans, det är ju så sjukt trångt där :)

Erik D
S-Poster
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1976

#267 Post by Erik D »

Går meckandet frammåt eller läggs alla resurser på tentaplugget inför den 5:e?
Det börjar väll bli bråttom med att vara klar inför Såtenäs, eller blir det stress meck torsdag natt?
Erik Danielsson

Cédric
Addict

#268 Post by Cédric »

Ska du dit eller ?

bilen är strax klar, bara avgassystemet som ska dit, och kanske byta olja. Sen är det bata tuta och köra. Fast det måste svetsas om lite, jag gjorde århundradets tabbe och glömde sätta på gasen :) Alla resurser går inte till plugget, så sjukt tråkigt just nu. Men jag har fått prioritera ner forumsurfandet lite och varit i garaget istället..

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo

#269 Post by patand »

Cédric wrote:Drygt som bara den att plocka ner lådan, tack patand för guiden :)

Jag har en fråga angående lådan, dom två bultarna i nederkant som håller lådan mot transaxeln. Dom verkar ju ta med insex i guiden. Men jag har ingen insex där. både muttern och gängan snurrar. Kan man hålla emot nånstans, det är ju så sjukt trångt där :)
Varsågod! :) Har du några kommentarer nu när du följt den så skicka gärna ett PM om det.

På denna bilden så ser du att det går bra att hålla imot på baksidan där muttern sitter på min bil, glöm inte att lossa handbromsen bara för annars är handbromsvajern väldigt hårt att flytta undan så som jag gjort på bilden. Att du inte har insex innebär nog att någon har bytt ut originalbultarna på din bil (eller möjligen på min).

Image
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Cédric
Addict

#270 Post by Cédric »

Problemet var att nån mupp hade vänt bultarna så insexen hade hamnat inåt. Vilket inte gjorde det lättare direkt. Det är mycket som va fel, t.ex så var ena växellådsfästet helt sönderborrat, flänsen som sitter mellan transaxel och växellådsaxel var bara fastskruvad i ena änden. o.s.v. Ett himla moppemeck är det. Tur att man varit på varenda skruv snart. Råkade skada ena bromsröret också, det fick bytas vilket tog onödig tid. Men det blev ju betydligt bättre än innan då samma pajas hade försökt dra bromsrör innan och det blev inte direkt nån höjdare. Avgassystemet är nu tätat och bakre upphängningen förstärkt (hade spruckit). Eftersom den som gjort avgassystemet tagit bort samtliga upphäningar mellan slutdämp och grenrör så ska vi även försöka få dit en för att slippa fler sprickor i avgassystemet.. ujuj, jag vill bli ledig snart!!

Post Reply