931 -80 | Testkörning pågår
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Jupp, läste pmet nyss, vi verkar ju ha hittat samma ställe. Nu är bara frågan hur jag ska få in all kabel i motorrumet. Ska jag göra ett nytt hål, var och hur i så fall. Riktigt svårt att bestämma sig..
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Hm, det verkar stå still här. Och det gör det också. Har mest suttit i skolan senaste veckan. Men nu har det börjat grejas ltie. Dock är det mest kabeldragning och annat som inte är så sjukt spännande..Ett hål har tagits upp för kabelgenomföring (membranet syns på bilden) Har dragit och strumpat in kabel som går in till panelen, Allt är klart förutom laddtrycksslangen och kabeln som går från svänghjulssensorn.
Har letat som en gnu efter vettiga flexrör men ingen hade nåt passande, och dyrt som F-n. Men en titt hos BBS bilreservdelar i spånga gav fullpott. Dessutom till halva priset av vad andra tar. Beställde också lite underhuv klistermärken. Det va ju ändå så billigt
. Idag ska förhopningsvis avgassystemet svetsas ihop, det kan vara bra att ha ibland 
Har letat som en gnu efter vettiga flexrör men ingen hade nåt passande, och dyrt som F-n. Men en titt hos BBS bilreservdelar i spånga gav fullpott. Dessutom till halva priset av vad andra tar. Beställde också lite underhuv klistermärken. Det va ju ändå så billigt


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Denna dag gick i avgassytemets tecken. Det tar tid att montera, mäta , kapa, punkta o.s.v. Men bra blev det. Flexrör is the shit, skulle verkligen ha suttit där från början med tanke på hur spänningarna blir. Nu inväntas bara hjälpen från Karl med skärmade kabeln (Tack !!), samt någon lösning på hur jag ska få dit en slang på laddtrycksmätaren. Det är lite problematiskt, tips mottages gärna. Men det närmar sig sakta men säkert provkörning !
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Cedric: om laddtrycksmätaren, kolla här: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=15610
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Jo, jag spanade lite på den, problemet är att jag inte har några av prylarna förutom mätaren. Saknar alltså hylsa m.m som dessutom är i tumgänga av någon lustig anledning. måste ju gå att få tag på nånstans.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Sätter jag den precis efter så går det ju, väldigt trångt dock. Men meningen är ju att möjliggöra någon form av rörelse mellan dom båda flänsarna eftersom saker och ting rör sig när det blir varmt. Med tanke på hur vanligt det är med spruckna wastegates å turbinhus så lär det nog inte bli sämre på den fronten. Med tanke på att alla nya bilar har flexrör så finns där nog en anledning tror jag.
något liknande denna fast med invändig gänga hade ju varit skitbra:

något liknande denna fast med invändig gänga hade ju varit skitbra:

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Carrera-Poster
- Posts: 346
- Joined: 2006-12-13 10:28:11
- Bilmodell: Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Vagnhärad
- Contact:
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
hm, momentum, där har jag varit och handlat o-ringar och lager. Har alla momentum också pneumatikprylar ?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Carrera-Poster
- Posts: 346
- Joined: 2006-12-13 10:28:11
- Bilmodell: Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Vagnhärad
- Contact:
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Hm, dags att lyfta, ser ju ut att stå still. Vilket det iof gjort. Har tentapluggat å annat skit. Men nu har jag tagit ett par dar ledigt för att mecka innan det sätter igång igen. Slangdelen löste sig. Har plockat av och isär bakoken för blästring, samt bytt skivor. Har provmeckat dit krängaren också, sjukt köttig pryl
GAZdäpmarna från den blå håller på att överföras. Har även tagit fram den blå stackaren ur vinterförvaret, nu står den för bussningsbyte i växellänkaget. Drygt som bara den att plocka ner lådan, tack patand för guiden
Har även krängt på mina nya rsulor woho. Dom gamla är här om nån vill ha..:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46908
Jag har en fråga angående lådan, dom två bultarna i nederkant som håller lådan mot transaxeln. Dom verkar ju ta med insex i guiden. Men jag har ingen insex där. både muttern och gängan snurrar. Kan man hålla emot nånstans, det är ju så sjukt trångt där


http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46908
Jag har en fråga angående lådan, dom två bultarna i nederkant som håller lådan mot transaxeln. Dom verkar ju ta med insex i guiden. Men jag har ingen insex där. både muttern och gängan snurrar. Kan man hålla emot nånstans, det är ju så sjukt trångt där

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Erik D
- S-Poster
- Posts: 80
- Joined: 2007-08-31 12:39:50
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1976
- Location: Stockholm
- Contact:
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Ska du dit eller ?
bilen är strax klar, bara avgassystemet som ska dit, och kanske byta olja. Sen är det bata tuta och köra. Fast det måste svetsas om lite, jag gjorde århundradets tabbe och glömde sätta på gasen
Alla resurser går inte till plugget, så sjukt tråkigt just nu. Men jag har fått prioritera ner forumsurfandet lite och varit i garaget istället..
bilen är strax klar, bara avgassystemet som ska dit, och kanske byta olja. Sen är det bata tuta och köra. Fast det måste svetsas om lite, jag gjorde århundradets tabbe och glömde sätta på gasen

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Varsågod!Cédric wrote:Drygt som bara den att plocka ner lådan, tack patand för guiden![]()
Jag har en fråga angående lådan, dom två bultarna i nederkant som håller lådan mot transaxeln. Dom verkar ju ta med insex i guiden. Men jag har ingen insex där. både muttern och gängan snurrar. Kan man hålla emot nånstans, det är ju så sjukt trångt där

På denna bilden så ser du att det går bra att hålla imot på baksidan där muttern sitter på min bil, glöm inte att lossa handbromsen bara för annars är handbromsvajern väldigt hårt att flytta undan så som jag gjort på bilden. Att du inte har insex innebär nog att någon har bytt ut originalbultarna på din bil (eller möjligen på min).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Problemet var att nån mupp hade vänt bultarna så insexen hade hamnat inåt. Vilket inte gjorde det lättare direkt. Det är mycket som va fel, t.ex så var ena växellådsfästet helt sönderborrat, flänsen som sitter mellan transaxel och växellådsaxel var bara fastskruvad i ena änden. o.s.v. Ett himla moppemeck är det. Tur att man varit på varenda skruv snart. Råkade skada ena bromsröret också, det fick bytas vilket tog onödig tid. Men det blev ju betydligt bättre än innan då samma pajas hade försökt dra bromsrör innan och det blev inte direkt nån höjdare. Avgassystemet är nu tätat och bakre upphängningen förstärkt (hade spruckit). Eftersom den som gjort avgassystemet tagit bort samtliga upphäningar mellan slutdämp och grenrör så ska vi även försöka få dit en för att slippa fler sprickor i avgassystemet.. ujuj, jag vill bli ledig snart!!
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
Who is online
Users browsing this forum: No registered users