
951-90 E85
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951-90 E85
aah Peter är bra o göra med, köpte mina också från bjp 

Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Re: 951-90 E85
Nya spridarna i.......men inte fasen gick bilen bättre för det. Vid kall motor så var lambda 1.06 sen ökar den till 1.25!! Pluddrar på tomgång och kan inte ge den någon gas alls utan den stannar.
Så den får för lite soppa men kan inte se varför, bränsletrycket pendlar dock mellan 2,5bar ner mot 2 bar vilket jag inte riktigt känner igen sedan innan. Kan vara pumpen men den låter fint iaf innan uppstart och bränsletryck har jag ju men kanske ej stabilt, tycker den borde ge tillräckligt för att hålla tomgång iaf.
Filtret kan vara igensatt men igen, jag får bränsle fram enligt tryckgivaren.
Problemen började efter en fullgasrepa och då hände något som gjorde att jag inte kunde gasa mer än 30% innan den gick snålt och nu går den inte ens rent på tomgång. Kan det vara tjuvluft? Vaccumslangar ser hela ut men är dock orginal eller kan det vara toppen som slagit sig? Bör ju kunna testa med startgas isf?
Är rätt trött på felsökning...
DLS: vad är felet?
/Björn
Så den får för lite soppa men kan inte se varför, bränsletrycket pendlar dock mellan 2,5bar ner mot 2 bar vilket jag inte riktigt känner igen sedan innan. Kan vara pumpen men den låter fint iaf innan uppstart och bränsletryck har jag ju men kanske ej stabilt, tycker den borde ge tillräckligt för att hålla tomgång iaf.
Filtret kan vara igensatt men igen, jag får bränsle fram enligt tryckgivaren.
Problemen började efter en fullgasrepa och då hände något som gjorde att jag inte kunde gasa mer än 30% innan den gick snålt och nu går den inte ens rent på tomgång. Kan det vara tjuvluft? Vaccumslangar ser hela ut men är dock orginal eller kan det vara toppen som slagit sig? Bör ju kunna testa med startgas isf?
Är rätt trött på felsökning...

DLS: vad är felet?


/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951-90 E85
Bränsletrycket styrs ju med vacuum/laddtryck, där av att du kan få olika värden.
Kolla vacuumslangar i första hand och i andra hand skulle jag byta bränsletrycksregulator, det händer ju att dessa går sönder. Kollat att alla anslutningar till MAP och MAF sitter som de ska? Symptomen du beskriver är snarlika de som man kan få med en trasig luftmassemätare, men jag misstänker att du inte har en sådan utan lufttempgivare och map-sensor i stället.
/ Erol
Kolla vacuumslangar i första hand och i andra hand skulle jag byta bränsletrycksregulator, det händer ju att dessa går sönder. Kollat att alla anslutningar till MAP och MAF sitter som de ska? Symptomen du beskriver är snarlika de som man kan få med en trasig luftmassemätare, men jag misstänker att du inte har en sådan utan lufttempgivare och map-sensor i stället.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Re: 951-90 E85
Jepp, ingen LMM. Ska kolla dessa! Även att de ger rätt signal i Haltechen.
Kass bränsletrycksregulatorn? Hur fasen går en sådan sönder?
Kan man testa den på något sätt?
Tack för svaren
/Björn
Kass bränsletrycksregulatorn? Hur fasen går en sådan sönder?

Tack för svaren

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 381
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 951-90 E85
Ofta får man för högt bränsletryck när BTR:en säckat ihop. Om du har en ställbar, så kan du ju testa att kräma på lite då ditt tryck verkar vara lite lågt. Om du inte får upp trycket, skulle jag satsa på pumpen eller att något är igensatt.
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav
, 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav

- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951-90 E85
Håller med Erols teorier, skulle även kolla över map sensorn.
En fråga.
Du bytte ju spridare nyss, var dom gamla låg ohm o dom nya är hög ohm antar jag?
Använde du då motstånd som du tagit bort nu eller räcker det med att ställa om i Haltech för hög eller låg ohms spridare?
Är det inställd rätt värden i haltech för dom nya spridarna ( kan ju skilja en hel del i flöde fastän dom ska vara på 1200cc båda).
En fråga.
Du bytte ju spridare nyss, var dom gamla låg ohm o dom nya är hög ohm antar jag?
Använde du då motstånd som du tagit bort nu eller räcker det med att ställa om i Haltech för hög eller låg ohms spridare?
Är det inställd rätt värden i haltech för dom nya spridarna ( kan ju skilja en hel del i flöde fastän dom ska vara på 1200cc båda).
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Re: 951-90 E85
Angående låg/hög-ohm så hanterar faktiskt mitt gamla E6K det automatiskt enligt Haltech, E6X som är lite nyare gör det inte. Men jag har inte ställt om värdena gällande öppningstider men har problemen på tomgång. Så det lär inte behövas ställas om öppningstiderDLS wrote:Håller med Erols teorier, skulle även kolla över map sensorn.
En fråga.
Du bytte ju spridare nyss, var dom gamla låg ohm o dom nya är hög ohm antar jag?
Använde du då motstånd som du tagit bort nu eller räcker det med att ställa om i Haltech för hög eller låg ohms spridare?
Är det inställd rätt värden i haltech för dom nya spridarna ( kan ju skilja en hel del i flöde fastän dom ska vara på 1200cc båda).

Men map-sensorn skall kollas

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951-90 E85
skulle börja med att leta vakumläckor som Erol säger genom att trycksätta hela systemet o använda såpvatten.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Re: 951-90 E85
Funkar inte startgas?
Trycksättning kan ju vara en god ide i vilket fall
Tack för alla tips
/Björn
Trycksättning kan ju vara en god ide i vilket fall

Tack för alla tips

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951-90 E85
Hade du detta problem innan du bytte spridare?
Bara för att två olika spridare är specade till 1200cc vid 3 bar, är det inte säkert att de flödar exakt lika mycket vid 2,5 eller 4,5 bar. Kan det vara så att du behöver justera i mappningen?
Bara för att två olika spridare är specade till 1200cc vid 3 bar, är det inte säkert att de flödar exakt lika mycket vid 2,5 eller 4,5 bar. Kan det vara så att du behöver justera i mappningen?
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Re: 951-90 E85
Nej, jag hade inte detta problem innan bytet. Bilen gick magert som attans över 30% gaspådrag men inte så här på tomgång. Tycker att skillnaden bör vara litet i skillnad för bränslemängd, särskilt på tomgång men jag kan ju tänka fel. Jag kan ju enkelt byta tillbaka till mina gamla spridare å se om felet kvarstår.
Men jag tror det är något annat problem.
/Björn
Men jag tror det är något annat problem.
/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951-90 E85
ja jag tror att det är 2 fel, först felet som kom när den börja gå magert innan spridarbyte (som tyder på vakumläcka) o sen felet som kom när du bytte spridare ( och där tror jag det är en inställning i haltech alternativt att du inte ha kontakt med alla spridare eller fått skit i en spridare vid montering).
Sitter dom nya spridarna som dom ska, ska tydligen saknas nått spår i dom nya bosch spridarna om man vill använda låsclipet som sitter original.
Sitter dom nya spridarna som dom ska, ska tydligen saknas nått spår i dom nya bosch spridarna om man vill använda låsclipet som sitter original.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951-90 E85
Hur går det här då, hunnit testa dom gamla spridarna igen?
Tänkte på en sak, har du bytt bränslefilter nyligen annars kan det vara en bra ide att göra.
Läste om en idag på rennlist som bytt station där han tanka e85 o fick helt plötsligt bilen att gå dåligt o soppa pumpen lät annorlunda.
Visa sig att det satt nån brun sörja redan på förfiltret i tanken på bilen.
Fast det är nog mest vanligt i usa där dom stoppar i e85 i nån gammal tank på stationen som det förut varit nått annat bränsle i som då löser upp allt skit i tanken men visst det kan ju hända även i Sverige.
Tänkte på en sak, har du bytt bränslefilter nyligen annars kan det vara en bra ide att göra.
Läste om en idag på rennlist som bytt station där han tanka e85 o fick helt plötsligt bilen att gå dåligt o soppa pumpen lät annorlunda.
Visa sig att det satt nån brun sörja redan på förfiltret i tanken på bilen.
Fast det är nog mest vanligt i usa där dom stoppar i e85 i nån gammal tank på stationen som det förut varit nått annat bränsle i som då löser upp allt skit i tanken men visst det kan ju hända även i Sverige.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Re: 951-90 E85
Det verkar som grabbarna har rätt i att det finns inställningar beroende på impedans i Haltechen....hittade det nu i manualen.
Så detta skall testas i morgon
Hoppas nu skrället funkar.
Har också tanken på att byta ut mitt E6K mot ett mycket nyare Platinum Sprint 500 men har ännu inte kollat upp allt gällande använda befintligt kablage och mappar. Verkar som man kan överföra de gamla mapparna till det nya systemet iaf.
Om jag gör det så kommer ett Haltech E6K vara tillsalu INKL färdiga mappar för bensin och E85
/Björn
Så detta skall testas i morgon

Har också tanken på att byta ut mitt E6K mot ett mycket nyare Platinum Sprint 500 men har ännu inte kollat upp allt gällande använda befintligt kablage och mappar. Verkar som man kan överföra de gamla mapparna till det nya systemet iaf.
Om jag gör det så kommer ett Haltech E6K vara tillsalu INKL färdiga mappar för bensin och E85

/Björn
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951-90 E85
Det är ju ett bra ställe att börja på, kan mycket väl vara så enkeltBjörn Nilsson wrote:Det verkar som grabbarna har rätt i att det finns inställningar beroende på impedans i Haltechen....hittade det nu i manualen.

/ Erol
Ps. Riktiga män läser inte manueler

-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Who is online
Users browsing this forum: No registered users