gurra wrote:Eller så kör du SS321 och då klarar du dig med tunnare gods, men rätt mkt dyrare dock.
Du menar titanförstärkt har bara hittat med 2mm gods, men det blir 304 som verkar vara nästan lika bra, fast med den tjockare godstjockleken.
Det skall nog hålla bättre (tror jag i alla fall)
Ja precis, titanstabiliserat. Pallar de höga temperaturerna mycket bättre och klarar sig bättre från sprickbildningar. Majoriteten av high-end grenrör görs i 321 (som ett "budgetalternativ" till Inconel).
3,2 mm klarar sig nog bra från sprickbildningar men har för mig att den högre kolhalten (eller nåt..) i 304 gör att materialet utmattas med tiden pga de höga avgastemperaturerna i en turbomotor.
3,2 mm blir så tungt, särskilt om man ska ha långa runners.
Jag har fått lite konstiga spån i oljan som är väldigt gulfärgade så då undrar man lite nyfiket vad det kan vara.
För att få veta så skruvade jag ner tråget vilket var lite pyssligare än vad jag hade tänkt mig, så efter jag åkt hem och samlat kraft över natten så lossade jag vänster motorfäste lite från motorn och vips ramlade tråget ner.
Sen så började leta efter en hylsa som skulla passa på vevstaken, det finns inte så mycket tolvkantshylsor nuförtiden men hittade en 11mm som slipade till för att sedan börja lossa på vev och ramlager.
Ramlagren såg lite använda ut medans vevlagren såg lite mer än använda ut, så frågan är hur har det blivit så här?
spekulerar på lite orsaker:
Varvtalet höjd från org 6500 till 7800
Effekten sliter lite mer på vevlagren
Motorn suger luft i långa kurvor/broms/accelrationer pga. ett obafflat tråg
Dålig olja går bort.
Vad tror ni?
/Joakim
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Jag gissar att veven är lättad och balanserad tillsammans med hela paketet? 7800 varv + 400 ponnysar pressar ju självklart grejerna lite hårdare, blir ju lite känsligare.
Kan du inte logga oljetryck i ditt MBE, borde ju vara bättre än att gissa:)
Ananrs kanske man skulle kunna peta in det i sin Innovatae LM2 logger, hmm
Cédric wrote:Jag gissar att veven är lättad och balanserad tillsammans med hela paketet? 7800 varv + 400 ponnysar pressar ju självklart grejerna lite hårdare, blir ju lite känsligare.
Kan du inte logga oljetryck i ditt MBE, borde ju vara bättre än att gissa:)
Ananrs kanske man skulle kunna peta in det i sin Innovatae LM2 logger, hmm
Jag har inte koll på om jag kan logga trycket men det finns säkert någon ingång, men jag tänkte nog för säkerhets skull baffla tråget på något sätt.
Jag har hört att Volvo C30 för förarutveckling på bana hade problem med vevlagren, men efter att dom bafflat tråget så var det borta.
Dom fick inte heller någon indikation på att trycket skulle varit för lågt under körpassen.
/Joakim
Chris white som jag haft en del att göra med hävdar med bestämdhet att 7000rpm ska man inte varva med 944:an. Visserligen en annan motor men känns som att det går att göra en analogi. Anledningen till det är förutom valvefloat att oljan kaviterar samt att veven piskar oljan till skum i tråget. Lösningen är torrsump med en bra pump samt luft/oljeseparator.
Sluggen wrote:Chris white som jag haft en del att göra med hävdar med bestämdhet att 7000rpm ska man inte varva med 944:an. Visserligen en annan motor men känns som att det går att göra en analogi. Anledningen till det är förutom valvefloat att oljan kaviterar samt att veven piskar oljan till skum i tråget. Lösningen är torrsump med en bra pump samt luft/oljeseparator.
Då borde en baffling räcka för att hindra oljan att nå vevaxeln, är det inte så att slaget är ganska stort på en 944 så det gör att man måste hålla varvet nere.
Förresten, vevskrapa / windage tray, borde kunna minska oljeskum på en högvarvig motor, eller byggas in i bafflingen (eller det var kanske det du menade). Men det blir ju alltid ett jäkla gissande när man inte har något större statistiskt underlag. Det är iof sällan man hör nåt om smörjproblem på dom här motorerna, men dom flesta kör ju lite lägre varv och laddtryck.
vågar knappt säga att jag inte har oljetempmätare men jag har en 4ggr så stor oljekyl som orginal så det borde vara ok.
Vevskrapa köpte jag för några år sedan men tyckte att kvaliteten verkade kass så den åkte i sopen, men Ideola kanske har några bättre nu.
Vevskrapa tycker jag vore bra. Men 7800 rpm tycker jag förtjänar en torrsump. Se det som en försäkring. Det är ju inget bonntrimsbygge det här direkt. Kombinationen blir lysande. Har noll koll på 924 men är det solida lyftare eller hydrauliska. Om hydrauliska, inga problem med höga varv?
Sluggen wrote:Vevskrapa tycker jag vore bra. Men 7800 rpm tycker jag förtjänar en torrsump. Se det som en försäkring. Det är ju inget bonntrimsbygge det här direkt. Kombinationen blir lysande. Har noll koll på 924 men är det solida lyftare eller hydrauliska. Om hydrauliska, inga problem med höga varv?
Det brukar väl vara tvärt om skall man varva = mekaniska lyftare, standard motor = hydrauliska
Sluggen wrote:Jo precis, därav mitt frågetecken angående höga varv. Bra med solida. Har jag inte själv på 951an, av bekvämlighet. Men varvar inte så mycket heller.
Höga varv är det om man jämför mot org som är rödmarkerad vid 6400 el 6500 Rpm