931 -81 | Dr. Müller

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#211 Post by patand »

gegge wrote:Det är faktiskt rätt lätt:
1. dra ur sladden som sitter bakom vänster framlyse backar 6°
2. lägg en resistor i serie med tempsensorn på insuget backar upp till 6°
3. MSD har en ställbar mojäng där man kan backa tändningen.
Där ser man! Finns lite valmöjligheter då! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#212 Post by Cédric »

Jag har suttit och läste ca en miljon sidor på pelican om UT digitala wur. Det är ju visserligen 930 åkare men dom har ju ungefär samma prylar. Det verkar som om resultaten är riktigt bra, AFR verkar dom ju få till ganska så klockrent. Mjukvaran verkar också riktigt enkel, nu kan man väl också koppla in lambda in i boxen för loggning om jag förstått det rätt. Jag tror att säkerhetsmässigt så är skillnaden mot efi försumbra, däremot finns nog några hästar att hämta med efi, men det är klart dyrare och bökigare.

Behöver jag tillägga att jag blev riktigt sugen på en enhet själv, kanske till nästa vinter om jag ska börja småtrimma lite :D

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#213 Post by Joakim.S »

gegge wrote:Visst har du rätt Joakim, jag borde...

Jag utgår från Hylander, han bromsade sin 931 till 248hk med låst tändning och k-jet. En kille som tävlar med sin 937 replica på 924.org har plockat ut närmare 260hk med standard grejer. Så som det ser ut nu låter jag hellre bli se sista 20 hästarna än lägger ut 20 tusen till på riktiga grejer. Kanske suboptimering.

Gällande rullkammarna så vet jag inte. De är oanvända och jag kan bara se lyftet. Måste montera in dem i toppen och mäta upp dem. Skulle tro att de ligger runt 260°-270° vid 0.050" dvs ungefär som min V16 från ENEM. De kan slipa till en rullkam om det skulle vara helt åt skogen. De har tagit fram en C2 med 292° och nästan 14mm lyft till 924, är det något du känner till? Rätt vass!
Jag undrar varför dom har tagit fram den profilen :wink:

Jag tror att du skall vara väldigt försiktig med att tro fullt ut på dessa effektsiffror då dessa tenderar till att vara optimistiska.

Suboptimering eller inte, jag vill bara att andra skall slippa göra samma erfarenheter som jag gjorde när det inte fanns så mycket kunskap hos mig eller andra.

20000kr är billigt om du räknar med hål i en kolv, borra block, trasiga topplockspackningar.

/Joakim

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#214 Post by Joakim.S »

Cédric wrote:Jag har suttit och läste ca en miljon sidor på pelican om UT digitala wur. Det är ju visserligen 930 åkare men dom har ju ungefär samma prylar. Det verkar som om resultaten är riktigt bra, AFR verkar dom ju få till ganska så klockrent. Mjukvaran verkar också riktigt enkel, nu kan man väl också koppla in lambda in i boxen för loggning om jag förstått det rätt. Jag tror att säkerhetsmässigt så är skillnaden mot efi försumbra, däremot finns nog några hästar att hämta med efi, men det är klart dyrare och bökigare.

Behöver jag tillägga att jag blev riktigt sugen på en enhet själv, kanske till nästa vinter om jag ska börja småtrimma lite :D
Jag skulle hellre åka delorto 40:or än k-jet, det störta vinsten med sprut är nog ändå tändningen men även bränslet när motorn är varm el kall så finns det mycket kompenseringar att göra för att optimera.

Skall ni absolut åka k-jet skaffa ett V8-sprut med en rejäl luftvåg som harmonerar med den luftmängd ni tänkt att ta ut genom mängdmätaren, det är lite svårt om luftvågen går i taket el botten beronde på typ, men om den inte kan reglera mer än till ex 65-70% gasspjällsläge vad händer då när man gasar mer?

/Joakim

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#215 Post by makkanftw »

http://www.alexroy.net/924home.html

en slags lösning på insuget under custom intake.
- Marcus

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#216 Post by gegge »

Lite svensk k-jet info från ett suveränt turboforum:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=39368

Erland Cox är kanske sveriges bäste portare. 2.3-16 är "racing" dvs Jesper som körde 931. J.Lundin är gammal räv.

Märk väl att 930 har kapacitet på över 450hk bara vågen kommer ner. Det löste M-B genom att göra vågen tjockare - tänk botten på en ölburk.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#217 Post by gegge »

Förresten så har jag en ny galen idé:
Image
Smidda Mahle från bubblan är ingen nyhet. MEN, smidda H-profil vevstakar som passar är nytt! Mercedes M102 (2.3-16v) har 22mm lillände, 51,6mm storände och är 145 långa. BMW S14 (E30 M3) har 22mm illlände, 52mm storände och är 144mm långa. BMW S38 (M5) är lite kortare på 142,5mm.
Det som är extra kul är att Mercedes har exakt samma vevaxeldiameter som standard och BMW har det som första överdimension 8)
Poängen är att de är billiga! BMW M10 lager passar för övrigt till Volvo B230 vevstakar om man vill bygga högkompmotor.

Skillnaden är att man måste bygga om från vevaxelstyrda till kolvstyrda vevstakar. Hur det fungerar vet jag inte :roll:
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#218 Post by patand »

gegge wrote:Skillnaden är att man måste bygga om från vevaxelstyrda till kolvstyrda vevstakar. Hur det fungerar vet jag inte :roll:
:? Fattar ingenting... styrda vevstakar?!

Annars verkar det ju kanon att det finns delar som passar "bolt-on", är relativt billiga och dessutom hållbara. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#219 Post by gegge »

Orginal vevstakar är 27,8mm breda och passar på veven då spåret är 28mm, de är alltså vevaxel-styrda. Nya Volvo och Mercedes (tror jag) har istället lilländen som styr i kolven, dvs den flytar inte. Med dessa vevstakar måste man sätta in distanser i kolven, alubrickor, Mässingsbussning, fjädrar, vad vet jag...
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#220 Post by patand »

Aha, då fattar jag nog! :) Vevstaken bör ligga still på veven i sidled, så om vevstaken är för smal runt veven måste man ha den stilla i sidled i kolvänden istället. :)

Hoppas jag fattade rätt... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Malte
S2-Poster
Posts: 219
Joined: 2009-01-23 19:38:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Ängelholm
Contact:

#221 Post by Malte »

kan man inte sätt distanserna på vevaxeln i stället så styr det som "vanligt" om man säger så?...fast kan tänka att det slits upp ganska fort..tar inte så himla lång tid på en grävmaskin att bli uppsliten i bustningarna till kolvarna

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#222 Post by emm »

Gegge...kan du inte bara sätta ihopa bilen så du kan köra nånn gång ;)
Träffas o ta en fika nånndag?
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#223 Post by gegge »

emm wrote:Gegge...kan du inte bara sätta ihopa bilen så du kan köra nånn gång ;)
Träffas o ta en fika nånndag?
Jag ligger minst en månad efter pga vintern. Det är många gånger jag gått ut i garaget och satt på värmen. Men värma 1000 kg stål tar tid och händerna förfryser under tiden. Det går inte ens att hålla i grejerna. Problemet för mig är att jag bara har mektid mellan 22:00-24:00 :cry: när alla andra i huset sover.

Tro det eller ej, men det är faktiskt mer eller mindre körklar - gamla fullt fungerande orginalmotorn sitter fortfarande i. Vågade inte ta ut den då jag vet att saker lätt drar ut på tiden. Den nya är mest ett skoj tidsfördriv :D Ska bara montera nya styrväxeln, bakre stötdämpare och säkerhetbälten.

Fika röstar jag på!
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#224 Post by gegge »

Fick lite växellådsdelar från USA: Synkringar till 1:an och 2:an plus nya ingreppständer till 1:an. "Den finns inga genvägar till den perfekta ljudet." (Nilecity)

Kom nya vevstaker med ARP, längd 142,5mm. Passar BMW S38. Förhopppningsvis passar de i motorn (som aldrig blir av). De passar kolvarna i alla fall. Hoppas på en vev som man kan slipa till och lätta lite. OM det går som planerat blir vevpartiet ca 4 kg lättare än orginal. En välbehövlig kompsänkning till 7,8:1 blir det med.

På fälgfronten har jag med hjälp av logistikchef Erik D löst diverse BBS RS problem för 3 inblandande parter. STORT TACK!!! Förhoppningsvis kommer jag nu stå med 8" fram och 10" bak. Ska lackas mattsvarta och monteras r-däck i dimension 205/55 och 245/45. Tvättade min Fuchs och upptäckte att de inte var matt-grå utan POLERADE. Det passar inte alls på min bil! Var gör man nu, smutsar ner dem igen???
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#225 Post by Cédric »

Orginalveven som nu är på väg mot dig vägde jag in på 18.2 kg på en badrumsvåg. Verkligen en svintung pjäs, den skulle nog må bra av lite lättning. Lättar du dessutom stakarna så är det bäst att lätta veven också för balansens skull. Fuchsfälgarna kan du ge till mig istället, skulle passa bra på en vit bil :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users