931 -80 | Testkörning pågår

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 508
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#196 Post by spirou944t »

http://www.x-parts.se/Shop/Index.php?ArtId=3831X

Liknande säljs av de flesta bil-El-firmor.
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#197 Post by Cédric »

patand wrote:
Cédric wrote:Håller på att montera waste-gaten men det pusslet är riktigt röööv, usch va trångt detär. Hade jag varit smart hade jag satt dit den när motorn var ute. menmen.. Hoppas jag får det gjort i helgen iaf.
Wastegaten är inga större problem att få på plats tycker jag. Har haft bort och dit den några gånger. Dock har jag inte WG fästet som du svetsat och målat så fint. Du kan nog skippa det helt om du vill slippa lite besvär med monteringen, jag har inte haft några problem pga avsaknad av det fästet. :)

EDIT: Ett tips är att montera WG på avgassystemet och sen montera alltihop i en enhet. Det är så jag har gjort och det har funkat bra. :)
Det är just fästet som är så jäklarns bökigt. Tänker nog inte skippa det. Du vet ju själv hur känsligt grenröret är. Med wastegaten som hänger och dinglar där i ett långt rör blir belastningen större och sprickrisken större. Ska kolla i haynes om dom har några tips på monteringsordning...

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#198 Post by patand »

Cédric wrote:Det är just fästet som är så jäklarns bökigt. Tänker nog inte skippa det. Du vet ju själv hur känsligt grenröret är. Med wastegaten som hänger och dinglar där i ett långt rör blir belastningen större och sprickrisken större. Ska kolla i haynes om dom har några tips på monteringsordning...
Sant iof... men jag har ju ett extra grenrör så jag byter väl om det spricker på min bil... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Berand
Carrera-Poster
Posts: 346
Joined: 2006-12-13 10:28:11
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Vagnhärad
Contact:

#199 Post by Berand »

Cédric wrote:
patand wrote: Wastegaten är inga större problem att få på plats tycker jag. Har haft bort och dit den några gånger. Dock har jag inte WG fästet som du svetsat och målat så fint. Du kan nog skippa det helt om du vill slippa lite besvär med monteringen, jag har inte haft några problem pga avsaknad av det fästet. :)

EDIT: Ett tips är att montera WG på avgassystemet och sen montera alltihop i en enhet. Det är så jag har gjort och det har funkat bra. :)
Det är just fästet som är så jäklarns bökigt. Tänker nog inte skippa det. Du vet ju själv hur känsligt grenröret är. Med wastegaten som hänger och dinglar där i ett långt rör blir belastningen större och sprickrisken större. Ska kolla i haynes om dom har några tips på monteringsordning...
Jag lyckades få wastegaten på plats och även fästet, kan kanske bero på att mitt avgassystem har en extra skarv en liten bit bakom förgreningen från wastegaten. Jag tror att jag satte dit fästet sist, men är inte helt säker på det.
Pappa till patand
Porsche 931

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#200 Post by Pehr Johnsson »

patand wrote:
Cédric wrote:Det är just fästet som är så jäklarns bökigt. Tänker nog inte skippa det. Du vet ju själv hur känsligt grenröret är. Med wastegaten som hänger och dinglar där i ett långt rör blir belastningen större och sprickrisken större. Ska kolla i haynes om dom har några tips på monteringsordning...
Sant iof... men jag har ju ett extra grenrör så jag byter väl om det spricker på min bil... ;)
Vilka härliga fulmek tipps du lämnar ut baserade på ditt egna reservdelslager!!! :mrgreen:
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#201 Post by patand »

Pehr Johnsson wrote:Sant iof... men jag har ju ett extra grenrör så jag byter väl om det spricker på min bil... ;)
Vilka härliga fulmek tipps du lämnar ut baserade på ditt egna reservdelslager!!! :mrgreen:[/quote]

:lol: Talar ju bara om hur det ser ut på min bil...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#202 Post by Cédric »

Nu är wg:n nästan på plats, fästet ska skruvas ihop med fästet på wg:n, blev så trött i armarna att jag fick ge upp :). Har målat och slipat och målat och slipat. Aldrig blir det bra!!! Det dyker alltid ner ett litet dammkorn precis innan det torkar. Men nu är vattenrören och kylaren målade, så snart blir det vattenkylning ner i motorrumet. Måste få¨på lite färg på frontpanelen också. Det är så mycket maskeringsjobb så man blir ledsen..(inte min favoritsyssla direkt...)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#203 Post by patand »

Gisses vad du är petig Cédric! Jag lovar att damkorn kommer det bli på lacken när du ju bana och slalom med bilen också... ;)

Förresten... transaxeln såg minnsan lite rostig ut... :P

Bara dj-vlas lite... ;) Grymt jobbat! Ska bli kul att se 931an i sommar!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#204 Post by Cédric »

Det är inte kul med färg i lacken, sjukt irriterande om man vill få det bra :)

Transaxelröret ser fördjävligt ut, man ser det inte på bilderna men det är rostigt å fult. Det får jag ta den dagen jag tar ner lådan.

Såg ett fabriksnytt komplett transaxelrör till 931 på tyska ebay, kostade i trakterna kring 7000, det hade varit nåt!

User avatar
R924T
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Skövde
Contact:

#205 Post by R924T »

Jobba, jobba, vill se bilen på banorna i sommar så någon del av min ser en racerbana detta år..
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#206 Post by patand »

Cédric wrote:Det är inte kul med färg i lacken, sjukt irriterande om man vill få det bra :)

Transaxelröret ser fördjävligt ut, man ser det inte på bilderna men det är rostigt å fult. Det får jag ta den dagen jag tar ner lådan.

Såg ett fabriksnytt komplett transaxelrör till 931 på tyska ebay, kostade i trakterna kring 7000, det hade varit nåt!
Jag tycker nog det är en fördel med färg i lacken... blir så färglöst annars... ;)

7000kr för ett nytt transaxelrör! :shock: Men men ska det vara fins så ska det... ;) Bara att slå till då!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#207 Post by Cédric »

Blir nog ingen ny transaxel den här gången, motorn kostade nog av mina få peningar :). Hoppsam snygg felskrivning. Man kan ju kalrlacka ren plåt om man vill :)

Jag hoppas verkligen det blir räserbana för kärran i år. Annars blir jag jätteledsen!!! Men jag måste ju byta stavar bak= plocka ner och renovera bakvagnen. Annars blir det ju skum balans. Så jag sitter ju lite jobbigt till...

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#208 Post by Cédric »

Var ska slangen för laddtryck som går till tädningsburken vara inkopplad nånstans, har fått slut på ställen att sätta fast saker på :). Var är orginalplacering ?

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#209 Post by Cédric »

En fråga till. På röret på undersidan av bränslevågen ( Delen sin går till turbon) så sitter en slang, troligtvis någon ventilationsslang av nåt slag. Den satt inte likadant på min pre 81 motor. Men saken är den att jag inte vet var slangen ska dras till, den är kapad och modifierad vad jag kan se vilket inte gör saken lättare. Hjälp !

(snart lägger jag upp lite bilder, det har gått framåt, små steg iaf :) )

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#210 Post by Cédric »

Nu har jag skruvat mera. Allt tar sån tid, men nu börjar runtomkring prylarna falla på plats...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users