931 -80 | Testkörning pågår
- spirou944t
- Turbo-Poster
- Posts: 508
- Joined: 2004-03-30 06:56:17
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Det är just fästet som är så jäklarns bökigt. Tänker nog inte skippa det. Du vet ju själv hur känsligt grenröret är. Med wastegaten som hänger och dinglar där i ett långt rör blir belastningen större och sprickrisken större. Ska kolla i haynes om dom har några tips på monteringsordning...patand wrote:Wastegaten är inga större problem att få på plats tycker jag. Har haft bort och dit den några gånger. Dock har jag inte WG fästet som du svetsat och målat så fint. Du kan nog skippa det helt om du vill slippa lite besvär med monteringen, jag har inte haft några problem pga avsaknad av det fästet.Cédric wrote:Håller på att montera waste-gaten men det pusslet är riktigt röööv, usch va trångt detär. Hade jag varit smart hade jag satt dit den när motorn var ute. menmen.. Hoppas jag får det gjort i helgen iaf.
EDIT: Ett tips är att montera WG på avgassystemet och sen montera alltihop i en enhet. Det är så jag har gjort och det har funkat bra.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Sant iof... men jag har ju ett extra grenrör så jag byter väl om det spricker på min bil...Cédric wrote:Det är just fästet som är så jäklarns bökigt. Tänker nog inte skippa det. Du vet ju själv hur känsligt grenröret är. Med wastegaten som hänger och dinglar där i ett långt rör blir belastningen större och sprickrisken större. Ska kolla i haynes om dom har några tips på monteringsordning...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 346
- Joined: 2006-12-13 10:28:11
- Bilmodell: Porsche
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Vagnhärad
- Contact:
Jag lyckades få wastegaten på plats och även fästet, kan kanske bero på att mitt avgassystem har en extra skarv en liten bit bakom förgreningen från wastegaten. Jag tror att jag satte dit fästet sist, men är inte helt säker på det.Cédric wrote:Det är just fästet som är så jäklarns bökigt. Tänker nog inte skippa det. Du vet ju själv hur känsligt grenröret är. Med wastegaten som hänger och dinglar där i ett långt rör blir belastningen större och sprickrisken större. Ska kolla i haynes om dom har några tips på monteringsordning...patand wrote: Wastegaten är inga större problem att få på plats tycker jag. Har haft bort och dit den några gånger. Dock har jag inte WG fästet som du svetsat och målat så fint. Du kan nog skippa det helt om du vill slippa lite besvär med monteringen, jag har inte haft några problem pga avsaknad av det fästet.
EDIT: Ett tips är att montera WG på avgassystemet och sen montera alltihop i en enhet. Det är så jag har gjort och det har funkat bra.
Pappa till patand
Porsche 931
Porsche 931
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Vilka härliga fulmek tipps du lämnar ut baserade på ditt egna reservdelslager!!!patand wrote:Sant iof... men jag har ju ett extra grenrör så jag byter väl om det spricker på min bil...Cédric wrote:Det är just fästet som är så jäklarns bökigt. Tänker nog inte skippa det. Du vet ju själv hur känsligt grenröret är. Med wastegaten som hänger och dinglar där i ett långt rör blir belastningen större och sprickrisken större. Ska kolla i haynes om dom har några tips på monteringsordning...

[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Vilka härliga fulmek tipps du lämnar ut baserade på ditt egna reservdelslager!!!Pehr Johnsson wrote:Sant iof... men jag har ju ett extra grenrör så jag byter väl om det spricker på min bil...


Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Nu är wg:n nästan på plats, fästet ska skruvas ihop med fästet på wg:n, blev så trött i armarna att jag fick ge upp
. Har målat och slipat och målat och slipat. Aldrig blir det bra!!! Det dyker alltid ner ett litet dammkorn precis innan det torkar. Men nu är vattenrören och kylaren målade, så snart blir det vattenkylning ner i motorrumet. Måste få¨på lite färg på frontpanelen också. Det är så mycket maskeringsjobb så man blir ledsen..(inte min favoritsyssla direkt...)

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Gisses vad du är petig Cédric! Jag lovar att damkorn kommer det bli på lacken när du ju bana och slalom med bilen också... 
Förresten... transaxeln såg minnsan lite rostig ut...
Bara dj-vlas lite...
Grymt jobbat! Ska bli kul att se 931an i sommar!

Förresten... transaxeln såg minnsan lite rostig ut...

Bara dj-vlas lite...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Det är inte kul med färg i lacken, sjukt irriterande om man vill få det bra 
Transaxelröret ser fördjävligt ut, man ser det inte på bilderna men det är rostigt å fult. Det får jag ta den dagen jag tar ner lådan.
Såg ett fabriksnytt komplett transaxelrör till 931 på tyska ebay, kostade i trakterna kring 7000, det hade varit nåt!

Transaxelröret ser fördjävligt ut, man ser det inte på bilderna men det är rostigt å fult. Det får jag ta den dagen jag tar ner lådan.
Såg ett fabriksnytt komplett transaxelrör till 931 på tyska ebay, kostade i trakterna kring 7000, det hade varit nåt!
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- R924T
- Carrera-Poster
- Posts: 361
- Joined: 2005-08-31 11:26:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Skövde
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Jag tycker nog det är en fördel med färg i lacken... blir så färglöst annars...Cédric wrote:Det är inte kul med färg i lacken, sjukt irriterande om man vill få det bra
Transaxelröret ser fördjävligt ut, man ser det inte på bilderna men det är rostigt å fult. Det får jag ta den dagen jag tar ner lådan.
Såg ett fabriksnytt komplett transaxelrör till 931 på tyska ebay, kostade i trakterna kring 7000, det hade varit nåt!

7000kr för ett nytt transaxelrör!


Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Blir nog ingen ny transaxel den här gången, motorn kostade nog av mina få peningar
. Hoppsam snygg felskrivning. Man kan ju kalrlacka ren plåt om man vill 
Jag hoppas verkligen det blir räserbana för kärran i år. Annars blir jag jätteledsen!!! Men jag måste ju byta stavar bak= plocka ner och renovera bakvagnen. Annars blir det ju skum balans. Så jag sitter ju lite jobbigt till...


Jag hoppas verkligen det blir räserbana för kärran i år. Annars blir jag jätteledsen!!! Men jag måste ju byta stavar bak= plocka ner och renovera bakvagnen. Annars blir det ju skum balans. Så jag sitter ju lite jobbigt till...
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Var ska slangen för laddtryck som går till tädningsburken vara inkopplad nånstans, har fått slut på ställen att sätta fast saker på
. Var är orginalplacering ?

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
En fråga till. På röret på undersidan av bränslevågen ( Delen sin går till turbon) så sitter en slang, troligtvis någon ventilationsslang av nåt slag. Den satt inte likadant på min pre 81 motor. Men saken är den att jag inte vet var slangen ska dras till, den är kapad och modifierad vad jag kan se vilket inte gör saken lättare. Hjälp !
(snart lägger jag upp lite bilder, det har gått framåt, små steg iaf
)
(snart lägger jag upp lite bilder, det har gått framåt, små steg iaf

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Nu har jag skruvat mera. Allt tar sån tid, men nu börjar runtomkring prylarna falla på plats...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
Who is online
Users browsing this forum: No registered users