931-79 Vinteridé och ev uppdatering.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

Re: 931 HO EFR turbo

#196 Post by patand »

Jag är ju dum i huvudet när det gäller hur motorer funkar... så jag måste fråga:

Hur kan turbon ge 5% i effektökning? Samma laddtryck ger väl samma effekt om motorn i övrigt är densamma?

Är det lägre insugstemp som uppnås med denna turbo av någon anledning? Eller är det mottrycket som minskar så avgaserna lämnar cylindrarna lättare pga turbinen är lättare?

Man lär så länge man lever... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Joakim.S
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#197 Post by Joakim.S »

patand wrote:Jag är ju dum i huvudet när det gäller hur motorer funkar... så jag måste fråga:

Hur kan turbon ge 5% i effektökning? Samma laddtryck ger väl samma effekt om motorn i övrigt är densamma?

Är det lägre insugstemp som uppnås med denna turbo av någon anledning? Eller är det mottrycket som minskar så avgaserna lämnar cylindrarna lättare pga turbinen är lättare?

Man lär så länge man lever... :)
Du är i så fall i gott sällskap :D

Enligt tester på twinscroll turbos så skall dom ge bättre effekt i det låga registret samt även på på dom högre varvtalen upp till 5% pga. av separation av pulserna.

Jag har dessutom valt ett 0,92 turbinhus mot 0,82 som jag har idag, nu kan man tydligen inte jämföra AR på olika fabrikat utan bara inom samma fabrikat och modell, men tanken är att det även skall bli lite mindre mottryck.

Annars kan man alltid fuska med E85, men just nu tycker jag inte att fördelarna väger upp nackdelarna.
Men med E-85 kan man nog räkna med en effekthöjning på 15% vilket förstås är lite lockande.

MVH Joakim

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#198 Post by gegge »

Laddtryck är "bara" en indikation på hur högt motstånd (läs dåligt flöde) det är på insugssidan. Ett stort och modernt kompressorhjul arbetar effektivare med högre laddtryck än små gamla hjul vilket sänker uppvärmningen av den komprimerade luften.

Twinscroll betyder att det ligger två mindre parallella kanaler som sätter fart på turbinhjulet istället för ett stort. Kan man då utnyttja förbränningspulserna med ett 1+4, 2+3 grenrör sätter rörelseenergin igång turbon betydligt fortare med mindre lag och bättre gasvar som följd. Med ett bättre grenrör får du en scavengeffekt på avgassidan vid högre varvtal vilket minskar det dynamiska mottrycket på liknande sätt som på en bra sugmotor (även om det statiska mottrycket är detsamma). Men det kräver ett pulssplittat grenrör. Fullösningen kan annars vara ett spjäll som stänger ena kanalen för att förbättra lågvarvsegenskaperna och gå upp lite i turbinstorlek.

AR är ett riktigt dumt mått som bara går att använda inom samma turbofamilj med samma storlek på turbinhjulet. Det är kvoten mellan turbininloppets area och radien från axeln till centrum av inloppet vilket inte säger så mycket. Det tar inte ens hänsyn till storleken på turbinhjulet.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

gegge
Addict

#199 Post by gegge »

Scavengeeffekten i pulsslitt snarare än twinscroll. Här ser man skillnaden då twinscroll ger ett undertryck i avgaskanalen då insug öppnar vilket hjälper till enormt mycket att få igång flödet, speciellt med en högdurationskam. Men ett vanligt (mottrycks)grenrör trycks istället färskgasen upp tillbaks i insuget. Det är detta jag menar med dynamiskt mottryck som är något helt annat än det förhållandevis statiska som turbinhjulet upplever.
Image
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Joakim.S
Turbo-Poster

#200 Post by Joakim.S »

gegge wrote:Scavengeeffekten i pulsslitt snarare än twinscroll. Här ser man skillnaden då twinscroll ger ett undertryck i avgaskanalen då insug öppnar vilket hjälper till enormt mycket att få igång flödet, speciellt med en högdurationskam. Men ett vanligt (mottrycks)grenrör trycks istället färskgasen upp tillbaks i insuget. Det är detta jag menar med dynamiskt mottryck som är något helt annat än det förhållandevis statiska som turbinhjulet upplever.

Image
Här är en effektkurva på förbättringen
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Joakim.S
Turbo-Poster

#201 Post by Joakim.S »

[attachment=0]twinscroll_OEM_1 (1).jpg[/attachment]

mer data
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Joakim.S
Turbo-Poster

#202 Post by Joakim.S »

gegge wrote:Scavengeeffekten i pulsslitt snarare än twinscroll. Här ser man skillnaden då twinscroll ger ett undertryck i avgaskanalen då insug öppnar vilket hjälper till enormt mycket att få igång flödet, speciellt med en högdurationskam. Men ett vanligt (mottrycks)grenrör trycks istället färskgasen upp tillbaks i insuget. Det är detta jag menar med dynamiskt mottryck som är något helt annat än det förhållandevis statiska som turbinhjulet upplever.
Jag tror du är på rätt spår här, min nuvarande turbo och grenrör gav ungefär 305 hp på 0,9 i laddtryck men med 1,7 bara 381hp, känns som att det är en liten propp någonstans eller väldigt dåligt med färskgaser.

vad tror du Gegge! är det mottrycket som börjar mota eller den dåliga designen på org grenrrör?

MVH Joakim

gegge
Addict

#203 Post by gegge »

Jag tror som du. Ett bättre grenrör skulle göra susen. Jag har längre funderat på en vanligt NA grenrör plus adapter till twinscroll. Det är enkelt, kort och ligger till salu på forumet. Själv gav jag bort mitt till Patand.

Orginalgrenrör fungerar bra med lite overlap och begränsat mottryck/laddtryck. Det viktiga är kanalseparering för att din kam ska kunna göra sitt jobb riktigt. Längre primärrör vore att föredra, men var finns plats? Lika långa runners är bara att glömma. De får inte plats på avgassidan. Sumpen är ivägen för dragning till insugssidan, dessutom för långt och kallt. Eller så får man dra fram som BassGT gjorde på sin.

Mycket nyfiken på din lösning!

EDIT: Adpatern får en rak fin ingång till turbon vilket gör mycket för att lugna flödesrörelsen innan avgaspulsen går in i turbon. Dessutom hamnar WG:n på ett bra ställe. Billigt och smidigt sätt att testa om man är på rätt väg. Kan vara att kanalen i NA grenröret är något trång, men som mula räcker det nog.
Fredrik Torkildsen

Joakim.S
Turbo-Poster

#204 Post by Joakim.S »

gegge wrote:Jag tror som du. Ett bättre grenrör skulle göra susen. Jag har längre funderat på en vanligt NA grenrör plus adapter till twinscroll. Det är enkelt, kort och ligger till salu på forumet. Själv gav jag bort mitt till Patand.

Orginalgrenrör fungerar bra med lite overlap och begränsat mottryck/laddtryck. Det viktiga är kanalseparering för att din kam ska kunna göra sitt jobb riktigt. Längre primärrör vore att föredra, men var finns plats? Lika långa runners är bara att glömma. De får inte plats på avgassidan. Sumpen är ivägen för dragning till insugssidan, dessutom för långt och kallt. Eller så får man dra fram som BassGT gjorde på sin.

Mycket nyfiken på din lösning!
Ja vem är inte nyfiken på lösningen om det nu finns någon :?

Jag kan flytta ner turbon en bit men vet inte riktigt hur långt jag kan gå innan jag måste använda returpump på oljan, vilket jag inte vill.

Den kanske hamnar på den plats som du hade som förslag förut, på passagerarsidan.

MVH Joakim

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#205 Post by patand »

gegge wrote:Själv gav jag bort mitt till Patand.
Har jag ett sådan? Annars körde du det till tippen...

Har jag det och du vill ha det tillbaka så är det bara säga till. annars om Jocker är intresserad och du inte vill ha det så får han gärna ta det. :)

Men passar det rakt på 931 toppen förresten?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

gegge
Addict

#206 Post by gegge »

Kanske jag som blandar ihop det Patand :oops: Nej, 924 grenröret passar inte rakt på 931 toppen. Skruvhålen behöver förstoras och flyttas utåt något. Kanalerna är något trånga jämfört med 931 grenröret. Men det är så pass kort att jag inte tror att det skulle utgöra ett problem, gashastigheten lär inte minska vilket bara är bra. Men det är troligen anständigt material för ett grenrör. Lösningen skulle bli väldigt lik Ford Sierra Cosworth 2WD (som hade ett "J" upp istället).
Fredrik Torkildsen

Joakim.S
Turbo-Poster

#207 Post by Joakim.S »

När vi ändå är inne på grenrör, någon som vet vilket djup hylsorna går in grenröret samt dimensionen på dom?

MVH Joakim

gegge
Addict

#208 Post by gegge »

Fånigt, hade ett par i handen i förrgår. Att jag missade att kolla upp det. :(

Förresten, om du funderar på nytt grenrör i 37mm (eller 42mm invändigt) kan detta vara intressant:
http://ajden.se/ajden/grenror/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag skulle gärna beställa ett sådant om du vill dela "utvecklingskostnaden".

Vet inte om du följt tråden på 924.org om "Mystery Car"? Det är Porsches bidrag till världsrekordsförsök vilket tyvärr inte blev av. Det som är intressant ut ditt perspektiv är just grenröret och montering av turbon:
Image
Samma ställe som BassGT:
Image
Riktigt snyggt, förstärkt och flexrör. Säkert snordyrt.
Fredrik Torkildsen

Joakim.S
Turbo-Poster

#209 Post by Joakim.S »

Bass Gt har gjort ett fint rör men jag tycker att det kommer att se för mycket special ut när man lyfter på huven.

Apropå Ajden så var han i Garaget för en vecka sedan....... nej det var inte till min bil men jag passade givetvis på att fråga om ett litet rör 8)

Han gick och tittade på min bil och tyckte av någon konstig anledning att det såg trångt ut, så om han skulle bygga mig ett rör så fick jag köra upp bilen till Timrå, enda nackdelen som jag ser det är att han bara bygger i svart material, fast han gör fina jobb.

Glöm inte hylsorna nästa gång :#pray:

MVH Joakim

gegge
Addict

#210 Post by gegge »

Blir garaget i helgen, tar mått då på hylsorna.

Gissar att du sett Utzons lilla rostfria grenrör med turbon och WGn på orginalställen? Man skulle kunna göra en ormbovariant på den genom att dra ihop 2:an + 3:an upp till ventilkåpan tätt till toppen och tillbaks mellan 1:an och 2:an. 4:an skulle gå utanpå och gå ner mellan 1:an och 2:an. 1:an kan antingen dras utanför kollektorn bakåt/nedåt vända upp, och tillbaks för att gå ihop med 4:an. Eller lägg 1:an framåt/uppåt, snurra tillbaka och ner mellan 1:an och 2:an tillsammans med 4:an. Men då måste turbons utlopp mynna nedåt.

Annars kan jag bara komma på lösningen med turbon 10cm framflyttad. Fördelen är mycket bättre dragning av avgasrör med en rejäl kona till 3" systemet. Turbons utlopp blir dessutom friare då den går fri från kamremmen. Vet inte om det realiserades:
Image
Fredrik Torkildsen

Post Reply