patand wrote:Jag är ju dum i huvudet när det gäller hur motorer funkar... så jag måste fråga:
Hur kan turbon ge 5% i effektökning? Samma laddtryck ger väl samma effekt om motorn i övrigt är densamma?
Är det lägre insugstemp som uppnås med denna turbo av någon anledning? Eller är det mottrycket som minskar så avgaserna lämnar cylindrarna lättare pga turbinen är lättare?
Man lär så länge man lever...

Du är i så fall i gott sällskap
Enligt tester på twinscroll turbos så skall dom ge bättre effekt i det låga registret samt även på på dom högre varvtalen upp till 5% pga. av separation av pulserna.
Jag har dessutom valt ett 0,92 turbinhus mot 0,82 som jag har idag, nu kan man tydligen inte jämföra AR på olika fabrikat utan bara inom samma fabrikat och modell, men tanken är att det även skall bli lite mindre mottryck.
Annars kan man alltid fuska med E85, men just nu tycker jag inte att fördelarna väger upp nackdelarna.
Men med E-85 kan man nog räkna med en effekthöjning på 15% vilket förstås är lite lockande.
MVH Joakim