944 Turbo -86 [Rebirth]

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#196 Post by FredrikÅ »

Rikard wrote:
moosemats wrote:[Lite EDIT]


Men även jag har märkt att bilen blir lite orolig vid stenhård inbromsning vilket jag misstänker kan bero på att bakhjulen börjar låsa sig.
Jag pratade med Fredrik om detta när han hade bilen.
Nu när du säger det så kommer jag ihåg att du påpekade det.. :? :)

Jag kan inte ens komma ihåg att bilen kändes särskilt instabil där - men den helgen
hade jag ju bara fokus på att strula med min GReddy... :?
Fredrik Åberg

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#197 Post by Karl Birgander »

FredrikÅ wrote:Jag kan inte ens komma ihåg att bilen kändes särskilt instabil där - men den helgen
hade jag ju bara fokus på att strula med min GReddy... :?
Du kanske skall prova på att äga bilarna lite längre tid så du får lära känna dom mer? :D
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#198 Post by FredrikÅ »

Karl Birgander wrote:
FredrikÅ wrote:Jag kan inte ens komma ihåg att bilen kändes särskilt instabil där - men den helgen
hade jag ju bara fokus på att strula med min GReddy... :?
Du kanske skall prova på att äga bilarna lite längre tid så du får lära känna dom mer? :D
Usch, vilken hemsk tanke! :lol:
Fredrik Åberg

User avatar
po944
S2-Poster
Posts: 202
Joined: 2004-04-27 00:08:22
Bilmodell: 924 S
Location: Hjärup
Contact:

#199 Post by po944 »

nya biler=mer job til mig...hehe
Porsche Tekniker...
924 S 86' soon too be a RINGTOOL

User avatar
moosemats
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2008-02-20 12:27:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#200 Post by moosemats »

Har du också -86? Vad finns det för adaptrar till GT3 bromsar på våra bilar?
Rikard wrote: Helt bra blev det dock inte förrän jag bytte till GT3-bromsar fram.
Rikard
//Mats Y
Fun is not a straight line

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#201 Post by Torbjorn968 »

http://webshop.waspracing.se/?category_ ... em_id=4004

Jag tror dock att du behöver byta till 18" fäljar för att svälja GT 3 skivorna. På "den gule" sitter 993 RS bromsar ("big reds") vilket är ett alternativ. Men eftersom det är bak du låser upp så kanske det är en bromsvåg som är första grejen? Vill du ha mer bromsprestanda kan du ju också fundera på ytterligare lättning av bilen och bromskylning.

//T
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
moosemats
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2008-02-20 12:27:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#202 Post by moosemats »

Jag vill inte bygga om bromsarna för mycket. Blir det inte svårt med besiktning och bromsvåg?
//Mats Y
Fun is not a straight line

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#203 Post by Torbjorn968 »

Bromsvågen kan du ju dölja under lämplig kåpa.
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
moosemats
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2008-02-20 12:27:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#204 Post by moosemats »

Jag kanske ska börja med att bara prova orginalbelägg i bak, eller kanske några andra lite racigare men med mindre Bite. Snackade lite med Pean och dom föreslog att prova Trickstuff TS66 bak. Mindre Bite än PF 97.
//Mats Y
Fun is not a straight line

User avatar
moosemats
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2008-02-20 12:27:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#205 Post by moosemats »

Vill ju gärna testa lite efter man ändrat så man ser om det blir bättre eller sämre.

Belägg är ju rätt lätta att labba med. Svårare med fjädrar och bromsvågar.
//Mats Y
Fun is not a straight line

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#206 Post by Karl Birgander »

moosemats wrote:Vill ju gärna testa lite efter man ändrat så man ser om det blir bättre eller sämre.

Belägg är ju rätt lätta att labba med. Svårare med fjädrar och bromsvågar.
Fjädrar är billigare än tuffa bromsbelägg.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#207 Post by patand »

moosemats wrote:Fredrik ställde in vinklarna på min (Såg i hans tråd att det var Stefan Mumm som håller till här nere i Malmötrakten) Har själv ingen koll på något bra ställe runt stockholm. Kanske skulle kolla runt lite. Har hört att det kan vara lite meckigt att ställa in i bak i alla fall.
Rekommenderar NB Gummi som för några år sedan gjorde en strålande (snudd på heroisk) insats att få ordning på hjulvinklarna bak på vår cabbe. De kan porsche!

NB Gummi ligger på Birgerjarlsgatan 108 mitt i stan. Tfn: 08-158558
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#208 Post by patand »

Karl Birgander wrote:Fjädrar är billigare än tuffa bromsbelägg.
Precis min tanke, dessutom är det ganska enkelt att byta fjädrar också. Ska man dessutom redan kolla hjulvinklarna (vilket Mats är inne på) så kan man ju passa på att byta fjäder först så behöver man inte oroa sig för att hjulvinklarna ändras.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#209 Post by Karl Birgander »

patand wrote:
Karl Birgander wrote:Fjädrar är billigare än tuffa bromsbelägg.
Precis min tanke, dessutom är det ganska enkelt att byta fjädrar också. Ska man dessutom redan kolla hjulvinklarna (vilket Mats är inne på) så kan man ju passa på att byta fjäder först så behöver man inte oroa sig för att hjulvinklarna ändras.
tillägg: fjädrar har ett andrahandsvärde. Både de som sitter på bilen nu och ev nya sådana.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#210 Post by FredrikÅ »

Karl Birgander wrote:
patand wrote: Precis min tanke, dessutom är det ganska enkelt att byta fjädrar också. Ska man dessutom redan kolla hjulvinklarna (vilket Mats är inne på) så kan man ju passa på att byta fjäder först så behöver man inte oroa sig för att hjulvinklarna ändras.
tillägg: fjädrar har ett andrahandsvärde. Både de som sitter på bilen nu och ev nya sådana.
Sluta svamla om fjädrar, belägg och hjulvinklar nu.

Bilen kommer ju förr eller senare alltid att låsa något hjul, det gäller
bara att kunna få det så förutsägbart och odramatiskt som möjligt.

Det gör man enklast med en justerbar reducerventil till bakbromsarna.

Alternativ 2 är såklart bromsvåg, men det är en alldeles för besvärlig
installation, för ett problem som i realiteten inte är så stort.
Fredrik Åberg

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]