931 -80 | Testkörning pågår

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#181 Post by Cédric »

bilder..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Cédric on 2008-01-30 21:09:01, edited 3 times in total.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#182 Post by Cédric »

ubk
Last edited by Cédric on 2008-01-30 21:03:45, edited 1 time in total.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#183 Post by Cédric »


User avatar
R924T
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Skövde
Contact:

#184 Post by R924T »

Cédric wrote:Dom två bultarna som håller turbon mot grenröret kostar 300 spänn styck. Det är porschepris :)

Beställde nya pinnbultar/muttrar till wg och turbo, samt den sista slangen värmen. Fick bygga tillbaka värmen då den i tidigare bil varit en onödig lyx och bypassopererats :)
ässhh kör man fort nog har man inte tid att peta på diversa spjäll och annat tjafs :wink:
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#185 Post by johan944 »

Cédric, är det svårt att komma åt huvudcylindern till koplingen utan att ta bort bromsservot???

Har en ny ligandes som jag tänkte sätta på hjärtat.

Som inte heller har tid att pilla med diverse spjäll och tjafs!!!!!!!!!!

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#186 Post by Cédric »

Du kan väl passa på att renovera bromscylindern när du ändå är där. Det är alltid trelvligt att ha bromssystemet i trevligt skick. Det går nog om man är jäkligt pillig, men det är F-n trångt..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#187 Post by Cédric »

nu har det hänt lite grejer ..Jag var över och skruvade med farsan idag. Passade på att kränga på sista slangen för värmen (hittade en jag köpt ny för ett tag sedan i en låda , tråkigt då jag beställt en från PC nyss. Suck). Men sedan så hissade vi ner klumpen. Det var trångt och bökigt, många skrapade knogar, extra bökigt att hålla emot i motorfästena när man försökte dra åt. Men till slut hamnade den på plats, värmslangarna ikopplade. Nu är det "bara" allt runtomkring, det borde jag hinna innan säsongen är över :) (även om elsystemet kommer bli årets utmaning:))

Förresten, någon som vill köpa ett tornstag ? Det åkte med i bilköpet (han sa att det passade till kärran) Tänkte inte mer på det. Plockade ner det från vinden idag och det passade inte alls. Kanske på en 944,968 eller 924 då NACA kanalen tog i. Annars hade det troligtvis gått. Men eftersom jag inte känner något behov så kan jag sälja det till någon om jag får nåt vettigt bud..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#188 Post by Karl Birgander »

Mycket bra jobbat! Ser trevligt ut att knotan äntligen kommit hem till nystädat hem! :D
Elen är väl inte någon raketforskning när man har mekaniskt sprut? Eller?

Det lär du kunna lösa galant iaf! :D

Staget: Alu/stål? Tungt? Vad skulle ett vettigt bud vara?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#189 Post by johan944 »

Vad rörig din motor är :):):)

F-n nu ligger jag lite efter igen.... Men det har jag snart tagit igen. Min ska också vara körbar till sommaren.

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#190 Post by patand »

Grymt! :D Snyggt med lite röda detaljer på motorn i en vit bil också!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#191 Post by Cédric »

nja, jag tycker rött är gräsligt på bilprylar. Men de får va =). Elen bli inte särskilt kul. Sprutet är lätt. Men eftersom jag ska para ihop 2 helt olika tändsystem så blir det lite äventyr. Även allt som oljetryck, generatorlampan o.s.v kommer bli knas då de inte går via samma kontakt längre. O.s.v men svårare saker har väl gjorts :)

Staget är inte astungt, ett ihåligt rör. jag vet faktiskt inte vad sådana är värda, förslag ?. Hade varit trevligt att prova in det under huven på en 944 eller liknande för att se att det passar.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#192 Post by Cédric »

Nu är ytterligare småfixande gjort..Bränslevågen rengnuggad och monterad. Tyvärr var det en ingängad skruv med fel stigning på gängorna istället för slangen till tillskottsspridaren, hade mörsat hälften av gängorna. Hoppas det kommer hålla tätt ändå...Har slipatrent kylaren och vattenrör och målat och grejat. Håller på att montera waste-gaten men det pusslet är riktigt röööv, usch va trångt detär. Hade jag varit smart hade jag satt dit den när motorn var ute. menmen.. Hoppas jag får det gjort i helgen iaf.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
spirou944t
Turbo-Poster
Posts: 508
Joined: 2004-03-30 06:56:17
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#193 Post by spirou944t »

Imponerande mek, det blir snyggt! :D

Min första tanke när jag såg denna bild var...

Så han skall köra med kompressor. :lol:



Image

Vilken jädra jättegenerator.
Många enkla kilon i den..aldrig funderat på någon mindre?
Erik Sevetin
[i]951:a -86 Mörkgråmetalic ;)
PCS #8474
944 Sverige #83[/i]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#194 Post by Cédric »

Ja, inte är det en lätt eller smidig pjäs. Men det mesta är rätt så köttigt på den här bilen. Hyr mycket generator behöver man egentligen ?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#195 Post by patand »

Cédric wrote:Håller på att montera waste-gaten men det pusslet är riktigt röööv, usch va trångt detär. Hade jag varit smart hade jag satt dit den när motorn var ute. menmen.. Hoppas jag får det gjort i helgen iaf.
Wastegaten är inga större problem att få på plats tycker jag. Har haft bort och dit den några gånger. Dock har jag inte WG fästet som du svetsat och målat så fint. Du kan nog skippa det helt om du vill slippa lite besvär med monteringen, jag har inte haft några problem pga avsaknad av det fästet. :)

EDIT: Ett tips är att montera WG på avgassystemet och sen montera alltihop i en enhet. Det är så jag har gjort och det har funkat bra. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users