944 -85B | Clubräser

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#181 Post by Eddie Varvstopp »

Fasen vad gott det är att se att du kommit igång med vintermeket, Gustav. Jag hoppas allt går bra så vi ses på KM1 :wink: :D .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#182 Post by headline »

Blev lite mek ikväll, mest på brukshondan men kunde inte hålla fingrarna i styr från Porschen! :lol:

Det visade sig att orginalfjäderbenen passar perfekt för konidämparna. Det är väldigt bra för dom har riktig gängad mutter så det är bara att klämma dit dämparna! Det löste upp lite huvudbry jag haft med dom andra benen. Blir till att snygga till och få dit gängade rör för höjdjustering framöver, och vettiga fjädrar.

Plockade även ner AC-kompressorn som ska få gå en rejäl bantningskur. Den är bara remspännare ändå.

Botaniserade runt bland Biltemas fjädersortiment i tisdags och jag har kanske hittat en vettig fjäder att använda bak utan större modifiering. Den ligger på strax under 40 N/mm så det kan vara helt ok!

Det var det hela för nu!

Mvh
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#183 Post by headline »

Så har det hänt lite i mellandagarna.

Växelspaken är tillbaka och det blev riktigt bra, mycket tajtare än innan. Fick slipa ner insexskallen på skruven då den gick emot annars. Gjorde den till kvadratisk så det gick lätt att spänna med skiftnyckel! Säkrade skruven med loc-tite också. Blir nog bra!

Image


Eftersom bilen är lite fläskig (läs tung) så blir det lite bantningskur. Så jag har börjat med att göra en form att gjuta glasfiberhuv i.

Har gjutit av huven med ganska bra resultat får jag säga. Första gången jag håller på med sånt här så det var nästan lite över förväntat! Skalet som jag gjort hittills ska stagas upp rejält så det inte flexar.
Mer om det senare!

Image


Har även blästrat av fjäderbenen fram och påbörjat i fronten för bromskylning. Har inte snyggat till kanterna på denna bilden dock.

Image

God fortsättning och Gott nytt alla!

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#184 Post by Daniel E »

Plasthuv, intressant. Det skulle jag också villja göra. Dock tror jag det får vänta tills våren så man får lite bätre värme i garaget. Misstänker att plasten inte gillar att härdas i 10 gradig värme.

Jag har också bytt min pinne på vxl spaken. Svetsade dock dit min. Jag passade även på att korta slaget. Håller med om att det är ett mycket bra sett att få bättre känsla i spaken. Min pinne var lika utsliten som din. Håll koll på din skruv så du inte tappar den, även om du har Loctite. Blir sjysta påfrästningar när man slänger i växlarna.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#185 Post by headline »

Det blir nog till at dra på en kontramutter på skruven så det sitter fint i spänn och skulle det inte visa sig fungera så blir det att svetsa fast den! Ändrade infästningen ett par millimeter åt "sort-shift"-hållet men jag vet inte om det märks i praktiken. Det verkar bli bra som det ser ut nu med torrkörningen i alla fall! :D
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#186 Post by headline »

Lite nyheter!

Har via Johan (jodu) fått tag i en generatorkonsol från bil utan AC. Med denna konsolen kan jag ta bort AC-kompressorn och samtidigt hamnar generatorn längre ner. Det skiljde ca 700 gram på konsolerna och AC-kompressorn väger flera kilo så jag sparar minst 3 kg! :roll: :lol: Dessvärre måste hålet för generatorns genomgående skruv borras upp för skruven gick inte in... måst bytt dimension mellan årsmodeller eller nåt. Har inte kunnat montera grejerna än pga detta.

Har även kommit igång med att bygga om fjäderbenen till höjdjusterbara. Kommer bli kanon med mina justerbara konidämpare som jag knappt kört med ännu. Vad för fjäder jag ska använda vet jag inte än. Fick med fjädrar med "coil over kitet" men vet inte vad det är för hårdhet på dom. Ska försöka mäta upp detta.

Mvh Gustav
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
jodu
S-Poster
Posts: 157
Joined: 2005-11-10 19:48:45
Bilmodell: 944S -87
Årsmodell: 1987
Location: Göteborg / London
Contact:

#187 Post by jodu »

Snyggt kapat Gustav! Använde du vinkelslip för att ta bort orginaltallrikarna?

/JoDu
944S -87 - Röd

Sommarbil i malpåse: http://www.garaget.org/?car=12020

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#188 Post by headline »

jodu wrote:Snyggt kapat Gustav! Använde du vinkelslip för att ta bort orginaltallrikarna?

/JoDu
Japp, det gjorde jag men funderar på att komplettera med en stödring så det blir fin anläggningsyta mot aluröret. Känns som det kan bli lite mycket påfrestning annars.
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#189 Post by headline »

Då har det hänt lite i alla fall!

Fick hem Heigobågen och givetvis var jag tvungen att "torrköra" den. Blir nog bra. Om någon har några konkreta tips som kan hjälpa till vid montering så är det bara att hojta till! :wink:

Har även fått generatorkonsolen uppborrad så nu är generatorn på plats igen, ska till en ny kort rem bara, någon som vet vilken längd det ska vara?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#190 Post by patand »

Blir kanon med bågen! :)

Angående remmen så om du bara tagit bort ACn så borde väl remmen nu vara lika lång som på bilar utan AC? Bara att beställa en sådan i så fall. Eller?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#191 Post by headline »

Då har det äntligen hänt lite i garaget!


Fick en litet paket från staterna med lite detaljer till bakre krängare som eventuellt kommer till användning. Sen var jag förbi Utzon och köpte lite bussningar till bakvagnen; röda, fina och hårda! :lol:
Image

Glad i hågen fick jag ner bakvagnen. Stavarna ska ur och nya bakdämpare ska till.

Image

Hade tänkt bygga om mina konidämpare men det tar nog lite för mycket tid samt at det riskerar att bli sådär så jag ska nog leta nya grejer! Har nämligen fått rejält med tidspress då det ska köras på Kinnekulle den 13:e april...
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#192 Post by johan944 »

Gustav, svärdsbussningarna ifrån utzon, är det dem till 924???
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#193 Post by headline »

johan944 wrote:Gustav, svärdsbussningarna ifrån utzon, är det dem till 924???
Tror det är samma, kolla med Peter för säkerhets skull!
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#194 Post by johan944 »

ska kolla det med honom, dock är det dem enda bussningarna för svärden på hans sajt.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#195 Post by headline »

Då har bakvagnen blivit isärplockad och torsionstavarna urplockade. Har slitit med orginalbussningarna som satt som berget. Fick såga, bränna, skära... :roll: Är inte helt färdig men mer pallade jag inte idag! :D

Rosten ska bort också och allmän uppsnyggning.

Image
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users