931-79 Vinteridé och ev uppdatering.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Joakim.S
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

Re: 931 HO rapport PCS -Mantorp 2012-09-09

#181 Post by Joakim.S »

Cédric wrote:Det börjar närma sig :):)

Min läckte genom tankavluftningen när jag körde kring ful tank, men det verkar ju vara en anna historia. TEjpa fast en påse på den så får du se om det läcker ut nåt där, jag fick nästan ut en liter på ett körpass på knutan :)

Ta ur minneskortet ur GoPron och kör in i datorn istället, då borde det fungera klockrent. Antingen direkt eller med usb minneskortläsare.
Jag citerar mig själv eeee vilket tanklock någon hade visst glömt det :wink:

gurra
Sponsor

Re: 931 HO VPC-Mantorp

#182 Post by gurra »

Joakim.S wrote:Ja då har man varit på Mantorp igen, denna gång med PCS

Jag anmälde mig till R2 då det var där som det fanns plats kvar, Första passet blev jag avvinkad för att bilen läckte bensin, kom att tänka på att Cedriks bil gjort det på någon träff för några år sedan så jag bad dom att dra åt tanklocket, ee vilket tanklock :oops:

Pass 2 började få upp lite fart på bilen för att sedan bli avvinkad pga sanering efter en GT3 som läckt kylvatten.

Pass 3 så där ja nu började det att släppa lite och bilen fick gå hårt hela passet kom även ikapp någon dyrare Porsche, förresten var nog alla bilar som deltog av det dyrare slaget.

Pass 4 tittar på oljetrycksmätaren innan jag åker ut för att konstatera att trycket ligger på ca 4 bar, bra då är motorn varm tänker jag.
Jag drar iväg efter en GT3 Med Manthey dekaler vars ägare Dan jag sagt att jag skulle köra ikapp, varpå han drar iväg så att han är i Parisarn innan jag kommit till första kurvan hmm han måste kört med däcksvärmare.

Själv så kom jag inte längre än till första kurvan innan jag åkte av i kanske 50-60 Km/h, bilen bara toksläppte bak och jag hann tänka att jag måste ha tappat hjulen eller bakvagnen eller något annat fundamentalt, förklaringen kommer när bilen stannat efter en lång 360, Oljerök av det kraftigare slaget.

Jaha det var den motorn tänkte jag och bergrundade oljeröken under huven, när börjar det brinna tänkte jag, var finns det brandsläckare och lite sådana frågor for igenom huvudet. Jag tittade upp mot starten och såg på asfalten ett oljespår ända fram till kurvan där jag började snurra, samtidigt som jag förstod varför jag snurrat så rödflaggade dom och sanering Nr2 påbörjades.

BIlen började inte att brinna så den fick åka bogserlina tillbaka till depån där vi letade efter hål i blocket men hittade inget :D .
I tisdags kväll så hällde jag på lite ny olja och startade motorn, den gick igång perfekt fast det sprutade olja vid oljefilterpackningen, vid en närmare besikting så såg man att packningen stack ut lite.

Nu är jag inte 100% på att det var hela felet utan det kanske även borde vara en krånglande reduceringsventil eller ett fabrikationsfel på filtret.
I helgen kommer jag att felsöka lite mer och plocka ut ventilen för att se så att den inte fastnat, det känns lite otäckt om det skulle hända igen efter några varv med 950 graders avgastemp, antagligen så har man inte samma tur nästa gång.

Har även någon film men min dator hänger sig så fort jag kopplar in Gopron.
MVH Joakim
Ångestladdat! Skönt att motorn, bilen och föraren är hel :#cheers:
Kul också att det på det stora hela verkar lira bra!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Joakim.S
Turbo-Poster

#183 Post by Joakim.S »

En film på en försiktig farbror

http://www.youtube.com/watch?v=VhlOFDjZ ... redirect=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980

Re: 931 HO Film PCS -Mantorp 2012-09-09

#184 Post by Cédric »

Nämen titta, skiskoj, äntligen får man se hur det går till där inne i raketen :) Ser ju ut att gå raskt trots rattrosten, dom tuffa grabbarna lär blivit duktigt förvånade när du trycker dig om på rakan :)

På tal om ingenting, vilken olja kör du i din växellåda?

Joakim.S
Turbo-Poster

#185 Post by Joakim.S »

På tal om att ladda upp så tog det 5tim innan det var klart, men jag har beställt fiber till det facila priset av 16800Kr så då får man sannerligen hoppas att det bättre.

Jag har för mig att det är någon Omega olja som en kompis i garaget hade, funkar riktigt bra, men jag har även köpt Red line lightweight shookproof (stavning) men den har fått vila lite.

Rattrosten var mer påtaglig dom första passen men tänkte inte glädja er med det :)

MVH Joakim

gurra
Sponsor

#186 Post by gurra »

Rör på sig bra!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Joakim.S
Turbo-Poster

#187 Post by Joakim.S »

Jag tyckte det blev dålig bild hur har ni era Gopro inställda?
/Joakim

Joakim.S
Turbo-Poster

#188 Post by Joakim.S »

gurra wrote:Rör på sig bra!
Tack!
Tänk vad ett chip kan göra :roll:

MVH Joakim

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#189 Post by patand »

Joakim.S wrote:En film på en försiktig farbror
Ser ju inte alls så illa ut! :-D Tvärtom ser det bra ut och oj vad det skjuter på rakt fram!

Dock förvånar det mig att du är ner på 2:an och grottar ibland... Det ska väl inte behövas med den effekt du har på låga varv (jämfört med min bil) och dessutom lägre utväxling än original. :-)

Kan det vara att du kör för långsamt i kurvorna? ;-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Joakim.S
Turbo-Poster

#190 Post by Joakim.S »

patand wrote:
Joakim.S wrote:En film på en försiktig farbror
Ser ju inte alls så illa ut! :-D Tvärtom ser det bra ut och oj vad det skjuter på rakt fram!

Dock förvånar det mig att du är ner på 2:an och grottar ibland... Det ska väl inte behövas med den effekt du har på låga varv (jämfört med min bil) och dessutom lägre utväxling än original. :-)

Kan det vara att du kör för långsamt i kurvorna? ;-)

Jag vet men det kändes bättre med 2:an, men det går nog fortare att åka på 3:an speciellt om man träffar utgången rätt.
Åker man 3:an med en bra utgång så får jag i 5:an innan vita skylten som sitter till vänster på långrakan, som en refpunkt.

Angående utväxling så är min mycket riktigt nedväxlad, men åker du mot 3,8 litersmotorer utan fördröjning så kan man inte ge bort någon meter, dessutom så varvar jag min bil på 2:an till ca 7400-7800 så den går nog ändå ganska så fort på den växeln.

Jag har 255/40-17 bak med däckshöjd 636mm och 17,5% lägre utväxling i lådan vad har du för däck?

MVH Joakim

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#191 Post by gegge »

Stabilt 8)

Du drar den till 7400-7800 alltså :shock:

En stor man i en liten - men snabb bil :#944burn:
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Joakim.S
Turbo-Poster

#192 Post by Joakim.S »

gegge wrote:Stabilt 8)

Du drar den till 7400-7800 alltså :shock:

En stor man i en liten - men snabb bil :#944burn:
Ja men det är mest 1 och 2:an fast ibland blir det även på 3an, men där tror jag att jag det inte blir någon vinning.

Stor och gammal hur det nu gick till :roll:

Joakim.S
Turbo-Poster

#193 Post by Joakim.S »

image.jpg
image.jpg
Äntligen så kom tomten :-) efter nästan 2års väntan.

Det stora problemet är att få plats med den och grenröret, jag gav upp
Förra gången när jag försökte få till något bra.
Turbon är en Borg Warner EFR 7670 med 0,92 twin scroll Med en tital turbin
Som har halva vikten mot inconel.

Med vänlig hälsning, Joakim
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

Re: 931 HO EFR turbo

#194 Post by gegge »

Läste lite om "remote turbo" och andra som monterar dem i skuffen. Fick mig att tänka på att jag inte sett någon montera turbon vid passagerarens benutrymme. Skära ut lite och sätta in ny plåt?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Joakim.S
Turbo-Poster

Re: 931 HO EFR turbo

#195 Post by Joakim.S »

gegge wrote:Läste lite om "remote turbo" och andra som monterar dem i skuffen. Fick mig att tänka på att jag inte sett någon montera turbon vid passagerarens benutrymme. Skära ut lite och sätta in ny plåt?
Det låter lite lockande men jag har ju en orginalbil 8)

jag var ute i garaget och måttade lite, ser minst sagt väldigt trångt ut, får väl montera ner turbo och grenrör men det är ganska mycket jobb.

Enligt lite tester som Ford gjort så borde den ge 5% ökning av effekten, vilket får mig över nästa lilla effektmål på blyfri 98, men det får vi se.

Post Reply