Porvette 931 | Hjärtat. CBB
- Bathory
- Addict
- Posts: 3574
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Stort steg framåt
Nu är projektet nästan helt motorisrat
Visste inte att en motor kunde ta så mycket plats


Det som behöver göras på denna motor är att kolvarna ska bytas, ettans förbränsingsrum i toppen behöver poleras lite, ventilerna behöver monteras, turbon behöver få lite iordningjorda gängor samt att en pinbult behöver bytas ut, grenröret behöver blästras lite för att få bort lite av det smälta kolv materialet samma sak med wastegaten att den behöver göras rent och poleras lite inuti.
Kommer även att försöka att få förbräningsrumen i toppen lite utvidgade eftersom kolvarna som kommer i sen har lite högre komp, samt att dem små vassa kanterna förhopningsvis kommer att tas bort.
Kolvarna 3-2-1

4-3-2

Topplocket 1-2



2-3-4


I den specen som motorn hade nu innan kolven smälte så uppskatades den till att ha ungefär 220.230 hästar vilket jag kommer att ha som första mål med motorn.
Kommer även att använda IC men har en liten ide om att sätta en liten tunn elfläkt ovanpå som blåser luften ner igenom IC:n när man står still. Till att börja med så blir det bara ett uppkapat hål i huven för att få plats med ic:n.
Kommer även att använda mig av K-jeten tills jag har råd med att bygga elektronisk motorstyrning.
Har även ordnat ett avgassystem till bilen.
Det som jag vet på rak arm att jag behöver nu som inte är nämnt ovan är: Högerdörr, vänster främre hjulhub, spindelleder fram, bakre hubbar och nav, vänstersidans bromsok.
I verktygsväg så behöver jag: 1 momentnyckel, 1 motorlyft, 1 motorstativ, några andra småprytlar som jag säkert kommer på under arbetets gång.
Samt inte minst av allt så skulle jag nu behöva ett garage att skruva i, För så länge som det inte finns så kommer jag inte att kunna göra något med bilen
Tack för hjälpen i motorletandet Pär samt tack för den ovärderliga informationen.
/Johan
Nu är projektet nästan helt motorisrat

Visste inte att en motor kunde ta så mycket plats



Det som behöver göras på denna motor är att kolvarna ska bytas, ettans förbränsingsrum i toppen behöver poleras lite, ventilerna behöver monteras, turbon behöver få lite iordningjorda gängor samt att en pinbult behöver bytas ut, grenröret behöver blästras lite för att få bort lite av det smälta kolv materialet samma sak med wastegaten att den behöver göras rent och poleras lite inuti.
Kommer även att försöka att få förbräningsrumen i toppen lite utvidgade eftersom kolvarna som kommer i sen har lite högre komp, samt att dem små vassa kanterna förhopningsvis kommer att tas bort.
Kolvarna 3-2-1

4-3-2

Topplocket 1-2



2-3-4


I den specen som motorn hade nu innan kolven smälte så uppskatades den till att ha ungefär 220.230 hästar vilket jag kommer att ha som första mål med motorn.
Kommer även att använda IC men har en liten ide om att sätta en liten tunn elfläkt ovanpå som blåser luften ner igenom IC:n när man står still. Till att börja med så blir det bara ett uppkapat hål i huven för att få plats med ic:n.
Kommer även att använda mig av K-jeten tills jag har råd med att bygga elektronisk motorstyrning.
Har även ordnat ett avgassystem till bilen.
Det som jag vet på rak arm att jag behöver nu som inte är nämnt ovan är: Högerdörr, vänster främre hjulhub, spindelleder fram, bakre hubbar och nav, vänstersidans bromsok.
I verktygsväg så behöver jag: 1 momentnyckel, 1 motorlyft, 1 motorstativ, några andra småprytlar som jag säkert kommer på under arbetets gång.
Samt inte minst av allt så skulle jag nu behöva ett garage att skruva i, För så länge som det inte finns så kommer jag inte att kunna göra något med bilen

Tack för hjälpen i motorletandet Pär samt tack för den ovärderliga informationen.
/Johan
- MickeJ
- S-Poster
- Posts: 174
- Joined: 2004-07-08 23:09:06
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Malmby, Strängnäs
- Contact:
- Bathory
- Addict
- Posts: 3574
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Den lyften funkar bra vet jag!MickeJ wrote:Du kan få låna en motorlyft och ett motorstativ av mig om du vill.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Bathory
- Addict
- Posts: 3574
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Kommer inte att köras E85 igenom K-Jeten utom det kommer till en början att bli bensindrivet tills allt lirar. Sen blir det digital motorstyrning och förhopningsvis E85.
Däremot vattendimman/insprutningen kommer att konstrueras så fort som möjligt.
Men som sagt så kan jag inte göra så mycket förens jag har ordnat med ett garage.
/Johan
Däremot vattendimman/insprutningen kommer att konstrueras så fort som möjligt.
Men som sagt så kan jag inte göra så mycket förens jag har ordnat med ett garage.
/Johan
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
då kan jag ju sägga att jag har sparat ytterliggare lite pengar i jakten på en färdig GTP.
Har ordnat med 944 bakskärmar i plåt som som kommer att breddas och byggas om för att få GTP utseende, så nu slipper man oroa sig för om man tar i med en bakskärm någonstans
har troligtvis ordnat med framskärmar också.
Blir dock att bygga fronten själv eller få tag på en sådan som sitter på Hyllanders bil.
Ända plast detaljerna som jag kommer att behöva köpa är vingen och huvscoopet, samt kanske en huv.
/Johan
Har ordnat med 944 bakskärmar i plåt som som kommer att breddas och byggas om för att få GTP utseende, så nu slipper man oroa sig för om man tar i med en bakskärm någonstans

Blir dock att bygga fronten själv eller få tag på en sådan som sitter på Hyllanders bil.
Ända plast detaljerna som jag kommer att behöva köpa är vingen och huvscoopet, samt kanske en huv.
/Johan
- Bathory
- Addict
- Posts: 3574
- Joined: 2004-10-30 20:43:31
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1984
- Location: Grästorp
- Contact:
Jag har en huv till dig om det är intressant.
Plåthuv original förvisso men om det är det du vill ha så hör av dig.
Sven
Plåthuv original förvisso men om det är det du vill ha så hör av dig.
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Ska du ha en stol i varje bil eller först använda båda i 944an och sen i 931an när den är på rull?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users