951 -87 | Bewerly
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 380
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly | MAF-konvertering
Här händer inte jättemycket direkt, men jag var uppe en runda i Sthlm och inhandlade en bättre begagnad stol. Tänkte att den skulle få bli en del i att göra den kommande vintern lite mer uthärdlig.
O lite då och då filar jag på knackräknaren. Senast fick den en spänningsregulator på in-sidan, för att inte fresta på Arduinons livslängd.
Dagens fråga:
Någon som känner till en verkstad i Nkpgsområdet som kan svetsa i rostfria avgassystem medan det sitter på bilen?
O lite då och då filar jag på knackräknaren. Senast fick den en spänningsregulator på in-sidan, för att inte fresta på Arduinons livslängd.
Dagens fråga:
Någon som känner till en verkstad i Nkpgsområdet som kan svetsa i rostfria avgassystem medan det sitter på bilen?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly | MAF-konvertering
Hör med AG:s angående avgassystemet.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 380
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly | MAF-konvertering
Hörde med dem men de ville ha sina lyftar till de större projekten. Inga andra förslag?DLS wrote:Hör med AG:s angående avgassystemet.
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 380
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly | MAF-konvertering
Eftersom det ryktas om att forumet håller på att dö, så tänkte jag att en tråkig uppdatering är bättre än ingen alls
Har knappt varit hemma under semestern, men det lilla som hänt med bilen är följande:
Efter viss övertalan gick AG:s med på att ta sig an mitt avgassystem, så nu har jag äntligen en fungerande bredbandslambda. Av någon outgrundlig anledning så missade jag bussen till jobbet imorse, så då fick röda expressen rycka ut och då passades det på att mappa lite. Planerar att missa bussen även imorgon
Har haft lite sporadiska fel med höger bakljus och vänster backljus. Det visade sig att båda berodde på dålig kontakt i själva insatserna.
Har knappt varit hemma under semestern, men det lilla som hänt med bilen är följande:
Efter viss övertalan gick AG:s med på att ta sig an mitt avgassystem, så nu har jag äntligen en fungerande bredbandslambda. Av någon outgrundlig anledning så missade jag bussen till jobbet imorse, så då fick röda expressen rycka ut och då passades det på att mappa lite. Planerar att missa bussen även imorgon
Har haft lite sporadiska fel med höger bakljus och vänster backljus. Det visade sig att båda berodde på dålig kontakt i själva insatserna.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by jockes on 2017-03-09 15:07:32, edited 1 time in total.
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 380
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly | MAF-konvertering
Till EcuMaster piggybacken medföljde det en AEM wideband definitionsfil, vilken inte visade sig vara helt korrekt för min AEM Uego. Med hjälp av databladet för denna kunde jag själv räkna fram ett polynom för kurvan och skapa en korrekt definitionsfil, så att rätt AFR-värden kunde loggas.
Gjorde ett Matlabskript som hittar den grad av polynom och dess koefficienter för ett givet antal mätpunkter, som genererar det minsta medelfelet. Så har ni en sensor plus datablad eller mätpunkter men saknar korrekt polynom och räkneork, är det bara att höra av sig. Har nu pendlat till och från jobbet på E4:an mellan Nkpg och Lkpg 3 dagar i sträck och bilen börjar nu gå riktigt bra upp till ~4000rpm. Sista turen gick på 4ans växel Har 1 bar ladd vid ~3300rpm och nu känns det som att det sitter en motor i bilen även under 3500rpm, vilket inte var fallet med AFM + gamla chippen.
Är helt ny på det här med mappning, men min strategi är att dra en fullgasrepa på en högre växel (för att få många mätpunkter), samtidigt som jag håller koll på att AFR håller sig mellan 11.5 och 12. När jag fått till detta genom hela registret, tänkte jag sedan finmappa WOT till att ligga på ~12.5 fram tills strax före max vrid, för att sedan halka ned till 11.5 och sedan gå upp till 11.8, för att till sist ligga lite snålare uppe i högre varvtalsregistren. Jag håller även koll på knack och försöker se till så att jag ligger på max 2 WOT-knack/repa. Är öppen för synpunkter kring mitt tänk, jag är som sagt rookie på det här.
Angående knackräknaren så känner jag mig färdig med utvecklandet av den, så det är nu dags att hitta en permanent installationslösning.
Gjorde ett Matlabskript som hittar den grad av polynom och dess koefficienter för ett givet antal mätpunkter, som genererar det minsta medelfelet. Så har ni en sensor plus datablad eller mätpunkter men saknar korrekt polynom och räkneork, är det bara att höra av sig. Har nu pendlat till och från jobbet på E4:an mellan Nkpg och Lkpg 3 dagar i sträck och bilen börjar nu gå riktigt bra upp till ~4000rpm. Sista turen gick på 4ans växel Har 1 bar ladd vid ~3300rpm och nu känns det som att det sitter en motor i bilen även under 3500rpm, vilket inte var fallet med AFM + gamla chippen.
Är helt ny på det här med mappning, men min strategi är att dra en fullgasrepa på en högre växel (för att få många mätpunkter), samtidigt som jag håller koll på att AFR håller sig mellan 11.5 och 12. När jag fått till detta genom hela registret, tänkte jag sedan finmappa WOT till att ligga på ~12.5 fram tills strax före max vrid, för att sedan halka ned till 11.5 och sedan gå upp till 11.8, för att till sist ligga lite snålare uppe i högre varvtalsregistren. Jag håller även koll på knack och försöker se till så att jag ligger på max 2 WOT-knack/repa. Är öppen för synpunkter kring mitt tänk, jag är som sagt rookie på det här.
Angående knackräknaren så känner jag mig färdig med utvecklandet av den, så det är nu dags att hitta en permanent installationslösning.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 380
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly | MAF-konvertering
En liten onboard-video från nån dag sedan.
https://www.youtube.com/watch?v=QIGdFz91JjU
HUR bädda in Youtube på det här forumet?
https://www.youtube.com/watch?v=QIGdFz91JjU
HUR bädda in Youtube på det här forumet?
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
- Erol
- Moderator
- Posts: 4339
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly | MAF-konvertering
Från Youtube med hjälp av taggen [Youtube]. Denna finns även som snabbknapp ovanför textfältet när du gör ett inlägg.HUR bädda in Youtube på det här forumet?
Ex. [Youtube]Filmlänk[/Youtube]
Mvh Jon
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 380
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly | MAF-konvertering
Som du kanske ser så har jag försökt utan framgång i mitt inlägg ovan. Visa gärna ett fungerande exempelErol wrote: Från Youtube med hjälp av taggen [Youtube]. Denna finns även som snabbknapp ovanför textfältet när du gör ett inlägg.
Ex. [Youtube]Filmlänk[/Youtube]
Mvh Jon
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly | MAF-konvertering
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly | MAF-konvertering
Du får inte använda https bara http
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 380
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly | MAF-konvertering
Tack DLS! Som vanligt en räddare i nödenDLS wrote:Du får inte använda https bara http
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 380
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly | MAF-konvertering
Inte ett jota. Kom precis hem ifrån en månad i Thailand, så av förklarliga skäl har jag inte haft möjlighet att göra nåt på sistone.fälgen wrote:Händer det något med bilen i vinter?
De mekaniska felen hopar sig och den biten är tyvärr inte min starka sida. Har haft lite tankar på om man skulle ta och lämna iväg bilen på en storservice.
Fel:
* Lågt laddtryck/högt vaakum
* Oljud ifrån urtrampningslager(?)
* Klonk i framvagnen
* Läcker vatten nånstans vid turbon.
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 380
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly | MAF-konvertering
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 380
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly | MAF-konvertering
Jag var lite snål och inhandlade ett begagnat Y-rör som jag ropade hem ifrån Ebay USA för ungefär halva nypriset. Leveransen gick förvånansvärt snabbt och efter nästan en timme med svordomar och sönderskavda knogar fick jag det äntligen på plats. Jag fick känslan av att det inte är tänkt att röret ska bytas när turbon sitter i bilen
Jag och stora grabben var och hälsade på hos Porsche Center Linköping under deras "Öppet hus" igår. Det var kul att se den här besten IRL och trevligt att vandra runt i verkstaden o.s.v. Lite besviken så klart att man inte fick provköra 918
...och efter det fick man en tjusig bild som förmodligen får en hedersplats i garaget.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users