931 -81 | Dr. Müller

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Joakim.S
Turbo-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

#151 Post by Joakim.S »

Cédric wrote:Du som är lite snitsig och har lite maskinskills borde rodda ihop några kit baserat på en kulledsände som man köper. :)

Hittar du inga bilder i min tråd angående krängaren så kan jag fixa fram några. Om du gräver fram min topppackning ;). Vad vill du ha för fjädrarna förresten ? Dom lär ju åka på nu i juletider med lite tur..
Din toppackning har gått 300 mil.... fast bak i Volvon, jag kan komma över med den i veckan.

Fjädrarna är till bästa student pris.

Jag har funderat att låta göra några kit av exempelvis verktygsstål eller något bra mtrl, spindelledsförflyttaren är det nog bara att köpa det var inte så dyrt.

/Joakim

gurra
Sponsor

#152 Post by gurra »

Joakim.S wrote:njae om man sänker bilen så hamnar länkarmen och spindelleden i ett ofördelaktigt läge, så jag vill nog påstå att sänkning påverkar.

Fast har du en såpass hård fjädring att länkarmen alltid är parallell så behövs det givetvis inte åtgärdas.

/ Joakim
Jo visst påverkas det, men jag tycker ändå man måste behålla fokus på vad som är väsentligt och vad sitt huvudsakliga mål är - är det att göra bilen snabbare på banan eller är det att göra de enskilda inställningarna optimala i teorin.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Joakim.S
Turbo-Poster

#153 Post by Joakim.S »

gurra wrote:
Joakim.S wrote:njae om man sänker bilen så hamnar länkarmen och spindelleden i ett ofördelaktigt läge, så jag vill nog påstå att sänkning påverkar.

Fast har du en såpass hård fjädring att länkarmen alltid är parallell så behövs det givetvis inte åtgärdas.

/ Joakim
Jo visst påverkas det, men jag tycker ändå man måste behålla fokus på vad som är väsentligt och vad sitt huvudsakliga mål är - är det att göra bilen snabbare på banan eller är det att göra de enskilda inställningarna optimala i teorin.
Givetvis men jag irriterade mig själv över att ratten ryckte över guppen på Sviesta, det skulle kanske gå att maskera med ett servo men nu har jag inget sådant så då får man tönt och teorioptimera :)

/Joakim

gegge
Addict
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981

#154 Post by gegge »

Små segrar ska också firas. Lite tid i garaget, men det känns gôtt att montera ihop fräscha delar. Mina frambromsar ser lite bättre ut nu och med racebelägg greppar det säkert med. Igentligen skulle det på fästen för bromskylning med de ligger i Fredrik Å´s garage så det får bli senare. Blocket börjar växa till något som likar en motor.
Image
Image
Image
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Joakim.S
Turbo-Poster

#155 Post by Joakim.S »

Alltid kul att se en motor bli till, är det raceware pinnbult som du har?

Vill knappt säga vad jag gjorde med mina pinnbult..... men kan säga att jag har org bult nu.

/Joakim

gegge
Addict

#156 Post by gegge »

ARP till Ford Cosworth :D
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Joakim.S
Turbo-Poster

#157 Post by Joakim.S »

gegge wrote:ARP till Ford Cosworth :D
Då får vi hoppas att dom är bättre än raceware som åt sig ner i toppen så att momentet försvann och toppen blev deformerad.

Det kan ha varit en kombination med mina pyramidringar, men jag vet andra som fått liknande problem.

Lycka tilll Joakim

gegge
Addict

#158 Post by gegge »

Hmm...

Nu skrämmer du mig. Frågan är varför de gjorde det? Tål inte toppen trycket? Fel brickor? Rör sig toppen? Finns risken att man drar den för hårt?
Fredrik Torkildsen

Joakim.S
Turbo-Poster

#159 Post by Joakim.S »

gegge wrote:Hmm...

Nu skrämmer du mig. Frågan är varför de gjorde det? Tål inte toppen trycket? Fel brickor? Rör sig toppen? Finns risken att man drar den för hårt?
Toppen rör sig och bultarna hade antagligen inte samma utvidningskoffecient, jag vet att jag pratade med Mika Jansson (gammal vw trimmare) för många år sedan men det var boxervw, han körde bara org bult för att det fanns inget annat som fungerade för honom och då pratar vi 180hk 2liters vw ganska hög trimningsgrad på den tiden,

Men å andra sidan så vet jag flera BMW åkare som åkt flera år utan problem, så det är bara att prova, jag skall höra med brorsan, han har raceware och org packning på sin bil, men sist så hörde jag att den gick lite varm så han har börjat misstänka bultarna men det får vintern utvisa.

/Joakim

gegge
Addict

#160 Post by gegge »

Tror det är kombinationen med högt moment på bultarna och hård packning som ställer till det när toppen expanderar. Värre blir det om man drar toppen för hårt, har en expanderande packning och laddar ordentligt. Värmen i cylindern blir för mycket.

Kan vara att lösningen är mjuk orginalpackning med hårda pinnbultar eller att man drar en stålpackning/ringar lite snällare eller använder orginal som sträcker sig mer.
Fredrik Torkildsen

gegge
Addict

#161 Post by gegge »

Skulle vilja dra om vattnet så att det går in i toppen först, sedan ner i blocket. Dessutom en kallare termostat på ca 75 grader. Mest så att det finns lite marginal när det börjar gå fort.
Fredrik Torkildsen

gegge
Addict

#162 Post by gegge »

Grenrör och avgashus är coatade efter ett rejält syrabad. Blästring kom inte åt i alla hörn innuti. Turbon fick en ny axel och ett renoverat lagerhus letades fram plus att turbinen fick sig en putsning. Dumpventilen tömdes och fick nya gummipackningar. Nu ser det riktigt trevligt ut - rent och fräscht :D En bättre beggad GTS turbo och GT intercooler som skall på motorn i steg 1. I steg 2 kommer de nog att säljas till förmån för en ny K27/6 och 944 intercooler. Insuget blir en variant som bygger på weberinsug och spjällhus. Plenum funderar jag på ännu.
Image
Image
Last edited by gegge on 2009-11-12 12:08:34, edited 1 time in total.
Fredrik Torkildsen

gegge
Addict

#163 Post by gegge »

Kolvarna och vevstakarna fick sig en genomgång. Fattar inte skitigt det kan vara. Ozonhålet efter 100 tomma burkar BRÄKLEEN är nog mitt fel.
Well, nu sitter det ARP bultar i vevstakarna med. Plus nya lager.

Kommer väl en bild på det med. Nu har jag ringt Erland på Topplocksverkstan hela kvällen utan resultat. Tänkte be honom titta på vev, svänghjul och tryckplatta. Lätt ska bli lättare! Sedan får han gå igenom toppen. Jag vill ha en second opion samt installera den nya kammen plus solida tryckare. Det är väl inte svårt, det roliga kommer när man ska slipa till shimsen...
Fredrik Torkildsen

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#164 Post by patand »

gegge wrote:solida tryckare.
Det är väl original?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

gegge
Addict

#165 Post by gegge »

patand wrote:
gegge wrote:solida tryckare.
Det är väl original?
Ja eller "icke-hydraliska", man kanske till och med kan kalla dem för ställbara coilunders :lol: Problemet med de som sitter orginal är att de spricker vid varvtal över 6000 :( Om det beror på för mjuka fjädrar, slitna gängor i godset för ställskruvarna eller försvagat material låter jag vara osagt. Nu är det fasta från Piper Cams som man lägger brickor under. Det innebär at man måste ta bort kammen varje gång man ställer ventilerna :x

Det är möjligt att det inte behövs, men jag vill ha säkerhetsmarginaler och en motor som är byggd och tål att varvas.

GT:n har andra tryckare/lyftare så jag gissar att det var av en anledning Porsche bytte ut dem.
Last edited by gegge on 2009-11-12 08:42:38, edited 1 time in total.
Fredrik Torkildsen

Post Reply