944 Turbo -87 Röd l Renovering--------->

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
baronen
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2006-12-08 17:58:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Anderslöv
Contact:

#16 Post by baronen »

Om du också har köpt wössner kolvar så måste det ju vara det, mm det är väldigt underligt för jag lämnade lite andra jobb till dem och så sa jag: "ja och så får man köra upp till Göteborg för alu borrningen" och då sa dem att de kunde göra det och att det inte var några problem. Så lite förundrad blir man.

Mmm spara det ska jag göra iaf, ngn kanske behöver att block att sätta foder i eller ngt.

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

#17 Post by tkgb »

Ja jag har köpt Wössner jag med, så då var säkert min motor som låg där.
Vi får väl hålla tummarna för att wössner är bra grejor :roll:


mvh tommy

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#18 Post by patand »

baronen wrote:"ja och så får man köra upp till Göteborg för alu borrningen"
Borrningen är väl inte problemet utan det är väl att återskapa alusil (eller vad det nu heter) ytan som är problemet? Vem som helst kan väl borra i aluminium, det är ju mjukt och fint.

Eller har jag missat något nu... :roll:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

baronen
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2006-12-08 17:58:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Anderslöv
Contact:

#19 Post by baronen »

tkgb wrote:Ja jag har köpt Wössner jag med, så då var säkert min motor som låg där.
Vi får väl hålla tummarna för att wössner är bra grejor :roll:


mvh tommy
Det får vi verkligen hoppas, vill inte gå igenom hela denna otäcka historien igen!

Menade hela proceduren Patand, lite klumpigt skrivet.
Men det måste väll vara borrningen de har misslyckats med för att få repor i cylindrarna? Vet inte riktigt hur honingen går till men är det inte bara en sorts putsning?

Berg
S-Poster
Posts: 192
Joined: 2005-07-04 05:34:16
Bilmodell: Golf -10
Location: Blekinge
Contact:

#20 Post by Berg »

Jag har lagt ett dokument här

ftp://944sverige:tl944@ftp.work9.vallag ... engine.pdf

som beskriver renoveringsproceduren.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#21 Post by patand »

baronen wrote:Menade hela proceduren Patand, lite klumpigt skrivet.
Kanske är jag som läser lite för ordagrannt... men nu är jag med! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

#22 Post by tkgb »

Var och hämtade mitt balanserade vevparti och blocket som är borrat till 104.5 mm hos Wallens igår.
Jäkla fin yta dom får till i cylindrarna helt spegelblankt :)

Antar att det var ditt block som jag såg i verkstan,så det är väl på gång det med.


mvh tommy
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#23 Post by jonaslarsson »

köhler fixade detta med alusilet på min motor efter att ha borrat den till 104.5 det blev super fint :)
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

baronen
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2006-12-08 17:58:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Anderslöv
Contact:

#24 Post by baronen »

Ja din yta de fick fram var otroligt fin.

Min otur verkar dock inte vilja sluta förfölja mig.
Wallens kan inte få av topplocksbultarna ngt som gör allt väldigt jobbigt, vet inte riktigt vad jag ska göra faktiskt.

Men om någon här känner en göteborgare som har en ugn som får plats med ett block och kan värma det till minst 150 grader så hade det varit grymt!!!! Så sjukt irriterande är detta hade verkligen behövt ha blocket färdigt denna vecka men ser mörkt ut nu :(

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#25 Post by DLS »

Måste väl finnas ett gäng med pulverlackare i närheten som kan låna ut sin ugn till dig :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

#26 Post by tkgb »

Du har verkligen haft maximal otur med dina motorblock.

Toppbultarna brukar som sagt sitta djävulskt fastlimmade i blocket och om man inte värmer är det oftast omöjligt att få bort dom.
Tycker ändå att en motorrenoveringsfirma borde kunna lösa det?

Tycker det verkar lite onödigt att värma hela blocket
jag brukar hänga en varmluftspistol på pinnbulten så den blåser ner i hålet i ca 10 min då kommer ju värmen där den behövs runt gängan.
Sen har jag byggt ett verktyg som man spänner runt pinnbulten och det har funkat att få loss bultarna på dom motorer jag haft att göra med.


mvh tommy
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

baronen
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2006-12-08 17:58:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Anderslöv
Contact:

#27 Post by baronen »

DLS wrote:Måste väl finnas ett gäng med pulverlackare i närheten som kan låna ut sin ugn till dig :)
Ja ska ringa runt lite imorgon, borde gå att lösa.

De har haft vätska i det i 6 dagar, de har värmt till 70 grader och ändå sitter bultarna. Men de vill nog inte heller riskera att dra sönder en kunds block. Vilken temperatur får man upp med värmepistol tro?

Hmm skulle man kanske kunna få låna det verktyget tkgb? Hade varit super. Passerar ju Falkenberg på vägen upp och ner i vilket fall så du får tillbaka det samma dag.

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

#28 Post by tkgb »

70 grader är alldeles för lite, skulle tippa man kan få ett par hundra grader med en bra varmluftpistol.

Hör bara av dig dagen innan du ska åka förbi falkenberg så kan du få låna verktyget hur länge du vill.

mvh tommy

mobiltel 073 3145946

baronen
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2006-12-08 17:58:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Anderslöv
Contact:

#29 Post by baronen »

Tackar så mycket :) förhoppningsvis blir det i veckan.

Mvh Hack

baronen
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2006-12-08 17:58:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Anderslöv
Contact:

Re: 944 Turbo -87 Röd l Renovering--------->

#30 Post by baronen »

Sådär nu har det hänt lite saker iaf.

Åkte upp till Göteborg för ngn vecka sedan för att dra loss topplockbultarna och med hjälp av Tommys verktyg och gasvärme så kom de till sist loss. Blocket var färdigt i veckan och hämtade det i torsdags, väldigt fint blev det.
Har även inskaffat: 044 pump, AEM bredbandslambda, nya topplocksbultar och några färgstift.

Lämnade också in insug och kamhus för glasblästring, de ska sedan pulverlackeras. Frågan är vilken färg? Förslag mottages gärna :) Jag har röda slangar i motorrummet. Jag funderar på mattsvart och sedan slipa Porsche bokstäverna till aluminiumet. Men ja som sagt är inte helt säker.

Skulle även behöva ngt förslag på återcirkulerande dump som tåler lite hästar.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users