944 Turbo -87 Röd l Renovering--------->
-
- S-Poster
- Posts: 156
- Joined: 2006-12-08 17:58:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Anderslöv
- Contact:
Om du också har köpt wössner kolvar så måste det ju vara det, mm det är väldigt underligt för jag lämnade lite andra jobb till dem och så sa jag: "ja och så får man köra upp till Göteborg för alu borrningen" och då sa dem att de kunde göra det och att det inte var några problem. Så lite förundrad blir man.
Mmm spara det ska jag göra iaf, ngn kanske behöver att block att sätta foder i eller ngt.
Mmm spara det ska jag göra iaf, ngn kanske behöver att block att sätta foder i eller ngt.
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Borrningen är väl inte problemet utan det är väl att återskapa alusil (eller vad det nu heter) ytan som är problemet? Vem som helst kan väl borra i aluminium, det är ju mjukt och fint.baronen wrote:"ja och så får man köra upp till Göteborg för alu borrningen"
Eller har jag missat något nu...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S-Poster
- Posts: 156
- Joined: 2006-12-08 17:58:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Anderslöv
- Contact:
Det får vi verkligen hoppas, vill inte gå igenom hela denna otäcka historien igen!tkgb wrote:Ja jag har köpt Wössner jag med, så då var säkert min motor som låg där.
Vi får väl hålla tummarna för att wössner är bra grejor![]()
mvh tommy
Menade hela proceduren Patand, lite klumpigt skrivet.
Men det måste väll vara borrningen de har misslyckats med för att få repor i cylindrarna? Vet inte riktigt hur honingen går till men är det inte bara en sorts putsning?
-
- S-Poster
- Posts: 192
- Joined: 2005-07-04 05:34:16
- Bilmodell: Golf -10
- Location: Blekinge
- Contact:
Jag har lagt ett dokument här
ftp://944sverige:tl944@ftp.work9.vallag ... engine.pdf
som beskriver renoveringsproceduren.
ftp://944sverige:tl944@ftp.work9.vallag ... engine.pdf
som beskriver renoveringsproceduren.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Kanske är jag som läser lite för ordagrannt... men nu är jag med!baronen wrote:Menade hela proceduren Patand, lite klumpigt skrivet.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Var och hämtade mitt balanserade vevparti och blocket som är borrat till 104.5 mm hos Wallens igår.
Jäkla fin yta dom får till i cylindrarna helt spegelblankt
Antar att det var ditt block som jag såg i verkstan,så det är väl på gång det med.
mvh tommy
Jäkla fin yta dom får till i cylindrarna helt spegelblankt

Antar att det var ditt block som jag såg i verkstan,så det är väl på gång det med.
mvh tommy
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Turbo-Poster
- Posts: 542
- Joined: 2007-08-18 13:37:30
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Falkenberg
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 156
- Joined: 2006-12-08 17:58:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Anderslöv
- Contact:
Ja din yta de fick fram var otroligt fin.
Min otur verkar dock inte vilja sluta förfölja mig.
Wallens kan inte få av topplocksbultarna ngt som gör allt väldigt jobbigt, vet inte riktigt vad jag ska göra faktiskt.
Men om någon här känner en göteborgare som har en ugn som får plats med ett block och kan värma det till minst 150 grader så hade det varit grymt!!!! Så sjukt irriterande är detta hade verkligen behövt ha blocket färdigt denna vecka men ser mörkt ut nu
Min otur verkar dock inte vilja sluta förfölja mig.
Wallens kan inte få av topplocksbultarna ngt som gör allt väldigt jobbigt, vet inte riktigt vad jag ska göra faktiskt.
Men om någon här känner en göteborgare som har en ugn som får plats med ett block och kan värma det till minst 150 grader så hade det varit grymt!!!! Så sjukt irriterande är detta hade verkligen behövt ha blocket färdigt denna vecka men ser mörkt ut nu

- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Du har verkligen haft maximal otur med dina motorblock.
Toppbultarna brukar som sagt sitta djävulskt fastlimmade i blocket och om man inte värmer är det oftast omöjligt att få bort dom.
Tycker ändå att en motorrenoveringsfirma borde kunna lösa det?
Tycker det verkar lite onödigt att värma hela blocket
jag brukar hänga en varmluftspistol på pinnbulten så den blåser ner i hålet i ca 10 min då kommer ju värmen där den behövs runt gängan.
Sen har jag byggt ett verktyg som man spänner runt pinnbulten och det har funkat att få loss bultarna på dom motorer jag haft att göra med.
mvh tommy
Toppbultarna brukar som sagt sitta djävulskt fastlimmade i blocket och om man inte värmer är det oftast omöjligt att få bort dom.
Tycker ändå att en motorrenoveringsfirma borde kunna lösa det?
Tycker det verkar lite onödigt att värma hela blocket
jag brukar hänga en varmluftspistol på pinnbulten så den blåser ner i hålet i ca 10 min då kommer ju värmen där den behövs runt gängan.
Sen har jag byggt ett verktyg som man spänner runt pinnbulten och det har funkat att få loss bultarna på dom motorer jag haft att göra med.
mvh tommy
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- S-Poster
- Posts: 156
- Joined: 2006-12-08 17:58:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Anderslöv
- Contact:
Ja ska ringa runt lite imorgon, borde gå att lösa.DLS wrote:Måste väl finnas ett gäng med pulverlackare i närheten som kan låna ut sin ugn till dig
De har haft vätska i det i 6 dagar, de har värmt till 70 grader och ändå sitter bultarna. Men de vill nog inte heller riskera att dra sönder en kunds block. Vilken temperatur får man upp med värmepistol tro?
Hmm skulle man kanske kunna få låna det verktyget tkgb? Hade varit super. Passerar ju Falkenberg på vägen upp och ner i vilket fall så du får tillbaka det samma dag.
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 156
- Joined: 2006-12-08 17:58:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Anderslöv
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 156
- Joined: 2006-12-08 17:58:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Anderslöv
- Contact:
Re: 944 Turbo -87 Röd l Renovering--------->
Sådär nu har det hänt lite saker iaf.
Åkte upp till Göteborg för ngn vecka sedan för att dra loss topplockbultarna och med hjälp av Tommys verktyg och gasvärme så kom de till sist loss. Blocket var färdigt i veckan och hämtade det i torsdags, väldigt fint blev det.
Har även inskaffat: 044 pump, AEM bredbandslambda, nya topplocksbultar och några färgstift.
Lämnade också in insug och kamhus för glasblästring, de ska sedan pulverlackeras. Frågan är vilken färg? Förslag mottages gärna
Jag har röda slangar i motorrummet. Jag funderar på mattsvart och sedan slipa Porsche bokstäverna till aluminiumet. Men ja som sagt är inte helt säker.
Skulle även behöva ngt förslag på återcirkulerande dump som tåler lite hästar.
Åkte upp till Göteborg för ngn vecka sedan för att dra loss topplockbultarna och med hjälp av Tommys verktyg och gasvärme så kom de till sist loss. Blocket var färdigt i veckan och hämtade det i torsdags, väldigt fint blev det.
Har även inskaffat: 044 pump, AEM bredbandslambda, nya topplocksbultar och några färgstift.
Lämnade också in insug och kamhus för glasblästring, de ska sedan pulverlackeras. Frågan är vilken färg? Förslag mottages gärna

Skulle även behöva ngt förslag på återcirkulerande dump som tåler lite hästar.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users