924 turbo -79 | Räserbil för roadsport

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Anders Larsson
Addict
Bilmodell: Saknar en Porsche

#16 Post by Anders Larsson »

Pär Hylander wrote: Smeden som skulle slå gänga på mina fjäderben schabblade till det lite, istället för M60x2 eller vad det skulla vara som passar mot tillgängliga spännmutten till kullager så fick han fatt i en spännmutter från Hedenhös tid med ngn konstig tumgänga och slog gängan efter den. Iofs bryr jag mig inte om det, men han hade ju bara en sådan mutter och fler verkar vara omöjliga att få tag i. Så det är fördröjt för närvarande. :(
Vi har en del hedenhös gängtappar på jobbet så kan du ta reda på vad det är för gänga du söker och ungefär hur du vill att muttern ska se ut i övrigt så kanske-kanske att jag kan snida till ett par muttrar som går att använda o skicka ned !
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

Pär Hylander
Raceputte

#17 Post by Pär Hylander »

Tackar för erbjudandet! :-D

Den har en ytterdiameter mkt nära 60mm, så kanske 2 3/8"??. Stigningen var tydligen 19 gängor per tumme. I övrigt med hack för haknycklar som "coilovermuttrar" och spännmuttrar brukar ha.

Det är dock smedens huvudvärk för närvarande att lösa, så vi avvaktar tills vi vet lite mer!
Pär Hylander

Anders Larsson
Addict

#18 Post by Anders Larsson »

Pär Hylander wrote: Tackar för erbjudandet! :-D

Det är dock smedens huvudvärk för närvarande att lösa, så vi avvaktar tills vi vet lite mer!

Yepp då väntar vi o ser om han löser det först,vi vill ju inte att en Porsche ska tvingas hålla sig ifrån racerbanan 8)
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

Pär Hylander
Raceputte

#19 Post by Pär Hylander »

Nu är det löst! Såhär ser hylsan ut: <bild saknas>

Provar med fjädern över. Hylsan står i det gamla fjädersätet, så man ser hur mycket större org fjäder är. Styrning mellan fjäder och muttrar ska svarvas till i alu. Även nytt fjädersäte upptill ska ersätta den i pressad plåt på bilden. Det röda som syns allra överst är en del av fjäderbenslagringen.

Fjäderbenet är Bilstein, uppochnedvänt så att kolven är fastskruvad nertill och det blanka man ser är själva stötdämparkroppen som rör sig i fjäderbenshuset.

Som synes är fjädern för kort för att alltid vara förspänd, så det blir en vajer som dropstop.
<bild saknas>

Samma inlägg med med bilder: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4 ... c&start=65
Pär Hylander

Pär Hylander
Raceputte

#20 Post by Pär Hylander »

Då var dom ombyggda fjäderbenen på plats, bilder kommer. Det enda som inte blev riktigt bra var att det blev ont om plats för skyddsbälgen mellan stötdämparen och fjäder, jag hade totalt glömt att tänka på det innan. Men även om jag hade tänkt på det hade det inte varit mkt att göra. Jag undrar hur man brukar göra med tighta racefjädrar utanpå stötdämpare?

Övre och undre fjädersäte är svarvat ur alu, med inre styrning för fjädern. Ett rör är gängat med M60x2 gänga och hakmuttrarna används igentligen i industrin till att spänna fast kullager på axlar. Muttrarna kostar ca 70 kr/st, det åtgår en halvmeter rör, och ca 30 cm aluminumstång diameter 90mm.

Har även lite preliminär monterat dropstop, borrade ett hål i vid sidan om fjäderbenslagringen ner mot hjulet (där jag ändå svetsat in fäste för fjädertornsträva) Borrade även ett litet hål i gamla fjädersätet som ju går utanför det nya. Drar 3mm rostfri vajer genom dessa hål med vajerlås utanför. Inte så snyggt, men det gör sitt jobb tror jag. Ska bara fixa ngn liten styrning eller skydd på vajern, så att den inte gnags sönder mot vass plåtkant.

Ny infästnignen till oljekyl och vattenkyl är nästan klart, bild kommer på det oxo. Lova att inte skratta när ni ser svetsarna, jag är ju sk kontorsråtta och svetsfogarna blir ungefär så bra som ni tror....
Pär Hylander

Pär Hylander
Raceputte

#21 Post by Pär Hylander »

Länge sedan förra uppdateringen, under ett par veckor så gick det mesta bara åt skogen i garaget. Nu har det väl äntligen hämtat sig och är på väg i rätt riktning igen.

Jag tror att oljekyl och vattenkyl är helt ok nu, det var väldans struligt med slangarna och kopplingarna till oljekylen. LMM är vänd och har fixat ett rör som går ner framför höger framhjul och suger luft därifrån (det visade sig att en 90° böj med stor radie i dimension 3" (avgasrör) passade perfekt.

Igår kom sumpen helt på plats och motorn fästet upp i sin nya sänkta position. Främre kränghämmare är på plats oxo. Slangar till vattenkylen är kopplade och en 9 mm plywoodskiva är införskaffad och ska bli skiva under fronten, dels att styra luft till kylarna och dels att skärma av luftfiltret. Kanske lite onödigt tjock men nästa dimension nedåt var 4 mm och det var alldeles sladdrigt.

Vred av en banjobult till LMM, men en ny är på ingång (ikväll antagligen). Har dock lyckats glömma vilka slangar som ska kopplas var. Har en bild på rejsa som kanske ngn kan hjälpa mig med
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=249663#249663
Pär Hylander

Eddie Varvstopp
Addict
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984

#22 Post by Eddie Varvstopp »

Pär Hylander wrote:Länge ....

... har fixat ett rör som går ner framför höger framhjul och suger luft därifrån (det visade sig att en 90° böj med stor radie i dimension 3" (avgasrör) passade perfekt.
Du har ingen bild på installationen?? Precis en sådan lösning har jag funderat på.. :D .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Pär Hylander
Raceputte

#23 Post by Pär Hylander »

Eddie Varvstopp wrote:
Pär Hylander wrote:Länge ....

... har fixat ett rör som går ner framför höger framhjul och suger luft därifrån (det visade sig att en 90° böj med stor radie i dimension 3" (avgasrör) passade perfekt.
Du har ingen bild på installationen?? Precis en sådan lösning har jag funderat på.. :D .
Jag har ingen färdig att servera nu, men en sådan ska såklart kunna ordnas!
Pär Hylander

Pär Hylander
Raceputte

#24 Post by Pär Hylander »

Slangar och sånt till bränslet färdigkopplat, tack till Patrik och Otto som hjälpte mig där minnet svek...

Vatten och olja påfyllt. Hade bestämt för mig att jag hade glykol hemma men jag kunde inte hitta ngn, så det får fyllas på i efterhand. OKQ8 Formula 1, 10W-50 olja hälldes i.

Hjulinställning fram och cornerweight blidde gjort oxo. Råkade nog ställa lite för mycket neg camber, orkade inte gå in och räkna på cambern så jag ställde 30 resp 25 mm vilket nu efterhand när jag räknade på det blev mer än jag tänkt mig, klantarsle.... 8 mm fel stod hörnvikten efter montering av nya fjädrarna, så jag höjde fjädersätet VF. Dock lite småklantigt det oxo för jag glömde att stoppa in 90 kg chaffisemulator i förarstolen så för att få det riktigt rätt så borde det kanske varit lite mindre än helt kompenserat. Tror dock det är tillräckligt bra.

Tidigare ha främre kränghämmaren glidigt i sida vilket retat mig, den hamnar ju lätt i förspänning när stagen i o m vinkeländringen blir olika långa i höjdkomposanten. Så nu har jag ordnat styrningar som låser den i sida. En (o) lustig bieffekt av det var att det gick attans trögt att styra, och det tog ett tag innan jag kom på att det var det. Hämmaren skänklar tar nämligen emot fjädersätet i dämparen, och har alltså gjort så tidigare oxo, fast då har alltså krängaren glidigt i sida vilket den inte kan nu. Receptet är att korta stagen lite, kanske 20 mm eller så. Lite bök efterssom det är nån dum amerikansk gänga på dom, så det blir väl till att skära av och svetsa ihop eftersom jag inte har ngt gängsnitt i den dimensionen. (ska iofs spana lite på jobbet....)

Min styrväxel är ju ett lustigt hemmabygge av förrförra ägaren. Enligt författare till diverse chassibäcker lär det ju vara rätt viktigt att styrarmana är lika långa (avser avståndet mellan yttre och inre styrled), har iofs glömt vad det är som kan hända om dom inte är det men det ska ivf vara bättre om dom är lika långa. Mina skilde 40 mm... höger var 260 mm och vänster 300mm!! Justermånen räckte inte till att kompensera fullt ut, men istället för 40 mm skillnad så är det ca 8-10 mm nu. Ngn som kan redogöra för vilken effekt olika längd på dom har? Ngn variant på osymmetrisk bumpsteer?

Nya dörrhandtaget från Fredriq kom på oxo, inte så klurigt som jag befarade. Innan det kom på så inträffade ett missöde, hade tejpat fast dörren för att den inte skulle gå och slå till cabben som står bredvid i garaget. Såklart så hade jag inte tejpat bra nog så tejpen släppte när jag höll på att hissa räsern med domkraft, sablar tråkigt dörruppslagsbubbla i cabbedörren nu.
Pär Hylander

Pär Hylander
Raceputte

#25 Post by Pär Hylander »

Mekade igår,

konstaterade att förra veckans påhitt att kränghämmaren tar i fjädertallriken bara gäller vid full droop, så det är inget problem igentligen, det är ju bara att justera dropstopsen så att det inte kan hända. Dropstopsen däremot behöver förbättras, wirelåsen håller inte så det får bli dubbla nu till en början. Här nedan ser man nya styrnignen för kränghämmaren, en bricka och en slangklämma, inte bling.....
Image

Tyckte det var var väldans gott om plats mellan kylare och motor..... sen kom jag på att jag glömt montera kylarfläkten (slår mig för pannan) Den fick plats trots alla ombyggnationer där jag glömt ta hänsyn till den (andas ut...) Nu är den på plats oxo. Hällde ut en skvätt vatten och hällde i glykol till ca 15% blandning, det är ju ingen vinterbil. Toppade med vatten igen.

Skruvade ur stiften och hällde i liten gnutta motorolja i varje cylinder och körde motorn på starten tills det kom oljetryck, tog ca 15 sekunder, dvs betydligt fortare än förra gången då jag inte primat oljekylen.
Oljekyl nedan, den har skapat mkt huvudbry för att få till anslutningarna så att dels dom inte blir för tunga (så att kylen vibrerar sönder) och dels inte viker slangarna
Image

I med stiften, på med tändkablarna och slog på bränslepumpen, en halv sekund på startmotorn och sen gick motorn helt jämnt och fint på ca 700 rpm :D

La upp huven på två pallbockar och tejpade fast en liten utskriven mall. Sen borrade jag ett hål i huven mitt i mallen och gick lös med sticksågen. Några minuter senare var där ett prima luftutsläpp i huven! Snyggade till kanten lite med Dremel och tvättade på insidan med aceton. Klippte till en bit sträckmetall i alu och började blanda flexibel plastic padding som jag tänkte limma fast sträckmetallen på i huven, ångrade mig dock och använde våtrumssilicon istället. Gick oförskämt smidigt, tänk om allt gått lika smidigt....
Image
Image
Image

Körde vinkelslip i en gammal tunna som jag snott i skrotcointainern på jobbet (lagom tjock stålplåt) Bidde bitar till bromsköld-special som bromskylningsslangarna ska kopplas till. Svetsade ihop en del av bitarna men saknade hålsåg för att kunna börja passa in dom bakom bromsskivan.
Image

Det närmar sig att bilen blir ban-klar, men det känns som att 8 maj närmare sig ännu fortare.... :shock:
Last edited by Pär Hylander on 2005-04-29 07:08:01, edited 2 times in total.
Pär Hylander

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#26 Post by patand »

:thisthread:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Pär Hylander
Raceputte

#27 Post by Pär Hylander »

patand wrote::thisthread:
Jag vet......

Får utrusta mig med kamera och smyga ut i garaget.

Tips på enkelt ställe att ladda upp bilderna? Saknar rejsa-varianten av uppladdning av bilder här.
Pär Hylander

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#28 Post by patand »

Du har PM angående bilderna Pär. Inte så enkelt kanske... men det funkar.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

broberg
Addict
Årsmodell: Vet ej

#29 Post by broberg »

Pär Hylander wrote: Tips på enkelt ställe att ladda upp bilderna? Saknar rejsa-varianten av uppladdning av bilder här.

hint*hint : Kommer en uppgradering av forumet snart ;)
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

Pär Hylander
Raceputte

#30 Post by Pär Hylander »

Broberg wrote:
Pär Hylander wrote: Tips på enkelt ställe att ladda upp bilderna? Saknar rejsa-varianten av uppladdning av bilder här.

hint*hint : Kommer en uppgradering av forumet snart ;)
Aahhh, kalas!

Är snart snart, eller om en lång stund?
Pär Hylander

Post Reply