944 89-Till och från jobbet bilen

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 944 S-89-Till och från jobbet bilen

#16 Post by patand »

Anders K wrote:Skoj bil som ska E85 konverteras och registreras som miljöbil.
Har påbörjat en del av arbetet och ska registrerings besiktiga den i Oktober.
Registrera som miljöbil kan du nog glömma... om du inte på något sätt har fått tag i en konverteringssats som har certifierats. Certifieringen kostar väl ca 100.000 sek eller så...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Anders K
S2-Poster
Posts: 231
Joined: 2004-08-03 21:54:24
Bilmodell: 968/964
Årsmodell: 1992
Location: Oslo/Åre
Contact:

Re: 944 S-89-Till och från jobbet bilen

#17 Post by Anders K »

[/quote]

Registrera som miljöbil kan du nog glömma... .[/quote]

Och jag tror inte att du har last pa vad som galler..........
Certifiering kravs inte for bilar aldre an 1992.

Vid registreringsbesiktning av egenutvecklad / icke typgodkänd utrustning för äldre fordon (92 och tidigare) kontrolleras bland annat:
- intyg för bränsleslang
- intyg effekttest (så kallad "rullande landsväg")

http://www.bilprovningen.se/Externt/bpw ... enDocument

I den senaste budgeten fran regeringen sa forsvinner mojligheten att slippa trangselskatt for miljobilar. Jag kommer anda att regga om min 944a.
Biopower :-)
Last edited by Anders K on 2008-09-23 22:50:00, edited 2 times in total.

Anders K
S2-Poster
Posts: 231
Joined: 2004-08-03 21:54:24
Bilmodell: 968/964
Årsmodell: 1992
Location: Oslo/Åre
Contact:

#18 Post by Anders K »

Tyvarr.
Bilen ar sald av Porsche, eller snarare Scania :-) som en 944S.
Framgar av det ursprungliga kopekontraktet samt av service resp instruktionsbok.
Varfor?
Inte en aning.
Dock ett valdigt fint exemplar.
Ar jag tvungen att starta en ny trad om min bil eller startar ni en ny om 944S och dess varande eller icke varande?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#19 Post by patand »

Jasså det där undantaget för bilar äldre än 92 hade jag missat! Inget som verkar ha diskuterats så mycket på etanol.nu... Men klart positivit förståss!

Rullande landsvägsintyg är ju betydligt billigare än att certifiera ombyggnaden iaf. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#20 Post by Pehr Johnsson »

Anders K wrote:Tyvarr.
Bilen ar sald av Porsche, eller snarare Scania :-) som en 944S.
Framgar av det ursprungliga kopekontraktet samt av service resp instruktionsbok.
Varfor?
Inte en aning.
Dock ett valdigt fint exemplar.
Ar jag tvungen att starta en ny trad om min bil eller startar ni en ny om 944S och dess varande eller icke varande?
Det var inte meningen att smutsa ner din tråd. Jag trodde dock att du hade intresse av att få reda på fakta om din bil. Själv hade jag varit väldigt nyfiken på varför motorn bytts ut och kontaktat gamla ägare...men det är jag det.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#21 Post by Freddan »

Anders K wrote: Bilen ar såld av Porsche, eller snarare Scania :-) som en 944S.
Framgår av det ursprungliga köpekontraktet samt av service resp instruktionsbok.

Dock ett väldigt fint exemplar.
Är jag tvungen att starta en ny tråd om min bil eller startar ni en ny om 944S och dess varande eller icke varande?
Nej, kör du vidare med din biltråd här.... jag ville inte vara elak när jag skriver jag är bara VÄLDIGT nyfiken på vad din bil är.

På min bil så finns det en klisterlapp som är ca 15*15cm som jag har för mig att det står 944S på tillsammans med lite tekniska data.

Men släng gärna upp fler bilder så vi får se hela bilen.

//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

Anders K
S2-Poster
Posts: 231
Joined: 2004-08-03 21:54:24
Bilmodell: 968/964
Årsmodell: 1992
Location: Oslo/Åre
Contact:

#22 Post by Anders K »

patand wrote:Jasså det där undantaget för bilar äldre än 92 hade jag missat! Inget som verkar ha diskuterats så mycket på etanol.nu... Men klart positivit förståss!

Rullande landsvägsintyg är ju betydligt billigare än att certifiera ombyggnaden iaf. :)
Hallå!
Intressant att gamla bilar som per definition är sämre ur ett utsläpps perspektiv har ett annat regelverk än moderna.
Jag hittade nedan i somras:
http://www.regeringen.se/sb/d/10061/a/95364

Avgaskraven var nyckeln, ringde vägverket för att få den praktiska tillämpningen, dom hade ingen som helst koll.
Fick till slut tag på rätt person och därmed bekräftelse.
Certifierad ombyggnad behövs inte för < MY -92.
I regeringens budget propp har dom nu tagit bort undantag från trängselskatt för nyregistrerade miljöbilar, vet inte när regeln börjar gälla.
Hm, ska kolla om det går att få en registreringsbesiktning gjord på bums.
Jag hade en payoff tid för min E85 konvertering på 3.5 månader, nu förändras den kalkylen.
Kommer trots det regga om bilen, retar säkert alltid ngn som har en sån där betongtrist SAAB eller kass FORD biopower bil.

Anders K
S2-Poster
Posts: 231
Joined: 2004-08-03 21:54:24
Bilmodell: 968/964
Årsmodell: 1992
Location: Oslo/Åre
Contact:

#23 Post by Anders K »

Min bil har originalmotorn, 2.7 liters 8 ventilare.
Såld som en 944S, av Porsche Södertälje 881201.
Väldigt bra skick, min S2an som jag tävlade med hade i sitt tidigare liv fått en del missriktad kärlek.
S2an som köptes via ebay.de hade haft en relation med ägare som gillade bilstereo, tyvärr stod hans bilstereo intresse inte i paritet med förmågan att installera och underhålla bilar.
Förra ägaren av min 944S hade inte heller någon koll, han insåg dock det och lämnade bort allt underhållsarbete.
Konsekvensen är att allt funkar, det finns inga skumma "uppgraderingar" som är monterade till 70%, inget sönderklippt elsystem, inget gullfiber i dörrsidorna, ingen söndersliten inredning, inga skumma ful-spoliers, inga lysdioder, inga kromade instegslister i plast.
Allt bara fungerar och är enligt originalspecen, även motorn :-)

User avatar
kristoffer petersson
S2-Poster
Posts: 278
Joined: 2005-11-06 14:12:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Växjö
Contact:

#24 Post by kristoffer petersson »

Jag har läst igenom din biltråd och det verkar vara en väldigt fin bil du har fått tag i, snygg färg.

Hade varit kul att få veta varför den är reggad som en s :?
Jag har alldrig hört talas om att det fanns en s med 2,7 motorn och 8 ventiler.
Ingen porsche literatur som jag har läst tar upp denna modellen?
Mer bilder :D !
924 -82 50th Jubilee _Option 666_

356 -60 1600 super

911 -84 Cabriolet

931 -82 Den huvlöse

Anders K
S2-Poster
Posts: 231
Joined: 2004-08-03 21:54:24
Bilmodell: 968/964
Årsmodell: 1992
Location: Oslo/Åre
Contact:

#25 Post by Anders K »

E85 konverterade bilar, dvs miljöfordon registreringsbesiktigade innan 2009-01-01 slipper vägtullar fram till 2012.
Inte mycket att fundera på :-)

Anders K
S2-Poster
Posts: 231
Joined: 2004-08-03 21:54:24
Bilmodell: 968/964
Årsmodell: 1992
Location: Oslo/Åre
Contact:

#26 Post by Anders K »

Arbetet går framåt.
Meckade av dom kassa original dämparna och monterade på dämparna som Sandén skickat.
Av glad racekamrat fick jag delrinbussningar till krängningshämmarens fästpunkter i främre bärarmarna.
Dom befintliga bussningarna påminde mycket om svarta gelehallon :-)
Helt annan bil, rondellkörningarna är plötsligt roliga.
Förarstolen hade en stor reva som var fult lagad, jag tänkte göra en snyggare lagning.
Men, så började jag fundera.
Har en 964a som är på väg att bli mindre trist gatbil och mer rapp banbil.
Nu sitter stolarna i 944an, ska klä om baksätet i samma material.
I helgen blir det kam- och balansrems byte.
och om två veckor registreringsbesiktning :-)

Med full gas

Anders
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Anders K
S2-Poster
Posts: 231
Joined: 2004-08-03 21:54:24
Bilmodell: 968/964
Årsmodell: 1992
Location: Oslo/Åre
Contact:

#27 Post by Anders K »

Med fet camber kanske det går att mecka på fälgarna från 964an.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Anders K
S2-Poster
Posts: 231
Joined: 2004-08-03 21:54:24
Bilmodell: 968/964
Årsmodell: 1992
Location: Oslo/Åre
Contact:

#28 Post by Anders K »

Alla remmar bytta och ny stereo
Sandéns clubsport dämpare och odubbade vinterdäck och diffbroms medför en fantastiskt rolig vinterbil.
Har hittat bromsuppgradering på ebay :-)

http://cgi.ebay.de/BREMSSATTEL-COVER-PO ... dZViewItem

Anders K
S2-Poster
Posts: 231
Joined: 2004-08-03 21:54:24
Bilmodell: 968/964
Årsmodell: 1992
Location: Oslo/Åre
Contact:

Det tar aldrig slut.....

#29 Post by Anders K »

Har jobbat med fixa-listan.
Allt är åtgärdat förutom bromsslangar.
Peter Sandén gjorde sen det där sista, han är helt fantastisk, snabbt som attan hittade han lite annat som satt löst/behövde justeras.
Nu är den bättre än ny :-)
Det enda som återstår är att skaka liv i ACn.
Trodde jag.
Tyvärr får jag inte använda 944an, den är konfiskerad av min fru, jag kör själv mest barnvagn.
Jag förväntar mig inte att andra bilister brinner för det här med bilkörning/racing och kan falla i extas över en snygg camberplatta eller testar olika spårval i rondellerna eller ibland helt enkelt hoppar över det där med bromspunkterna då det ändå går för sakta.
Nix absolut inte.
Men, det jag förväntar mig är att dom tittar åt det håll dom kör.
Om man kör framåt så tittar man framåt.
Om man kör bakåt så tittar man bakåt.
Rätt enkelt faktiskt.
Det tycker inte föraren av den FORD MONDEO 1.4 CL KOMBI som gjorde ett aktivt val och backade samtidigt som han tittade framåt.
Nu har vi två bilar som ska in på verkstaden samma dag.
944an ska in på utbankning och lack.
964an ska in på bursvetsning och få en diff-instoppad.
Blir ett logistiskt dilemma som säkert går att lösa.
Men, varför kan inte folk köra bil?
Hur svårt kan det vara?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
marazas
S2-Poster
Posts: 240
Joined: 2008-03-31 18:42:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#30 Post by marazas »

Hej!
har det gått bra med registrering som miljöbil?

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]