924 -83 | Lekbil

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#16 Post by patand »

Hoppas förresten vi får följa arbetet med motorn i denna tråd! Gärna med bilder och förklaringar på vad ni gör med motorn! :)

Frugan har ju en 924 Cabbe och kan den med enkla medel (och små ekonomiska insatser) få lite roligare motor så skadar det ju inte! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Mokko
NA-Poster
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1984

#17 Post by Mokko »

patand wrote:Låter ju kanon! :) Original är ju faktiskt 924 motorn lite tråkig, utan spets liksom. 924 Turbo däremot, där har man en kul motor! :D Tror en 924 motorn med lite mer klös och karraktär med spetsigare effektkurvar kan bli riktigt kul!

Vet tyvärr inte originalstorlek på ventil osv. Men om du kikar in på min hemsida (www.patandracing.se) så hittar du b.la porsches verkstadshandböcker för 924. Står säkert en del nyttigt där. :)
Ja jag tycker då verkligen inte om motorn som den är just nu, allmänt trött och tråkig kurva på den, vart riktigt förvånad över att den gick att sparka ut på tvåan på torr asfalt dock.
Om nu något ska göras åt motorn vilket troligtvis kommer hända så åker allt ur och det blir nya lager, lättade stakar om dom väger för mycket och ser stabila ut, sen viktjustera dom i stora och lilla ändan, viktjustera kolvar, nya ringar osv, men det verkade ganska dyrt med grejer till dom mot för till saabar som jag är van vid :)

Ska kika lite där om jag hittar något av intresse, skulle gärna se bilder på hur kolvar/stakar är utformade och gärna vikter på dessa om någon skulle sitta och trycka på den infon.

Just ja, om någon vill köpa fälgarna som satt på så är det bara att lämna ett bud på dom! Sitter nya däck på alla fyra och fälgarna ser fina ut vad jag kan minnas, tyckte mig se en skrapning i en fälg som inte var farlig.
225/50 -15 är däcken på, fyllde ut hjulhusen fint men jag vill ha mina 17" istället, kommer rätt bud så säljer jag :)
Image

MVH// Mokko

Mokko
NA-Poster

#18 Post by Mokko »

patand wrote:Hoppas förresten vi får följa arbetet med motorn i denna tråd! Gärna med bilder och förklaringar på vad ni gör med motorn! :)

Frugan har ju en 924 Cabbe och kan den med enkla medel (och små ekonomiska insatser) få lite roligare motor så skadar det ju inte! :)
Haha, självklart så kommer det dröser med bilder osv när det sätter igång :)
Bara för sakens skull så kan ni få se hur mina projekttrådar brukar se ut :)

99 T16
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 983f9372cc

9000cs 2,3T
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=192268

Sen finns det några trådar till om volvos som ser ungefär likadana ut, om ni orkar kika trådarna så kan ni nog se att jag inte drar mig för större ingrepp på bilar ;)

MVH// Mokko

Karl Birgander
Addict
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990

#19 Post by Karl Birgander »

Mokko wrote:Om nu något ska göras åt motorn vilket troligtvis kommer hända så åker allt ur och det blir nya lager, lättade stakar om dom väger för mycket och ser stabila ut, sen viktjustera dom i stora och lilla ändan, viktjustera kolvar, nya ringar osv, men det verkade ganska dyrt med grejer till dom mot för till saabar som jag är van vid :)
Det är just priset i förhållande till vad man får ut som gör att få sugtrimmar en 924.
I sverige finns ju saab massor av och det har ju gått en och annan i rally/rallycross/folkrace och allt annat. Liiite annan prisbild då.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Mokko
NA-Poster

#20 Post by Mokko »

Saken är just den att jag helt plötsligt rullar med motorn som sitter i bilen orginal vilket gör att jag kan rulla in och ut på bilprovningen utan några som helst problem och att jag kan göra just alla dessa saker själv, jag behöver bara köpa lager, ringar, packningar och kan ordna resten på egen hand så att summorna inte blir enorma men dock inte gratis heller, byter allt detta görs enbart på ren princip så motorn ändå är isär, jag vägrar riva en motor och sätta ihop den utan nya slitdelar på plats :)
Saken är just att det är helt fel årsmodell på bilen för att börja laborera med turbo osv även fast jag skulle kunna göra detta, vill kunna ha en bil som man kan åka och besikta utan att något syns på utsidan kort sagt eftersom jag måste besikta varje år, köpa nya lager/ringar osv är ju inte nödvändigt men en ren principsak i mina ögon :)

johan944
Addict
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981

#21 Post by johan944 »

angående bilder på kolvar, stackar och topp så kan du titta i min tråd om hjärtat.

Skiljer lite granna på 924 och 931 (924 turbo) men inte så mycket.

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

Mokko
NA-Poster

#22 Post by Mokko »

johan944 wrote:angående bilder på kolvar, stackar och topp så kan du titta i min tråd om hjärtat.

Skiljer lite granna på 924 och 931 (924 turbo) men inte så mycket.

/Johan
Hittade några bilder där att kika på, måste säga att stakarna påminner en smula om saabarnas men jag tyckte inte att dom såg ut att vara lika grova, måste nog stå med en i handen för att bedömma om man vågar ge sig på att lätta dom.

Sitter och funderar på att gå ut och kika lite på diverse saker nu, får se om jag kanske lyckas få någon bild på framdämparna med, men jag tyckte dom påminde om dom i Johans tråd.

MVH// Mokko

Mokko
NA-Poster

#23 Post by Mokko »

Var ut och försökte fixa bilder på dämparna fram nyss, men det gick mindre bra eftersom att jag måste hissa upp bilen för att man ska kunna se kolvarna.
Bjuder på dom här två bilderna så länge, uppskattar kolvtjockleken till ca 2cm, dom är då verkligen inte smalare åtminstånde.
Image
Image

Sen så får ni en bonusbild på 924 och 99 på sina parkeringar =)
Image

Är det någon som vet vad det sitter för dämpare fram på den kanske? Tyckte att dom såg ut att vara väldigt lik dom i Johan944 projekttråd men är inte säker.

MVH// Mokko

EDIT: Så här står det i Johans tråd "Kybala dämpare som enligt Melander nästan känns som M030 paketet på hans S2a"
Tycker dom ser ut att vara likvärdig med mina fjäderben och dämpare, dock förstår jag ingenting av det som står skrivet, är som sagt helt grön på Porsche :)

johan944
Addict

#24 Post by johan944 »

Vet inte om man kan se utanpå vad det är för dämpare.

Att jag vet att det sitter kybala ben på min beror på att jag köpte dem av melander här på forumet som hade dem på sin 931a samtidigt som han hade en 944 S2 med m030 chassie.

Så det som står skrivet är väll lite kryptiskt samt så har jag hittills inte kunnat provköra min bil så jag kna inte säga hur dem känns.

På din första bild ser bromsrören lite rostiga ut, kanske du borde titta över dem innan du tittar på motorn. Ta det inte fel men bara som ett litet tipps.

/Johan
PCS #23

Mokko
NA-Poster

#25 Post by Mokko »

Hmm, det är ju förståss sant, men orginal verkar det då inte vara med tanke på tjockleken på kolvarna om jag har förstått rätt samt att dom är jävligt hårda.

Japp ser det jag med, ska ta och kika över det senare, bilen står avställd nu och jag har inga planer på att besikta detta år så det spelar inte så stor roll just nu :)

MVH// Mokko

johan944
Addict

#26 Post by johan944 »

Bra att du har koll på bromsledningarna :D

Hur ser det ut i bakvagnen med dämparna???

/Johan
PCS #23

Mokko
NA-Poster

#27 Post by Mokko »

Har i princip inte kikat något där bak än, men den är ruggigt hård i bakdämparna åtminstånde. Ska försöka ordna bild på det senare =)

MVH// Mokko

Sahlle_9xx
Carrera-Poster
Bilmodell: VW Polo GTI -06
Årsmodell: Vet ej

#28 Post by Sahlle_9xx »

Spoilern på bakrutan sitter som standard på alla 924 från -83. Jag har eftermonterat på min -82.
Om man kan tänka sig att köra med scoop eller bara grotesk huv så skulle jag satsa på att kränga ner en audi 5:a med turbo, utan att alls veta hur stort företag det egentligen är bör tilläggas :) Men det är roliga motorer...
Porschelös :-(

Mokko
NA-Poster

#29 Post by Mokko »

Jo då en audi femma har legat i bakhuvudet med, men det är just precis det att jag vill kunna besikta utan att måsta skruva ihjäl mig före och efter varje gång :)

Tror ni att det går att få något för fälgarna som satt på, ungefärlig summa bara? =)

Post Reply