924 Turbo -79
- MickeJ
- S-Poster
- Posts: 174
- Joined: 2004-07-08 23:09:06
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Malmby, Strängnäs
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
MickeJ wrote: En adapter till det "nya" turbo aggregatet yxades till. Den skall tigsvetsat och ytbehandlas innan den är klar.
Oj, du har gjort precis som jag tänkte göra (men så kom det en reglementesändring imellan som sköt mina planer i sank)
Vad är det för aggregat?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- MickeJ
- S-Poster
- Posts: 174
- Joined: 2004-07-08 23:09:06
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Malmby, Strängnäs
- Contact:
Tjena Pär!
Turbot är ett Garrett Gt17??. Skall höra hemma på någon Saab modell. Det är inte till för högre effekter, men ett par hundra hästar skall det klara av att pumpa luft till. Jag är framförallt ute efter tidigt laddtryck.
Från början hade jag tänkt mig ett Mitsubishi 15t, typ Volvo 850t och Saab 95. Det föll till slut på högre kostnader, då jag redan hade detta Garrett liggandes.
Måste även säga att det blir trångt med en adapter mellan grenrör och turbo. Kompressordelen vill i mitt fall krocka med höger styrstag och damask.
Turbot är ett Garrett Gt17??. Skall höra hemma på någon Saab modell. Det är inte till för högre effekter, men ett par hundra hästar skall det klara av att pumpa luft till. Jag är framförallt ute efter tidigt laddtryck.
Från början hade jag tänkt mig ett Mitsubishi 15t, typ Volvo 850t och Saab 95. Det föll till slut på högre kostnader, då jag redan hade detta Garrett liggandes.
Måste även säga att det blir trångt med en adapter mellan grenrör och turbo. Kompressordelen vill i mitt fall krocka med höger styrstag och damask.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Hur går det hör då? Länge sedan man fick någon rapport! 
Funkade tryckarna från min topp?
Dags att man snart gör ett garagebesök hemma hos dig och får sig en uppdatering tror jag.

Funkade tryckarna från min topp?
Dags att man snart gör ett garagebesök hemma hos dig och får sig en uppdatering tror jag.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- MickeJ
- S-Poster
- Posts: 174
- Joined: 2004-07-08 23:09:06
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Malmby, Strängnäs
- Contact:
I garaget har det hänt väldigt låååångsamt. Det har varit för mycket annat att stå i, jobb, kvällskurser osv...
Helt dött har det dock inte varit. Jag måste göra klart coilover konverteringen, slangdragning i motorrummet samt montera avgassystemet. Sedan skall det vara klart för provstart. Det finns även en lång lista på småpyssel att beta av.
Helt dött har det dock inte varit. Jag måste göra klart coilover konverteringen, slangdragning i motorrummet samt montera avgassystemet. Sedan skall det vara klart för provstart. Det finns även en lång lista på småpyssel att beta av.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Vet hur du har det Micke... kommer massa saker emellan jämt, man har för mycket att göra och för lite tid helt enkelt.
Men det verkar ju som att du ska kunna få ut bilen i sommar iaf!
Hoppas vi hinner med någon slalom tillsammans innan sommaren är över! Jag har inte fått det att funka att köra PCS slalom en endaste gång i år hitills... 
Men det verkar ju som att du ska kunna få ut bilen i sommar iaf!


Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- MickeJ
- S-Poster
- Posts: 174
- Joined: 2004-07-08 23:09:06
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Malmby, Strängnäs
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
PCS slalom på Malmby är ju ett bra tillfälle att köra in motorn... du kan ju "traila" bilen till platsen...
Å andra sidan, om du skattar den och sen ställer av så får du ju tillbaka pengar och har bara betalat för den tid du hade den påställd. Försäkring likaså. Har du besiktningsperiod som stämmer bra så kanske du kan köra hela nästa sommar också innan det är dags för besiktning igen?
Jag besiktade min bil förra året i Augusti och behöver inte besikta igen förrän i oktober i år om jag vill.
En sak till... sommaren är inte slut förrän i oktober, sista bankörningen för gatbilar på Sviesta är 21/10:e så du har drygt 2 månader kvar än så länge!
Å andra sidan, om du skattar den och sen ställer av så får du ju tillbaka pengar och har bara betalat för den tid du hade den påställd. Försäkring likaså. Har du besiktningsperiod som stämmer bra så kanske du kan köra hela nästa sommar också innan det är dags för besiktning igen?
Jag besiktade min bil förra året i Augusti och behöver inte besikta igen förrän i oktober i år om jag vill.

En sak till... sommaren är inte slut förrän i oktober, sista bankörningen för gatbilar på Sviesta är 21/10:e så du har drygt 2 månader kvar än så länge!

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- MickeJ
- S-Poster
- Posts: 174
- Joined: 2004-07-08 23:09:06
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Malmby, Strängnäs
- Contact:
Oj oj, det var länge sedan jag uppdaterade denna tråd.
Lite har hänt sedan sist. Jag är mitt uppe i en konvertering till elektroniskt styrt insprutnings och tändsystem. Det börjar bli klart, det saknas lite småsaker som triggerhjul, och lite soppaslangar till och från fuel railen.
Det är inte sååå långt kvar till uppstart av motorn. Sedan kommer det roliga - mappa bränsle och tändning, vi får se hur det går.
Jag har dock lite annat pyssel att färdigställa innan bilen går att köra. I början av Juni borde det dock vara dags för en tur.
//Micke
Lite har hänt sedan sist. Jag är mitt uppe i en konvertering till elektroniskt styrt insprutnings och tändsystem. Det börjar bli klart, det saknas lite småsaker som triggerhjul, och lite soppaslangar till och från fuel railen.
Det är inte sååå långt kvar till uppstart av motorn. Sedan kommer det roliga - mappa bränsle och tändning, vi får se hur det går.
Jag har dock lite annat pyssel att färdigställa innan bilen går att köra. I början av Juni borde det dock vara dags för en tur.
//Micke
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Spännande!MickeJ wrote:Jag är mitt uppe i en konvertering till elektroniskt styrt insprutnings och tändsystem. Det börjar bli klart, det saknas lite småsaker som triggerhjul, och lite soppaslangar till och från fuel railen.


Menar du Juni 2008?MickeJ wrote:Jag har dock lite annat pyssel att färdigställa innan bilen går att köra. I början av Juni borde det dock vara dags för en tur.


Hmmm är du hemma på söndag? Jag siktar på att köra slalom på en plats nära dig då och ett garagebesök i samband med det vore ju roligt!

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Mycket intressant !
Hur har du gjort för att få fast spridarna ? Vad är det för spjäll ? Hur funkar dränering av olja från turbon när den hamnar längre ned ?
Hur har du gjort för att få fast spridarna ? Vad är det för spjäll ? Hur funkar dränering av olja från turbon när den hamnar längre ned ?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- MickeJ
- S-Poster
- Posts: 174
- Joined: 2004-07-08 23:09:06
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Malmby, Strängnäs
- Contact:
Hej!
Patrik, årtalet låter jag vara osagt för säkerhets skull. På söndag jobbar jag eftermiddag. Vill du komma förbi och kika lite så får du lov att göra det
innan slalomkörningen.
Turbot är ju klart mindre än orginal snurran, så det är fortfarande högre upp än returhålet i tråget. Nu skall jag inte säga för mycket om det, för den sitter inte på plats ännu... Jag har bara hållit det på plats och sett att det måste fungera.
Ang spridarna.. Jag skall köra med den nya smala designen av Bosch spridare, då får man borra säten i toppen. Jag borrade ett 13.5 mm säte i botten på spridarhålet som oringen kan täta mot. Sedan får man skruva fast railen så att allt sitter i spänn.
Mitt spjällhus kommer från en Saab 9000turbo.
Patrik, årtalet låter jag vara osagt för säkerhets skull. På söndag jobbar jag eftermiddag. Vill du komma förbi och kika lite så får du lov att göra det
innan slalomkörningen.
Turbot är ju klart mindre än orginal snurran, så det är fortfarande högre upp än returhålet i tråget. Nu skall jag inte säga för mycket om det, för den sitter inte på plats ännu... Jag har bara hållit det på plats och sett att det måste fungera.
Ang spridarna.. Jag skall köra med den nya smala designen av Bosch spridare, då får man borra säten i toppen. Jag borrade ett 13.5 mm säte i botten på spridarhålet som oringen kan täta mot. Sedan får man skruva fast railen så att allt sitter i spänn.
Mitt spjällhus kommer från en Saab 9000turbo.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Ska kolla tiderna för slalomen så hör jag av mig sen.MickeJ wrote:Patrik, årtalet låter jag vara osagt för säkerhets skull. På söndag jobbar jag eftermiddag. Vill du komma förbi och kika lite så får du lov att göra det innan slalomkörningen.


Kanske kan passa på att plocka hem det som återstår av min top samtidigt...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- MickeJ
- S-Poster
- Posts: 174
- Joined: 2004-07-08 23:09:06
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Malmby, Strängnäs
- Contact:
Oj oj fram med skumpan! Bilen har lämnat pallbockarna för första gången på ett par år
Visserligen bara tillfälligt, var tvungen att se om fjäderlängden bak fungerade. Det gjorde den som tur är.
I går började jag byggandet av en ny mittkonsoll samt rensning och nytillverkning av kabelhärvan till instrumenten. Bilder kommer när allt är på plats.

I går började jag byggandet av en ny mittkonsoll samt rensning och nytillverkning av kabelhärvan till instrumenten. Bilder kommer när allt är på plats.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Det ser ju kanon ut Micke! 
Ser ut som du har kvar G31 lådan förresten, hade fått för mig att du bytte till 944 låda? Jag kanske ser fel eller minns fel...

Ser ut som du har kvar G31 lådan förresten, hade fått för mig att du bytte till 944 låda? Jag kanske ser fel eller minns fel...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users