928 S4 Hajen 2

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#16 Post by Joakim »

Välkommen Häxan! : )
Av någon anledning blev jag jättesugen på en 928! Det är ju en underbar bil att köra!
Den ser fin ut, ladda gärna upp lite större bilder i garaget.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#17 Post by johan944 »

Joakim du kan klicka på bilderna så blir dem större ;););)

Mvh Johan (som kommer låna sharken till glassätarbil i sommar :lol:)
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#18 Post by Bosse »

johan944 wrote:Joakim du kan klicka på bilderna så blir dem större ;););)

Mvh Johan (som kommer låna sharken till glassätarbil i sommar :lol:)
Bilen är läcker :D
Kan du låna den en vacker dag och ta lite "sorry" bättre bilder för mina dekalförsök.
Rakt och stort från sidan (bägge sidor)
Bosse

User avatar
S4Häxan
S-Poster
Posts: 140
Joined: 2007-01-18 18:23:29
Bilmodell: Porsche 928 S4
Årsmodell: 1990
Location: Upplands Väsby
Contact:

#19 Post by S4Häxan »

Bosse wrote: Bilen är läcker :D
Kan du låna den en vacker dag och ta lite "sorry" bättre bilder för mina dekalförsök.
Rakt och stort från sidan (bägge sidor)
Bosse
Läcker??? Fast egentligen är den "bara" fet, eller liknar mest en sån här:

Image

SJälvklart kan vi orda bilder från sidan på bilen. 5 mega pixlar.

Vill du få dem på mail eller länkade här?
Hälsningar Nina


[quote="patand"]Ja S4aHäxans 928 låter inte alls dumt! :D[/quote]

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#20 Post by Bosse »

Länka tack
Bosse

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#21 Post by johan944 »

Här kommer lite bilder på hur utväxlingskurvorna och häst/vrid kurvorna ser ut S4 jämfört med GTS. Klicka på bilderna för att få dem störe.

S4 Häst/NM
Image

GTS Häst/NM
Image

Utväxlingskurva S4 Automat
Image

Utväxlingskurva GTS Manuel
Image
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#22 Post by johan944 »

För att svara på en av dem frågorna som stäldes om bilen på vårträffen så kan jag säga det att bilen har en elektronisk diffbroms.

Bilen är också väldigt trevlig att köra på slalomslingan om än lite tungstyrd när man gasar lite för mycket 8)

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#23 Post by johan944 »

Var med PCS på Malmby och körde lite slalom.

Click here to watch S4H-xan-slalom

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#24 Post by patand »

johan944 wrote:Var med PCS på Malmby och körde lite slalom.

Click here to watch S4H-xan-slalom
Såg ju lugnt och städat ut! :D

Ett tips ska du få av mig Nina: Gaspedelan är den som är längst till höger av pedalerna... ;) Glöm inte att passera kickdown läget också, det missade jag på Såtenäs och då gick det inte så fort som man kan få den där hajen att gå, det var ovant med automat! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
S4Häxan
S-Poster
Posts: 140
Joined: 2007-01-18 18:23:29
Bilmodell: Porsche 928 S4
Årsmodell: 1990
Location: Upplands Väsby
Contact:

#25 Post by S4Häxan »

Faktiskt så kände jag att den här vändan kunde gått fortare... Men det är ändå svårt att våga köra för fort i en så pass kort bana när maninte har vana att köra slalom. Lite synd att det inte var mer uppdelat på olika träningsmoment så alla fick träna mer! Vi var nog flera som gärna hade tränat vändningen mera.

Jag ser fram mot att få köra mer på Såtenäs :D
Hälsningar Nina


[quote="patand"]Ja S4aHäxans 928 låter inte alls dumt! :D[/quote]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#26 Post by patand »

S4Häxan wrote:Faktiskt så kände jag att den här vändan kunde gått fortare... Men det är ändå svårt att våga köra för fort i en så pass kort bana när maninte har vana att köra slalom. Lite synd att det inte var mer uppdelat på olika träningsmoment så alla fick träna mer! Vi var nog flera som gärna hade tränat vändningen mera.

Jag ser fram mot att få köra mer på Såtenäs :D
Äsch jag ville ju höra lite V8 vrål ju! Nästa gång får du se till att stämpla direkt från start... ;) Det handlar ju inte om att det går så mycket fortare genom portarna utan att det går fortare upp i fart. :)

Vändningen är ju det svåraste momentet på hela slalomen! Det borde man träna rejält mycket på egentligen om man ska bli riktigt snabb, man borde våga testa med handbromsen t.ex, fast det kan vara knepigt att komma åt när den sitter som den gör på 931an iof.

Jag ser fram emot att få höra mer från Såtenäs. :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#27 Post by johan944 »

Efter lite bildsorterande i datorn så hittades denna bild :D:D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Ragnar Joensen
Addict
Posts: 1347
Joined: 2005-07-18 11:47:24
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1992
Location: Eslöv (Skåne's metropol)
Contact:

#28 Post by Ragnar Joensen »

johan944 wrote:Här kommer lite bilder på hur utväxlingskurvorna och häst/vrid kurvorna ser ut S4 jämfört med GTS. Klicka på bilderna för att få dem störe.

S4 Häst/NM
Image

GTS Häst/NM
Image

Utväxlingskurva S4 Automat
Image

Utväxlingskurva GTS Manuel
Image
Man blir helt ekstatisk när man ser dessa kurver !

Observera att motorn i stort sett alltid ger minimum 350 NM moment. Det er drag, det !

968:an som jag hade toppade vid 305 NM, om jag inte mins fel. Och därifrån är det fortfarande en bit upp till den nivå, där 928:an börjar.

Kurverna är för S4 och GT, inte. GTS har även högre moment.

När det gäller slalomkörning med automatvarianten, är det en fördel att ha monterat en Kick-Down Bypass switch. Det är helt enkelt en brytare som gör att kick-down funktionen alltid är aktiverat. Det gör att motorn går längre upp i varv för den växlar och man slipper växlingar i kritiska lägen.

Modernare bilar har variabla anordningar, som motsvarar detta. I Tiptronic varianten av 968:är det ett flertal parametrar som inngår i växlingsfunktionen, även lateral acceleration, så att man slipper växlingar i kritiska lägen i böjar.


Ragnar
Porsche fantast !

968 1992

User avatar
S4Häxan
S-Poster
Posts: 140
Joined: 2007-01-18 18:23:29
Bilmodell: Porsche 928 S4
Årsmodell: 1990
Location: Upplands Väsby
Contact:

Re: 928 S4 Hajen 2

#29 Post by S4Häxan »

Jaha ja.... Kanske dags att uppdatera min tråd. Men sista bilåret har inte varit så himla kul. Hajen har stått nästan lika mycket p K3 som jag kört den.... :(

Det började med att jag för snart ett år sedan fick (ännu) mer startproblem och fick byta en startkontakt bakom instrumentpanelen. Dyrt....

Sen blev jag stående på Gotland. IGEN. Bilen till K3 med samma bärgare som förra gången :mrgreen: . Det visade sig efter en hel del felsökning vara luftmassemätaren. Dyrare..... Och jag kunde inte ta med den till Träffpunkt 80 och popup-temat :cry: :cry:

Så i november blev jag tvungen att lämna in bilen för att fixa växellåda och byta transaxel. Ännu dyrare!!


Och i samband med det började bilen läcka vatten som konstaterades betyda att jag behöver byta toplockspackningar mm. Så snart ska bilen iväg till min lillebror som gör det jobbet åt mig. Faktiskt så förbjöd han mig att lämna in bilen till en verkstad till den kostnaden det skulle bli.

Och efter det passar jag på att lacka bilen lite.... För medan bilen stod på K3 och väntade på delar till växellåda mm passade ett pucko på att backa in i ena framskärmen!!!! Visst blir man glad :evil: :evil: ''

Så det var en väldig tur att vi köppte 924 som extrabil för den har fått gå en hel del. :#944burn:

:thisthread: Ja jag vet men eftersom jag inte gör sånt här själv blir det inga förrän jag hämtar bilen från lack i vår och börjar köra igen. Och det ser jag fram emot!!!! 8)
Hälsningar Nina


[quote="patand"]Ja S4aHäxans 928 låter inte alls dumt! :D[/quote]

User avatar
John
Site Admin
Posts: 570
Joined: 2004-03-18 10:03:23
Bilmodell: 964 Jubileum 1994
Årsmodell: 1994
Location: Kalmar
Contact:

Re: 928 S4 Hajen 2

#30 Post by John »

Det är ju trist när något dyrt skiter sig men när många fel kommer tätt är det lätt att ge upp.
Tyvärr är ju 928 känd för att vara dyr att driva om man inte mekar själv men vilken härlig bil!! Hoppas du får ordning på den snart!
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users