944 Turbo 1989 Rogue M-tune
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...
Den här givaren gäller för kylvattnet:
http://www.utzon.se/include/productDeta ... 6&i_id=574" onclick="window.open(this.href);return false;
Felet skulle kunna ligga i databoxarna eller kabelhärvan. Vore bra att kunna byta iaf boxarna för att kolla. Kanske enklast att fortsätta felsökningen genom att återställa till originalspridare, chip och AFM.
http://www.utzon.se/include/productDeta ... 6&i_id=574" onclick="window.open(this.href);return false;
Felet skulle kunna ligga i databoxarna eller kabelhärvan. Vore bra att kunna byta iaf boxarna för att kolla. Kanske enklast att fortsätta felsökningen genom att återställa till originalspridare, chip och AFM.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...
Ok, så ska jag skaffa en sån givare. Överväger en "ny" DME. Men den andra boxen kostade lite väl mycke.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...
Sensorn är bytt, kabeln (den väldigt risiga) är bytt. Tyvärr är batteriet dött så jag kan ej provstarta.. Mer om ett par dagar..
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...
Bilen provstartad. Eller, jag har provat att starta bilen. Det gick inte alls.
Det hela började med att batteriet var dött när jag började skruva senast. Detta är kanske inte så underligt när bilen säkert stått en månad.
Nu har jag bytt sensorn Gurra talar om 2 inlägg tidigare. Samt renoverat kablarna till sagt givare och till spridarna.
Allt är mätt och alla lödningar släpper igenom som dom ska. Bilen är likt förbannat död. Gnistan är jättebra så jag antar att den inte får soppa. Andra observationer är att soppapumpen går. Testade alla spridare med en nio volts batteri. Vid testet öppnar samtliga spridare. Då testet gjordes med spridarna i bilen släpte dessa genom det trycksatta bränslet i fuelrailen. Vid försök att starta på en gång tänder motorn på det lilla bränslet som kommit genom vid spridartest. Jag antar därför att spridarna inte får någon signal.
Jag har ävenr provat att byta tillbaka till den gamla DME-tempsensorn för att fastställa att jag inte köpte ett måndags-ex. Detta gav heller ingenting.
Nedstående har jag haft "?problem?" med sen jag köpte bilen.
När larmets (Cargard 850s) startspärr är aktiv och tändningen på låter det precis som att ett relä öppnar och stänger hela tiden med hög frekvens. Vad jag upptäckte idag var att det låter som att jag har överslag i föderlarlocket när startspärren är i (det sprakar). Samt att en av spridarna öppnar och stänger ungefär 1 gång varannan sekund.
Just nu känns det som att jag borde bygga en helt ny kabelmatta (i alla fall till spridarna) och ta ur larmet.
Vad tror panelen?
Det hela började med att batteriet var dött när jag började skruva senast. Detta är kanske inte så underligt när bilen säkert stått en månad.
Nu har jag bytt sensorn Gurra talar om 2 inlägg tidigare. Samt renoverat kablarna till sagt givare och till spridarna.
Allt är mätt och alla lödningar släpper igenom som dom ska. Bilen är likt förbannat död. Gnistan är jättebra så jag antar att den inte får soppa. Andra observationer är att soppapumpen går. Testade alla spridare med en nio volts batteri. Vid testet öppnar samtliga spridare. Då testet gjordes med spridarna i bilen släpte dessa genom det trycksatta bränslet i fuelrailen. Vid försök att starta på en gång tänder motorn på det lilla bränslet som kommit genom vid spridartest. Jag antar därför att spridarna inte får någon signal.
Jag har ävenr provat att byta tillbaka till den gamla DME-tempsensorn för att fastställa att jag inte köpte ett måndags-ex. Detta gav heller ingenting.
Nedstående har jag haft "?problem?" med sen jag köpte bilen.
När larmets (Cargard 850s) startspärr är aktiv och tändningen på låter det precis som att ett relä öppnar och stänger hela tiden med hög frekvens. Vad jag upptäckte idag var att det låter som att jag har överslag i föderlarlocket när startspärren är i (det sprakar). Samt att en av spridarna öppnar och stänger ungefär 1 gång varannan sekund.
Just nu känns det som att jag borde bygga en helt ny kabelmatta (i alla fall till spridarna) och ta ur larmet.
Vad tror panelen?
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...
ja det låter ju inge vidare med ditt larm, hur bra är ditt fördelar lock?
jag måste trycka en gång extra lite lätt på min larmdosa för att ta bort start spärren o få igång bilen
sen du tror inte att du kört hela soppa systemet tomt för i såfall måste man köra på starten länge innan man får upp trycket.
jag måste trycka en gång extra lite lätt på min larmdosa för att ta bort start spärren o få igång bilen
sen du tror inte att du kört hela soppa systemet tomt för i såfall måste man köra på starten länge innan man får upp trycket.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...
Skulle gissa på styrboxen till bränslet, inte helt ovanligt att de ger upp.
Har du någon i närheten som du kan låna så är det lätt att kolla.
/ Erol
Har du någon i närheten som du kan låna så är det lätt att kolla.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...
Har ingen i närheten men jag tyckte att det var värt att köpa en lätt beggad på skroten... Den anländer väll om ett par dagar...
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...
Hur har det gått?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...
Det var någon skrot som missat att ta ner den jag beställde från bildelsbasen, den var alltså såld sen länge. Jag fick beställa en annan. Har inte hunnit få grejerna än dock.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...
Nu har jag i alla fall fått hem min "nya" DME-modul. Blir till att testa den i bilen på måndag eller tisdag... Återkommer med resultat...
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...
Bytte ut DME-boxen mot en annan idag. Fortfarande så att bilen inte startar. Varvräknaren hoppar, men bara lite. Verkar ha brännsletryck. Mätte upp spridarkontakterna idag. Hade tyvärr bara en multimeter. Kom up i 0.1-0.4 volt som max.
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...
Nä men man kanske ska slänga mer pengar på skiten då. Nästa steg är väll eftermarknadssprut och ny kabelmatta för att säkerställa elektroniken. Skulle troligen gjort något liknande på en gång och gjort mig av med motronic-dyngan...
Några tips på ett bra inte för dyrt sprut?
Några tips på ett bra inte för dyrt sprut?
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...
tråkigt att det ska strula så mycke för dig, verkar ju vara en del som har problem med kabel mattan så kanske ta o mäta upp alla kablar att dom är fräscha eller köpa en kabelmatta
jag har fastnat för link, verkar riktigt prisvärt
g4 storm eller g4 atom borde räcka om du inte vill ha för mycke finesser.
annars gillar ju ppf vipec som i grunden är ett link sprut.
jag har fastnat för link, verkar riktigt prisvärt
g4 storm eller g4 atom borde räcka om du inte vill ha för mycke finesser.
annars gillar ju ppf vipec som i grunden är ett link sprut.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 335
- Joined: 2009-11-25 07:48:52
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...
Har nu lämnat in bilen till ett gäng som påstås vara bra på el-problem. Vi får se vad dom lyckas med...
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo 1989 - Motormysteriet...
håller tummarna 
var ingen som var intresserad av din annons?

var ingen som var intresserad av din annons?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users