968 -93 | Projekt brödraskapet - Såld

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#136 Post by patand »

Ibland har man tur som en tokig... var ju på Sviestad idag. Hade för någon vecka sedan mailat Jonas som driver driving event där för att höra om han möjligen hade någon 968 lykta liggandes (han har en 968 som används i långlopp nämligen) men hade inte fått något svar oå mailet.

Nu när jag var där så fick jag syn på Jonas och frågade om han fått mailet, det hade han inte så troligen mailade jag någon gammal adress.

MEN en 968 lykta hade han! Den 968an han har kommer aldrig bli original igen (sitter ju för sjutton en Cheva V8 i den nu t.om :shock:) så han släppte på studs iväg en lykta till mig!

Så nu behöver vi inte jaga lykta mer! :D Tänkte skruva dit den på bilen i morgon.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
marazas
S2-Poster
Posts: 240
Joined: 2008-03-31 18:42:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#137 Post by marazas »

Kul att du har äntligen fått tag i den! Så nu är bilen klar eller hur?
Jag sitter fortfarande i "leta delar" träsket :)))

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#138 Post by firefish »

Grattis! Snart kan du ut och tukta den jäkeln på vägarna - fint!
Magnus W
www.bike.se

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#139 Post by patand »

marazas wrote:Kul att du har äntligen fått tag i den! Så nu är bilen klar eller hur?
firefish wrote:Grattis! Snart kan du ut och tukta den jäkeln på vägarna - fint!
Njae riktigt klart är det ju inte ännu. Dels ska sidorutan dit på den (har kollat med en lokal glasmästare som fixar det för runt en 500ing) men sen är det ju också något knas med bakvagnen och eventuellt får vi byta någon/några delar där också.

Ska montera lykta och kolla bakvagnen idag hade jag tänkt, ska bara hosta färdigt nu på morgonen så ska jag bege mig till farsans garage sen... (har en envis förkylning som inte vill släppa)

Men helt klart närmar det sig att den kan reggas och köras. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#140 Post by patand »

Lykta monterad! :D

Tog mig också en titt på bakvagnen och konstaterade detta:
fel inställt.jpg
Helt klart har ju inställningen flyttats rejält. Man ser ganska tydligt var skruvförbandet suttit tidigare.

Jag lossade skruvarna och lyckades sen pressa tillbaka hjulet i läge som det suttit tidigare.

När det var gjort tog jag en provtur runt kvarteret. FÖRSTA körningen med 968an! :D

Kände ingen vinglighet i bakvagnen, dock vet jag ju inte hur det kändes när far körde innan jag justerade tillbaka bakvagnen. Får höra vad han säger när han provkör igen.

Dock drar den ganska mycket snett vänster märkte jag. Så framvagnen behöver ses över också. Man ser att vänster framhjul sitter längre bak än det högra. Kanske har caster ändrats rejält bakåt på vänster sida precis som det hade gjort på bakhjulet som ju också hade flyttats bakåt och då kan den kanske dra snett pga det?

Nåväl, utöver det så funkade koppling, bromsar och växellåda oklanderligt. Var dock bara upp på 3:ans växel som mest och det gick nog inte fortare än 30 heller.

Det knackar fortfarande en del om motorn, men hoppas fortfarande det bara är som för Fredrik C att den behöer köras ordentligt varm efter ett längre stillastående för att blir normaltyst igen. Ordentligt varn blir den ju knappast ens om den får gå tills fläkten startar. Oljan blir ju inte varm ordentligt förrän man pressar på lite. Det får alltså bli en senare fråga...

Orkade pga förkylningen inte göra mer idag, men lite blev det ju gjort iaf. :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#141 Post by firefish »

Jag tycker du är riktigt flitig. Varsågod och kom och spill över lite tid och energi på mig... :)
Magnus W
www.bike.se

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#142 Post by patand »

firefish wrote:Jag tycker du är riktigt flitig. Varsågod och kom och spill över lite tid och energi på mig... :)
O jag som inte tycker det händer mycket... :roll:

Men iof har det hänt en hel del sista tiden och det är ju kul efter höstens stillestånd.

I morgon är planen att se vad som hänt i framvagnen. Håller tummarna för att det är lika enkelt fixat som bakvagnen. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
JDr
Addict
Posts: 1172
Joined: 2005-09-09 11:38:12
Bilmodell: 944 turbo
Location: Lindome(Gbg)
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#143 Post by JDr »

Det är ju mer framgångar än bakslag så det här kommer ju bli riktigt bra snart!

Film på nästa provtur??
NU kör jag 951!!

Jimmy PCS# 10550

Tidigare:
924 -79

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#144 Post by patand »

JDr wrote:Det är ju mer framgångar än bakslag så det här kommer ju bli riktigt bra snart!

Film på nästa provtur??
Fast igår kom tyvärr ett bakslag med framvagnen. Iof kanske inte så illa som jag först trodde.

Konstaterade att casterblocket hade flyttat inåt så mycket som tilläts samt att inställningen som tydligen finns på 968ans casterblock också hade ställt om till max åt "fel" håll.

Ställde tillbaka alltihop men då hade svetsmuttern för en av skruvarna till casterblocket lossnat så nu sitter det bara med en skruv. Pratade med far i går kväll och han hade en lösning med någon specialmutter som kan ersätta svetsmutter som lossnat. Hoppas det löser sig med det.

Men hursomhelst, efter några timmars strulande med svetsmuttern så gav jag upp och provkörde bilen med den nya casterinställningen. Lite mindre tendens till att dra vänster men fortfarande drar den ganska snett.

När jag ligger under bilen och visuellt jämför bärarmarna så tycker jag nästan att den vänstra är lite böjd jämfört med den högra men jag lyckas inte mäta någon skillnad på dem när jag mäter dem. Igår kväll när jag funderade hemma sen så undrar jag också om jag öht tänkte rätt på åt vilket håll jag tyckte bärarmen var böjd i förhållande till att hjulet sitter längre bak. Lite snurrig blir man allt av att se allt underifrån...

Nästa steg blir att mäta toe och fixa svetsmuttern iaf. Så får vi se hur den känns sen.

I mitten på veckan skall bilen till glasmästaren för montage av sidorutan. Blir att bogsera dit den då det är ganska nära från garaget.

Ska se om det kan bli någon film snart. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#145 Post by Spånet »

Trist att du inte hittar problemet.

Men inte behöver du väl hjälp av en glasmästare för att sätta i sidofönstret, tar bara 10 min med en elkabel.
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#146 Post by patand »

Spånet wrote:Trist att du inte hittar problemet.

Men inte behöver du väl hjälp av en glasmästare för att sätta i sidofönstret, tar bara 10 min med en elkabel.
Äsch det är ju inget stort problem egentligen, eventuellt byta bärarm och det är ju ganska enkelt så det löser sig snart. :)

Sidorutorna på 968an är limmade till skillnad från 924/944 där de bara sitter istuckna i listen. Köpa lim kostar typ 250kr för en flaska/tub och glasmästaren skulle ha typ 500kr för att göra det sa han. Så 250kr för att slippa jobbet med att skära rent den begagnade rutan från gammal list osv betalar vi gärna. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#147 Post by Spånet »

patand wrote:
Spånet wrote:Trist att du inte hittar problemet.

Men inte behöver du väl hjälp av en glasmästare för att sätta i sidofönstret, tar bara 10 min med en elkabel.
Äsch det är ju inget stort problem egentligen, eventuellt byta bärarm och det är ju ganska enkelt så det löser sig snart. :)

Sidorutorna på 968an är limmade till skillnad från 924/944 där de bara sitter istuckna i listen. Köpa lim kostar typ 250kr för en flask/tub och glasmästaren skulle ha typ 500kr för att göra det sa han. Så 250kr för att slippa jobbet med att skära rent den begagnade rutan från gammal list osv betalar vi gärna. :)

Jag tycker du skall lämna in den till glasmästarn och inte hålla på och kladda själv :wink:
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#148 Post by patand »

Spånet wrote:Jag tycker du skall lämna in den till glasmästarn och inte hålla på och kladda själv :wink:
Bra förslag! Jag gör så då! :lol:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#149 Post by patand »

Blev lite meckat ikväll också. Fick ersatt svetsmutter som hade lossnat med en finurligt "klämmutter". Far kanske kan skriva vad det egentligen heter... Funkade bra gjorde det iaf.

Men blir inte riktigt klok på vad som är galet på vänstersidan i framvagnen. Fick idag för mig att framvagnsbalken är sneD, men hur jag än mätte kunde jag inte få fram någon mer skillnad än någon millimeter Max mellan höger och vänster sida.

För att minimera skillnaden mellan sidorna tog jag och justerade höger framhjul maximalt bakåt samtidigt som det vänstra justerades maximalt framåt. Då skiljde det "bara" 1,5 cm på hur långt från bakre hjulhuskanten däcken var. :roll:

Dock har jag iaf hittat lite fel på vänstersidan. Kanske kan de tillsammans förklara åtminstone en del av skillnaden. Spindeleden på vänster bärarm förstörd, glappar väldigt så det blir en "ny" bärarm där. Sen är plåten vid infästningen för casterblocket lite stukad och behöver värmas och knackas tillbaka.

Blir att flytta fram regbesiktningen lite för att hinna få ordning på detta utan att slarva. :-(

Men lite ljus finns i tunneln också. Vid provkörning efter "fulfixen" så konstaterade jag att bilen drog mindre åt vänster och själv gick tillbaka nästan till neutralläge på ratten efter en sväng. Far provade också ett varv runt kvarteret och tyckte det var väldigt mycket bättre än första gången han körde den. Bakvagnen är antaglien rätt ok nu alltså.

Far tyckte också den knackade betydligt mindre nu. Så förhoppningsvis behöver den bara köras en del för att låta normalt efter lång vila. :-)

Hinner jag hem i tid från jobbet så tar vi 968an till glasmästaren i morgon. :-)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Berand
Carrera-Poster
Posts: 346
Joined: 2006-12-13 10:28:11
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Vagnhärad
Contact:

Re: 968 -93 | Projekt brödraskapet

#150 Post by Berand »

patand wrote:Blev lite meckat ikväll också. Fick ersatt svetsmutter som hade lossnat med en finurligt "klämmutter". Far kanske kan skriva vad det egentligen heter... Funkade bra gjorde det iaf.
Den finurliga "klämmuttern" :wink: kallas Pop-nut eller nitmutter.
Pappa till patand
Porsche 931

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users