931-79 Vinteridé och ev uppdatering.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 HO

#136 Post by patand »

TurboBjörn wrote:Nu får du ta och uppdatera din tråd tycker jag så man inte tror att du inte gör något med bilen :)
:d=:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 HO

#137 Post by Joakim.S »

Oj elakt av ungdomen att börja jaga gubben, men jag skall fota lite och uppdatera vartefter.

MVH Joakim

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 HO

#138 Post by Cédric »

Joakim.S wrote:Oj elakt av ungdomen att börja jaga gubben, men jag skall fota lite och uppdatera vartefter.

MVH Joakim

Vi väntar fortfarande :D :#944burn:

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 HO

#139 Post by Joakim.S »

Hej!

Jag har haft en datorhaveri och har lite dåligt med bilder men skall ta nya.

Det som är gjort är att jag byggt ett nytt insug med 3mm större spjäll och beställt en turbo för 4månader sedan. Men den kommer aldrig :cry:
För att få ihop bilen denna säsong så blir det nya insuget och gamla turbon, om det förstås inte händer något drastiskt dom senaste dagarna.

jag siktar på Mantorp i september och tidigt nästa säsong.

MVH Joakim

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 HO Bilder insug

#140 Post by Joakim.S »

Hej!

Nu har jag tagit lite kort på mitt nya insug med jenvey spjäll och plenum.

Det ser inte så mycket ut för värden men bara svetstid är ca 10t + tillverkning av alla delar så det är nog uppe i mins 60t arbetstid på detta och fortfarande inte klart, blir det dåligt väder i helgen så kommer det att skruvas ordentligt annars blir det skärgården.

MVH Joakim
IMG_1496.JPG
IMG_1491.JPG
IMG_1489.JPG
IMG_1488.JPG
IMG_1490.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 HO Bilder Insug

#141 Post by Cédric »

Kul att se lite framgång :) Hur kommer det sig att du byter ut dom gamla spjällen? Ser ut att kunna blir riktigt seriöst det där.

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 HO Bilder Insug

#142 Post by Joakim.S »

Dom gamla var 42 nu blir det 45mm och jag är lite nyfiken på om det går bättre men ett snorkelplenum än det jag har.

Fast den stora anledningen var nog att min kamrat lova att bygga ett pulssplittrör om jag bytte insug, men som sagt det är inget fel på det gamla lämnade i alla fall 384hk med det.

/Joakim
Last edited by Joakim.S on 2011-08-25 17:32:43, edited 1 time in total.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 HO Bilder Insug

#143 Post by gegge »

Riktigt läckert! Låter lovande med nytt grenrör, ska bli spännande och se hur mycket det kommer att ge.

Ett tips är att kolla AGAP om kammar. Jag fick en 276° med 14mm lyft omslipad från en orginalkam. Det var den snällaste de hade för 37mm tryckare. Kostade 1800:-. Profilen är snällare än orginal vilket det kanske inte låter som, utan utnyttjar den breda tryckaren för att kunna få upp höjden. Med 100g ventil och 60g tryckare ska den klara 8000varv med 120kg fjäder vid fullt lyft. De vildare klarar 8500varv.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 HO Bilder Insug

#144 Post by gurra »

Snitsigt insug, blir bra!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 HO Bilder Insug

#145 Post by Joakim.S »

gegge wrote:Riktigt läckert! Låter lovande med nytt grenrör, ska bli spännande och se hur mycket det kommer att ge.

Ett tips är att kolla AGAP om kammar. Jag fick en 276° med 14mm lyft omslipad från en orginalkam. Det var den snällaste de hade för 37mm tryckare. Kostade 1800:-. Profilen är snällare än orginal vilket det kanske inte låter som, utan utnyttjar den breda tryckaren för att kunna få upp höjden. Med 100g ventil och 60g tryckare ska den klara 8000varv med 120kg fjäder vid fullt lyft. De vildare klarar 8500varv.

Jag har en C2 idag med 292° i duration 13,9 mm i lyft men den fungerar inte riktigt bra, men det kan vara att overlappet är lite stort trots 113 graders nockvinkel.

Jag hoppas i alla fall att det nya grenröret skall råda bot på detta lilla problem, annars så blir det det en K13 280° i duration 12,5 i lyft samma kamaxel som satt i förut då det var 42Nm mer i vrid

Är inte våra tryckare 38,5 eller så kommer jag ihåg fel, har du provkört med kammen som AGAP gjort?

I så fall undrar jag vilket vakum du hade och vilken nockvinkel?


MVH Joakim

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 HO Bilder Insug

#146 Post by Joakim.S »

gurra wrote:Snitsigt insug, blir bra!
Tack!

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 HO Bilder Insug

#147 Post by Joakim.S »

gegge wrote:Riktigt läckert! Låter lovande med nytt grenrör, ska bli spännande och se hur mycket det kommer att ge.

Ett tips är att kolla AGAP om kammar. Jag fick en 276° med 14mm lyft omslipad från en orginalkam. Det var den snällaste de hade för 37mm tryckare. Kostade 1800:-. Profilen är snällare än orginal vilket det kanske inte låter som, utan utnyttjar den breda tryckaren för att kunna få upp höjden. Med 100g ventil och 60g tryckare ska den klara 8000varv med 120kg fjäder vid fullt lyft. De vildare klarar 8500varv.

Förresten var noga med att kontrollera att oljeröret går fritt, det är ganska tight med min kam.

MVH Joakim

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

Re: 931 HO Bilder Insug

#148 Post by tkgb »

snyggt arbete,inte så ofta man ser insug med separata spjäll på turbomotorer.

mvh tommy

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

Re: 931 HO Bilder Insug

#149 Post by Joakim.S »

Lite mer bilder!

Jag har hållit på med gasreglaget i säkert 20t men nu när jag är version 3 så verkar det fungera bra.

Nästa problem är att generatorn inte passar längre, det tar säkert 10t bara att få dit den på bra sätt, så denna säsong ser lite kärv ut men jag kanske är igång tidigt till nästa istället. men jag skall göra ett försök på fredag och få dit generatorn så får vi se om det blir något höståka,

MVH Joakim
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 HO Bilder Insug

#150 Post by gegge »

Jag jämförde dina två bromspapper, dels med öppen wastegate och dels vid 1,5bar. Det som är mycket intressant är att om man tex tar vridmoment vid 4000varv och delar med respsektive laddtryck uppstår en skillnad på ca 40Nm. "Sugvridet" ökar från 133Nm till 173Nm. Dvs motorn arbetar effektivare med mer ladd! Anledningen är den positiva tryckbalansen som uppstår mellan insug och avgas och gör underverk vid overlap. Det låga mottrycket drar igång hela insugsfasen och ökar VE.

För övrigt tror jag tror att den vassare kammen med väldigt hög nockvinkel pumpade tillbaka en alltför stor del färskgas under kompressionsfasen förutom att minska den dynamiska kompressionen. Kammen ska upp i riktigt höga varvtal för att det ska stämma, troligen hänger inte 931 toppen med så högt med de trånga kanalerna och små ventilerna. Kan vara att overlap kompenserade för det och du tappade mellanregister men bibehöll topp?

Jag kommer plasta golvet men kommer inte komma i närheten av dina höjda kanaler. Skulle vara intressant att veta vad din topp flödar över 10mm, för mycket bättre kan det nog inte bli. Möjligen att mina 6mm skaft ger lite.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users