924 Turbo 1981 | Orangutang Racing 948
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Jag körde med mer än 200 hk utan det minsta tendens till slir på kopplingen. Helt vanlig orginalkoppling såvitt jag jag. Inte alltid man var helt snäll vid den när det var stående start i tävlingarna. Hängde med i 5 säsonger och antagligen några säsonger till.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- R924T
- Carrera-Poster
- Posts: 361
- Joined: 2005-08-31 11:26:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Skövde
- Contact:
Blir nog en förstärkt tryckplatta då den jag och måttar med har ändå legat på skroten ett par år.. sinter eller inte, jag har en liggande, dock med ofjädrat centrum vilket är en nackdel för drivlinan.Pär Hylander wrote:Jag körde med mer än 200 hk utan det minsta tendens till slir på kopplingen. Helt vanlig orginalkoppling såvitt jag jag. Inte alltid man var helt snäll vid den när det var stående start i tävlingarna. Hängde med i 5 säsonger och antagligen några säsonger till.
Bilen blir ju en ren banbil i framtiden så körbarhet i rusningstrafik är int så aktuellt.
Kör 951 hårt på bana i PCSR.
- Torbjorn968
- Addict
- Posts: 1871
- Joined: 2006-05-14 14:29:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Kanske dumt svar (gissning): Tillbakaflyttning av pedalställ + enklare med bromsvåg + enklare häl-tå?Torbjorn968 wrote:Dum fråga, men jag ställer den i alla fall: varför special pedalställ?R924T wrote:Pedalställ beställt.![]()
//TL
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Aldrig att jag skulle vilja ha sinter i en banbil om det inte är nödvändigt. Med vanlig koppling kan man slira lite på den enkelt vid nedväxlingar, så slipper man dansa tango mellan pedalerna vid bromsning och nedväxling(aka varvtalsmatchning)R924T wrote:Blir nog en förstärkt tryckplatta då den jag och måttar med har ändå legat på skroten ett par år.. sinter eller inte, jag har en liggande, dock med ofjädrat centrum vilket är en nackdel för drivlinan.Pär Hylander wrote:Jag körde med mer än 200 hk utan det minsta tendens till slir på kopplingen. Helt vanlig orginalkoppling såvitt jag jag. Inte alltid man var helt snäll vid den när det var stående start i tävlingarna. Hängde med i 5 säsonger och antagligen några säsonger till.
Bilen blir ju en ren banbil i framtiden så körbarhet i rusningstrafik är int så aktuellt.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- R924T
- Carrera-Poster
- Posts: 361
- Joined: 2005-08-31 11:26:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Skövde
- Contact:
Ännu dummare svarKarl Birgander wrote:Kanske dumt svar (gissning): Tillbakaflyttning av pedalställ + enklare med bromsvåg + enklare häl-tå?Torbjorn968 wrote: Dum fråga, men jag ställer den i alla fall: varför special pedalställ?
//TL

Vill ha bort servot och ha bromsvåg, hade problem att dosera bromsarna förra året och nu ville jag ha bort servon i motorrumet och flytta bak föraren då torpedväggen kommer att ändras lite. Finns inga dumma frågor bara dumma svar

Last edited by R924T on 2008-02-18 22:25:01, edited 1 time in total.
Kör 951 hårt på bana i PCSR.
- R924T
- Carrera-Poster
- Posts: 361
- Joined: 2005-08-31 11:26:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Skövde
- Contact:
Aldrig att jag skulle vilja ha sinter i en banbil om det inte är nödvändigt. Med vanlig koppling kan man slira lite på den enkelt vid nedväxlingar, så slipper man dansa tango mellan pedalerna vid bromsning och nedväxling(aka varvtalsmatchning)[/quote]
Vill helst inte heller ha en sinter speciellt utan fjädrande centrum, antagligen blir det en förstärkt organisk men vet inte om det finns någon lämplig 225mm koppling som klarar bortåt 250-300hk..
Vill helst inte heller ha en sinter speciellt utan fjädrande centrum, antagligen blir det en förstärkt organisk men vet inte om det finns någon lämplig 225mm koppling som klarar bortåt 250-300hk..
Kör 951 hårt på bana i PCSR.
- R924T
- Carrera-Poster
- Posts: 361
- Joined: 2005-08-31 11:26:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Skövde
- Contact:
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Ett tips på koppling till 931 är Ford Bronco II 86-92. Exakt samma dimensioner, men för struntpengar. 23 splines. 225 mm och 1" axel. många på www.924.org kör no-name bronce i sina "turbosar".
Finns SPEC, Centerforce, Exedy, Sachs, Daikin...
Sachs Heavy Duty SD1041HD kostar $37
Dainkin I2010-25288 kostar $39
Centerforce DFX 23009032 sintrad race
CENTERFORCE STAGE 1 CLUTCH DISC C78381009 $68.33
SPEC Clutch Kit Stage 1 - Ford Bronco II 1985-1987 Sale Price: $233.10 Part No.: 008328
Spec Clutch Kit Stage 4 - Ford Bronco II Item#: SF414-460 Our Price:$317.40
Jag ska beställa en Sachs HD. Säg till om intresse finns, så köper vi ihop.
Finns SPEC, Centerforce, Exedy, Sachs, Daikin...
Sachs Heavy Duty SD1041HD kostar $37
Dainkin I2010-25288 kostar $39
Centerforce DFX 23009032 sintrad race
CENTERFORCE STAGE 1 CLUTCH DISC C78381009 $68.33
SPEC Clutch Kit Stage 1 - Ford Bronco II 1985-1987 Sale Price: $233.10 Part No.: 008328
Spec Clutch Kit Stage 4 - Ford Bronco II Item#: SF414-460 Our Price:$317.40
Jag ska beställa en Sachs HD. Säg till om intresse finns, så köper vi ihop.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- R924T
- Carrera-Poster
- Posts: 361
- Joined: 2005-08-31 11:26:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Skövde
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Kul att du lägger upp lite bilder! Blir spännande att följa detta projekt!R924T wrote:Projektet börjar vakna ur vinter-idet när studierna lättar lite inför sommare.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
- R924T
- Carrera-Poster
- Posts: 361
- Joined: 2005-08-31 11:26:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Skövde
- Contact:
- Cédric
- Addict
- Posts: 4715
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Skoj att de börjar smyga sig framåt !
Hur länge är motorvalet hemligt ?
Hur länge är motorvalet hemligt ?

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
Who is online
Users browsing this forum: No registered users