951master wrote:
han ska ha en MOTOR å "hänga i" först... INNAN han kan få dit nån låda...
?? Sist jag kollade var det transaxel på dessa bilar och det går således utmärkt att få lådan på plats utan motor
Visst e de de.. Men DU om någon som skruvat en del med dessa bilar borde väl ha koll på att det är BRA mycke krångligare att få i motorn, när låda och transaxel sitter på plats.. Jag plockar iallafall alltid ner lådan innan jag tar ur motorn ur en 944.. 10ggr enklare när man blir av med transaxeln en bit bakåt..
För övrigt om känner jag Jon rätt så anar jag att han önskar en del hjälp med att lyfta i motorn, (när den väl är klar, OM den blir klar) men om han sätter i lådan först, så får han fasen sätta i motorn själv.
Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!
951master wrote:
han ska ha en MOTOR å "hänga i" först... INNAN han kan få dit nån låda...
?? Sist jag kollade var det transaxel på dessa bilar och det går således utmärkt att få lådan på plats utan motor
Tror Richard syftar lite på att min motorrenovering dragit ut på tiden, ca
2 år... Men visst går det att hänga upp lådan utan motor, dock ingen fördel
när även motorn ska straxt efter...
/Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
gurra wrote:
Visst e de de.. Men DU om någon som skruvat en del med dessa bilar borde väl ha koll på att det är BRA mycke krångligare att få i motorn, när låda och transaxel sitter på plats.. Jag plockar iallafall alltid ner lådan innan jag tar ur motorn ur en 944.. 10ggr enklare när man blir av med transaxeln en bit bakåt..
För övrigt om känner jag Jon rätt så anar jag att han önskar en del hjälp med att lyfta i motorn, (när den väl är klar, OM den blir klar) men om han sätter i lådan först, så får han fasen sätta i motorn själv.
Mvh/R
Har faktiskt aldrig kännt minsta behov av att ta ner lådan före motorn, tycker det enklaste är att ta bort kylaren osv framåt så man enbart behöver lossa de 4 skruvarna från transaxeln och sedan dra fram motorn så den lossar från transaxeln.
Senaste gångerna har jag inte ens tagit bort downpipe eller något från främre hjulupphängningarna.
Alla har vi våra egna preferenser men förstår dock fortfarande inte hur det skulle vara så mkt enklare att sätta dit motorn före lådan.
Ang leden till vxl länkaget - har du köpt grejjer för det eller? Jag gjorde en bonna-version med lite krams från Biltema som blev rikigt bra. Har dock för avsikt att göra om den - jag kör med två höger-gängade leder och det blev väl sådär att justera. Kan dock gräva fram vänstergängade vinkel-länkar om du är sugen. Jag tänket beställa ett par, de var billiga, och så skulle vi samköra tillverkningen av själva justerskruven. Kan de va nåt??
Henka_E wrote:Ang leden till vxl länkaget - har du köpt grejjer för det eller? Jag gjorde en bonna-version med lite krams från Biltema som blev rikigt bra. Har dock för avsikt att göra om den - jag kör med två höger-gängade leder och det blev väl sådär att justera. Kan dock gräva fram vänstergängade vinkel-länkar om du är sugen. Jag tänket beställa ett par, de var billiga, och så skulle vi samköra tillverkningen av själva justerskruven. Kan de va nåt??
Jag har redan ett nytt stag vid länkaget, samt gjort lite andra förbättringar
kom förbi garaget i helgen så kan du kolla!
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.