951 -86 | "Max Green" eller "Grüne Hölle"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676
Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:

#121 Post by YocaL »

Är det fuelrailen som blev orange, eller bara grundat?
Lär bli lite udda :)
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#122 Post by Erol »

YocaL wrote:Är det fuelrailen som blev orange, eller bara grundat?
Lär bli lite udda :)
Vist är det fuelrailen, men jag ångrade mig :wink: den är nu mer lackad
svart, men det kommer vara andra detaljer som blir oranga under huven.



Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#123 Post by Erol »

Dax för en ny rapport från garaget.

Jag har snyggat till spindlar, bromssköldar och bromsskivor fram.


Image
Image
Image



Jag har även fått x-overröret omsvetsat, tänk så enkelt det är när man har händiga kompisar :lol:

Image
Image
Image
Image



Jag har även börjat att snygga till växellådan, tvättat av den med avfettning och hetvatten.

Image


Ska försöka göra lite mer nytta i garaget den närmaste veckan....



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
drifter7508
Carrera-Poster
Posts: 365
Joined: 2004-07-09 16:32:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Avesta
Contact:

#124 Post by drifter7508 »

Jösses! Snacka om helrenovering! =) Mycket trevlig tråd!
Min biltråd:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#125 Post by Henka_E »

Kom ihåg att fixa alla leder och sånt till vxl länkaget NU innan du hänger i lådan. Tycker det var ett jäkla skit att fixa det på plats!

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#126 Post by Erol »

Henka_E wrote:Kom ihåg att fixa alla leder och sånt till vxl länkaget NU innan du hänger i lådan. Tycker det var ett jäkla skit att fixa det på plats!
Har fixat ett delrinkors från Jerd, samt byter ut mothållsstaget till kulleder!

Kommer se ut ungf. som denna:

Image

Håller även på att fixar glappet fram i spaken...


Så det ska nog bli tight å bra!



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#127 Post by 951master »

Henka_E wrote:Kom ihåg att fixa alla leder och sånt till vxl länkaget NU innan du hänger i lådan. Tycker det var ett jäkla skit att fixa det på plats!
han ska ha en MOTOR å "hänga i" först... INNAN han kan få dit nån låda...

:o :o :o :o :o :roll:
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#128 Post by gurra »

951master wrote:
Henka_E wrote:Kom ihåg att fixa alla leder och sånt till vxl länkaget NU innan du hänger i lådan. Tycker det var ett jäkla skit att fixa det på plats!
han ska ha en MOTOR å "hänga i" först... INNAN han kan få dit nån låda...

:o :o :o :o :o :roll:
?? Sist jag kollade var det transaxel på dessa bilar och det går således utmärkt att få lådan på plats utan motor ;)
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#129 Post by 951master »

gurra wrote:
951master wrote: han ska ha en MOTOR å "hänga i" först... INNAN han kan få dit nån låda...

:o :o :o :o :o :roll:
?? Sist jag kollade var det transaxel på dessa bilar och det går således utmärkt att få lådan på plats utan motor ;)
Visst e de de.. Men DU om någon som skruvat en del med dessa bilar borde väl ha koll på att det är BRA mycke krångligare att få i motorn, när låda och transaxel sitter på plats.. :? Jag plockar iallafall alltid ner lådan innan jag tar ur motorn ur en 944.. 10ggr enklare när man blir av med transaxeln en bit bakåt.. :)

För övrigt om känner jag Jon rätt så anar jag att han önskar en del hjälp med att lyfta i motorn, (när den väl är klar, OM den blir klar) :lol: men om han sätter i lådan först, så får han fasen sätta i motorn själv. :lol:

Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#130 Post by Erol »

gurra wrote:
951master wrote: han ska ha en MOTOR å "hänga i" först... INNAN han kan få dit nån låda...

:o :o :o :o :o :roll:
?? Sist jag kollade var det transaxel på dessa bilar och det går således utmärkt att få lådan på plats utan motor ;)


Tror Richard syftar lite på att min motorrenovering dragit ut på tiden, ca
2 år... Men visst går det att hänga upp lådan utan motor, dock ingen fördel
när även motorn ska straxt efter...


/Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#131 Post by gurra »

951master wrote:
gurra wrote: ?? Sist jag kollade var det transaxel på dessa bilar och det går således utmärkt att få lådan på plats utan motor ;)
Visst e de de.. Men DU om någon som skruvat en del med dessa bilar borde väl ha koll på att det är BRA mycke krångligare att få i motorn, när låda och transaxel sitter på plats.. :? Jag plockar iallafall alltid ner lådan innan jag tar ur motorn ur en 944.. 10ggr enklare när man blir av med transaxeln en bit bakåt.. :)

För övrigt om känner jag Jon rätt så anar jag att han önskar en del hjälp med att lyfta i motorn, (när den väl är klar, OM den blir klar) :lol: men om han sätter i lådan först, så får han fasen sätta i motorn själv. :lol:

Mvh/R

Har faktiskt aldrig kännt minsta behov av att ta ner lådan före motorn, tycker det enklaste är att ta bort kylaren osv framåt så man enbart behöver lossa de 4 skruvarna från transaxeln och sedan dra fram motorn så den lossar från transaxeln.
Senaste gångerna har jag inte ens tagit bort downpipe eller något från främre hjulupphängningarna.
Alla har vi våra egna preferenser men förstår dock fortfarande inte hur det skulle vara så mkt enklare att sätta dit motorn före lådan.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
anders44
Carrera-Poster
Posts: 374
Joined: 2007-01-09 10:17:59
Contact:

#132 Post by anders44 »

jeg tok ut min girkasse og torquetube, svupp motoren rett ned, prøvde også uten, det går fint, men da må du slide mere forover og tulle.

jeg tok bare av traversen :) gikk rett fort.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#133 Post by Erol »

Fick hem mitt nya expantionskärl nu i veckan, enda nackdelen är att nu
ser spolarvätskebehållaren och bromsvätskebehållaren lite vissna ut.

Nya vs. Gammla
Image


Monterade även triggerskivan för gott, nu ska svänghjulet på ballansering innan det monteras.

Brytbultar på triggern
Image
Image


Lyckades även att massera dit de större bakhögtalarna :lol:


Såga, fixa, dona...
Image
Image



Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#134 Post by Henka_E »

Ang leden till vxl länkaget - har du köpt grejjer för det eller? Jag gjorde en bonna-version med lite krams från Biltema som blev rikigt bra. Har dock för avsikt att göra om den - jag kör med två höger-gängade leder och det blev väl sådär att justera. Kan dock gräva fram vänstergängade vinkel-länkar om du är sugen. Jag tänket beställa ett par, de var billiga, och så skulle vi samköra tillverkningen av själva justerskruven. Kan de va nåt??

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#135 Post by Erol »

Henka_E wrote:Ang leden till vxl länkaget - har du köpt grejjer för det eller? Jag gjorde en bonna-version med lite krams från Biltema som blev rikigt bra. Har dock för avsikt att göra om den - jag kör med två höger-gängade leder och det blev väl sådär att justera. Kan dock gräva fram vänstergängade vinkel-länkar om du är sugen. Jag tänket beställa ett par, de var billiga, och så skulle vi samköra tillverkningen av själva justerskruven. Kan de va nåt??

Jag har redan ett nytt stag vid länkaget, samt gjort lite andra förbättringar
kom förbi garaget i helgen så kan du kolla!


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users