944 Turbo -90 | GTS-look....
-
- Addict
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
Re: 944 Turbo -90 - mera prylar :-)
Nu det nära....
MAF, MAP, piggyback, logger och ny wastegate är på plats, till helgen blir det första uppstart
Turbobytet får vänta nån månad till.
/Dea
MAF, MAP, piggyback, logger och ny wastegate är på plats, till helgen blir det första uppstart
Turbobytet får vänta nån månad till.
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
-
- Addict
Re: 944 Turbo -90 - säsongen inställd?
Nu är det inte särskilt nära längre...
Började med att jag inte fick kontakt med Piggy-Back datorn, felsökte igenom hela installationen men allt verkade OK.
Hann sen inte göra så mycket på ett tag men bestämde mig för att starta upp med Piggy-Backen förbikopplad idag.
Det positiva var att den startade och hade perfekt tomgång vilket innebär att MAF, chip och dom stora spridarna funkar som dom ska. Efter ett tag började det ryka från grenrörs/wastegate området och luktade bränt. Lät det stå ett tag men det slutade inte och det luktade inte heller direkt avgaser. Trots hjälp från garagegrannen lyckades vi inte lokalisera varifrån det rök.
Har bytt wastegate och monterat EGT-givare så jag har haft isär rören till/från wastegaten.
Bestämde mig iallafall för att köra upp ur garaget för att tvätta men då gick det inte att få i växel med motorn igång, funkar bra med motorn av, så nu verkar det vara problem med kopplingen också.....
Ska det bli nått åkt iår behöver jag nog fixa transport av bilen till Sandén för jag är aningen trött på det just nu.
/Dea

Började med att jag inte fick kontakt med Piggy-Back datorn, felsökte igenom hela installationen men allt verkade OK.
Hann sen inte göra så mycket på ett tag men bestämde mig för att starta upp med Piggy-Backen förbikopplad idag.
Det positiva var att den startade och hade perfekt tomgång vilket innebär att MAF, chip och dom stora spridarna funkar som dom ska. Efter ett tag började det ryka från grenrörs/wastegate området och luktade bränt. Lät det stå ett tag men det slutade inte och det luktade inte heller direkt avgaser. Trots hjälp från garagegrannen lyckades vi inte lokalisera varifrån det rök.
Har bytt wastegate och monterat EGT-givare så jag har haft isär rören till/från wastegaten.
Bestämde mig iallafall för att köra upp ur garaget för att tvätta men då gick det inte att få i växel med motorn igång, funkar bra med motorn av, så nu verkar det vara problem med kopplingen också.....
Ska det bli nått åkt iår behöver jag nog fixa transport av bilen till Sandén för jag är aningen trött på det just nu.
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- Nahpets
- Addict
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Re: 944 Turbo -90 - säsongen inställd
Tråkigt att höra ... hem och vila x antal dagar så kommer lusten smygandes igen 

-
- Addict
Re: 944 Turbo -90 - säsongen inställd
Två steg framåt och två tillbaka.....
Lät bilen stå lite över semestern och när jag kom tillbaka hade kopplingen lagat sig själv.... hade antagligen börjat lossna av de starter jag gjorde med växel i.
Sen började plötsligt Piggybacken kommunicera också, var tydligen väldigt kinkig när det gällde USB-RS232 adapter och i vilken ordning man anslöt USBn och startade programmet....
Konfigurerade upp Piggybacken med MAP och laddtryckstyrning och passade på att montera separat tryckgivare och varningsbox/shiftlight till Zeitronixet och sen blev det provstart med allt inkopplat.
Det positiva är att allt i styrsystemet (MAF, chip, piggyback, MAP och logger) funkar. Stabil tomgång trots spridare på 890cc/min och AFR som ligger på 14.6 - 14.8 när man håller på 2500 rpm (vilket väl är vad SBP testar?). Alla givare funkar och visar vettiga värden.
Eftersom den inte är besiktigad blev det bara ett parv varv på parkeringen.
Det negativa är att det fortsatte ryka och lukta bränt, har sen förra gången kollat att inget ligger mot eller har blivit bränt så det som återstår är antingen om det droppar nån vätska (inte så sannolikt) eller att jag har avgasläck efter montering av den nya wastegaten. Det luktar iofs inte riktigt avgaser men jag har inga andra ideér.
Vet inte riktigt hur jag ska hitta detta.
Har heller inte fått mina turbomonteringsdelar från USA, har väntat ett bra tag..., så det blir ingen runda till Sandén riktigt än.
/Dea
Lät bilen stå lite över semestern och när jag kom tillbaka hade kopplingen lagat sig själv.... hade antagligen börjat lossna av de starter jag gjorde med växel i.
Sen började plötsligt Piggybacken kommunicera också, var tydligen väldigt kinkig när det gällde USB-RS232 adapter och i vilken ordning man anslöt USBn och startade programmet....
Konfigurerade upp Piggybacken med MAP och laddtryckstyrning och passade på att montera separat tryckgivare och varningsbox/shiftlight till Zeitronixet och sen blev det provstart med allt inkopplat.
Det positiva är att allt i styrsystemet (MAF, chip, piggyback, MAP och logger) funkar. Stabil tomgång trots spridare på 890cc/min och AFR som ligger på 14.6 - 14.8 när man håller på 2500 rpm (vilket väl är vad SBP testar?). Alla givare funkar och visar vettiga värden.
Eftersom den inte är besiktigad blev det bara ett parv varv på parkeringen.
Det negativa är att det fortsatte ryka och lukta bränt, har sen förra gången kollat att inget ligger mot eller har blivit bränt så det som återstår är antingen om det droppar nån vätska (inte så sannolikt) eller att jag har avgasläck efter montering av den nya wastegaten. Det luktar iofs inte riktigt avgaser men jag har inga andra ideér.
Vet inte riktigt hur jag ska hitta detta.
Har heller inte fått mina turbomonteringsdelar från USA, har väntat ett bra tag..., så det blir ingen runda till Sandén riktigt än.
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
-
- Addict
Re: 944 Turbo -90 - ahhhrrrggg
Är det inte det ena är det det andra....
Var ute i helgen, plockade fram brandsläckaren och lät bilen stå på tomgång och bli varm och faktiskt efter en 10-15 min var all rök (all och all, det har varit ganska lite...) borta så då tänkte jag att nu är det bara att justera tomgångs AFR och besiktiga
Men..... testade igen att hålla den på 2500rpm (där dom ju testar AFR) och plötsligt ville den inte alls reglera in sig på 14,7 utan la sig istället på 12 och det funkar ju dåligt. Så nu blir det felsökning igen
/Dea
Var ute i helgen, plockade fram brandsläckaren och lät bilen stå på tomgång och bli varm och faktiskt efter en 10-15 min var all rök (all och all, det har varit ganska lite...) borta så då tänkte jag att nu är det bara att justera tomgångs AFR och besiktiga

Men..... testade igen att hålla den på 2500rpm (där dom ju testar AFR) och plötsligt ville den inte alls reglera in sig på 14,7 utan la sig istället på 12 och det funkar ju dåligt. Så nu blir det felsökning igen

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- tkgb
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
Testa att koppla bort lamdasonden,blir det ingen skillnad i afr så kan det ju vara den som har pajat.
mvh tommy
mvh tommy
-
- Addict
Testade att koppla bort sonden men då blev det sämre på tomgång och ingen skillnad vid 2500rpm. Nästan som att den inte går i closed-loop vid 2500rpm.
Testade också utan piggy-back och då blir tomgången perfekt men ingen skillnad vid 2500rpm.
Ska logga original lambdasonden också och se om den och bredbandslambdan visar samma vid 2500 rpm, annars skulle ju nån av dom kunna vara kass.
Det verkar som att det blir rätt AFR vid 2500 rpm första minuten när den är kall och att det sen blir 12.
/Dea
Testade också utan piggy-back och då blir tomgången perfekt men ingen skillnad vid 2500rpm.
Ska logga original lambdasonden också och se om den och bredbandslambdan visar samma vid 2500 rpm, annars skulle ju nån av dom kunna vara kass.
Det verkar som att det blir rätt AFR vid 2500 rpm första minuten när den är kall och att det sen blir 12.
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- DLS
- Addict
testa o montera tillbaka till original med lmm?
Så ser du om den går bra då så vet du att felet ligger i endera maf:en eller piggybacken alt. kablarna till dom.
Så ser du om den går bra då så vet du att felet ligger i endera maf:en eller piggybacken alt. kablarna till dom.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- Addict
Verkar som den här säsongen är körd
Piggybacken hade problem med att hålla en del inställningar i minne så den gav jag upp men tyvärr får jag inte rätt AFR vid 2500 rpm med chippet heller ...
Symptomen är lite intressanta.
Har loggat utspänningen från smalbandslambdan och det visar sig att så länge motorn är kall (dvs inte normal drifttemp) så funkar closed-loop både vid tomgång och 2500rpm (egentligen alla varvtal över tomgång) men så snart den är varm så funkar bara closed-loop på tomgång och även där hackar det till ibland.
Felet är alltså på något sätt temperaturrelaterat. Trodde först det även kunde bero på om DME var i kallstartsprogrammet eller inte men startar man i 25 grader vara ju inte kallstartdelen så länge...
Har testat och mätt allt jag kunnat komma åt:
- Alla kablar dubbelkollade (optiskt och mätta)
- DME tempsensor mätt vid kallt och varmt
- MAF-sensor rengjord och verkar ge korrekta värden
- MAP-sensorn ger korrekta värden (jmf mot mek laddtrycksmätare och Zeitronixgivaren)
- Full-last signalen kollad och beter sig korrekt
- mätt upp TPS som var OK (både switchen och potentiometern)
- Testat flera olika mappar
- Smalbandslambdan verkar ge vettiga värden men kommer nog ändå att byta
Kvar är att byta lambdasond och testa med någon annan DME..
/Dea

Piggybacken hade problem med att hålla en del inställningar i minne så den gav jag upp men tyvärr får jag inte rätt AFR vid 2500 rpm med chippet heller ...
Symptomen är lite intressanta.
Har loggat utspänningen från smalbandslambdan och det visar sig att så länge motorn är kall (dvs inte normal drifttemp) så funkar closed-loop både vid tomgång och 2500rpm (egentligen alla varvtal över tomgång) men så snart den är varm så funkar bara closed-loop på tomgång och även där hackar det till ibland.
Felet är alltså på något sätt temperaturrelaterat. Trodde först det även kunde bero på om DME var i kallstartsprogrammet eller inte men startar man i 25 grader vara ju inte kallstartdelen så länge...
Har testat och mätt allt jag kunnat komma åt:
- Alla kablar dubbelkollade (optiskt och mätta)
- DME tempsensor mätt vid kallt och varmt
- MAF-sensor rengjord och verkar ge korrekta värden
- MAP-sensorn ger korrekta värden (jmf mot mek laddtrycksmätare och Zeitronixgivaren)
- Full-last signalen kollad och beter sig korrekt
- mätt upp TPS som var OK (både switchen och potentiometern)
- Testat flera olika mappar
- Smalbandslambdan verkar ge vettiga värden men kommer nog ändå att byta
Kvar är att byta lambdasond och testa med någon annan DME..
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
-
- Addict
Fler tester utan resultat.... får trösta mig med att jag inte slet nått på däcken iallafall...
Försöker nu få tag i en extra DME och ett chip för #83 spridarna för att enkelt kunna byta till detta för att inte missa nästa säsong.
Har istället gjort lite kosmetiska förbättringar och fixat två paneler, två peak-hold & warning mätare och en tutknapp med riktigt Porsche-logga
Den ena panelen är besiktningsvänlig och den andra har uttag för piggyback och logger samt en MAP-switch.
/Dea
Försöker nu få tag i en extra DME och ett chip för #83 spridarna för att enkelt kunna byta till detta för att inte missa nästa säsong.
Har istället gjort lite kosmetiska förbättringar och fixat två paneler, två peak-hold & warning mätare och en tutknapp med riktigt Porsche-logga

Den ena panelen är besiktningsvänlig och den andra har uttag för piggyback och logger samt en MAP-switch.
/Dea
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- emm
- Addict
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
Oj vad fint!
Håller tummarna för att du hittar det du söker, så du kan slita gummi nästa vår!
Håller tummarna för att du hittar det du söker, så du kan slita gummi nästa vår!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- kghas
- S-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Har du målt vann temp måleren som sitter i blokken? Den sender et signal til DME eller KLR når motren blir varm slik at den skal gi magrere blanding. kanskje mappen din er laget uten at denne er kobbelt inn. Slik var det faktisk på min bil. Slet vanvittig med å finne ut av det...
Mvh Knut
931 Rally historique: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=33065
Ex 951: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14369
931 Rally historique: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=33065
Ex 951: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14369
-
- Addict
emm wrote:Oj vad fint!
Jag med

Mätarna är lite blingiga men peak-hold mätare med stegmotor från nått av de stora märkena blev lite svettigt, särskilt som jag också kan logga allt med Zeitronixen.
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
-
- Addict
Den är mätt både vid varm och kall motor och visar rätt värden.kghas wrote:Har du målt vann temp måleren som sitter i blokken? Den sender et signal til DME eller KLR når motren blir varm slik at den skal gi magrere blanding. kanskje mappen din er laget uten at denne er kobbelt inn. Slik var det faktisk på min bil. Slet vanvittig med å finne ut av det...
Intressant med din tempgivare, ska testa och köra utan den inkopplad och även ersätta den med ett fast motstånd som motsvarar att motorn är kall.
Hypotesen just nu är trasig DME eller trasig MAF-givare som ger fel värden. MAF + chip ska skickas till USA för kontroll.
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
-
- Addict
Inte hänt så mycket på senaste tiden, mest misstänkt är MAF-givaren så den ska skickas för kontroll om några veckor. Har också skaffat en extra DME för att utesluta fel i den.
Fick till slut ordning på Piggybacken iallafall, det var en kombination av en drivrutin som inte tyckte om Windows 7 och att datorn måste ställas om i "amerikanskt" läge med decimalpunkt istället för komma....
Back-up-planen är ett customchip från Bengt och behålla AFMen så det blir nått kört i sommar.
Tröstar mig med lite shopping, ny top-pipe till nya turbon
/Dea
Fick till slut ordning på Piggybacken iallafall, det var en kombination av en drivrutin som inte tyckte om Windows 7 och att datorn måste ställas om i "amerikanskt" läge med decimalpunkt istället för komma....
Back-up-planen är ett customchip från Bengt och behålla AFMen så det blir nått kört i sommar.
Tröstar mig med lite shopping, ny top-pipe till nya turbon

/Dea
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245