924 -76 | Räserbilen

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

Re: 924 -76 | Räserbilen

#121 Post by patand »

Kanonkul att Cédric som är van 924 pilot hoppar in! Ska bli intressant att följa varvtider och övriga intryck! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Tjonken
S2-Poster
Telefon: 0733821214
Bilmodell: 944 S -87, 924 -76
Årsmodell: 1987

#122 Post by Tjonken »

Förberedelserna inför morgondagens race kunde ha varit bättre. Det är nästan så att man börjar tro att det inte är meningen att vi ska köra...

*Lillen har halsont (har haft det i ett par veckor nu...)
*"D" är tydligen genomförkyld
*Bromsbeläggen vi beställde, som skulle kommit i onsdags, har givetvis inte kommit.
*Däcken vi hade beställt dök inte upp förrän idag...
*Jag jobbar fortfarande, och kommer inte att vara hemma förrän vid 7 imorgon bitti...

Men förutom det så är vi grymt sugna på racet, och extra kul att Cédric ska vara med!
"For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer" - John Gall

Porsche 944 S -87 "White Lion"
Porsche 924 -76 "Räserbilen" Inte riktigt hundra - Racing Team (Facebook)
Mercedes C32 AMG -02

Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592

Tjonken
S2-Poster

#123 Post by Tjonken »

Då så...

Vårt första 12-timmars race är avklarat! Vi hade en fantastiskt kul dag på Mantorp igår. :D
Vi hade t.o.m. vårat eget "hospitality center" (Lillens husvagn) med egen kock (min fru), där det under dagen serverades bl.a. stekta-ägg mackor, pasta, korv med bröd, kaffe och bulle mm. :D

20 ekipage hade kommit till start och reglerna inför racet sa att det skulle vara 11 förarbyten under dagen, dvs 12 körpass. Passade oss perfekt, eftersom det var så vi hade tänkt göra iaf. :)
Vår förstärkning, Cédric, körde första passet med den äran. Han satte vår snabbaste varvtid redan i första stinten. 1.46.963, det blev.
Allt flöt på bra, Cédric gjorde många omkörningar och körde som en kung. :)
Lillen körde efter honom, och efter 2 timmars körning låg vi faktiskt på 3:e plats!
Efter det så var det dags för "D" att köra. Allt gick bra och en timme senare var det min tur, men först var det dags att byta bromsbelägg (vi startade på samma belägg som vi körde dom sista två stinterna på i förra racet)
Min stint inehöll inga större överraskningar, men jag tyckte bilen kändes lite konstig i bakvagnen. Det kändes speciellt i första vänstern efter start/mål. Men jag harvade på trots det, men tyckte att varvtiderna kunde ha varit bättre. Jag har för mig att jag hade 1.48.8 som bäst då.
Men efter 4 timmars körning och trots ett beläggbyte låg vi fortfarande på 6:e plats

In i depå för förarbyte och Cédric gav sig ut igen. Men han var snabbt tillbaka eftersom nåt var fel där bak.
Det visade sig att bromstrumman höger bak var lös och glappade! Det var bara att dra åt och ut med honom på banan igen.
När han kom tillbaka för nästa förarbyte visade det sig att kvalitén på Mintex-beläggen vi köpte på Mekonomen var.....sådär. De var nämligen slut redan!
Under tiden "D" tog plats i förarsätet byttes beläggen igen, sen var det bara att skicka ut honom igen.
Inga incidenter, och efter en stund var det min tur igen.

Jag tar plats, sen hör jag Cédric fråga "D" hur han har kört. Beläggen var nämligen slut IGEN!!!
Jaha, vårat lager av nya belägg krymper fort (vi hade 4 nya uppsättningar med oss). Det var även dags att dra åt trumman höger bak igen...
En liten stund senare fick jag iaf rulla ut på banan igen. Allt flöt på bra, men precis innan det var dags för förarbyte såg jag att det sprutade gnistor från vänster fram under inbromsning! In i depå för förar- och beläggbyte igen... Nu var det dom sista beläggen som åkte på. Med 4 timmar kvar att åka. :|
Men Lillen hade redan gasat iväg hemåt för att plocka beläggen som satt på vår ena resevrdelsbil.

Cédric gav sig ut med inställningen att bromsa så lite som möjlig, samtidigt som mörkret sänkte sig över Mantorp Park. Det såg ut att flyta på hyggligt ändå, och till slut vinkade vi in honom för förarbyte.
När vi kollade till bromsarna då, så fanns faktiskt hälften kvar.
Lillen hade kommit tillbaka med ett par förvånandsvärt fräscha belägg, och slängde på sig overallen och körde ut på banan med order om att "för helvete, bromsa inte". :D

En timme senare var det dags för "D" att ta plats bakom ratten, och dom "nya" beläggen tog plats i oken.
När vi hade vinkat in honom för sista förarbytet kollades bromsarna. Dom såg inte ut att ha slitits alls!
Skönt, tänkte jag. Då kan man ju köra normalt, med bromsar. :)

Iväg for jag, och till skillnad från förra racet, så såg man ju faktiskt riktigt hyggligt i mörkret. 3 st Bosch Profi och 100-wattare i orginalljusen gjorde verkligen susen!
Efter att jag tyckte att jag såg gnistor vid inbromsningen till Mjölby-kurvan igen, så tog jag det lite lugnare några varv. Nu kom även en ny spänningsfaktor med i spelet... Ärtsoppetjock dimma hade rullat in, både i partiet Mjölby - F2 - Depåkurvan och lite grann mellan Parisern och Chikanen. Men den flyttade på sig hela tiden, så man visste aldrig var man kunde vänta sig "blindheten".
I vilket fall som helst så ökade jag farten efter att ha släppt förbi den vita 850:an (nr.5), och hängde mig som ett frimärke i arslet på honom. Han var betydligt snabbare än mig på rakorna, men så fort det svängde så var jag i hans kofångare igen. Jag hade skitkul! Jag ville inte köra förbi, även om han nog trodde det, det var ju skitbra att ha honom som "ledarhund" genom dimman! :D
Men jag tror att han blev rätt stressad, för han gjorde en del grova missar, men jag satt mest och log för mig själv och stannade bakom. Riktigt kul hade jag!

Klockan 22.00 tog målflaggan av bil nr.88 (Ark racing). Stort grattis till dom för en väl genomförd tävling!
Och våran Räserbil tog ytterligare en målflagg! :#cheers:
Av 20 startande så var vi 8 bilar som rullade i mål, och vi var sist av dom. Men skulle vi ha en tävling i att byta bromsbelägg snabbast, så tror jag nog vi ligger rätt bra till. :lol:

Vi är på det stora hela mycket nöjda ändå. Dels höll däcken betydligt bättre än vi hade trott, vi bytte nämligen aldrig... Så den uppsättningen som sitter på nu har rullat 5 + 12 timmar, och det är fortfarande lite kvar på dom! Och dels för att bilen bara går och går, utan några större missöden maskinellt.

Ett stort tack till Cédric, för engagemanget och sällskapet. Kanske blir fler tävlingar för din del? :wink:
Och ett stort tack till SLC och funktionärer som gör det hela möjligt! :#pray:
"For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer" - John Gall

Mercedes C32 AMG -02

Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592

Cédric
Addict
Bilmodell: 924 turbo, 924

#124 Post by Cédric »

Det var en jäkligt kul dag! Kul team och kul tävling, förvånad också att alllt höll ihop så bra (bortsett från bromsarna). Jag tror tyvärr inte att vi hade så mycket broms bak under racet, det i kombination med smörbelägg var ju kanske lite hämmande för vår framfart. Men tempot på banan va det inge fel på, i synnerhet med tanke på att vi hade älst bil på banan. Jag undrar lite hur det kommer se ut när höger trumma tas av, det var många varv som vi drog åt den där muttern under dagen. Men som tur va körde vi inte volvo så vi slapp spränga motorn, dom bilarna hade inte en vacker statistik denna rejsdag :)

Husvagnen med "restaurangservice" var ju årets bästa ide, hur bra som helst :)

Tackar temet för en kul dag och hoppas att det blir fler nästa säsong !!

Eddie Varvstopp
Addict
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984

#125 Post by Eddie Varvstopp »

Grattis till målgången! Tycker det är starkt jobbat av er och det verkar vara an hit att köra Porsche ;) . Riktigt trevlig rejsrapport!

Märkligt att det tar så mycket bromsbelägg. Är det banan som är så hård på bromsarna? Jag vet inte om det är jag men när jag kört samma set Ferodo Premier (gatbelägg jag rekommenderar) på 2 säsonger vilket i tid ungefär motsvarar 12h bantid. F.ö. är det origianalbromsar med släta skivor och bromskylning jag har.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Mats Jacobsson
Addict
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej

#126 Post by Mats Jacobsson »

Pratade med Utson om bromsar, han nämnde att slitna skivor äter upp beläggen. Nu har jag inte kollat hela er tråd men har ni bytt skivor? Min åt belägg innan jag bytte skivor. Bara som ett tipps :) Jag förmodar att oken glider lätt och släpper som de ska. Stort grattis till målgång, kul att bilen håller ihop.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

Cédric
Addict

#127 Post by Cédric »

Jag skrev ju den troliga anledningen ovan, skulle gissa på att huvudcylinder eller cylindrarna bak inte är helt friska, anade lite oråd redan från början då det kändes som det vavr en dunkudde under pedalen, trummorna var inte särskilt varma efter ett heat och backarna helt oslitna även fast dom gått 2x5h + detta rejs. detta i kombination med riktigt dåliga frambelägg tror jag gav ovanstående resultat. Jag har ju själv smiskat 924 timme efter timme på bana tidigare utan några som helst bromsproblem, inte ens i 30 graders värme. Dom beläggen höll dessutom i 3 säsonger. Men nu är det ju ingen som vill lyssn på mig tyvär :)

Skivorna fram är knappt slitna alls..

Mats Jacobsson
Addict
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej

#128 Post by Mats Jacobsson »

Cédric wrote:Jag skrev ju den troliga anledningen ovan, skulle gissa på att huvudcylinder eller cylindrarna bak inte är helt friska, anade lite oråd redan från början då det kändes som det vavr en dunkudde under pedalen, trummorna var inte särskilt varma efter ett heat och backarna helt oslitna även fast dom gått 2x5h + detta rejs. detta i kombination med riktigt dåliga frambelägg tror jag gav ovanstående resultat. Jag har ju själv smiskat 924 timme efter timme på bana tidigare utan några som helst bromsproblem, inte ens i 30 graders värme. Dom beläggen höll dessutom i 3 säsonger. Men nu är det ju ingen som vill lyssn på mig tyvär :)

Jag tror på din teori Cédric :lol:
Får väll åka ut och härja med dom i sitt garage :evil: :o
Fast då får jag nog bara igen med något annat...... :lol:
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

Eddie Varvstopp
Addict
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984

#129 Post by Eddie Varvstopp »

Cédric wrote:Många kloka ord... Men nu är det ju ingen som vill lyssn på mig tyvär :)

Du har nog bäst erfarenhet så dina kommentarer smäller högst ;) . Så jag hoppas i.v.f. ni löser det. Även om det innebär renoverad HBC och vettigare belägg så tror jag att det blir billigare totalekonomiskt men framförallt slipper ni kladda med klossbyte lika ofta under rejsen.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

Cédric
Addict

#130 Post by Cédric »

Blev mest lite trött på allt kackel och ickevetenskap om bromssystemet som flödade av folk som trampade förbi i depån :)..

Kollade igenom loggningen också, loggade 184 varv innan telefonen dog, kan ta ett tag att kika igenom :). Både grendosan och cigg-laddaren till telefonen ramlade ihop i smulor efter 12h. Klart gott betyg till bilen som trots 4 grabbars misshandel i 12h inte gav upp :)

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo

#131 Post by patand »

Låter skitkul med 924 i långlopp! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Tjonken
S2-Poster

#132 Post by Tjonken »

Då jag inte tog några bilder själv i lördags, så har jag inga att lägga upp här. :(
Men däremot har några vänliga själar lagt upp lite bilder i vår Facebook-grupp. Dom finns till beskådande här: http://www.facebook.com/group.php?gid=1 ... 7&v=photos" onclick="window.open(this.href);return false;.
Och för er som inte har facebook, så går det utmärkt att se bilderna ändå (tror jag, iaf). :D

Mercedes C32 AMG -02

Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592

lutte
S-Poster

#133 Post by lutte »

Stämmer, gick bra att se bilder utan att vara Facebook-medlem! Läckert startnummer ni har på bilen å ni kör så bromsskivorna glöder - bra! Fint namn på teamet också! Skulle vilja titta på lite långlopp nästa år - var hittar man kalender? Thomas

Tjonken
S2-Poster

#134 Post by Tjonken »

lutte wrote:Stämmer, gick bra att se bilder utan att vara Facebook-medlem! Läckert startnummer ni har på bilen å ni kör så bromsskivorna glöder - bra! Fint namn på teamet också! Skulle vilja titta på lite långlopp nästa år - var hittar man kalender? Thomas
Det finns ingen kalender klar för nästa år, men det skulle visst komma en under vintern.
Eventuellt blir det ett race den 27 november, men vi står över det och satsar på 24h Winterhell som går av stapeln i slutet på februari. Jag återkommer när jag vet exakt datum.

Lite info om olika kommande tävlingar finns på http://www.slc.se/index4.htm" onclick="window.open(this.href);return false;.

Mercedes C32 AMG -02

Thomas Petersen
PCS# 7321
ÖSK# 592

lutte
S-Poster

#135 Post by lutte »

Tack för länken - det blir till att avvakta 2011 års kalender och sedan tuffa iväg och titta någon gång nästa år. Nu gäller det bara att överleva vintern, det finns dom som tror att den blir lika tuff som den förra! / Thomas

Post Reply