Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
YocaL
Turbo-Poster
Posts: 676 Joined: 2007-04-24 16:25:31
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Jönköping
Contact:
#106
Post
by YocaL » 2008-11-11 11:33:47
/ Johan Roberg
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=14393/][b] Biltråd[/b][/url]
Per Huzell
Turbo-Poster
Posts: 881 Joined: 2006-05-01 15:53:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:
#107
Post
by Per Huzell » 2008-11-11 22:25:51
Tack för hurra ropen grabbar.
Er support är härlig!
Jo, tack såg faktiskt den. För extrem?
Det där när man både fräst topp och block känns lite häftigt.
Erol - Darton Foder?
Var vänlig och beskriv.
Hade vi inte en extremt orange bil på Elmia förra året som hade lösa foder från 9??
[i]Speed is Everything[/i]
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193 Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:
#108
Post
by Pehr Johnsson » 2008-11-11 22:42:30
Per Huzell wrote: Tack för hurra ropen grabbar.
Er support är härlig!
Jo, tack såg faktiskt den. För extrem?
Det där när man både fräst topp och block känns lite häftigt.
Erol - Darton Foder?
Var vänlig och beskriv.
Hade vi inte en extremt orange bil på Elmia förra året som hade lösa foder från 9??
Jo det var Rob1ns extrema bygge med lösa foder.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
Erol
Moderator
Posts: 4350 Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:
#109
Post
by Erol » 2008-11-11 23:18:27
Per Huzell wrote: Tack för hurra ropen grabbar.
Er support är härlig!
Jo, tack såg faktiskt den. För extrem?
Det där när man både fräst topp och block känns lite häftigt.
Erol - Darton Foder?
Var vänlig och beskriv.
Hade vi inte en extremt orange bil på Elmia förra året som hade lösa foder från 9??
Robin tror jag använder foder från 996, om jag minns rätt.
http://www.dartonsleeves.com/mainpage.htm
Eftermarknadsfoder, PM:a Corleone, han kan förklara bättre då han har
uppgraderat till dessa.
Som jag har fattat det så borrar/fräser man bort orginalfodren:
Där efter sätter man dit kraftigare/tjockare foder:
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Per Huzell
Turbo-Poster
Posts: 881 Joined: 2006-05-01 15:53:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:
#110
Post
by Per Huzell » 2008-11-13 10:21:59
OK, använder man std-kolvar?
Jag är lite uppatgen denna vecka (står på mässa) , men ska kolla på det här till helgen
[i]Speed is Everything[/i]
Per Huzell
Turbo-Poster
Posts: 881 Joined: 2006-05-01 15:53:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:
#111
Post
by Per Huzell » 2008-11-17 09:47:03
Pehr Johnsson wrote: Jo det var Rob1ns extrema bygge med lösa foder.
Vem byggde den då?
Är det inte hans pappa som har en firma i Skåne. Tolli? TJ?
Pehr - Hjälpa mig att hitta kontaktuppgiften.
[i]Speed is Everything[/i]
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193 Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:
#112
Post
by Pehr Johnsson » 2008-11-17 09:55:23
Robin Jonasson heter han. Hans pappa Bosse driver GT Motorsport tillsammans med Jaan Tolli. Tror även att Robin jobbar där.
GT Motorsport
Ådalsgatan 5
253 73 Gantofta
Tel: 042-220970
Fax: 042-220970
info@gtmotorsport.se
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
Per Huzell
Turbo-Poster
Posts: 881 Joined: 2006-05-01 15:53:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:
#113
Post
by Per Huzell » 2008-11-17 10:05:53
Tackar!
[i]Speed is Everything[/i]
Per Huzell
Turbo-Poster
Posts: 881 Joined: 2006-05-01 15:53:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:
#114
Post
by Per Huzell » 2008-11-17 13:53:52
Jaha, då har man ringt runt lite och lärt sig nåt om motorblock.
Pratade först med Bosse på GT Motorsport 042-220970 som ju byggt Robins oranga bil med lösa foder från en 996 turbo. De rekommenderade att ringa Ultra.
Ultra motor 08-550 94 655, Tomas.
Dom kan sätta i torra foder, dvs att man borrar ur och pressar i ett stålfoder. Då får man byta till JE-kolvar som dom säljer och bör nog göra operationen på alla fyra cylindrar för att inte få obalans i veven.
I princip skulle man väl kunna väga in en kolv mot de andra, men det är inte att rekommendera.
Darton foder som nämns tidigare i tråden är våta foder där man bearbetar bort hela orginalfodret och sätter i stål/gjutjärnsfoder. Då tillverkar man också nån styrning längst upp för attt hålla fodret rätt på plats i blocket (så att det inte vickar om ni förstår).
Torra stålfoder ca 20.000 SEK.
Våta "Darton"-foder ca 30.000 SEK.
Åkte sen på chans på lunchen till vår motorrenovering här i Jönköping.
Jönköpings motorrenovering 036-16 37 00 och pratade med dem. Dom hade varit på en kurs i Göteborg för ett tag sen och sett hur man renoverar block. Tyska KS har en lösning. Merca har tydligen ett liknande block som 944 så metoden är beprövad.
Fick tele till Walléns motorrenovering 031-22 22 90, Peter.
Mycket trevlig kille som berättade att det här kunde dom nog göra. Borrar ur och sätter in ett nytt torra alu-foder. Sen preppar alu-silen med nån smörja för inkörning. Fördelen är att man behåller orginal kolvar och behöver inte göra några andra ingrepp.
Alu-foder ca 4-4500 SEK.
De verkar också kunna göra alu-silbeläggningar ifall nån behöver reparera ett cylinderlopp.
EDIT: la in lite ca-priser ovan
Last edited by
Per Huzell on 2008-11-17 14:29:04, edited 1 time in total.
[i]Speed is Everything[/i]
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193 Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:
#115
Post
by Pehr Johnsson » 2008-11-17 13:59:48
Inget av det här är ju gratis, fick du några kostnadsförslag?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
Per Huzell
Turbo-Poster
Posts: 881 Joined: 2006-05-01 15:53:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:
#116
Post
by Per Huzell » 2008-11-17 14:27:38
Pehr Johnsson wrote: Inget av det här är ju gratis, fick du några kostnadsförslag?
Jo, men jag har inte kommit upp på stolen som jag ramlade av
Jag lägger in det i inlägget ovan.
Sen tycker jag det är upp till var och en att ringa och kolla. Man vet ju inte vilka tillägg som kan komma.
[i]Speed is Everything[/i]
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193 Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:
#117
Post
by Pehr Johnsson » 2008-11-17 14:33:47
Priset för Alu-foder var ju trots allt ganska bra. Fast sen tillkommer ju allt jobb runt om...
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
Per Huzell
Turbo-Poster
Posts: 881 Joined: 2006-05-01 15:53:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:
#118
Post
by Per Huzell » 2008-11-17 14:42:20
Pehr Johnsson wrote: Fast sen tillkommer ju allt jobb runt om...
Blod, svett och tårar samt ett par packningssatser för 2-3 tusen...
[i]Speed is Everything[/i]
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193 Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:
#119
Post
by Pehr Johnsson » 2008-11-17 14:47:18
...och iom nedplockningen av motorn så vaknar uppgraderingsdjävulen samt att man alltid hittar något annat som borde fixas när motorn ändå är delad (kolvringar, lager mm)!!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
Erol
Moderator
Posts: 4350 Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:
#120
Post
by Erol » 2008-11-17 20:02:03
Per Huzell wrote: Pehr Johnsson wrote: Fast sen tillkommer ju allt jobb runt om...
Blod, svett och tårar samt ett par packningssatser för 2-3 tusen...
2-3 låter lite optimistiskt, om man inte snålar..
Jag har för mig att jag landade på 7-8 tusen, för packningar, ringar och
lager! Känns dumt å göra nått halvdant när man har allt nerplockat.
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Users browsing this forum: No registered users