944 -85B | Clubräser

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#106 Post by FSN »

headline wrote:Trrrrrrrrrummmmvirvel!

Häpp!! Häpp!!

Hjärtligt välkomna till "Stortätar´n - behind the scenes"


Vevaxeltätningen och ny fuelrail stod på trixlistan:

Varför plocka bort allt krimskrams som hjulupphängning osv som sitter fast kring motorn? Bättre att lossa allt i ett jättepaket, tvärbalk och styrrack och hela klabbet!!
Image

Häpp! Det finns ju all plats i värden för mekande!
Image

Här har det kommit olja.
Image

Det var inget fel på packboxen men jag hade inte monterat den riktigt. :bang2: Den skulle bara längre in... Det läckte vid hålet för skruvmejsel eller annat verktyg för att bända ut packboxen. Den satt helt enkelt för lång ut.
Image

Men eftersom jag hade en ny packning var det ju bara att byta och titta att allt stod rätt till på andra sidan! Här ska tätas med nytt!!
Image

Så här ska det se ut! Nu är tanken att jag inte ska behöva kludda med detta mer. :D
Image

Fuelrailen åkte på av bara farten efter lite modifiering. Den kommer från en pre-85:a och dom har lite annan placering och dragning av slangar bla. Lite high-techfix löste det! ;) Sen var det provtur och vi är tillbaka i startgroparna! Lite plockepinn på framvagnen och lite diverse men tätt håller det!
Image


Kan nog bli åka av på fredag ändå som det ser ut nu!
:#944burn:

Bromsarna känns ok men bakhjulen låser upp först. Är nog däcken som är oklistriga bak...dom är från 1993... :roll: Annars finns det hopp om det!

Mvh Gustav
Hoppas att det håller ihop för dig nu så ses vi på Lördag.

Ser du en liten tjock farbror i smurfblå overall (med nya Sabelt skor) som ivrigt fäktande och med hög röst försöker övertyga besiktningsmannen och tävlingsledningen om att min bil visst skall i i Roadsport B så är det jag.... :roll:

Du kanske skall dra om bromsrören så du får en krets bak och en fram och in med en ställbar reducering bak?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#107 Post by Eddie Varvstopp »

Fasen vad gott att det löste sig :d=:
Lycka till med körningen till helgen!!
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#108 Post by headline »

Eddie Varvstopp wrote:Fasen vad gott att det löste sig :d=:
Lycka till med körningen till helgen!!
Jag kommer vara tapper ända in i slutet, får se om det håller. Jag har lite problem med bromsarna vilket är mitt största orosmoln. Besiktning verkar bli ett stort problem dessutom! Kanske kanske syr jag ihop det! Jag har en räseroverall på gång så om någon ser en räka i röd overall vid en vit 944 på Knutstorp i helgen så är det jag och då har jag troligtvis löst dom akuta problemen! :wink:

Frågan är hur hårda dom är om bilen inte är besiktigad...

/Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Otto.D
S2-Poster
Posts: 236
Joined: 2005-02-07 10:24:42
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Landskrona
Contact:

#109 Post by Otto.D »

Annars finns ju RS = inget bes krav
Otto

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#110 Post by headline »

Oj oj...

Nu har det hänt saker!

Kom hem till bilen vid 2100 i torsdags för sista-minutenkontroll inför den tänkta sistaminutenbesiktningen dagen därpå. Luftade bromsarna (utan att det kom någon luft denna gång heller) men däremot hände något med pedalen och den blev stum och fin! Fixade även till en dragögla i fall om jag skulle klara mig till MGCC KM1 på lördagen.

Blev ganska bra men det går att förbättra men det får vara så till en början. Lätt och fin är den och den får plats under täcklocket dessutom, bara skruva loss locket när det ska åkas! :D

Image Image

Skulle ställa på bilen men när jag knappade in grejerna på VV:s hgemsida fick jag svaret att det inte fanns någon försäkring på fordonet och sådeles kan dete inte ställa på...Vad i helvete!! Jag har ju fixat detta!! Försäkringsbrevet ligger ju hemma (har iofs inte ens hunnit öppna det än) så det SKA ju funka!
Kom i säng trött efter 24.00 och lite lagom nojig att grejerna skulle hålla ihop under kommande aktiviteter. Upp med tuppen vid 05.45 och iväg mot Drive-inbesiktningen i Trollhättan. Kom dit kvart över sex som tionde ekipage i ordningen...Han som kom dit först var där 04.30 och han såg rätt sliten ut... :shock: Väntetiden skulle bli till typ lunchtid och jag skulle vara i Linköping 13.00 på licenskursen. Det är över 30 mil och ca 4 timmars bilfärd dit. Tidsekvationen såg minst sagt omöjlig ut! :cry:
Image

Gick in och pratade med en besiktningsman och förklarade min snåriga situation och förklarade att han inte kunde göra något åt kösituationen... Besviken satte jag mig på en bänk i besiktningshallen och funderade på hur i helsike saker och ting skulle kunna gå att få ihop...

-"Jag kan kolla om vi har fått in några avbokningar!" säger besiktningsmannen. Sagt och gjort och tur ska man ha ibland, det fanns en tid 07.20 och fem minuter före utsatt tid blev jag invinkad, före hela Drive-inkön inklusive "04.30-mannen"! Jag kan säga att det var en bra tung sten som föll av mina axlar.

Bilen gick igenom utan anmärkning förutom lite strul med parkeringsljus, inget återbesök! Bromsarna var mycket jämna och fina vilket kändes bra då detta var mina största farhågor kvällen innan.
Image
Tillbaka hem och käka frukost, förbereda diverse inför jungfruresan på drygt 30 mil. Ringde Folksam och frågade vad som hänt med min försäkring och efter lite koll hade jag försäkrat en terrängskoter i norrland... Det hade hänt nåt så en siffra hade blivit fel... Nåja, det fixades till och jag kunde ställa på bilen.

Kom iväg strax efter 9 och jag kan säga att jag satt på nålar där bakom ratten. Jag har ju bara kört runt kvarteret och till besiktningen ungefär.

Ett gäng timmar senare anländer jag till Linköpings motorstadion och det är dags för licenskurs. Tyvärr tog jag nästan inga bilder då jag hade annat att tänka på under dagen. Det var ca 12-13 bilar nånting av olika kvalisort som var med. Den enda bilden jag har är denna depåbild.
Image

Hade lite tekniska problem med bakluckan som poppade upp när det skumpade. Jag hade tajtat upp justerpiggarna lite för hårt så det var bara att justera men det tog lite koncentration från körningen till en början.

Totalt blev det 4 körningar med ca 8 varv per gång och efter feedback och ökad bekantskap med bilen gick det väl ganska ok. Kul var det definitivt! Det kom en skur under ett pass och det var väldigt nyttigt och spännande att känna hur stor skillnad det blir med bara lite fukt på banan!

Åkte från Linköping efter 22.00 ganska sliten och kom hem vid halv tre. Tvingades göra en del stopp för att hålla mig körduglig + en powernap på 20 mionuter vi ett tillfälle. Vid det här laget hade jag släppt alla tankar på att ta mig till Ring Knutstorp dagen därpå och kände att det fick vi stå över. Idag ska jag tvätta bilen för första gången (har inte ens haft tid till det...) och ny olja och filter. Känns som att motorn är inkörd för den känns lite mindre rå i ljud och jämnhet.

Avslutar med en bild från en av pauserna på vägen hem och konstarerar att första äventyret med bilen gick bra! :D

Image

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#111 Post by patand »

Kanonbra nyheter Gustav! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#112 Post by Maxx »

Grattis! En skön resa mentalt antar jag? ;)

Nu har du många framtida äventyr med bilen att se fram mot. :D
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#113 Post by Pär Hylander »

Intensiv dag!

Ofta är det ngt som strular, en poppande baklucka låter som ett läge för silvertejp!

När är näste körning inplanerad? PCSR lördag? KM2 helgen efter? Eller ngt annat?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#114 Post by headline »

Tack alla för dom goa kommentarerna! Mentalt är det mycket lättare helt klart!! :D

Det löste sig med luckan efter att jag justerat den lite, tejp hade jag ingen!

Jag missar tyvärr KM2 då jag ska på bröllop (inte mitt) så närmast är bankörning på Knutan med PCS. Vad är det för regler på PCSR förutom licens?

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#115 Post by Eddie Varvstopp »

headline wrote:....Jag missar tyvärr KM2 då jag ska på bröllop (inte mitt) så närmast är bankörning på Knutan med PCS. Vad är det för regler på PCSR förutom licens?

Mvh Gustav
Kolla på PCS hemsida och banmöteskalendern där står ungefär allt rörande deras banmöten ;) :D
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#116 Post by patand »

Eddie Varvstopp wrote:
headline wrote:....Jag missar tyvärr KM2 då jag ska på bröllop (inte mitt) så närmast är bankörning på Knutan med PCS. Vad är det för regler på PCSR förutom licens?

Mvh Gustav
Kolla på PCS hemsida och banmöteskalendern där står ungefär allt rörande deras banmöten ;) :D
Eller så kollar man snarare på PCSRs hemsida efter som det är reglerna för det han frågar efter... ;) :P
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#117 Post by Eddie Varvstopp »

patand wrote:
Eddie Varvstopp wrote: Kolla på PCS hemsida och banmöteskalendern där står ungefär allt rörande deras banmöten ;) :D
Eller så kollar man snarare på PCSRs hemsida efter som det är reglerna för det han frågar efter... ;) :P
Ja, det kanske är dags för mig att lära mig läsa snart... :roll:
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#118 Post by Pär Hylander »

headline wrote:Tack alla för dom goa kommentarerna! Mentalt är det mycket lättare helt klart!! :D

Det löste sig med luckan efter att jag justerat den lite, tejp hade jag ingen!

Jag missar tyvärr KM2 då jag ska på bröllop (inte mitt) så närmast är bankörning på Knutan med PCS. Vad är det för regler på PCSR förutom licens?

Mvh Gustav
Jag vet inte riktigt, tror att är licens och gatbil är ok. Antagligen pers utrustning oxo.

Så jag tror att du och ditt ekipage platsar fint. Mer körning (typ dubbelt så mycket) jmf pcs banmöte tror jag.

Alla "tror" i meningarna ovan är för att jag aldrig själv kört med pcsr, det blir premiär på lördag.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#119 Post by headline »

Per, du ska köra funktionärskörningen? Hur funkar det, vad är skillnaden? Såg på hemsidan att det är billigare men jag antar att det blir lite mindre körning. Vi får se hur det blir, har inte bokat nåt än så jag är lite sent ute... Sen håller jag på att kolla upp mina framdämpare då jag är lite orolig för dom. Kör gärna inte sönder dem så de inte går att laga/serva.

Det tråkiga med PCS är att jag alltid måste köra OR på varje ny bana (vet inte om jag tar i eller om jag verkligen behöver det) men det återstår att se! Man vill ju inte vara stoppkloss men samtidigt inte det motsatta! Tiden får väl utvisa om jag tvingas äta upp min hatt! :lol:

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#120 Post by patand »

headline wrote:Det tråkiga med PCS är att jag alltid måste köra OR på varje ny bana
Det är ju bara första PCS träffen man är tvungen att köra OR. Inte varje träff på ny bana! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]