Oj oj...
Nu har det hänt saker!
Kom hem till bilen vid 2100 i torsdags för sista-minutenkontroll inför den tänkta sistaminutenbesiktningen dagen därpå. Luftade bromsarna (utan att det kom någon luft denna gång heller) men däremot hände något med pedalen och den blev stum och fin! Fixade även till en dragögla i fall om jag skulle klara mig till MGCC KM1 på lördagen.
Blev ganska bra men det går att förbättra men det får vara så till en början. Lätt och fin är den och den får plats under täcklocket dessutom, bara skruva loss locket när det ska åkas!
Skulle ställa på bilen men när jag knappade in grejerna på VV:s hgemsida fick jag svaret att det inte fanns någon försäkring på fordonet och sådeles kan dete inte ställa på...Vad i helvete!! Jag har ju fixat detta!! Försäkringsbrevet ligger ju hemma (har iofs inte ens hunnit öppna det än) så det SKA ju funka!
Kom i säng trött efter 24.00 och lite lagom nojig att grejerna skulle hålla ihop under kommande aktiviteter. Upp med tuppen vid 05.45 och iväg mot Drive-inbesiktningen i Trollhättan. Kom dit kvart över sex som tionde ekipage i ordningen...Han som kom dit först var där 04.30 och han såg rätt sliten ut...

Väntetiden skulle bli till typ lunchtid och jag skulle vara i Linköping 13.00 på licenskursen. Det är över 30 mil och ca 4 timmars bilfärd dit. Tidsekvationen såg minst sagt omöjlig ut!
Gick in och pratade med en besiktningsman och förklarade min snåriga situation och förklarade att han inte kunde göra något åt kösituationen... Besviken satte jag mig på en bänk i besiktningshallen och funderade på hur i helsike saker och ting skulle kunna gå att få ihop...
-"Jag kan kolla om vi har fått in några avbokningar!" säger besiktningsmannen. Sagt och gjort och tur ska man ha ibland, det fanns en tid 07.20 och fem minuter före utsatt tid blev jag invinkad, före hela Drive-inkön inklusive "04.30-mannen"! Jag kan säga att det var en bra tung sten som föll av mina axlar.
Bilen gick igenom utan anmärkning förutom lite strul med parkeringsljus, inget återbesök! Bromsarna var mycket jämna och fina vilket kändes bra då detta var mina största farhågor kvällen innan.

Tillbaka hem och käka frukost, förbereda diverse inför jungfruresan på drygt 30 mil. Ringde Folksam och frågade vad som hänt med min försäkring och efter lite koll hade jag försäkrat en terrängskoter i norrland... Det hade hänt nåt så en siffra hade blivit fel... Nåja, det fixades till och jag kunde ställa på bilen.
Kom iväg strax efter 9 och jag kan säga att jag satt på nålar där bakom ratten. Jag har ju bara kört runt kvarteret och till besiktningen ungefär.
Ett gäng timmar senare anländer jag till Linköpings motorstadion och det är dags för licenskurs. Tyvärr tog jag nästan inga bilder då jag hade annat att tänka på under dagen. Det var ca 12-13 bilar nånting av olika kvalisort som var med. Den enda bilden jag har är denna depåbild.
Hade lite tekniska problem med bakluckan som poppade upp när det skumpade. Jag hade tajtat upp justerpiggarna lite för hårt så det var bara att justera men det tog lite koncentration från körningen till en början.
Totalt blev det 4 körningar med ca 8 varv per gång och efter feedback och ökad bekantskap med bilen gick det väl ganska ok. Kul var det definitivt! Det kom en skur under ett pass och det var väldigt nyttigt och spännande att känna hur stor skillnad det blir med bara lite fukt på banan!
Åkte från Linköping efter 22.00 ganska sliten och kom hem vid halv tre. Tvingades göra en del stopp för att hålla mig körduglig + en powernap på 20 mionuter vi ett tillfälle. Vid det här laget hade jag släppt alla tankar på att ta mig till Ring Knutstorp dagen därpå och kände att det fick vi stå över. Idag ska jag tvätta bilen för första gången (har inte ens haft tid till det...) och ny olja och filter. Känns som att motorn är inkörd för den känns lite mindre rå i ljud och jämnhet.
Avslutar med en bild från en av pauserna på vägen hem och konstarerar att första äventyret med bilen gick bra!
Mvh Gustav