924 -80 | Med personlig servicetekniker

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#106 Post by Mattias 924 »

QV_ wrote:(Ja Mattias de ligger i soptunnan)
Ja, säkert!
"patand" skrev:
Om inget strular...

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#107 Post by QV_ »

Får väll ta ett foto då :twisted:
/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#108 Post by QV_ »

Inte för att det stog högst upp på att göra listan men jag skummade av Blocket och fann några 968 stolar i Flen. Tur för mig så var säljaren mycket ovillig att sända stolarna utan ville ha hämtning på plats.

De flesta delarna jag köpt har blivigt hämtade med cabben, så även denna gång..
Image

Efter att ha kollat vilka kablar som fanns kvar ifrån "slaktbilen" så hittade jag några grova från den extra säkringshållaren som fick agera strömmatning till stolarna.
Stolarna är både bättre/sämre än de vi hade i Porschen men dessa gillas av ägarinna för att de är bekväma. Att man sedan kan få till sittstälningen bättre gör ju inget.

Image
ImageDet blir lite mera åla när man skall in och ur men man sitter bra i dom.

/Janne

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#109 Post by patand »

Jag trodde det där gamla randiga tyget slutade existera i bilarna under 80-talet... men fanns det i 968a så levde det kvar längre än så alltså. :) Passade ju perfekt i er bil.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#110 Post by QV_ »

Stolarna passar ju "bolt on" desutom. Lite längre glidskenor men eftersom det är fler hål i dom än till 924 så passar de iallafall. Dessa stolar hade säkerhetsbältet fästat i stolen och inte i karossen som på 924 men det var bara att skruva bort och montera stolen i bilen. Sen att ryggstödet justeras med en spak i framkant var nytt för mig men i praktiken rätt bekvämt eftersom sparklåderna är breddade innåt på just denna bil.

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#111 Post by QV_ »

Hade en stund över på kvällen och tänkte att bakre kofångare skall väll komma i linje med karossen någongång så det vart lite kvällsmecka efter middagen. Dock upptäckte jag rätt snart att någon annan försökt få bort kofångaren innan utan att ha lyckats. tur för mig att det var högra sidan som djävlades. Där får man in tigersågen i bogseröglan :twisted: så nu är den borttagen.

/Janne

faktiskt första gången jag använt tigersåg på en bil.

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#112 Post by QV_ »

Spår efter tigersågen
Image
Image

Kollade runt lite efter resverdelar och fann några frächare fästen. Under provmonteringen fick jag någon minnesbild av några rostfria M8 med oförlorbar bricka som vart över från något straffarbete på jobbet
Image

Efter lite pyssel så kom stötfångaren på plats. Hade lite funderingar över de stora springorna men skulle jag få till det symetriskt så vart det så här. Det är ycket bättre än innan så det är ett lyft men vad säger ni. Var det dessa springor från fabriken 1980?

Image
Image
Image
Image

/Janne

Nu blir det iallfall inga problem att få bort den bakre kofångaren när bilen skall lackas enfärgad.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#113 Post by patand »

Blev ju bra det där. :)

Springorna är nog ungefär som det brukar vara.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#114 Post by QV_ »

Satt och kollade på en broschyr i går och det verkar vara som det skall.

Så i dag var det dags för fronten.
Image
så här var det först.
Störfångaren sitter förskjuten mot förarsidan och kanten ligger mot överdelen på stötfångaren.

Image
Face lift :twisted:

Image
Har ingen glidhammare så en lätt modifierad Thule lastbygel får agera drag och riktverktyg.

Image
Köpte förra året beg blinkers eftersom fästöronen var av på bilens. Här tillsammans med stötfångarreparatörens bästis, en rekylfri hammare.

Image
Så här vart det efter kvällens jobb.
Nu sitter stötfångaren i mitten
Det är fortfarande lite lågt angående frontplåten men nu är det iallafall luft emellan.

Image

Image

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#115 Post by QV_ »

Bilen har inte rullat så många mil i år mellan regnskurarna men i förra helgen så vart det iallfall inlagt en hastighetsmätare med renoverat drev till vägmätaren så förhoppningsvis så skall man kunna veta hur många mil bilen rullar per år i fortsättningen. Kvar att göra innan lack är läckan mellan grenrör och avgassystem Kan vara läge att fixa det när växellåda och tank skall ner för slangbyte. Det stinker ju inte bensin i kupen (den är ju rätt luftig) men i förrådet så luktar det en del ibland. Fixade till all instrumentbelysning samtidigt som mätarbytet.

/Janne

det blir lite för mycket jobb nedlagt på bilen men den är rätt trevlig...... nästa ägare blir nog glad iallafall!

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#116 Post by QV_ »

Det är ju snart dags för besiktning och det läcker mellan grenrör och avgassystem.
Eftersom dessa jobb tenderar till att vara tråkiga (dock inte så tråkigt som ett läckande grenrör) så försökte jag på mig en "lagen om allt tings djävlighet" och köpte tre pakningar mellan avgas och grenrör i hopp om att byte av packning skulle hjälpa!

Image
Här ser man i allafall läckan som gör att min älskade inte vill köra med bilen i parkeringshusen.
Ett snabbt byte av packning hjälpte INTE.

Så det vara bara börja om.
Ner med första biten och börja fila
Image
Hårt stål eller hårda avgasrester, efter en halvtimme gav jag upp och monterade dit den med samma packning. Det gick inge bättre, läcker fortfarande......

Ner med röret igen och fram med vrålapan, på med en ny skiva och lägger kapskiven platt på ytan för att skava ner lite "försiktigt".
Image
Börjar bli blankt över ela ytan nu

Byter pinbulten som djävlades och följde med ur. Återmonterat med ny packning och se på f?n, nu vart det tyst. Började läcka i första skarven istället (eller så har jag inte hört det innan) men det känns lättare att fixa.

Nu är det bara fläktremmen kvar att fixa (den skriker för många gånger) sedan åker hasplåten på för första gåmgen i våran ägo.

/Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Mer jobb som inte syns

#117 Post by QV_ »

Så då var det dags för en hel dags arbete som bara "känns" men inte kommer att synas. Mitt mål är iallafalll att det inte skall lukta i slutändan. Nu har jag inte några bruksproblem med detta fel men när jag plockade ut bilen i våras så luktade det bensin i förrådet. Mattias924 anser att det är en slang ovanför tanken som ger bekymret. Eftersom det är trevligare att mecka med sällskap så kom Mattias över till detta jobb.

Jag lovade att förbereda lite innan Mattias kommer vid 11 tiden så jag började efter frukost.
Image
Först så töms tanken på innehåll vilket var lite eftersom vi åkt 8 mil med tänd tanklampa, max 3-4 liter kvar

Image
Eftersom tanken skall ner så skall lådan bort så börjar med att bli av med växelföraren

Image
Efter att ha särat på tranaxel/ingående axel, plockat bort drivaxlar, avgassystem så var det dags för lådan

Image
Lådan färdig att lyftas ner, hyfsad tyngdpunkt vart det också. Så lådan låg på backen och jag ringde några samtal då Mattias dök upp. Det tar mindre än två timmar i lungt tempo att lyfta ur lådan ur en 924. Det måste vara en av de lättare bilarna att lyfta bort lådan på. Som ni kanske ser på bilden så gillar jag inte mina pallbockar, de går inte att lita på enligt mig. Nya skall till

Image
Dagens arbete. Nu vart det en tank från förrådet eftersom den befintliga var lite väl rostig i kanterna. Desutom med en intryckning av soppapumpen som inte borde finns där. Denna såg bra ut och efter montering av nya slangar, linolja på ytan vart den monterad i bilen.

Image
Mattias ligger och njuter av bilmeckande på betongen

Image
Serviceteknikern försöker här likna Arafat, eller så vill han ha en mindre varm mössa....

/Janne

Efter att ha servat Mattias AC i brukshögen så skillde vi oss åt vid 5 tiden, så en 6 timmars aktivt meckande tog tankbytet.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#118 Post by patand »

Alltid trevligt med meksällskap! :)

När jag hade lite rutin på det (är ett tag sedan sist nu) så bytte jag växellådan på 931an på ca 2 timmar. Dvs både nermontering och ditmontering inkluderat. Så visst är det smidiga bilar att meka låda på. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#119 Post by QV_ »

Nu har även jag varit borta hos Freddy (jag har såååå långt dit nämligen...)

Jag behövde bara lite småplock och det fanns en del kvar på liket som stog där.
Image
Så nu sitter det en dörrkontakt vid handbromsspaken så förhoppningsvis skall man inte glömma den :oops:

Image
En täckplopp till vindrutetorkararmen

Image
En bättre dräneringsgummi till torpedväggen

Och så dagens fynd!

Image
En värmeplåt
Image

Hittade även en backspegel av samma typ som sitter på cabben så den vart köp och isärplockad (så jag vet vilka fel man skall undvika.
Image

Under demonteringen som gick sådär eftersom muttern jag försökte svetsa på skruven inte ville fästa ordentligt kom jag på vad man skall med alla dessa förhatliga slitna gammla bits som jag (tyvärr) har slängt så fort jag försökt använda dom
Image
VOILA!
Gamma skitbits har ett liv till....... Får fixa en burk i något hörn och kasta slitna bits i ifortsättningen. Till detta var de exellenta

//Janne

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -80 | Med personlig servicetekniker

#120 Post by QV_ »

Borde kanske fixa handbromsen men jag har inte haft lust att lägga mig på golvet och justera backarna. Så när alla lampor blev seriöst fixade så att allt småglapp är borta (ta i trä) vart det dags att försöka få i gång dimbakljuset.

Efter att ha läst schemat i Haynes så började sökandet eftter rätt kabel i härvan. Efter någon timme i bilen och gamla elhärvan från den slaktade 924 så fann jag att schemat inte var korrekt ritat. Min bil (och den slaktade) har iallafall ett elsystem som inte är helt lika schemat i boken så jag kunde fiska fram en kabel i härvan och ansluta den till strömbrytaren och sen var det klart. Bilen har nu fungerande dimbakljus.

Nu skall jag jaga en bredare fläktrem så kanske det eviga skriket från remen slutar. Har redan bytt remskiva på vevaxeln utan framgång, har även bytt remskiva på generator samt rem men inget av detta vill säkerställa att remen inte skriker så fort elfäkten sätter fart.

/Janne

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users