968 CS -93 nu med vagnsbok

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#106 Post by jonaslarsson »

StefanQ wrote:Ok, just nu har jag ett Fekzen chip för 98 oktan men du menar att man måste mappa om mer än så? Vilka förändringar gjorde ni?
ett sådant chip hade jag också och det passade inte alls. nu har jag orginal chip med höjt varvstopp från fekzen. orginal chippet passade lite bättre men det finns ändå mycket att justera för att det skall bli bra. jag har i och försig slipat om kammarna också. skall förhoppningsvis hämta min bil till helgen mappad och klar :)
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#107 Post by SebStein »

Tjena Jonas!

Ballt projekt, snygg bil, kreds! Har du funderat på att skärma av motorn för att få in bara sval luft? Ser ut att vara enkelt, men får man in tillräckligt med luft gemon grillen?

Hoppas vi ses på nån bana i sommar!

mvh Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#108 Post by jonaslarsson »

SebStein wrote:Tjena Jonas!

Ballt projekt, snygg bil, kreds! Har du funderat på att skärma av motorn för att få in bara sval luft? Ser ut att vara enkelt, men får man in tillräckligt med luft gemon grillen?

Hoppas vi ses på nån bana i sommar!

mvh Sebbe
tack ska du ha. har funderat på att skärma av men har inte kommit på någon riktigt bra lösning faktiskt. man skulle gjort någon tratt också så att det blåser in ordentligt med kall luft. filtret blir inte varmt när man kör iallafall så det e nog hyffsat med flöde genom motor rummet
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#109 Post by SebStein »

God morgon Jonas! :) Du bränner "the midnight oil" ser jag på tiden av ditt inlägg! :)

Jag vet inte om du såg hur jag hade gjort på min GTV6:a. Postade i en annan tråd på samma ämne. Jag använde en tunn alu-plåt som jag enkelt bockade till som jag ville ha den och formade en att följa konturerna. Satte en gummilist på kanterna för tätning och att slippa skav mot plåten.

Man borde kunna forma sidorna på den i en 968 så att det blir en tratt fram till insugen i burkan. Göra två flugor på smällen lixom: avskärmning och tratt i ett!

mvh Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#110 Post by jonaslarsson »

SebStein wrote:God morgon Jonas! :) Du bränner "the midnight oil" ser jag på tiden av ditt inlägg! :)

Jag vet inte om du såg hur jag hade gjort på min GTV6:a. Postade i en annan tråd på samma ämne. Jag använde en tunn alu-plåt som jag enkelt bockade till som jag ville ha den och formade en att följa konturerna. Satte en gummilist på kanterna för tätning och att slippa skav mot plåten.

Man borde kunna forma sidorna på den i en 968 så att det blir en tratt fram till insugen i burkan. Göra två flugor på smällen lixom: avskärmning och tratt i ett!

mvh Sebbe
hehe det e ju gött att komma upp i tid på mornarna och jobba :lol:

det e nog något man skulle kolla på i vinter. lite kallare luft skadar ju alldrig. mitt filter som jag har är faktiskt ett insats filter till en BMW 120d det e rejält stort mot många vanliga koniska filter.
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

porschedennis
Carrera-Poster
Posts: 370
Joined: 2009-09-07 17:36:19
Bilmodell: 944 s2 -90
Location: Grästorp
Contact:

#111 Post by porschedennis »

Hejsan 968 cs är min drömbil, ditt ex är sjukt tuff.

Mvh

Dennis
944 TURBO -85
S80 D4 -13
Renault clio R -06
Ford Transit disel -08
Case jx 60 -13

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#112 Post by jonaslarsson »

då har man äntligen fått tillbaka bilen från köhler mappad och klar. han hittade 22hk och 25nm på driven :)
är det någon som vet hur många procent man skall lägga på för att få motor effekten på dessa bilar?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#113 Post by Erol »

Grattis!

270+ på hjulen är inte dåligt, måste vara 300+ i motorn i så fall!


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#114 Post by jonaslarsson »

Erol wrote:Grattis!

270+ på hjulen är inte dåligt, måste vara 300+ i motorn i så fall!


Mvh Erol
hehe så bra med effekt blev det inte ca 231hk och 273nm på driven. körd på rullar alltså ingen rototest.
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#115 Post by gurra »

Ca 12% förluster verkar rimligt att räkna med. Så ca 262 hk i motorn.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#116 Post by Erol »

jonaslarsson wrote:
Erol wrote:Grattis!

270+ på hjulen är inte dåligt, måste vara 300+ i motorn i så fall!


Mvh Erol
hehe så bra med effekt blev det inte ca 231hk och 273nm på driven. körd på rullar alltså ingen rototest.

Sorry, my bad... måste tydligen läsa det som står, inte vad man vill att
det ska stå :lol:


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#117 Post by SebStein »

Var det 208hk du hade innan? Orginal då eller?

231 på gummit är riktigt bra. Vad hade du gjort med kammarna?

/Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#118 Post by jonaslarsson »

SebStein wrote:Var det 208hk du hade innan? Orginal då eller?

231 på gummit är riktigt bra. Vad hade du gjort med kammarna?

/Sebbe
208hk va med samma grejer fast omappat. det är köhler som har slipat om kammarna också efter sin egen spec. har ju gjort en del med min motor så den borde ju vara lite vassare än orginal. man är rätt sugen att få prova bilen nu :D
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
SebStein
Turbo-Poster
Posts: 437
Joined: 2009-09-29 10:03:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Visby
Contact:

#119 Post by SebStein »

Hmmm... nån som kollat vad 968CS har på hjulen orginal? Jag skall se till att få upp min i bänken så jag vet vad mitt chip gör! Om det gör nåt förutom att flytta varvstoppet.
Drar igång att modda luftburk då åxå.

Jonas, har du nån känsla för om ditt luftfilter funkar bättre än den valiga modden för 968?

mvh Sebbe
968 CS M030 - M220
Gotland Ring-instruktör och transaxelfantast!

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#120 Post by mijo »

Snygg bur, har du regbesiktat med hela buren? Var det några problem i så fall? Hur mycket måste man vaddera?

Funderar på en liknande bur, antingen Heigo eller Wiechers. Tycker bara det ser trångt ut att komma i och ur bilen när buren går framför instrumentbrädan, hur är det i verkligheten?

/Micke

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users