Bilen ska bänkas den 27e maj förhoppningsvis om allt går som det ska samt vägas på 4punksvåg! Kopplingen har ju rasat och det har inte hänt så mycket sen dess. Bilen gick igenom bes i slutet på mars UA som den är nu.
Börjar med lite bilder på dagens utseende:
EN TILL BILD (CLICK HERE)
EN TILL BILD (CLICK HERE)
275orna ser smala ut.
Sponsrad av MecaHaninge, ZZ-motors & Vianor (Nordens största däckkedja). Nej, jag har inte frågat efter spons, det är dom själva som blivit impade av bygget och hur seriös jag är med bilen och erbjudit mig spons, vilket är väldigt trevligt!
Porsche 944 ala Club Sport.
Årsmodell 83, import -84.
Inredning
• 2st Sparco-Sprint stolar.
• Momo-ratt.
• Instrumentpanel, resten är plåt.
Fälgar/Däck/Spacers
• 17" Antera Type 121.
• 5-ekrade med luftpåfyllnignsnippel i mitten
• Fram: 8.5" breda (ET47) 255/40/17 (Falken FK451)
• Bak: 10" breda (ET50) 275/40/17 (Kumho Ecsta MX)
• 10mm spacers fram
• 51mm spacers bak (H&R av magnesium+aluminium) fastbultade
Motor/Olja/Batteri/Avgasystem
• 4 cyl. med en diameter på 100 mm.
• 2479 cm3 M44/02-motor orginal. Nuvarande motorvolym Okänd. Skall mäta upp detta sedan för att se om det blivit någon annan slagvolym.
• Elektronisk insprutning - Bosch L-Jetronic.
• 8 ventiler.
• Okänd kompression i motorn.
• varvstop vid 6300rpm.
• Optima yellow top.
• 5W-50W Mobil 1 Formula
• Tändstift: SuperBoch 4-poliga hårdhet 7.
• Ferrita avgassystem under uppbyggnad.
• K&N insatsfilter.
• Startknapp
• Huvudströmbrytare på vänster framskärm
• Switch för soppapump
• Switch för tändning
Prestanda 2005: Uppmätt med G-tech Pro RR och även från Blackrace-tider.
• 0-60km/h 3.052s
• 0-100km/h 6.314s
• toppfart 220 km/h (mätarfart)
• 200m @ 9.275s - 129.2km/h
• 300m @ 11.876s - 140.6km/h
• 60fot 2.288s
Prestanda 2006:
• Okänt.
Bromsar/chassie
• EBC Turbo-groove brake-skivor i fram (Slitsade, borrade, ventilerade och eloxerade).
• Orginal ventilerade skivor i bak.
• Orginalbelägg runt om.
• 21,5mm krängningshämmare i fram.
• Bilstein Clubsport bak, orginal stötdämpare + fjädrar fram.
Transmission/utväxling
• 1an = 66Km/h
• 2an = 102Km/h
• 3an = 145Km/h
• 4an = 182Km/h
• 5an = 260km/h, toppar dock bara 220(mätarfart) nu pga de breda däcken runt om.
• Tank: 60liter.
• Förbrukning: 1.0/1.5/2.0 liter per 10km.
Uppskattad vikt,bredd, längd, mm.
• ~11x0kg raceklar med mig i + halv tank..
• Skattevikt: 1280kg.
Utrustning
• Inget egentligen. Eftermonterat elspeglar + elhissar.
Exteriört
• Indisch-rot.
• En silverstripe över bilen.
• PORSCHE-streamer i framrutan.
• Turbo bakkjol (modell mindre). Riktig turbo-bakspoiler skall införskaffas.
• Dekaler från diverse märken som sitter på bilen samt från mina sponsorer.
• Svarta blinkers runt om.
Nuvarande Planer
• Aludörrsidor. På G.
• Bilstein Clubsport stötdämpare även fram.
• Halvbur. På G.
• Plast-huv.
• Fjäderbensstag. På G.
• Oljetemp-mätare.
• Sinterkoppling- På G.
Framtida Planer
• R-däck
• Bilstein's Coiloversats.
• Glasfiberfront från a-stolpen och framåt.
• Helbur.
• 16v topp med 3liters volym, högkompskolvar och effeksiffra runt 250-300hk.
• 951ans diffade växellåda. Alt 968-låda (6vxl),
Beställt:
2st nya 255/40/17 däck. Fixat.
2st Sparco-stolar. Fixat.
4st Sparco-mattor. Fixat.
2st EBC Turbo Groove brakes. Fixat.
1st ny generator. Fixat.
2st nya bilstein Clubsport stötdämpare. Fixat.
8l Mobil 1 formel1olja. Fixat.
Oljefilter. Fixat.
4 tändstift ala dyraste modellen. Fixat
Switchar, huvudströmbrytare, kablage + småsaker. Fixat.
Färg och lackning till fälgarna. Fixat.
1st nytt Optima Yellowtop. Fixat.
275or Kumho Ecsta. Fixat
K&N insatsfilter. Fixat.
56mm spacers från H&R. Fixat.
1st 4p-bälte ala Sabelt. Fixat.
Boost-mätare. Fixat.
Halvbur. På G.
Fjäderbensstag. Fixat, ej monterat.
Ferrita avgassystem. Under uppbyggnad för tillfället.
4-puckad sinter. På G.