944 Turbo
-
- S-Poster
- Posts: 51
- Joined: 2004-03-29 20:36:21
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Skall köras varsamt och vårdas ömt! Läckert att hitta en sådan pärla! Berätta gärna lite historik om den, varför den körts så lite osv.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S-Poster
- Posts: 51
- Joined: 2004-03-29 20:36:21
- Contact:
- Peedster
- Addict
- Posts: 1172
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
- Fredrik C
- Addict
- Posts: 1686
- Joined: 2004-03-29 10:38:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Katrineholm
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 51
- Joined: 2004-03-29 20:36:21
- Contact:
- Peedster
- Addict
- Posts: 1172
- Joined: 2004-03-29 09:39:44
- Bilmodell: 924,944,968,GT2
- Årsmodell: 1992
- Location: Stockholm/Täby
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 51
- Joined: 2004-03-29 20:36:21
- Contact:
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Jag är lite nyfiken på den bilen finns en två saker som jag inte kännerigen som orginal för årsmodellen.... vilket får mig att klia mig i skallen..
vilka är de 6 sista siffrorna i chassinummret för det måste vara en ruggit sen i produktionen med de inrednings detaljer jag sett på bild...
hils
Claves
vilka är de 6 sista siffrorna i chassinummret för det måste vara en ruggit sen i produktionen med de inrednings detaljer jag sett på bild...
hils
Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
-
- S-Poster
- Posts: 51
- Joined: 2004-03-29 20:36:21
- Contact:
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Måste först gratulera til ett fantastiskt köp.. mycket fin bil...
Nu är du säkert är nyfiken, men som jag redan beskrivit i ett annan tråd men tål att upprepas då denna bil förtjänar denna info i sin tråd.
"Lite knepigare på turbo couperna från 1991
Många som tror att det bara blev 250st men de finns två nummer serier på dem.
ZZZ95ZMN100001-0250
ZZZ95ZMN100927-1088
Så det blev 411.."
Som du kan se är din bil en av dem som var beräknade att tillverkas men så hade de väl lite delar över så de tillverkade lite bilar till som är den andre serien.
"Vill man veta vilken månad och år bilen är tillverkad så kollar ni på era orginal domkrafter..
Där finns det instansat när den tillverkades och det stämmer överens med när era bilar är tillverkade.. stansade på dem finns 3 sifftor om jag inte minns fel som motsvarar år och månad..."
Dessa uppgifter har du säkert redan i dina papper men kan vara skoj o jämföra...
Nu till det som får mig att undra är fälgarna som normalt är Design 90 fälgar med 7,5 tum/ET65 fram och 9 tum/ET52 bak. De du har nu påminner mycket om de som sitter på 968 om jag inte minns fel och det gör ju att man tänker sen produktion... Det som talar ännu mer för det är ratten som är den sköna 968 ratten, inget som inte kan vara orginal monterat... klädseln var enligt annonsen på PCS hemsida special för bilen. lite osäker dock men säkert från porschefabriken men blå inredning fanns från 91 men enligt pet så hittar jag inte blåa säten för 91 (kan ju vara så att de hade sytt upp lite för 968´orna så det låg på hyllorna.) Stereon brukar vara en Blaupunkt Bremen SQR46 men med tanke på bilen var så speciell så fanns det ju andra modeller att beställa det året som Symphonie, Toronto, Berlin. Har du någon av dem så är det rätt.
Något jag dock inte alls förstår är trä på instrumentpanelen. Den måste vara något som kommit till efter, har aldrig sett eller hörtalas om detta som en option från porsche.
Annars finns det inget annat att säga om denna absolut prefekta bil... hoppas du kommer att sköta den väl och får många roliga mil... för den tål defenetivt att slitas på!
/Claves
Nu är du säkert är nyfiken, men som jag redan beskrivit i ett annan tråd men tål att upprepas då denna bil förtjänar denna info i sin tråd.
"Lite knepigare på turbo couperna från 1991
Många som tror att det bara blev 250st men de finns två nummer serier på dem.
ZZZ95ZMN100001-0250
ZZZ95ZMN100927-1088
Så det blev 411.."
Som du kan se är din bil en av dem som var beräknade att tillverkas men så hade de väl lite delar över så de tillverkade lite bilar till som är den andre serien.
"Vill man veta vilken månad och år bilen är tillverkad så kollar ni på era orginal domkrafter..
Där finns det instansat när den tillverkades och det stämmer överens med när era bilar är tillverkade.. stansade på dem finns 3 sifftor om jag inte minns fel som motsvarar år och månad..."
Dessa uppgifter har du säkert redan i dina papper men kan vara skoj o jämföra...
Nu till det som får mig att undra är fälgarna som normalt är Design 90 fälgar med 7,5 tum/ET65 fram och 9 tum/ET52 bak. De du har nu påminner mycket om de som sitter på 968 om jag inte minns fel och det gör ju att man tänker sen produktion... Det som talar ännu mer för det är ratten som är den sköna 968 ratten, inget som inte kan vara orginal monterat... klädseln var enligt annonsen på PCS hemsida special för bilen. lite osäker dock men säkert från porschefabriken men blå inredning fanns från 91 men enligt pet så hittar jag inte blåa säten för 91 (kan ju vara så att de hade sytt upp lite för 968´orna så det låg på hyllorna.) Stereon brukar vara en Blaupunkt Bremen SQR46 men med tanke på bilen var så speciell så fanns det ju andra modeller att beställa det året som Symphonie, Toronto, Berlin. Har du någon av dem så är det rätt.
Något jag dock inte alls förstår är trä på instrumentpanelen. Den måste vara något som kommit till efter, har aldrig sett eller hörtalas om detta som en option från porsche.
Annars finns det inget annat att säga om denna absolut prefekta bil... hoppas du kommer att sköta den väl och får många roliga mil... för den tål defenetivt att slitas på!
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- Anders Larsson
- Addict
- Posts: 1063
- Joined: 2004-03-29 12:09:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Finspång alt Loftahammar
- Contact:
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
I chassi nummret står ZZZ för bilar till den europeiska marknaden
AAx var over there = USA
Och historien säger att alla -91 turbo som byggdes var bara för den tyska marknaden.. så man kan säga att alla är -91 turbo är tyskimport.. inga var ämnade för något annat land de året.
Alla bilar är på ett eller annat sätt importerade privat, alltså inte via generalagenten Porsche Center.
Tror den andra chassi serien kom till för det fans lite efterfrågan eller delar kvar.
För att ta min bil tex den har chassinummer 1083 och har -88 Silver Rose inredning och enligt porsche reservdelskatalog så finns det inga bilar med vinröd inredning -91, men min har det och det stämmer med papperna.
Inte säkert att den blåa inredningnen är unik men dock (mycket) sälsyntare...
De flesta bilarna som sålds blå var med grå inredningn. Har sett hur många sådana som helst... tror att majoriteten turboägare av -91or med samma färg som din bil kan intyga att de har grå inredning.
/Claves
AAx var over there = USA
Och historien säger att alla -91 turbo som byggdes var bara för den tyska marknaden.. så man kan säga att alla är -91 turbo är tyskimport.. inga var ämnade för något annat land de året.
Alla bilar är på ett eller annat sätt importerade privat, alltså inte via generalagenten Porsche Center.
Tror den andra chassi serien kom till för det fans lite efterfrågan eller delar kvar.
För att ta min bil tex den har chassinummer 1083 och har -88 Silver Rose inredning och enligt porsche reservdelskatalog så finns det inga bilar med vinröd inredning -91, men min har det och det stämmer med papperna.
Inte säkert att den blåa inredningnen är unik men dock (mycket) sälsyntare...
De flesta bilarna som sålds blå var med grå inredningn. Har sett hur många sådana som helst... tror att majoriteten turboägare av -91or med samma färg som din bil kan intyga att de har grå inredning.
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users