Bobo
Ni börjar ledsna på klåparen redan va?[Bobo] wrote:Den svarta burken är en oljeavskiljare.![]()
Bobo
"Ja du borde ge bort den där bilen till någon som har erfarenhet av 931:or..." - Säger jag och pekar på mig själv!Uffemannen wrote:Ni börjar ledsna på klåparen redan va?
Inte en chans!Uffemannen wrote:Ni börjar ledsna på klåparen redan va?[Bobo] wrote:Den svarta burken är en oljeavskiljare.![]()
Bobo
Haha...när jag ledsnat lottar jag ut ett superspecialpris på den bland er som hjälpt mig.patand wrote:"Ja du borde ge bort den där bilen till någon som har erfarenhet av 931:or..." - Säger jag och pekar på mig själv!Uffemannen wrote:Ni börjar ledsna på klåparen redan va?
Nu har jag bytt nedersta o-ringen. Genom att lossa styrstaget så var det en rätt enkel operation. Givetvis är det inte där (det huvudsakliga) läckaget kommer från. Måste komma från den övre (nr 9). Jag funderar på om man kommer åt att byta den uppifrån genom att ta bort det som kallas "upper pressure duct" och sen eventuellt kunna komma åt att lossa konsollen och insex-skruvarna runt inkommande oljeanslutningen, för att på så sätt slutligen komma åt o-ringen?patand wrote:Den nedre o-ringen (nr 18) är en barnlek att byta jämfört med den övre (nr 9). Det brukar gå att trockla ner skruvarna tillräckligt för att lossa den har jag för mig.
Annars är det enklare att lossa framvagnen än att lossa turbon. Framvagnen sitter bara med fyra skruvar i rambenen sen kan man sänka den en bra bit och får därmed gott om plats för att lossa den undre oljeanslutningen mot turbon.
Ska du ha bort turbon så är en del jobb, men faktiskt görligt med motorn kvar i bilen. Man får såklart ta ner avgasystemet, lossa turbon mot grenrör och oljeanslutningar och även kallsidans rör och gummibälgen från luftvågen måste lossas förstås.
Det är trångt och bökigt med framförallt turbo mot grenrör och den övre oljeanslutningen, men med rätt vilja och rätt verktyg så går det.
Jag var där och torkade, i ren ilska. Innan jag kom på att jag måste dokumentera för tråden.patand wrote:Ska bilderna visa oljedroppar? Jag ser inga...
Oljetrycksmätare har du väl i bilen? Har för mig det är standardutrustning.
Users browsing this forum: No registered users