944 -88, Special edition

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
deejay
NA-Poster
Bilmodell: 944 -88, Special edition
Årsmodell: 1988

Lamellen

#31 Post by deejay »

Det förvånar mig inte att den var lite svår att göra mjukstarter med. :?
Tanken är ju att båda gummibussningarna ska vara mjuka och, framför allt, hela.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
"Jag har i alla fall inte gjort något! ...och förresten var det inte bara jag."

944 -88, Special edition

deejay
NA-Poster

Våruttag.

#32 Post by deejay »

Nu har det blivit dags att plocka ut pärlan efter vinterförvaringen. Besiktningstid bokad och glad i hågen sätter jag mig i pärlan och kör mot bilprovningen.
Efter några kilometer sänker jag stereon eftersom det är något som låter lite "konstigt" och inser ganska snart att det är hål på avgassystemet. :x Bara att vända hemåt igen utan någon besiktning. :( Konstigt, för det lät helt okej när jag åkte hemifrån.
Upp med bilen och ner med avgassystemet. Jodå... Sönderrostat precis i anslutningen efter främre ljuddämparen. Dock var resten av röret och bakre ljuddämparen helt och fint så i morgon blir det ett litet skarvrör och en stund i garaget, sen blir det besiktningsförsök igen. :D

944 -88, Special edition

deejay
NA-Poster

Re: 944 -88, Special edition

#33 Post by deejay »

Besiktning gjord men se det gick inte.
Ojämn bromsverkan både fram och bak och läckage på avgassystemet. Ja... läckaget får jag ta på mig eftersom jag dragit åt för hårt på det nya skarvröret mellan främre och bakre ljuddämparen och dessutom gjort ETT HACK i röret när jag satte vinkelslipen i det för att rätta till det som någon tidigare klåpare gjort. Som tur är så finns biltemas avgasbandage att tillgå så vi får hoppas att det räcker. Bara att göra om och göra rätt.
Den ojämna bromsverkan ska jag ta mig ut i garaget och titta på nu direkt så får vi se vad det beror på. Jag plockade loss oket vänster bak igår och det var inte vackert. Kolven verkade dock fungera bra så jag hoppas att det räcker med en stålborste och lite nya belägg. :-)

944 -88, Special edition

deejay
NA-Poster

Mycket har hänt.

#34 Post by deejay »

Pärlan rullar på vägen utan problem nu.

Vad som hänt sedan sist är att jag äntligen lokaliserat skälet till att den läckte kylarvätska. Det var helt enkelt så att övre slangen som går från kylaren till motorn inte var upphängd ordentligt, så därför hade den emellanåt gått emot remmen till generatorn så det blivit ett litet, litet jack i slangen. Knappt märkbart men när det blev för högt tryck i slangen så kom det en lite fin stråle som sprutade ut på remmen och den fördelade ut vattnet över hela motorrummet och det var därför jag inte kunde precisera var vattnet kom ifrån.

Nästa grej som blivit fixad är den förhatliga varvräknaren. ÄNTLIGEN FUNKAR DEN!!!
Jag har felsökt allt, allt, allt. Trodde jag. :?
När jag testade med en ny databox för att se om det var den som av någon anledning var orsak till problemet (tack för lånet "Bergodalvana") så fick jag se två kontakter som hängde till ingen nytta bakom handskfacket. De passade inte ihop heller. Den ena 8-polig, svart och avlång och den andra 2-polig, röd och fyrkantig. Däremot så var det samma färg på två kablar i den svarta kontakten som på de kablar som fanns i den röda kontakten.
Som en äkta hemmaelektriker tänkte jag " Friskt kopplat, hälften brunnet!" så därför kopplade jag helt enkelt ihop de här kablarna som verkade passa ihop. (Naturligtvis efter att ha mätt upp dom först) och helt plötsligt hade jag en fungerande varvräknare!!!
Lyckan var total! Det sköts konfetti och alla kysste alla. Nja... kanske inte så, men jag blev glad i alla fall. :mrgreen:

Vidare så har jag bytt ut kugghjulen till targa-taket och justerat in det så nu funkar det utan problem.

Bromsarna har fått en fullständig genomgång eftersom pärlan inte riktigt ville bromsa jämnt i bromsprovaren. Jag fick byta mycket grejor för att det skulle funka men nu har jag exakt jämn bromsverkan både fram och bak. :D
Alla fyra oken har plockats isär och gåtts igenom, bromsbackarna har bytts runt om, jag bytte ut all bromsvätska och naturligtvis luftade jag hela systemet. Då funkade det.
En lite konstig detalj var att bromsbackarna på vänster fram hade "glasat sig". Alltså att de såg nya ut men att det blivit som en "glasad" hinna på dom och därför tog de inte ordentligt även om de såg bra ut vid första anblicken. Kändes konstigt att byta ut nästan nya bromsklossar men det hjälpte. :D

Dessutom har det lagats ett rosthål på höger sida precis framför bakhjulet. Jag är ingen svetsare så jag tänkte först bara smeta igen det med plastic-padding eller liknande men det kändes som lite fusk-jobb så jag tog kontakt med en gammal bekant som hjälpte mig med att skära ut det rostiga området och svetsa i ny plåt. Vilken skillnad! Det blev hur bra som helst. Han hade verkligen fått till det riktigt snyggt! Plåtarna låg kant i kant och svetsfogen låg perfekt och var nedslipad utan minsta darr på handen. Den nya plåten hade han dessutom fått precis rätt sväng på, så det såg ut att komma direkt från fabriken. Det var knappt jag behövde spackla när jag fick tillbaka den. Underbart! :D

För tillfället njuter jag bara av pärlan och har den faktiskt som bruksbil eftersom den är så underbar att köra men snart kommer ju vintern igen och då är det väl något nytt som jag vill greja till på den om jag känner mig själv rätt. :wink:

944 -88, Special edition

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

#35 Post by patand »

Vilken härlig rapport! :D

Jag vet att det är sååå skön känsla när man fixar "smågrejer" på Porscharna och de här gamla bilarna blir bättre och bättre! Jättekul att läsa! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

deejay
NA-Poster

#36 Post by deejay »

Tack för stöttningen "Patand". Jamen visst är det härligt när man sitter och glider fram i en bil som man själv har fixat till? :)

Nu har också vänster backspegel lagats. Den hängde lite lös kan man väl säga. stora skruven som håller själva spegelramen i fästet till dörren hade lossnat och det kan man ju tro att det bara var att skruva i men icke.
Eftersom det är elspeglar så finns det ju massa kablar som är dragna igenom den där skruven, så jag kom ju inte åt att dra fast den eftersom det är någon form av torx-infästning på den.
Alltså var det bara att klippa kablarna och plocka isär det hela. Sedan dra fast skruven. Och jäklar vilket tryck det var i fjädern. Jag fick ta i ordentligt för att lyckas pressa i skruven så långt så den tog gängor.
Efter det så var det bara att ta fram lödkolven och skarva ihop kablarna igen. Inga sockerbitar här. Snyggt och prydligt ska det vara. :) Sedan tillbaka med dörrsidan och allt som hör till där. Total arbetstid ca. 30 min. och ändå ska det behöva ta så lång tid innan man tar tag i det. :oops:

944 -88, Special edition

patand
Moderator & Raceputte

#37 Post by patand »

deejay wrote:Total arbetstid ca. 30 min. och ändå ska det behöva ta så lång tid innan man tar tag i det. :oops:
Hehe, det där känner man ju igen och då inte bara angående backspeglar utan angående lite allt möjligt mekande! :lol: Men det är så dj-vla skönt när det väl blir gjort dessa smågrejer! :D

Har också råkat ut för elbackspegel som "hängt lös". Dock kapade jag aldrig kablarna utan lyckades pressa ner och vrida skruven utan att sabba kablarna genom att använda mig av en tång och om jag minns rätt en stor skruvmejsel. Tänkte bara som ettt tips för andra med samma problem, det finns olika lösningar. :)
Patrik PCS #9071
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]

Xmax
S-Poster
Bilmodell: 944 Coupé
Årsmodell: 1986

#38 Post by Xmax »

patand wrote:
deejay wrote:Total arbetstid ca. 30 min. och ändå ska det behöva ta så lång tid innan man tar tag i det. :oops:
Hehe, det där känner man ju igen och då inte bara angående backspeglar utan angående lite allt möjligt mekande! :lol: Men det är så dj-vla skönt när det väl blir gjort dessa smågrejer! :D

Har också råkat ut för elbackspegel som "hängt lös". Dock kapade jag aldrig kablarna utan lyckades pressa ner och vrida skruven utan att sabba kablarna genom att använda mig av en tång och om jag minns rätt en stor skruvmejsel. Tänkte bara som ettt tips för andra med samma problem, det finns olika lösningar. :)
Tackar för den.

Ska ge mig på just det jobbet, med vänster elbackspegel i vinter.

patand
Moderator & Raceputte

#39 Post by patand »

Xmax wrote:Tackar för den.

Varsågod! Men du... vänta inte till vintern, då kommer du bara tänka "varför gjorde jag inte detta tidigare"! :mrgreen: Det är ju nu bilen ska användas!
Patrik PCS #9071

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]

Xmax
S-Poster

#40 Post by Xmax »

patand wrote:
Xmax wrote:Tackar för den.

Varsågod! Men du... vänta inte till vintern, då kommer du bara tänka "varför gjorde jag inte detta tidigare"! :mrgreen: Det är ju nu bilen ska användas!
Det har du förstås helt rätt i.

deejay
NA-Poster

Elspeglar.

#41 Post by deejay »

Tackar för den.

[/quote]

Fick se en sak som kan hjälpa dig.
Det går att peta ur kabelskorna ur den stora kontakten som sitter i spegeln. Då behöver du varken klippa kablar eller vara rädd för att du skadar dom när du ska dra åt skruven. Det känns som enklaste vägen.
Det finns ett specialverktyg för att trycka ut kablarna ur kontakten men det är väl inte gratis antar jag. En gammal hederlig mejsel kan nog göra jobbet också.

944 -88, Special edition

deejay
NA-Poster

Luftmassemätaren

#42 Post by deejay »

Idag har det blivit lite fixande igen.
Pärlan har varit lite ojämn i tomgången och dessutom har den inte svarat ordentligt på gasen alla gånger. Eftersom jag servat bilen med allt vad det innebär: bränslefilter, tändstift, olja, luftfilter osv. så började jag misstänka att luftmassemätaren inte fungerade ordentligt.
Sagt och gjort... Jag lyfte på locket och såg naturligtvis inget konstigt alls. Allt verkade fungera och det såg rent och fint ut men det är ju inte alltid som problemet syns. :shock: Därför gjorde jag rent slitbanan, (jag tog ett vanligt suddgummi och försiktigt drog på slitbanan) och dessutom vinklade jag armen med stiften lite försiktigt för att den skulle få en ny bana att gå på.
Därefter uppstart och jag märkte skillnad direkt! :D Perfekt tomgång och vid provkörningen så var det ett helt annat drag. Inget ryckande eller bluddrande längre. Det var som en ny motor.
Härlig känsla att helt plötsligt få ett antal extra hästar under huven. :D

944 -88, Special edition

Xmax
S-Poster

Re: Elspeglar.

#43 Post by Xmax »

deejay wrote:

Fick se en sak som kan hjälpa dig.
Det går att peta ur kabelskorna ur den stora kontakten som sitter i spegeln. Då behöver du varken klippa kablar eller vara rädd för att du skadar dom när du ska dra åt skruven. Det känns som enklaste vägen.
Det finns ett specialverktyg för att trycka ut kablarna ur kontakten men det är väl inte gratis antar jag. En gammal hederlig mejsel kan nog göra jobbet också.
Tackar tackar!

Post Reply