Beror på vad du är ute efter, mycke effekt eller rolig o körbarhet?
GT35R känns som ett väldigt stort agg för 2,5l.
Men visst det går, har för mig Gurra körde sitt GT35 agg en liten stund på sin 2,5l innan han byggde 3l spis.
Även Corleones 3l maskin hade GT35 har jag för mig.
Skulle jag välja så skulle jag välja GT30R (Gt3076).
Men du är medveten om att det behövs göras om en del för att få den att passa.
Annars finns det väldigt fina precision aggregat om man ändå tänkt sig att modifiera.
Ett lite billigare alternativ som ändå kan bli väldigt bra är en hybrid med ett holset hx35 agg, dom är väldigt tåliga o bra.
O vill du få ut max ur en GT35 så räcker inte 1000cc.
Då får du nog gå upp på 1680cc spridare.
951 -89
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951 -89
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- S2-Poster
- Posts: 219
- Joined: 2009-01-23 19:38:59
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Ängelholm
- Contact:
Re: 951 -89
Ja det blir lite arbete att få ihop det men som sagt jag spånar runt lite. Finns ju en del sidor på nätet som man kan räkna på det där med spridare. Får dyka lite djupare i min research men alltid bra att höra vad andra funderar på och vilka "smällar" man gått på så man inte faller i samma hål.
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951 -89
Vad har du för effektmål?Malte wrote:Vad tror panelen om en Garrett GT35R? Räcker 1000cc spridare för att köra e85 eller man behöver gå högre?
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Re: 951 -89
Hej,
Jag kör 1280cc spridare och E85, Haltech-sprut och större turbo (tyvärr vet jag inte storlek), bromsad på bensin och ganska snäll map till 377hk på hjulen. Idag skulle jag säga över 400hk på hjulen.
Jag skulle aldrig göra en sådan trimning utan ett externt sprut! (Tex MaxxEcu) Sen gäller det att få tag i en väldigt duktig mappare, där i ligger det mesta av hållbarheten och effekten.
Lycka till
/Björn
Jag kör 1280cc spridare och E85, Haltech-sprut och större turbo (tyvärr vet jag inte storlek), bromsad på bensin och ganska snäll map till 377hk på hjulen. Idag skulle jag säga över 400hk på hjulen.
Jag skulle aldrig göra en sådan trimning utan ett externt sprut! (Tex MaxxEcu) Sen gäller det att få tag i en väldigt duktig mappare, där i ligger det mesta av hållbarheten och effekten.
Lycka till

/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
-
- S2-Poster
- Posts: 219
- Joined: 2009-01-23 19:38:59
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Ängelholm
- Contact:
Re: 951 -89
Tack för input Björn. Jag har följt din tråd och du har ju verkligen fått fart på din bil. Jag har tittat på MaxxEcu till min andra bil och det verkar vara ett bra sprut. Skulle vilja hamna på rätt sida av 350 hp. Sen vill man ju ha lite marginal så man inte behöver stressa sakerna för mycket för att uppnå detta. Så tanken på Gt35 var mer för marginal men som du säger Johan det kanske är lite stort till en 2,5:a.
- DLS
- Addict
- Posts: 3240
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951 -89
en GT30R räcker till runt 500hk så du har fortfarande marginal 

Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Sv: 951 -89
Gt35 låter som onödigt stort för 350-380 hk, bättre att välja en mindre aggregat med snabbare spoolup för bättre körbarhet. Tänk på att om du kör på E85 så kommer turbon hänga med längre pga. svalare avgaser.
Ska du inte över 380 hk på E85 så ska 1000 cc räcka.
Ska du inte över 380 hk på E85 så ska 1000 cc räcka.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- S2-Poster
- Posts: 219
- Joined: 2009-01-23 19:38:59
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Ängelholm
- Contact:
Re: 951 -89
Händer inte så mycket med bilen då jag har stött på patrull. Får inte av remhjulet från veven misstänker starkt att det rostat fast "duktigt" då vattenpumpen läckte. Sen att mina avdragande var förstora hjälpte föga, så jag inhandlade en som skulle passa på biltema visade sig vara ett dumt beslut då detta var en 3 armad och den ena armen var längre än dom andra och den ställer sig på kant när det väl börjar dra med resultatet att den bara hoppar av hela tiden. Funkar det att värma? Visst packboxen lär ju ryka men hade tanke att byta den ändå när man river ner. Fast det är kanske inget bra ställe att värma på?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users