Kort om mig, är en 27-åring fullt frisk man intresserad för både bil o flyg om hur det funkar bakom spakarna och under huven.
Mitt intresse för 944-modellen startade för ca 18 år sedan då jag fick syn på den första 944/968 (kan ej minnas vilken) stod parkerad på en parkering i Skogås i södra Stockholm.
-Pappa vad för bil är det där? Frågade jag. Hehhe, minns det fortfarande....måste onekligen varit ett bra tecken då.
Sedan fick det dröja 14-15 år tills jag var 23-24 och köpte min första 83a 944 röd. Den bilen stod inte så länge i garaget eftersom jag fick andra tankar för om jag skulle börja studera eller köpa lägenhet. (Det blev senare en lgh) Bilen var inte riktigt "den" heller kände jag.
Nu då! Tillbaks i 944-träsket igen laddad med mera kunskap och vilja än tidigare så började jag att leta efter rätt 944 för mig. Det dök en grå 944 i höganäs Skåne och jag tänkte "F-n den ser ju riktigt fin ut"
Efter några tele-samtal till säljaren och en drös bilder skickade till mig ifrån säljaren och efter mycket porsche-surr med min kompis och chef som varit tidigare 944-ägare och är mångkunnig i allmänhet om bilar så bokades en flygbiljetten ned till Ängelholm airport.
Säljaren och jag bestämdes för att träffa på parkeringen utanför, säljaren kom med bilen och bilen visade sig vara bättre än vad jag hade vågats hoppats på men med det sagt så kom jag inte undan ett par lagom stora investeringar men jag skattar mig lycklig ändå.
Den har stämplad service-bok som styrker miltalet om 11700 mil i skrivande stund. Fem stycken ägare inkl. mig och enligt förra ägaren så ägde en poliskommisarie bilen innan honom som i princip körde bilen ifrån hemmet till besiktningen och tillbaka

De stora sakerna som jag har bytt är alla däck, hela inredningen och hela avgassystemet. Mitt koncept med bilen är att hålla den i ett fortsatt org-skick eller så nära det som möjligt med ett förbehåll för lite godsaker som jag kan växla emellan.
Nu sitter det extraktorrör på som lätt kan bytas tillbaka till org-grenrör och jag har även planer på att hitta ett chip som lätt kan appliceras på DME-enheten från och till.
2becontinued...