944 -84 | Lill-Dansken

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
j.olsson
NA-Poster
Bilmodell: Saknar en Porsche

944 -84 | Lill-Dansken

#1 Post by j.olsson »

Då surfar jag äntligen in på 944sverige.com som Porscheägare!

Kort bakgrundshistoria:

Våren 2009 införskaffades en Porsche 924 S av sämre skick för renovering.
Väl genomfört och med en kortare tid som bruksbil bakom sig krockades denna in i ett mitträcke vid trafikplats Markaryd södra,i färd mot Helsingborg. En lastbilschaufför missade tydligen min omkörning ..

Nutid:

Efter nästan 2 år bakom ratten på en Saab 9-3 SS Vector såldes min svensk för att göra plats åt en tysk på uppfarten. Inte en Porsche, nej en blank och stilig Mercedes B-klass av nya karossen modell 2012.

Men. Visst kommer det alltid ett sådant!
Under december 2011 när vintersorgen låg som ett täcke över Skåne, insåg jag att även denna julen skulle bära med sig i huvudsak mjuka paket. Så vad gör man? Köper en Porsche så klart!
Dessvärre var inte tiden på min sida då firman tog största delen av min vakna tid, kärleken den resterande och ovan på allt envisades var eviga människa med att fylla år. Med födelsedagar följer stora fester och med fester följer vin. Vin blir man berusad av och när alkoholen gör inträde säger man inte "tack det räcker" utan fortsätter som om det inte finns någon morgondag. Detta medför således att jag är i princip är obrukbar under en rad följande söndagar och ingen tid ges för att titta på bil.

Men. Ännu en gång dyker det upp ett sådant!
En kvälls surfande bland alla projektrådar tänds en djupt sovande instinkt inom mig likt en nyvaken tiger.
En bil skall införskaffas och det kan inte gå fort nog! ...
Raden av bilar tittas genom, telefonen lyfts och ett telefonnummer till en av detta forums medlemmar knappas in (vilket det inte bör heta då en smartphone saknar knappar) på min iPhone.
I söndags (25/3) styrs så jag och en god vän mot Åmål, en färd på drygt 40 mil.

Väl på plats i Åmål möts jag av en bil vars skick är långt ifrån vad om säljaren gett sken av vilket medför en drastisk prutning. 25.000 kr blir snabbt 13.000 kr och hemfärden sker förvånansvärt problemfritt.
Säkringar som smäller i snabbare takt än jag hinner blinka och en tankmätare som helt sonika vägrar visa mindre än kvarts tank ställer till mindre trevliga stunder längs vägen men i Helsingborg landas det efter 5 timmars färd.

Nu har jag så levt ut mina bristfälliga kunskaper i bilteknik varje kväll sedan hemkomsten men nog har det tagit sin form! Inredning har byts ut och nya Cobra-stolar ligger med Posten under måndagen.
Farthållaren har reparerats, större delen av el-systemet dragit om och även tankmätaren har nu lärt sig visa rätt. Som om inte detta vore nog har AC-anläggningen fått sig en grundlig reparation av samma kille som gjorde elsystemet och visar sig nu fungera mer än väl!
Kvar är det yttre med listbyten, rostlagningar, inpassning av karossformer, spacklingar, lackning och en rad grejer som gör sig påminda var eviga gång bilen skymtas i mitt synfält
Men, vet ni vad? Ett stort leende och rungande skratt tar sin början varje gång en stund bakom ratten står på schemat. Vad är detta betyg på? Jo, att allt slit är värt sig då halva glädje ligger i skapandet! :lol:

Med ett leende som hälsning,

J.

Ps.
Lill-Dansken som namn på detta projekt ställer sig säkert en del frågande till.
Lätt förklarat: Danska rötter, röd bil och blivande vita cup-fälgar. Som om inte detta vore nog ter sig min hemort vara Helsingborg, en gång en stad tillhörande just dansken.
Ds.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

patand
Moderator & Raceputte
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980

Re: 944 -84 | Lill-Dansken

#2 Post by patand »

Kul inledande text! :-D

Grattis till bilen och välkommen tillbaka i Porscheträsket!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply