Häromdagen var det återigen körning på Mantorp med ÖSK. För min del blev det säsongens tredje bankörning. Jag var sugen på att känna hur de nya framdäcken skulle kännas. Har kanske bytet av bärarmsbussningar bak gjort någon skillnad?
Fast väderutsikterna var tveksamma åkte jag vid 15 från jobbet i Södertälje för att vara nere vid Mantorp vid 17 tiden. Enligt de flesta vädersajter skulle vädret hålla sig på den torra sidan hela kvällen. Men i höjd med Nyköping var det som att köra in i en lodrät vägg av vatten. Med R-däck är man inte så kaxig när det öser ner och sikten är max 20 meter. Nu hade jag kommit nästan halvägs så jag bestämde mig för att fortsätta i alla fall. SMHI ligger ju i Norrköping, och de borde ju kunna så sitt eget lokala väder rätt i alla fall. Eller?

Men när jag kom till Mantorp såg det ganska ljust ut. Regnet hade slutat och man kunde ana en solglimt. Tyvärr höll det sig inte längre än tills förarmötet var över, och regnet tog överhanden igen. Vi visste att det skulle vara halt, och alla hade lovar att ta det lugnt.
Men satan vad halt det var. Mina Hankook Z211 bak var speciellt hala. I Parisern på första varvet gör jag en snygg 360-gradare.

Fast jag alltid tycker att jag lider av effektbrist så har jag för första gången mer effekt en det går att få ner i backen. De följande varven tar jag det så lugnt som jag aldrig tidigare gjort. Tyvärr hade vi en liten incident, så första passet blir inte så långt.
För min del blev det bara ett pass till då jag inte hade någon lust att bara glida omkring. Men vid kvällens sista pass hade det faktiskt slutat regna och det fanns en tillstymmelse till grepp. Det var faktiskt kul, även om det fortfarande var halt.
Reflektioner från ett blött Mantorp är att det är mycket lärorikt att köra på blöt bana. Samt att mina nya Toyo R888 fram har överlägset bättre grepp än Hankook Z211 som har suttit på bak under tre bankörningar. Träffade Mats Jacobsson här från forumet. Kul att snacka lite Porsche. Tror han fick lite idéer till enkla modifieringar. Få se vad han kommer att kopiera.
Tyvärr blev det inga bilder denna regniga dag.